AnonymBruker Skrevet 2. august #1 Skrevet 2. august Vi har startet et firma som går veldig godt. Vi ser at det gjør at vi må ta standpunkt til om vi har råd til å bli boende i Norge. Elsker å bo her, men med dagens regjering er det nesten umulig å drifte eget pga bl.a skatt på arbeidende kapital. Det er synd da vi gjerne skulle ansatt flere norske og skapt flere arbeidsplasser, men det er nesten umulig. Vi har to barn på 7 og 11 år. Andre som sitter med samme tanker eller som har tatt steget? Vi vurderer bl.a Sverige, Sveits eller Vietnam. Allerede nå første året vil vi spare flere millioner på å flytte til Sveits. 😕 Anonymkode: c2f97...633 6 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #2 Skrevet 2. august Hulk hulk, stakkars rikinger som må evakuere for å slippe å bidra til fellesskapet! Jeg FATTER ikke hvorfor utenladskeide bedrifter som opererer i Norge ikke får dobbelt skatt. Anonymkode: 27d62...8f0 27 6
AnonymBruker Skrevet 2. august #3 Skrevet 2. august Du sier firmaet går veldig godt? Hva er problemt da? Sånn med unntak av produsert problem. Anonymkode: 3f206...2d9 11 3
AnonymBruker Skrevet 2. august #4 Skrevet 2. august Jepp, sånn er det for mange. Veldig mange som selv er arbeidstakere forstår ikke situasjonen for mange som driver eget. Er selv selvstendig innen to bransjer, men driver på en helt annen måte, uten driftsmidler så og si, så omfattes ikke av denne skattleggingen. Jeg stemmer Høyre til tross for udugelig lederskap der de siste årene, fordi de andre partiene er med på å bygge ned verdiskapningen i landet vårt. Anonymkode: 696de...0ee 2
AnonymBruker Skrevet 2. august #5 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du sier firmaet går veldig godt? Hva er problemt da? Sånn med unntak av produsert problem. Anonymkode: 3f206...2d9 Du har ennå ikke forstått at mange bedrifter tappes for driftsmidler og varer pga skatt? Det er ikke som at man betaler 3 millioner av et pengeoverskudd på 5 millioner, man kan ha et overskudd på 2 millioner men man skattlegges 6 millioner fordi man eier driftsmidler. Da må man altså selge det man bruker for å tjene penger og gi folk jobb. Det er dette som er problemet! Anonymkode: 696de...0ee 6 7
AnonymBruker Skrevet 2. august #6 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du sier firmaet går veldig godt? Hva er problemt da? Sånn med unntak av produsert problem. Anonymkode: 3f206...2d9 Det er ikke penger på konto. Vi må skatte av alle eiendeler, det betyr ikke at pengene står på konto, det betyr at vi må ta lån for å betale skatt. Anonymkode: c2f97...633 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #7 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hulk hulk, stakkars rikinger som må evakuere for å slippe å bidra til fellesskapet! Jeg FATTER ikke hvorfor utenladskeide bedrifter som opererer i Norge ikke får dobbelt skatt. Anonymkode: 27d62...8f0 Hvorfor kommenterer du når du ikke forstår noe som helst av saken? Anonymkode: 0f1e6...a7a 8 7
AnonymBruker Skrevet 2. august #8 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du har ennå ikke forstått at mange bedrifter tappes for driftsmidler og varer pga skatt? Det er ikke som at man betaler 3 millioner av et pengeoverskudd på 5 millioner, man kan ha et overskudd på 2 millioner men man skattlegges 6 millioner fordi man eier driftsmidler. Da må man altså selge det man bruker for å tjene penger og gi folk jobb. Det er dette som er problemet! Anonymkode: 696de...0ee Dere overlever nok, men hvis kravet og forventningene er å bli mangemillionær, så ja da skjønner jeg at det blir hardt. Anonymkode: 3f206...2d9 4 2
AnonymBruker Skrevet 2. august #9 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor kommenterer du når du ikke forstår noe som helst av saken? Anonymkode: 0f1e6...a7a Ts sin familie ville spare «flere millioner første året» på å flytte. Mao er det en bedrift med svært store verdier. Det er nok du som ikke forstår saken. Anonymkode: 27d62...8f0 5 2
AnonymBruker Skrevet 2. august #10 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts sin familie ville spare «flere millioner første året» på å flytte. Mao er det en bedrift med svært store verdier. Det er nok du som ikke forstår saken. Anonymkode: 27d62...8f0 Igjen, det er ikke penger på bok, men teoretiske verdier som vi blir skattet for. Pengene de vil at vi betaler skatt av er ikke tilgjengelige uten å selge nettopp det som gir inntekter. Anonymkode: c2f97...633 3 3
