Hareena Skrevet 5. august #41 Skrevet 5. august Stakkars dem som er så rike at de ikke har råd til å bo i Norge. 2
AnonymBruker Skrevet 5. august #42 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (11 timer siden): En ansvarlig bedriftseier har penger på bok til å betale lønn og andre løpende utgifter. En ansvarlig bedriftseier forstår også godt at man må betale skatt på overskuddet i bedriften. Men en ansvarlig bedriftseier forstår også at det ikke er bærekraftig å skulle betale skatt på eiendeler som ikke er likvide midler, og det er her en vanlig arbeider mister helt forståelsen. Ta mitt selskap som kun er salg av konsulenttjenester. Jeg har lite eiendeler og dermed lite formue i selskapet utover likvide midler. At jeg betaler skatt på overskudd og skatt på formue er fullt gjennomførbart da formuen er penger som er tilgjengelig. I hi sitt tilfelle er ikke formuen i selskapet likvide midler og hun må da betale skatt på maskiner mm og skatteetaten tar rett og slett ikke 20 % av en maskin som betaling for skatten. Ergo så må hi sitt selskap låne penger for å kunne betale skatten, og det igjen gjør at likvide midler i selskapet blir mindre for hvert år som går og det er rett og slett ikke bærekraftig for bedriften. Anonymkode: 58cec...85c Selskapet betaler ikke formuesskatt og trenger derfor heller ikke å låne penger for å betale den. Det er eier som betaler formuesskatt. Anonymkode: fdd4a...6d2 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #43 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg har jobbet som regnskapsfører i 18 år, på flere steder, og har aldri møtt noen som har hatt en bedrift som har gått bra og som ikke har kunnet betale formuesskatt. De som flytter til Sveits er folk som er fullt ut i stand til å betale formuesskatt, de har bare ikke lyst til å gjøre det. Jeg vet fra media at det er noen ytterst få tilfeller hvor man ikke har noen inntekter (eller svært lite), eier aksjer med stor verdi som ikke er børsnoterte og som de heller ikke har anledning til å selge pga klausuler i aksjonæravtalen. Disse personene kan heller ikke bare flytte til Sveits fordi det er faktisk ganske dyrt å bo der. Dette bør heller løses med at disse personene kunne fått utsatt skatten etter søknad til det lar seg gjøre å selge aksjene. Men man kan ikke endre hele skattesystemet på grunn av såpass spesielle tilfeller. I det store og det hele synes jeg mye mer synd på en minstepensjonist som sliter med å betale skatten sin, enn en bedriftseier som som sliter med å betale skatt fordi bedriften går godt. Anonymkode: 55a46...2cb Du mener altså at det er greit at folk må realisere deler av formuen for å betale formueskatt. A-hunter skrev (13 timer siden): Merkelig innlegg. Har aldri lest om noen som ikke kan betale formueskatt eller som er slått personlig konkurs fordi de ikke har betalt den. De betaler den jo. Du lager deg altså en problemstilling som ikke finnes som du så argumenterer imot.. Spørsmålet rundt formuesskatt er to-delt, hvorav den viktigste delen er at den kun ilegges norske statsborgere. Den favoriserer altså utenlandsk eierskap i Norge. Det alene er mer enn nok til å ønske den fjernet. Om noe burde resulatet av en særskatt ha motsatt effekt. Den andre delen er at formueskatt på verdier fører til at det må tas utbytte for å kunne betale skatten. Dette er helt uavhengig om bedriften er i en utbyttesituasjon eller ikke, ei heller ut fra beholdningen av kontanter. Utbytter skattlegges dessuten svært høyt, noe som fører til at utbyttene må overdrives for å faktisk kunne betale skatten. En bedrift kan ikke selge 1/3-maskin for å dele den ut i utbytte. Tillagt at formueskatt utgjør veldig lite av statens inntekter er det helt utrolig at det skal være så mye snakk om den. Særlig fra folk som ikke skjønner verken den eller konsekvensene av den, noe du er et glimrende eksempel på. Jeg vet om et par bedriftseiere som har fått boligene sine tvangssolgt pga formueskatt. Det er i praksis personlig konkurs. Hvis de hadde tatt ut utbytte, ville det vært i strid med aksjelovens egenkapitalkrav. AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvis der ikke er penger på bok, hvordan kan man da betale lønn? Skjønner det er snakk om forskjellige summer, men likevel. Hvis man har mye verdier og selskapet går bra så er det vel ikke noen problemer å ta opp lån på verdiene? Norge trenger ikke mennesker som ikke vil bidra til fellesskapet. Det finnes nok med land som har en annen modell, så da kan man like gjerne flytte. Anonymkode: f16e4...396 En bedrift kan godt ha penger på bok til å betale lønn til de ansatte, men ikke nok penger til BÅDE lønn og utbytte (for at eier skal få penger til formueskatten) Anonymkode: 66a35...615 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #44 Skrevet 5. august Hvor er spørsmålet? Jeg stemmer forresten rødt til høsten ☺️ Anonymkode: 39522...ce5
AnonymBruker Skrevet 5. august #45 Skrevet 5. august Folk forstår ikke. Bare synd med alle som flytter ut. Håper på skifte etter valget. Mye skatteinntekter som har blitt borte i Norge som kommer flere tilgode. Anonymkode: e91c3...0e2 2
AnonymBruker Skrevet 5. august #46 Skrevet 5. august Hvis du har lyst til å flytte, så gjør det. Jeg flyttet ikke selv av skattemessige årsaker, men jeg trives utrolig mye bedre der jeg bor nå enn jeg noen gang gjorde i Norge. Det har vært som å bli født på nytt for meg. Anbefales! Anonymkode: 2f695...45f 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #47 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis du har lyst til å flytte, så gjør det. Jeg flyttet ikke selv av skattemessige årsaker, men jeg trives utrolig mye bedre der jeg bor nå enn jeg noen gang gjorde i Norge. Det har vært som å bli født på nytt for meg. Anbefales! Anonymkode: 2f695...45f Sannsynligvis bor du fortsatt i Norge. Anonymkode: dcdc8...a0e
Jdz Skrevet 5. august #48 Skrevet 5. august Lurer på om pipa får en annen lyd den dagen oljeinntektene er borte og det ikke er noen igjen i Norge som vil innovere eller investere. Skal alle jobbe for staten? Hvor skal skatteinntektene komme fra? Hvem skal betale for Folketrygden? Det er selvfølgelig helt greit å beskatte personinntekt, selskaper og utbytte. Jeg synes faktisk det i mange tilfeller er greit å beskatte arv også. Å måtte betale skatt på penger man ikke har tjent, som ofte er tilfelle med formueskatt, er derimot ikke greit. Det er en grunn til at få, om noen land i verden beskatter "formue" på den måten Norge gjør. Jeg blir bare mer og mer sikker på at jeg aldri kommer til å flytte tilbake Norge igjen. 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #49 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Sannsynligvis bor du fortsatt i Norge. Anonymkode: dcdc8...a0e Sannsynligvis tar du feil... Anonymkode: 2f695...45f
Druid Skrevet 5. august #50 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 11.09): Ts sin familie ville spare «flere millioner første året» på å flytte. Mao er det en bedrift med svært store verdier. Det er nok du som ikke forstår saken. Anonymkode: 27d62...8f0 Ikke nødvendigvis. Man skattelegges på verdisetting. Så hvis potensialet er høyt, så vil bokført verdi være høyt selv om det ikke finnes likviditet. Dette er et vanlig problem for teknologiselskaper. For denne gruppen er det bare å flytte ut: det er umulig å etablere seg i Norge med dagens situasjon. 3
AnonymBruker Skrevet 6. august #51 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 10.58): Vi har startet et firma som går veldig godt. Vi ser at det gjør at vi må ta standpunkt til om vi har råd til å bli boende i Norge. Elsker å bo her, men med dagens regjering er det nesten umulig å drifte eget pga bl.a skatt på arbeidende kapital. Det er synd da vi gjerne skulle ansatt flere norske og skapt flere arbeidsplasser, men det er nesten umulig. Vi har to barn på 7 og 11 år. Andre som sitter med samme tanker eller som har tatt steget? Vi vurderer bl.a Sverige, Sveits eller Vietnam. Allerede nå første året vil vi spare flere millioner på å flytte til Sveits. 😕 Anonymkode: c2f97...633 Flytt ! Anonymkode: 5c53e...d42
AnonymBruker Skrevet 6. august #52 Skrevet 6. august Druid skrev (13 timer siden): Ikke nødvendigvis. Man skattelegges på verdisetting. Så hvis potensialet er høyt, så vil bokført verdi være høyt selv om det ikke finnes likviditet. Dette er et vanlig problem for teknologiselskaper. For denne gruppen er det bare å flytte ut: det er umulig å etablere seg i Norge med dagens situasjon. Her traff du spikeren på hodet. Vi må eventuelt låne opp på huset for å betale. Det kan vi gjøre maks en gang, så er vi konk neste gang. Vi begynner dessverre å innse at vi må flytte😕 Gir det frem til valget, men blir det venstresiden som vinner, så tror jeg Spetalen får rett i at utflyttingen blir enorm. Anonymkode: c2f97...633
AnonymBruker Skrevet 6. august #53 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 10.58): Vi har startet et firma som går veldig godt. Vi ser at det gjør at vi må ta standpunkt til om vi har råd til å bli boende i Norge. Elsker å bo her, men med dagens regjering er det nesten umulig å drifte eget pga bl.a skatt på arbeidende kapital. Det er synd da vi gjerne skulle ansatt flere norske og skapt flere arbeidsplasser, men det er nesten umulig. Vi har to barn på 7 og 11 år. Andre som sitter med samme tanker eller som har tatt steget? Vi vurderer bl.a Sverige, Sveits eller Vietnam. Allerede nå første året vil vi spare flere millioner på å flytte til Sveits. 😕 Anonymkode: c2f97...633 Jeg har vært gründer og selskapseier siden slutten av 1990-tallet og er ihuga motstander av formuesskatt på arbeidende kapital. Det er nesten ingen andre land i verden som har denne typen beskatning, og dette taper vi store verdier på som nasjon. Samtidig er det fullt mulig å dempe de negative virkningene av skatteinnretningen ved å arbeide strategisk med eierskapstruktur både for selskaper og driftsmidler, optimalisere formuesverdien, investere skattegunstig samt utnytte det som finnes av regler for å dempe skattetrykket. Det er noe av det man må være forberedt på å lære seg eller få assistanse på når man skal eie lønnsom virksomhet. Men å flytte fra Norge personlig? Aldri. Dette landet byr på så mange andre goder for oss personlig at jeg selger heller ut enn å flytte bare fordi jeg sitter igjen med mindre penger hjemme. Det er bare mer kompetanse og innsats som må til for å kompensere. Problemet er at vi ikke har noen reell politisk vilje eller evne i dette landet til å endre på dette. Rabatten som Høyre fikk inn sist de satt i regjering var en vits og det var først i fjor (2024) at de fant ut at å fjerne skatt på arbeidende kapital kunne være et godt velgeragn. Men Høyre har i årevis vært et parti styrt av velstående broilere og har få på toppen som virkelig har reell erfaring med næringsvirksomhet. Derfor retter også politikken seg mer mot folk med mye penger enn å legge til rette for de som skaper de store verdiene. Og jeg er redd bedriftene bare får det igjen andre steder når ordningen skal finansieres - hadde Høyre vært troverdig opptatt av dette hadde de fått det på plass sist, i stedet for å blåse milliarder på feilslåtte region- og jernbanereformer. Ikke noe system er perfekt. Og med Skatteetatens mulighet for å ilegge exit-skatt kan man risikere å tape godt på å flytte ut. Jobb heller lurt og nyt det gode liv i Norge! Anonymkode: c87b5...f4f
Druid Skrevet 6. august #54 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Her traff du spikeren på hodet. Vi må eventuelt låne opp på huset for å betale. Det kan vi gjøre maks en gang, så er vi konk neste gang. Vi begynner dessverre å innse at vi må flytte😕 Gir det frem til valget, men blir det venstresiden som vinner, så tror jeg Spetalen får rett i at utflyttingen blir enorm. Anonymkode: c2f97...633 Jeg ville ikke avventet valget. Flytt ut, etabler selskapet, etabler ett under-selskap i Norge og flytt tilbake. Det er måter å konstruere dette på som får skattbar verdi ned til bærekraftig nivå. Det vil ta lang tid før formuebeskatningen blir rigget riktig, uansett hvem som kommer i posisjon og problemet deres er NÅ.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå