AnonymBruker Skrevet 2. august #1 Skrevet 2. august Jeg dagdrømmer om å si opp jobben og begynne å jobbe heltid i bokhandel. Jeg forestiller meg at det er en veldig koselig og rolig jobb. Det er jo sikkert ikke så godt betalt, men tenker den rolige jobben veier opp for den dårlige lønna? Er det noen her som har jobbet i bokhandel før og kan svare? Hvordan er jobbhverdagen? Er det travelt i perioder? Anonymkode: ce02b...93c 2
AnonymBruker Skrevet 2. august #2 Skrevet 2. august Det er absolutt travelt i perioder. Mye pakking og rydding, langt mer enn hva du forestiller deg. Tror ikke du finner et yrke i dag som ikke kan være stressende i blant. Anonymkode: c7174...ae9 15
AnonymBruker Skrevet 2. august #3 Skrevet 2. august Har jobbet 100% i privateid bokhandel. Det var en utrolig hyggelig jobb, men føler meg ferdig. Anbefaler ikke kjedebokhandel, mye krav fra ledelsen støtt og stadig Anonymkode: 578f8...5c1 3
AnonymBruker Skrevet 2. august #4 Skrevet 2. august Ville hellere jobbet på bibliotek! Anonymkode: 05271...a49 16 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #5 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er absolutt travelt i perioder. Mye pakking og rydding, langt mer enn hva du forestiller deg. Tror ikke du finner et yrke i dag som ikke kan være stressende i blant. Anonymkode: c7174...ae9 At man må pakke og rydde litt betyr ikke at jobben jevnt over er stressende og ikke rolig. Mye mer rolig enn barnehage, skole, helsevesen, jobber med mye ansvar og press og lange dager (feks ingeniører, piloter osv). Vil absolutt ikke kategorisere bokhandel som "travelt" eller stressende... Anonymkode: 2d847...124 5
AnonymBruker Skrevet 2. august #6 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (7 minutter siden): At man må pakke og rydde litt betyr ikke at jobben jevnt over er stressende og ikke rolig. Mye mer rolig enn barnehage, skole, helsevesen, jobber med mye ansvar og press og lange dager (feks ingeniører, piloter osv). Vil absolutt ikke kategorisere bokhandel som "travelt" eller stressende... Anonymkode: 2d847...124 Regner med du jobber i bokhandel siden du kan uttale deg om det? 😊 Anonymkode: 493ae...4c6 4
AnonymBruker Skrevet 2. august #7 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ville hellere jobbet på bibliotek! Anonymkode: 05271...a49 Istemmer! Men da må du utdanne deg til bibliotekar, svært skjelden vi ansetter noen med annen faglig utdanning selv med en mastergrad i litteraturvitenskap må du ha noe bibliotekfaglig utdanning også. Anonymkode: 1c6ce...481 6 1
Hareena Skrevet 2. august #8 Skrevet 2. august Jeg intervjuet en gang en jobbsøker som jobbet i bokhandel. Hun likte jobben godt. Problemet var bare at det ble mye trekk i lønn fordi hun handlet så mange bøker. 🙂💚 6 6
AnonymBruker Skrevet 2. august #9 Skrevet 2. august Samboer jobber i bokhandel. Kjede. Mye krav, stadige varetellinger, mye ansvar, mas fra kunder, mye rigging til kampanjer osv. Det er langt i fra en rolig jobb. Og få 100% stillinger tilgjengelig. Da må du få jobb i en av de virkelig store butikkene. Anonymkode: c49c6...dca 6
AnonymBruker Skrevet 2. august #10 Skrevet 2. august Jeg drømte også om jobb i bokhandel en gang i tiden, men fikk prøve det en kort periode og det var mye mer stress enn jeg så for meg. Problemet er jo at man jobber ikke først og fremst med bøker, men med mennesker. Så byttet til backoffice i bibliotek med null brukerkontakt, det var drømmejobben. Anonymkode: 6e469...f10 5 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #11 Skrevet 2. august Bokhandel og bibliotek er ikke som det en gang var. Anonymkode: 05e86...774 4
Misanthropis Skrevet 2. august #12 Skrevet 2. august Jeg har jobbet på Norli. Og det er definitivt mye jobb! mye som er veldig koselig, som å snakke om og anbefale bøker og gaver, og pakke inn til kunder. Det er også mye utstillinger som skal lages både i vindu og på diverse torg, også koselig synes jeg. og generelt mye rydding og vareplassering som må gjøres om man har et lite ledig vindu innemellom der. 2