AnonymBruker Skrevet 2. august #11 Skrevet 2. august Og dette vil du gjerne diskutere på Kvinneguiden? Du har ikke andre nettverk med likesinnede, men tror du får en fin diskusjon om skatt her? «Hvilket regntøy skal jeg kjøpe til barnehagestart, venninnen min er gjerrig og deler ikke på smågodtet, naboen er sur, skal jeg bli skatteflyktning?» Enorm forskjell for barna om det blir Sverige, Sveits eller Vietnam. Dere må selvfølgelig tenke langsiktig både for firmaet og familien/barna. Hva er best for alle og firma om ti år? Anonymkode: ac97e...442 9 4
AnonymBruker Skrevet 2. august #12 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og dette vil du gjerne diskutere på Kvinneguiden? Du har ikke andre nettverk med likesinnede, men tror du får en fin diskusjon om skatt her? «Hvilket regntøy skal jeg kjøpe til barnehagestart, venninnen min er gjerrig og deler ikke på smågodtet, naboen er sur, skal jeg bli skatteflyktning?» Enorm forskjell for barna om det blir Sverige, Sveits eller Vietnam. Dere må selvfølgelig tenke langsiktig både for firmaet og familien/barna. Hva er best for alle og firma om ti år? Anonymkode: ac97e...442 Du har nok rett i at forumet er feil, men nei, vi har ingen likesinnede. Vennene våre er vanlige arbeidere som går på jobb hver dag og lever fint med det. Og spennende å høre om det er flere «vanlige folk» har lignende tanker. Er jo allslags folk her trodde jeg. Enorm forskjell på de landene ja, jeg ser fordeler og ulemper med alle. Anonymkode: c2f97...633 5
AnonymBruker Skrevet 2. august #13 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hulk hulk, stakkars rikinger som må evakuere for å slippe å bidra til fellesskapet! Jeg FATTER ikke hvorfor utenladskeide bedrifter som opererer i Norge ikke får dobbelt skatt. Anonymkode: 27d62...8f0 Nå er det jo motsatt, hvis du er utenlandsk og driver i Norge betaler du mye mindre skatt enn om du er nordmann og driver i Norge. Derfor mange nordmenn blir tvunget til å selge til utenlandske aktører. Hvis vi flytter ut flytter vi også driften ut. Det vil jo være synd for Norge som mister skatteinntekter og potensielle arbeidsplasser? Anonymkode: c2f97...633 5 4
AnonymBruker Skrevet 2. august #14 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ts sin familie ville spare «flere millioner første året» på å flytte. Mao er det en bedrift med svært store verdier. Det er nok du som ikke forstår saken. Anonymkode: 27d62...8f0 Du skjønner faktisk ingenting om dette. Kommentaren din her er så latterlig og virkelighetsfjern at jeg ikke forstår hvorfor jeg kaster bort denne lille tiden på å svare. Du skjønner bokstavelig talt ingenting om hva dette handler om. Anonymkode: 0f1e6...a7a 4 5
Bari Skrevet 2. august #15 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hulk hulk, stakkars rikinger som må evakuere for å slippe å bidra til fellesskapet! Jeg FATTER ikke hvorfor utenladskeide bedrifter som opererer i Norge ikke får dobbelt skatt. Anonymkode: 27d62...8f0 Det ville vært dumt å skatte utenlandske bedrifter dobbelt. De bidrar til innovasjon, utvikling og arbeidsplasser. Ergo så trenger vi dem og vi trenger at det blir lettere for nordmenn å starte og drive egen bedrift. Norge er generelt dårlig på innovasjon hvis man sammenligner med nabolandene våre. Unntaket er innen petroleumsvirksomhet. 1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:49 #16 Skrevet mandag kl 14:49 AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 10.58): Vi har startet et firma som går veldig godt. Vi ser at det gjør at vi må ta standpunkt til om vi har råd til å bli boende i Norge. Elsker å bo her, men med dagens regjering er det nesten umulig å drifte eget pga bl.a skatt på arbeidende kapital. Det er synd da vi gjerne skulle ansatt flere norske og skapt flere arbeidsplasser, men det er nesten umulig. Vi har to barn på 7 og 11 år. Andre som sitter med samme tanker eller som har tatt steget? Vi vurderer bl.a Sverige, Sveits eller Vietnam. Allerede nå første året vil vi spare flere millioner på å flytte til Sveits. 😕 Anonymkode: c2f97...633 Jeg forstår dere veldig godt og du får 100% full støtte herfra. Vi er begge uføre som følge av medfødte handikapp men vurderer også sterkt å flytte og gjør det vi kan for å kunne realisere en flytting. Krysser fingrene for regjeringsskifte og jeg ser på dette valget som et skjebnevalg for Norge, individets friheter og norsk næringsliv 🇳🇴 Hvilken bakgrunn har dere? Er det snakk om gründerfase, typisk norsk liten bedrift eller er det større kapital i bildet. Svaret på hvilket land det er gunstig å flytte til, avhenger på slike faktorer i tillegg til jobb/utdanning og ønske om å oppleve- og la seg integrere i en annen kultur. Sverige har jeg hørt er et bedre valg for gründere og småbedrifter i oppbyggingsfase. Sveits er bedre egnet når du har en større formue, eierskap i flere bedrifter osv. Men det har du helt sikkert oversikt over. Med barn i skolealder er det kanskje litt lettere å flytte til Sverige og det blir lettere for hele familien å knytte nye nettverk? Sveits kan bli et lite sjokk for de små, for der er det ikke koseskole, men de forberedes for en en solid utdanning når de blir større. Jeg mener å ha lest og fått forfalt at sveitserne kan være vanskeligere å komme innpå, det tar visstnok ganske lang tid å få et nettverk av sveitsere. Kanskje det stiller seg enklere når du er næringsdrivende og kan søke medlemsskap i foreninger og clustere av norske næringsdrivende. Sveitisk skole- og helsesystem er bare helt toppklasses! Det er nesten en grunn i seg selv til å flytte. Kollektivtransporten er fantastisk, du kan nesten pendle tog fra hvor som helst inn til byene. Hvilke kantoner foretrekker dere? Behersker dere tysk, fransk eller italiensk og har dere lyst til å lære et av disse språkene? Og så er jeg er litt spent på hvorfor Vietnam er av interesse 🧐 Hvordan blir dere påvirket av den norske exit-skatten? Anonymkode: 53ac8...597 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:54 #17 Skrevet mandag kl 14:54 AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 11.02): Jepp, sånn er det for mange. Veldig mange som selv er arbeidstakere forstår ikke situasjonen for mange som driver eget. Er selv selvstendig innen to bransjer, men driver på en helt annen måte, uten driftsmidler så og si, så omfattes ikke av denne skattleggingen. Jeg stemmer Høyre til tross for udugelig lederskap der de siste årene, fordi de andre partiene er med på å bygge ned verdiskapningen i landet vårt. Anonymkode: 696de...0ee Jeg stemte tidligere på Høyre og FRP. Har gitt det helt opp. I år blir det partiet Konservativt. Er så lei av stortingspartiene. Anonymkode: 53ac8...597
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:56 #18 Skrevet mandag kl 14:56 AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 11.05): Det er ikke penger på konto. Vi må skatte av alle eiendeler, det betyr ikke at pengene står på konto, det betyr at vi må ta lån for å betale skatt. Anonymkode: c2f97...633 Det funker jo ikke. Har ingen råd å komme med TS, men ser at slik det er i dag så funker det dårlig. Anonymkode: e9e53...d5f
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:16 #19 Skrevet mandag kl 16:16 Bli ufør/naver du også. Da får du alt i fanget, også billig boliglån uten EK. Anonymkode: dc354...95e 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:41 #20 Skrevet mandag kl 16:41 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Bli ufør/naver du også. Da får du alt i fanget, også billig boliglån uten EK. Anonymkode: dc354...95e Enig. Hvis familien ikke snart kommer seg ut av sosialistenes grep, kan de like gjerne bare legge ned og bli navere 😢 Ikke noe vits i å lære ungene å stå på for morgendagen. Det er bare innrullere de i SV-skolen uten lekser. Blir karakterene for slappe kan de alltids bli lærere i fellesskolen. Men, nei. Jeg vil bare si at det å være funksjonsfrisk og ha kapasitet til å kunne drive med næringsvirksomhet er et fantastisk gode man lett kan ta for gitt. Et godt samfunn kan dessuten ikke få for mange driftige samfunnsmedlemmer. Helt utrolig at vi klarer å stille oss i en slik situasjon som nå, hvor så mange flytter eller vurderer å flytte. Selv sykepleiere kan tjene godt på å flytte 😞 Anonymkode: 53ac8...597 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå