Gå til innhold

Min datter på 8 år har et vanskelig vennskap, foreldrene avfeier dialog

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min datter på 8 har mange venner og er godt likt. Det fungerer som regel veldig fint å leke flere sammen, både jenter og gutter. De har egne mobilklokker de ringer hverandre for å avtale å møtes, men med de fleste har vi god dialog og avtaler oss foreldre i mellom også. Vi oppdaterer hverandre om at de er her eller der og sender gjerne et bilde av og til om de gjør noe spesielt. Jeg føler vi har et godt nettverk blandt oss foreldre. 

Et av barna er desverre et unntak, hun har foreldre som er 50+, og som ikke ønsker dialog når noe oppstår. Moren kjefter i telefonen og argumenter for at vi er en annen generasjon, som syr puter under armene på barna våre, og at barna må få ordne opp selv.  Dette er jeg enig i, men dette barnet trenger hjelp til å forstå og bli trygg i vennegjengen. 

Eks :

- Hun ringer min datter å ber henne på besøk, men legger på eller finner på løgner når vi spør om hun ønsker komme til oss. Hun vil kun være hjemme eller utendørs. Vi har bedt henne på middag, men lyver å sier de skal noe annet, men så ringer hun datteren vår for å spør om å leke. 

- De er innimellom hjemme hos de etter skolen, om de er tre stk får ikke venn nr 2 sitte på med oss hjem, da ringer dette barnet min datter å kjefter og er lei seg, fordi hun ville følge vennen hjem, selv om vennen velger sitte på. Vennen nr 2 har ikke telefon, så min datter får samtalene. 

- Igår var de ute å lekte. Denne jenta rekker tunge og tøyser, men ringer moren å finner på en annen historie om at min datter og annen venn er slemme, og at hun må hentes. Jeg gikk tilfeldig forbi med hunden mot slutten av hendelsen, datteren min kommer løpende å gråter, og denne jenta går avgårde med moren, som går forbi meg uten å ville snakke. 

Etterpå ringer hennes datter min datter å ber hun si at andre vennen må ta telefonen fordi hun ønsker bare leke med henne. 

Jeg er rådvill. Moren svarer ikke på meldinger. Jeg ser datteren sliter med å stole på vennene sine, og skaper situasjoner hver gang de er sammen. 

Jeg mener det er riktig å hjelpe barna i sånne konflikter. 

Hva mener dere?? 

Anonymkode: 6fd4b...6cd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jøss.

Anonymkode: 5573d...764

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Min datter på 8 har mange venner og er godt likt. Det fungerer som regel veldig fint å leke flere sammen, både jenter og gutter. De har egne mobilklokker de ringer hverandre for å avtale å møtes, men med de fleste har vi god dialog og avtaler oss foreldre i mellom også. Vi oppdaterer hverandre om at de er her eller der og sender gjerne et bilde av og til om de gjør noe spesielt. Jeg føler vi har et godt nettverk blandt oss foreldre. 

Et av barna er desverre et unntak, hun har foreldre som er 50+, og som ikke ønsker dialog når noe oppstår. Moren kjefter i telefonen og argumenter for at vi er en annen generasjon, som syr puter under armene på barna våre, og at barna må få ordne opp selv.  Dette er jeg enig i, men dette barnet trenger hjelp til å forstå og bli trygg i vennegjengen. 

Eks :

- Hun ringer min datter å ber henne på besøk, men legger på eller finner på løgner når vi spør om hun ønsker komme til oss. Hun vil kun være hjemme eller utendørs. Vi har bedt henne på middag, men lyver å sier de skal noe annet, men så ringer hun datteren vår for å spør om å leke. 

- De er innimellom hjemme hos de etter skolen, om de er tre stk får ikke venn nr 2 sitte på med oss hjem, da ringer dette barnet min datter å kjefter og er lei seg, fordi hun ville følge vennen hjem, selv om vennen velger sitte på. Vennen nr 2 har ikke telefon, så min datter får samtalene. 

- Igår var de ute å lekte. Denne jenta rekker tunge og tøyser, men ringer moren å finner på en annen historie om at min datter og annen venn er slemme, og at hun må hentes. Jeg gikk tilfeldig forbi med hunden mot slutten av hendelsen, datteren min kommer løpende å gråter, og denne jenta går avgårde med moren, som går forbi meg uten å ville snakke. 

Etterpå ringer hennes datter min datter å ber hun si at andre vennen må ta telefonen fordi hun ønsker bare leke med henne. 

Jeg er rådvill. Moren svarer ikke på meldinger. Jeg ser datteren sliter med å stole på vennene sine, og skaper situasjoner hver gang de er sammen. 

Jeg mener det er riktig å hjelpe barna i sånne konflikter. 

Hva mener dere?? 

Blokker henne fra klokka. Ikke la barna ha sånn tilgang til hverandre når de ikke er modne for det.

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 18
AnonymBruker
Skrevet

Wtf?

Anonymkode: 12e5f...672

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Send melding til foreldrene og si at de ender med å isolerere datteren ved å ikke korrigere og øve henne i bedre sosial kompetanse.

Anonymkode: 5573d...764

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må som en start lære datteren din å sette grenser. Hvis hun blir oppringt for å være mellommann for noen andre, så lær henne å si «beklager, men det får du ta direkte med X, dette er ikke min sak. Ring meg hvis du vil snakke med MEG»

Da kutter hun mye drama ut. I tillegg kan du jo oppmuntre datteren din til å henge med unger som har mindre drama gående. Da slipper du deale med moren.

Anonymkode: c2f6f...fa3

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må som en start lære datteren din å sette grenser. Hvis hun blir oppringt for å være mellommann for noen andre, så lær henne å si «beklager, men det får du ta direkte med X, dette er ikke min sak. Ring meg hvis du vil snakke med MEG»

Da kutter hun mye drama ut. I tillegg kan du jo oppmuntre datteren din til å henge med unger som har mindre drama gående. Da slipper du deale med moren.

Anonymkode: c2f6f...fa3

Helt enig. Ikke svar når denne jenta ringer. Hvis hun svarer, så lær henne å sette grenser. 

Mye kan også ignoreres. Om denne jenta rekker tunge, så ja vel. Lær dattera di at dette ikke har noe med henne å gjøre. Da får hun bare se rart på henne og si "jeg vil ikke leke med deg når du rekker tunge", også gå.

Anonymkode: 7d5e2...c18

• Liker 12
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager har 8 åringer fri tilgang til klokketelefon? 
Den er jo alene en kilde til stor konflikt! 
Min datter hadde en slik, men var sperret for alle andre oppkall utenom oss foreldre. 
De er for små til å avtale slikt alene. 

Jeg forstår faktisk også at denne jenten blir lei seg over å ikke kunne ta følge med gjester hjem. Det er jo en del av opplevelsen å kunne gå hjem sammen. 

Høres ikke bare ut som om det er denne jenten som er problemet..

Anonymkode: e17cc...7a4

• Liker 14
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor i alle dager har 8 åringer fri tilgang til klokketelefon? 
Den er jo alene en kilde til stor konflikt! 
Min datter hadde en slik, men var sperret for alle andre oppkall utenom oss foreldre. 
De er for små til å avtale slikt alene. 

Jeg forstår faktisk også at denne jenten blir lei seg over å ikke kunne ta følge med gjester hjem. Det er jo en del av opplevelsen å kunne gå hjem sammen. 

Høres ikke bare ut som om det er denne jenten som er problemet..

Anonymkode: e17cc...7a4

Jenta som bor der, min datter var jo den andre gjesten. Ingen som har gjester behøver følge alle hjem og bli sur fordi de blir hentet av andre... 

AnonymBruker
Skrevet

Du høres ut som noen som trives med å lage drama. Ingenting du beskriver er noe du trenger å blande deg inn i så lenge du lærer jenta di å sette grenser for seg selv. Tipper at jentas godt voksne foreldre har eldre barn og har en god del erfaring som gjør at de trekker seg unna deg og ditt drama, og tenker at jentene får finne ut av det selv. Lurt!

Anonymkode: bbfb7...6e2

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Eks :

Hun trives tydeligvis med jenta di men ikke hjemme hos dere. Det er ikke rart når du kritiserer henne og ringer moren hennes for å klage på filleting!

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det som er vanskelig når foreldre blander seg, er at barna ikke lærer, mestrer eller feiler på egen hånd. At foreldrene til den jenta ikke vil blande seg, skjønner jeg. Alt sånn venne greier skal være litt sånn "til og fra" i barndommen, altså at det går en kule varmt er helt normalt, og det burde være sånn. Det er sånn vi lærer, mestrer og feiler. 

Sperr for telefoner til klokka utenom dere foreldre/besteforeldre eller familie. 

Jenta du skriver om, er fortvilet og lei seg, kjefter blir feil ord synes jeg, samtidig som hun har ingen rett til å ringe din datter på klokka. Så gjør det enkelt for deg selv og din datter :)

Anonymkode: 9100c...fe8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du høres ut som noen som trives med å lage drama. Ingenting du beskriver er noe du trenger å blande deg inn i så lenge du lærer jenta di å sette grenser for seg selv. Tipper at jentas godt voksne foreldre har eldre barn og har en god del erfaring som gjør at de trekker seg unna deg og ditt drama, og tenker at jentene får finne ut av det selv. Lurt!

Nei ikke eldre barn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nei ikke eldre barn. 

Nei vel, da har de vel bare sunn fornuft som prøver å holde seg langt unna en voksen dame som lager drama blant jentene på 8 år. Dere trenger ikke være enige om oppdragelse eller noe annet. Du trenger bare å passe på jenta di, det er ingenting du beskriver her som krever foreldretiltak. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Min erfaring er at denne typen foreldre blir for mye å forholde seg til så jeg hadde skygget unna, det er ikke verdt det.

Hadde bare blokkert nummeret til denne jenta, foreldrene sitt nummer og.

Så er det jo lurt å prate med jenta di om hva slags venner det er bra og ha at man ikke skal bruke tiden sin på folk som lager masse drama og får en til å føle en dårlig. Man er hyggelig og høflig med alle men på fritiden må man faktisk ikke være med alle. Fritiden eier barna selv. 

Synd for barn med vanskelige foreldre for de havner utenfor men det er grenser for hva man kan utsette egne barn for og spesielt når foreldrene ikke ser problemet.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
GammelKaktus skrev (35 minutter siden):

Min erfaring er at denne typen foreldre blir for mye å forholde seg til så jeg hadde skygget unna, det er ikke verdt det.

Hadde bare blokkert nummeret til denne jenta, foreldrene sitt nummer og.

Så er det jo lurt å prate med jenta di om hva slags venner det er bra og ha at man ikke skal bruke tiden sin på folk som lager masse drama og får en til å føle en dårlig. Man er hyggelig og høflig med alle men på fritiden må man faktisk ikke være med alle. Fritiden eier barna selv. 

Synd for barn med vanskelige foreldre for de havner utenfor men det er grenser for hva man kan utsette egne barn for og spesielt når foreldrene ikke ser problemet.

De er i en samme gjeng, i samme klasse, så føler ikke det går ann å ekskludere henne heller. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

De er i en samme gjeng, i samme klasse, så føler ikke det går ann å ekskludere henne heller. 

Nei, er ikke snakk om å utestenge jenta men det er forskjell på skole og hjemme. På skole må man forholde seg til hverandre og inkludere så godt man kan. Men på fritiden så skal man ikke inkludere på tross av egne behov. Når man ikke kommer noen vei med foreldre så kan man heller ikke endre dårlig oppførsel og når hun ikke får hjelp til å endre væremåte så kommer man jo ingen vei.

Er jo opp til dere men dramaet blir ikke mindre med årene og så fremt foreldrene ikke ser problemet så kommer dere ingen vei.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
GammelKaktus skrev (18 minutter siden):

Nei, er ikke snakk om å utestenge jenta men det er forskjell på skole og hjemme. På skole må man forholde seg til hverandre og inkludere så godt man kan. Men på fritiden så skal man ikke inkludere på tross av egne behov. Når man ikke kommer noen vei med foreldre så kan man heller ikke endre dårlig oppførsel og når hun ikke får hjelp til å endre væremåte så kommer man jo ingen vei.

Er jo opp til dere men dramaet blir ikke mindre med årene og så fremt foreldrene ikke ser problemet så kommer dere ingen vei.

Men de leker ofte sammen ute i nabolaget, og huset hennes er litt samlingspunkt pga avstand fra skolen. Vanskelig ja. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men de leker ofte sammen ute i nabolaget, og huset hennes er litt samlingspunkt pga avstand fra skolen. Vanskelig ja. 

Dattera di liker henne åpenbart. Det gjør de andre jentene også hvis huset hennes er et samlingspunkt. Ikke ødelegge for dem ved å skape drama.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dattera di liker henne åpenbart. Det gjør de andre jentene også hvis huset hennes er et samlingspunkt. Ikke ødelegge for dem ved å skape drama.

Jeg lager absolutt ikke drama, men ønsker de skal lære å være gode venner. 

Hun krever at alle kommer dit, derfor er alle der. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...