AnonymBruker Skrevet 2. august #13 Skrevet 2. august Angrer veldig på at jeg ikke utdannet meg til bibliotekar. Var inne på tanken. Det hadde vært drømmen min. Ikke bokhandel. Nå skjer det jo mye morsomt på bibliotek, så mer variert enn i gamledager. Anonymkode: cf3ce...aa9 2
AnonymBruker Skrevet 2. august #14 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg dagdrømmer om å si opp jobben og begynne å jobbe heltid i bokhandel. Jeg forestiller meg at det er en veldig koselig og rolig jobb. Det er jo sikkert ikke så godt betalt, men tenker den rolige jobben veier opp for den dårlige lønna? Er det noen her som har jobbet i bokhandel før og kan svare? Hvordan er jobbhverdagen? Er det travelt i perioder? Anonymkode: ce02b...93c Hva ser du for deg at er fordelen med å jobbe i en bokhandel fremfor et bibliotek? Jeg jobber i en stor og travel kjedebokhandel og jeg (og mine kollegaer) opplever det absolutt som en krevende jobb, vi står og går hele dagen på hardt gulv og pakker ut pallevis av varer, rigger om kampanjetorg, hjelper kunder etc. Vi har ikke lov til å sitte i arbeidstiden og i de travleste periodene går jeg lett over 10000 skritt ila dagen, bare på jobben, i roligere perioder er det kanskje 5-7000 skritt. Og i likhet med andre serviceyrker har vi ofte stressende dager, heldigvis er de fleste kundene hyggelige, men det er også en del masete og til tider kranglevorne kunder som tror at "kunden har alltid rett" er ensbetydende med at de kan tillate seg hva som helst av dårlig oppførsel. Jeg trives fordi jeg har veldig mange hyggelige kollegaer både på arbeidsplassen min og i bransjen generelt og jeg er glad i bøker, men selve jobben i en (norsk) bokhandel er absolutt ikke slik den av og til blir fremstilt i feelgood bøker eller filmer, hvis noen tror det! Selvsagt har vi "stille" dager innimellom, men da bruker vi som regel tiden på å hente inn på andre oppgaver, det er dessuten stor fokus på lønnsomhet, så rolige dager er "ikke bra". Det er altså i bunn og grunn et serviceyrke med mye fysisk arbeid, ofte ugunstig arbeidstid, og ja, den er i tillegg dårlig betalt. Anonymkode: 2c932...91c 9
AnonymBruker Skrevet 2. august #15 Skrevet 2. august PS. Så at bibliotek ble nevnt og trodde det var i hovedinnlegget, men ser nå at det var en som kommenterte, så bare se bort i fra spørsmål om bibliotek vs bokhandel! Anonymkode: 2c932...91c
AnonymBruker Skrevet 2. august #16 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva ser du for deg at er fordelen med å jobbe i en bokhandel fremfor et bibliotek? Jeg jobber i en stor og travel kjedebokhandel og jeg (og mine kollegaer) opplever det absolutt som en krevende jobb, vi står og går hele dagen på hardt gulv og pakker ut pallevis av varer, rigger om kampanjetorg, hjelper kunder etc. Vi har ikke lov til å sitte i arbeidstiden og i de travleste periodene går jeg lett over 10000 skritt ila dagen, bare på jobben, i roligere perioder er det kanskje 5-7000 skritt. Og i likhet med andre serviceyrker har vi ofte stressende dager, heldigvis er de fleste kundene hyggelige, men det er også en del masete og til tider kranglevorne kunder som tror at "kunden har alltid rett" er ensbetydende med at de kan tillate seg hva som helst av dårlig oppførsel. Jeg trives fordi jeg har veldig mange hyggelige kollegaer både på arbeidsplassen min og i bransjen generelt og jeg er glad i bøker, men selve jobben i en (norsk) bokhandel er absolutt ikke slik den av og til blir fremstilt i feelgood bøker eller filmer, hvis noen tror det! Selvsagt har vi "stille" dager innimellom, men da bruker vi som regel tiden på å hente inn på andre oppgaver, det er dessuten stor fokus på lønnsomhet, så rolige dager er "ikke bra". Det er altså i bunn og grunn et serviceyrke med mye fysisk arbeid, ofte ugunstig arbeidstid, og ja, den er i tillegg dårlig betalt. Anonymkode: 2c932...91c Ikke ts her, men man må vel ha utdanning for å jobbe i bibliotek? Ikke at jeg skjønner helt hvorfor da det er mange som er utrolig kunnskapsrike uten å ha utdannelse innen dette. Så er ikke sikkert biblioteket er et alternativ for ts uten å ta ekstra utdanning? Vil bare legge til at den arbeidstiden er da ikke så ugunstig? De fleste bokhandlere stenger 18 /19 tiden? Ugunstig arbeidstid da tenker jeg kort hviletid mellom vakter, nattevakter osv. Er jo mye mer gunstig arbeidstider i bokhandel enn de fleste dagligvarebutikker feks eller på sykehus og sykehjem Anonymkode: 2d847...124
