Gå til innhold

Flere som vurderer utflytting pga økonomiske årsaker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flytt, Norge kommer til å ende opp som en sosialist stat, hvor 90 prosent lever på staten. 

Anonymkode: 0b85c...849

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Hadde absolutt sett på mulighet for å flytte. Norge er ikke skapt for grundere dessverre. Veldig dumt egentlig med tanke på mulige nye arbeidsplasser. Kjenner ikke godt til Vietnam, men mange andre asiatiske land har jo veldig gode internasjonale skoler - som er mulig å sjekke ut. Lykke til 🙂

Anonymkode: 2dbe6...b97

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva tenker du å gjøre med bedriften, skal den gå sin gang i Norge mens dere flytter ut, eller skal den og flyttes? Er det samme marked for deres tjenester i utlandet som her? 

Anonymkode: aa53e...b87

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Enig. Hvis familien ikke snart kommer seg ut av sosialistenes grep, kan de like gjerne bare legge ned og bli navere 😢 Ikke noe vits i å lære ungene å stå på for morgendagen. Det er bare innrullere de i SV-skolen uten lekser. Blir karakterene for slappe kan de alltids bli lærere i fellesskolen.

Men, nei. Jeg vil bare si at det å være funksjonsfrisk og ha kapasitet til å kunne drive med næringsvirksomhet er et fantastisk gode man lett kan ta for gitt. Et godt samfunn kan dessuten ikke få for mange driftige samfunnsmedlemmer. Helt utrolig at vi klarer å stille oss i en slik situasjon som nå, hvor så mange flytter eller vurderer å flytte. Selv sykepleiere kan tjene godt på å flytte 😞

Anonymkode: 53ac8...597

Har barn i skole, og ene har aldri lekser. "Leksefriskole" - ha ha, de lurer barna til å tro at de kan slappe av hele livet. Og de får karakter etter "innsats" i gym. Ikke rart norge kommer til å bli et u-land i fremtiden.

Anonymkode: dc354...95e

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva tenker du å gjøre med bedriften, skal den gå sin gang i Norge mens dere flytter ut, eller skal den og flyttes? Er det samme marked for deres tjenester i utlandet som her? 

Anonymkode: aa53e...b87

Hvis vi flytter kommer vi til å flytte ut driften. Markedet er likt i hele Europa. Norge er et lite land, med dertil færre kunder. Så egentlig ikke noen grunn til å beholde noe i Norge. 

Men vi er jo norske, ungene går på skole, og vi har familie her. Så jeg er oppriktig lei meg for at vi i det hele tatt må vurdere flytting. 

Anonymkode: c2f97...633

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har jobbet som regnskapsfører i 18 år, på flere steder, og har aldri møtt noen som har hatt en bedrift som har gått bra og som ikke har kunnet betale formuesskatt. De som flytter til Sveits er folk som er fullt ut i stand til å betale formuesskatt, de har bare ikke lyst til å gjøre det.

Jeg vet fra media at det er noen ytterst få tilfeller hvor man ikke har noen inntekter (eller svært lite), eier aksjer med stor verdi som ikke er børsnoterte og som de heller ikke har anledning til å selge pga klausuler i aksjonæravtalen. Disse personene kan heller ikke bare flytte til Sveits fordi det er faktisk ganske dyrt å bo der. Dette bør heller løses med at disse personene kunne fått utsatt skatten etter søknad til det lar seg gjøre å selge aksjene. Men man kan ikke endre hele skattesystemet på grunn av såpass spesielle tilfeller.

I det store og det hele synes jeg mye mer synd på en minstepensjonist som sliter med å betale skatten sin, enn en bedriftseier som som sliter med å betale skatt fordi bedriften går godt.

Anonymkode: 55a46...2cb

• Liker 3
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Flytt, Norge kommer til å ende opp som en sosialist stat, hvor 90 prosent lever på staten. 

Anonymkode: 0b85c...849

Vi er dessverre godt på vei. Nå er jo polakkene også blitt rikere enn oss. 

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har en polakk som nabo nå. De kjøper eiendom i Norge fordi det er blitt latterlig billig pga en søppel-valuta.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har en bedrift som går så godt at du kan spare flere millioner i formuesskatt på ett år på å flytte til Sveits, men polakkene er rikere enn deg?

Hva slags summer snakker vi om når det gjelder verdien på aksjene dine? Milliarder?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

? Du virker fullstendig useriøs i denne tråden din. Hva er det du vil debattere? Har du i det hele tatt en bedrift, og barn? Og en klar problemstilling?

Anonymkode: ac97e...442

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 11.22):

Du skjønner faktisk ingenting om dette. Kommentaren din her er så latterlig og virkelighetsfjern at jeg ikke forstår hvorfor jeg kaster bort denne lille tiden på å svare. Du skjønner bokstavelig talt ingenting om hva dette handler om. 

Anonymkode: 0f1e6...a7a

Da kan du vel opplyse da og ikke bare snakke ned til folk. 

Anonymkode: f16e4...396

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 11.05):

Det er ikke penger på konto. Vi må skatte av alle eiendeler, det betyr ikke at pengene står på konto, det betyr at vi må ta lån for å betale skatt. 

Denne skattleggingen forstår ikke jeg heller helt.  

Det norske skattesystemet har jo vært tilitts basert. Desverre  er det jo slik at, hvis systemer blit unødvendig  utnyttet,  vil skattehull bli tettet.

Men dette her er jo en fulstendig  tullete måte å beskatte næringen på, enig i det

Anonymkode: 0e384...6ab

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har jobbet som regnskapsfører i 18 år, på flere steder, og har aldri møtt noen som har hatt en bedrift som har gått bra og som ikke har kunnet betale formuesskatt. De som flytter til Sveits er folk som er fullt ut i stand til å betale formuesskatt, de har bare ikke lyst til å gjøre det.

Jeg vet fra media at det er noen ytterst få tilfeller hvor man ikke har noen inntekter (eller svært lite), eier aksjer med stor verdi som ikke er børsnoterte og som de heller ikke har anledning til å selge pga klausuler i aksjonæravtalen. Disse personene kan heller ikke bare flytte til Sveits fordi det er faktisk ganske dyrt å bo der. Dette bør heller løses med at disse personene kunne fått utsatt skatten etter søknad til det lar seg gjøre å selge aksjene. Men man kan ikke endre hele skattesystemet på grunn av såpass spesielle tilfeller.

I det store og det hele synes jeg mye mer synd på en minstepensjonist som sliter med å betale skatten sin, enn en bedriftseier som som sliter med å betale skatt fordi bedriften går godt.

Merkelig innlegg.

Har aldri lest om noen som ikke kan betale formueskatt eller som er slått personlig konkurs fordi de ikke har betalt den. De betaler den jo. Du lager deg altså en problemstilling som ikke finnes som du så argumenterer imot.. 

Spørsmålet rundt formuesskatt er to-delt, hvorav den viktigste delen er at den kun ilegges norske statsborgere. Den favoriserer altså utenlandsk eierskap i Norge. Det alene er mer enn nok til å ønske den fjernet. Om noe burde resulatet av en særskatt ha motsatt effekt.

Den andre delen er at formueskatt på verdier fører til at det må tas utbytte for å kunne betale skatten. Dette er helt uavhengig om bedriften er i en utbyttesituasjon eller ikke, ei heller ut fra beholdningen av kontanter. Utbytter skattlegges dessuten svært høyt, noe som fører til at utbyttene må overdrives for å faktisk kunne betale skatten. En bedrift kan ikke selge 1/3-maskin for å dele den ut i utbytte.

Tillagt at formueskatt utgjør veldig lite av statens inntekter er det helt utrolig at det skal være så mye snakk om den. Særlig fra folk som ikke skjønner verken den eller konsekvensene av den, noe du er et glimrende eksempel på.

• Liker 4
Skrevet

Hvis der ikke er penger på bok, hvordan kan man da betale lønn? Skjønner det er snakk om forskjellige summer, men likevel. Hvis man har mye verdier og selskapet går bra så er det vel ikke noen problemer å ta opp lån på verdiene? 

Norge trenger ikke mennesker som ikke vil bidra til fellesskapet. Det finnes nok med land som har en annen modell, så da kan man like gjerne flytte. 

• Liker 1
Skrevet

Tror du konstruerer et problem. 

Hvis du har et nyoppstartet selskap som går veldig godt så indikerer det at dere har et stort overskudd. Overskuddet kan dekke formueskatt. Formueskatten på et selskap som ikke er børsnotert er også forholdsvis rimelig i og med at dere leverer så gode overskudd og har lave gjeldsfrie eiendeler.

Hvis selskapet ditt går dårlig og sitter på store verdier så så er saken annerledes. Da vil du måtte skatte av at selskapet sitter på store kapitalverdier som eldre selskaper gjerne gjør, men som nyoppstartet er dette ikke en problemstilling.

Så ønsket ditt om å provosere fungerer ikke og hvis det hadde gått såpass bra så hadde du ikke diskutert dette med Kvinneguiden, men med skatteadvokater :)

Anonymkode: b3228...585

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi begynner å kjenne på det vi å. Har fryktelig lyst til å utvide og ansette flere folk. Men på papiret så har bedriften en del verdier. Vi skatter veldig mye. Og pengene er jo der ikke. Selger jeg så får jeg langt under det som dem mener verdien i bedriften er. Er ikke sikkert vi får noe for bedriften en gang. Ja dem vil at vi skal skape arbeidsplasser men det er ikke enkelt. Vi vurderer ikke å flytte. Vi elsker å bo her. Men vi må skrinlegge utviklingen vi hadde planer om. Og holde den bedriften mindre enn hva det er behov for. Vi tapper midler fra bedriften for å betale all skatten. Som vi heller har kunne brukt på flere ansatte. Ikke tar vi ut så mye lønn selv heller. Det er ikke lett. Det har blitt verre de siste årene å drive en bedrift. 

Anonymkode: be122...f35

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis der ikke er penger på bok, hvordan kan man da betale lønn? Skjønner det er snakk om forskjellige summer, men likevel. Hvis man har mye verdier og selskapet går bra så er det vel ikke noen problemer å ta opp lån på verdiene? 

Norge trenger ikke mennesker som ikke vil bidra til fellesskapet. Det finnes nok med land som har en annen modell, så da kan man like gjerne flytte. 

En ansvarlig bedriftseier har penger på bok til å betale lønn og andre løpende utgifter. En ansvarlig bedriftseier forstår også godt at man må betale skatt på overskuddet i bedriften. Men en ansvarlig bedriftseier forstår også at det ikke er bærekraftig å skulle betale skatt på eiendeler som ikke er likvide midler, og det er her en vanlig arbeider mister helt forståelsen.

Ta mitt selskap som kun er salg av konsulenttjenester. Jeg har lite eiendeler og dermed lite formue i selskapet utover likvide midler. At jeg betaler skatt på overskudd og skatt på formue er fullt gjennomførbart da formuen er penger som er tilgjengelig. I hi sitt tilfelle er ikke formuen i selskapet likvide midler og hun må da betale skatt på maskiner mm og skatteetaten tar rett og slett ikke 20 % av en maskin som betaling for skatten. Ergo så må hi sitt selskap låne penger for å kunne betale skatten, og det igjen gjør at likvide midler i selskapet blir mindre for hvert år som går og det er rett og slett ikke bærekraftig for bedriften.

Anonymkode: 58cec...85c

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Har det fortsatt bra med 2 gode inntekter, men kunne aldri tenke meg å starte et firma har. De fleste kommer nok til å jobbe i stat/kommune i fremtiden. I tillegg til nav da.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 11.12):

Og dette vil du gjerne diskutere på Kvinneguiden? Du har ikke andre nettverk med likesinnede, men tror du får en fin diskusjon om skatt her? «Hvilket regntøy skal jeg kjøpe til barnehagestart, venninnen min er gjerrig og deler ikke på smågodtet, naboen er sur, skal jeg bli skatteflyktning?»

Enorm forskjell for barna om det blir Sverige, Sveits eller Vietnam. Dere må selvfølgelig tenke langsiktig både for firmaet og familien/barna. Hva er best for alle og firma om ti år? 

Anonymkode: ac97e...442

Poenget er nok å drive litt politisk agitasjon, ikke få til en fornuftig diskusjon.

Anonymkode: a2a9b...b87

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 11.12):

Igjen, det er ikke penger på bok, men teoretiske verdier som vi blir skattet for. Pengene de vil at vi betaler skatt av er ikke tilgjengelige uten å selge nettopp det som gir inntekter. 

Men det er jo ikke teoretiske verdier. Det er verdier. Som vanlig borger betaler man jo også formuesskatt og eiendomsskatt av boligen sin. Hvordan er dette annerledes?

Anonymkode: a042a...ce7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...