Gå til innhold

Hyundai kona som el bil evt Lexus ux 300e

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å kjøpe Hyundai kona 2021 eller 2022 modell. Hvordan er den? Mye støy? Hvordan er den på vinterføre? Hører gjerne i fra noen med erfaringer. 

Vurderer også Lexus ux 300e, men den har dårligere rekkevidde på vinteren visstnok (selv om jeg ikke har bruk for så voldsomt høy rekkevidde egt) Lexus er også lavere desverre, noe jeg ikke liker på vinterføre landevei. 

Anonymkode: 9483d...79c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kona er en supergrei bil der alt fungerer, med knallgodt batteri, til en relativ rimelig penge. Lexus er for dyr ift. batteriytelsen du får. Se bort fra den.

Anonymkode: 6d0c8...743

AnonymBruker
Skrevet

Har en tre år gammel Kona som går som ei klokke! Rask lading, lang rekkevidde, stillegående, godt ryggekamera. Superfornøyd med valget og liker at den ikke er dyrere enn den må være (sitter langt inne å bruke mye penger på bil pga verditapet...).

Anonymkode: 26ee1...387

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kona er en supergrei bil der alt fungerer, med knallgodt batteri, til en relativ rimelig penge. Lexus er for dyr ift. batteriytelsen du får. Se bort fra den.

Anonymkode: 6d0c8...743

Prisen for Lexus ux 300e 21/22 model fåes omtrent til samme pris som Hyundai kona til info. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har en tre år gammel Kona som går som ei klokke! Rask lading, lang rekkevidde, stillegående, godt ryggekamera. Superfornøyd med valget og liker at den ikke er dyrere enn den må være (sitter langt inne å bruke mye penger på bil pga verditapet...).

Anonymkode: 26ee1...387

TS her, høres bra ut det 

AnonymBruker
Skrevet

så en test på YT. Og der ble det trukket frem at det var mye støy, hjulstøy. Men det er jo maaange forskjellige tester. Ville ha søkt litt på tester på nett. Lexus er vel hakket mer premium..Lykke til.

Anonymkode: a08bd...198

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Vurderer å kjøpe Hyundai kona 2021 eller 2022 modell. Hvordan er den? Mye støy? Hvordan er den på vinterføre? Hører gjerne i fra noen med erfaringer. 

Jeg har kjørt Hyundai KONA Electric 2019 i 4 år, byttet til Hyundai KONA Electric 2024 modellen.

Hyundai har bedret hjulstøy på hver av modellene, der 2022 modellen trolig er bedre enn 2019 modellen. "Riktige" dekk kan nok redusere hjulstøyen noe. Hvor plagsom støyen er vil nok avhenge av hva du har kjørt tidligere. Jeg byttet fra en bil med mye hjulstøy, så for min del var det ikke noe problem, men merket 2024 modellen er stillere.

Å prøvekjøre vil alltid være viktig, slik du kan høre og kjenne om bilen passer deg.

På vinterføre var bilen som andre forhjulsdrevne biler etter min erfaring. Den har ikke spesielt høy bakkeklaring, så blir det mye snø vil den flyte oppå snøen og bli for lite vekt på drivhjulene.

Rekkevidden er svært god, går fint å oppnå 500 km på sommerføre. 

2018 til 2023 modellene har ikke mulighet til å varme batteriet, hurtiglading går sakte på vinterstid.
(Det er batterivarme som slår seg på om det blir svært kaldt, hjelper ikke på ladingen.)

Normalt må en kjøre flere timer før første lading, og da har batteriet blitt noe varmet, en lader da med ca 40 - 50 kW. Ved å stoppe for å spise lades bilen raskt nok opp etter min erfaring.

Endret av TBL12
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...