AnonymBruker Skrevet 2. august #17 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke ts her, men man må vel ha utdanning for å jobbe i bibliotek? Ikke at jeg skjønner helt hvorfor da det er mange som er utrolig kunnskapsrike uten å ha utdannelse innen dette. Så er ikke sikkert biblioteket er et alternativ for ts uten å ta ekstra utdanning? Vil bare legge til at den arbeidstiden er da ikke så ugunstig? De fleste bokhandlere stenger 18 /19 tiden? Ugunstig arbeidstid da tenker jeg kort hviletid mellom vakter, nattevakter osv. Er jo mye mer gunstig arbeidstider i bokhandel enn de fleste dagligvarebutikker feks eller på sykehus og sykehjem Anonymkode: 2d847...124 Det kan hende at en del bokhandlere stenger 18/19, men det finnes også svært mange som stenger senere, senterbutikker etc. Anonymkode: 2c932...91c 2 2
AnonymBruker Skrevet 2. august #18 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kan hende at en del bokhandlere stenger 18/19, men det finnes også svært mange som stenger senere, senterbutikker etc. Anonymkode: 2c932...91c Uansett jobber ikke folk i bokhandel til 22/23 (slik man gjør i dagligvare og på sykehus) og skal på jobb igjen klokka 07... Røde dager fri, ingen kobling søndager . Er vel noe av de mest gunstige "ugunstige" arbeidstiden for å si det slik. Heller ikke noe nattarbeid. Selv om jobben kanskje er fysisk tungt til tider er den nok mye mindre stressende enn sykehus fordi ingen dør hvis du gjør feil. Vil og tro at varepåfylling i butikk er mer tungt . Ja bøker kan veie litt men man kan ta en og en bok. En vanndunk på 5L får man ikke tatt "stykkevis". Syns alle på KG snakker om at deres jobb er så slitsom og stressende og ugunstig. Tror folk mangler litt perspektiv. Alt ettersom hva ts gjør fra før kan det være mye bedre arbeidstider og mindre slitsomt. Men kommer ts fra en kontorjobb med 8-16 blir det jo en overgang til det verre (rent fysisk sett og arbeidstidmessig ). Dog kan noen jobber være veldig stressende selv om de er dagtid (advokat feks, der kan man tidvis ha mye ansvar for folks liv på sett og vis, høyt arbeidspress). Jobber ts i en høyt stressende jobb fra før kan det jo blir mindre stressende. Blir veldig nysgjerrig på hva ts gjør fra før. Tenker at bokhandel er i midtsjikte hva angår slitsomme jobber. Men alle på kvinneguiden har det med å tro at deres jobb er så mye mer slitsom enn alle andres. Anonymkode: 2d847...124 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. august #19 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Istemmer! Men da må du utdanne deg til bibliotekar, svært skjelden vi ansetter noen med annen faglig utdanning selv med en mastergrad i litteraturvitenskap må du ha noe bibliotekfaglig utdanning også. Anonymkode: 1c6ce...481 Finnes dere ikke stillinger på assistentnivå som ikke krever bibliotekutdanning? Biblioteket her har flere fra nav inne for arbeidstrening og flere ufaglærte jobber i skranken. Anonymkode: 9ef18...5df
AnonymBruker Skrevet 2. august #20 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (1 time siden): At man må pakke og rydde litt betyr ikke at jobben jevnt over er stressende og ikke rolig. Mye mer rolig enn barnehage, skole, helsevesen, jobber med mye ansvar og press og lange dager (feks ingeniører, piloter osv). Vil absolutt ikke kategorisere bokhandel som "travelt" eller stressende... Anonymkode: 2d847...124 Pakke og rydde litt? LITT? LITT??????????? Det er mengder av det. (Ja jeg har jobbet i bokhandel. 10 år for å være nøyaktig). Hvis du mener dette er en bedagelig jobb så skjønner jeg ingenting. Det er kampanjer jevnlig, det er alltid plassmangel så man går å flytter og sjauer for å og rydder konstant. Kundene er nydelige og jobben med dem, anbefalinger av bøker og ekspedering er bare koselig, men det er også det. Skulle gjerne hatt en ren stilling som kun var det Det er også ekstremt få stillinger ledig. Anonymkode: c7174...ae9 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå