AnonymBruker Skrevet 2. august #1 Skrevet 2. august Hei.. Vi har ferie ut neste uke, og pga endringer i kjernefamilien har jeg vært alene med barna nå i fire uker. Jeg går på Zoloft, så det sier seg selv at jeg sliter litt med psyken. Dette her var helt uforutsett, jeg trodde vi kom til å være to voksne, men det er vi ikke. (Vi bor fra hverandre men han har meldt seg ut). Barnehagen kjenner ikke til noe særlig av privatlivet mitt, bare at jeg og pappaen har gått fra hverandre. De ser han som en tilstedeværende pappa - det er han ikke. Men jeg kjenner jeg går på felgen snart og har mørke tanker som gjør at jeg ikke greier å ta like mye del i hverdagen. Det har ikke vært sånn hele ferien, bare nå siste uken. Jeg har derfor vurdert å ringe barnehagen å spørre om han kan komme en eller to dager denne uken, hvilke dager det eventuelt passer best. Og sende dattera på sfo de dagene også. Så jeg får kommet meg litt. Moren min er ikke istand til å stille opp pga helsen og søsteren min kan ikke pga samboeren er sliten. Er det dumt å ringe barnehagen pga sånt ? Føler meg så j***g teit. Anonymkode: 19c6c...498 25 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #2 Skrevet 2. august Det er svært sannsynlig at de ikke har bemanning til det siden de legger opp ansatte etter antall barn, men du kan ha flaks. Anonymkode: b9023...a85 17
AnonymBruker Skrevet 2. august #3 Skrevet 2. august Syntes ikke det er dumt å ringe og spørre pent, går det ikke så går det ikke og går det så er jo det fint. Anonymkode: ac3ba...f1b 32 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #4 Skrevet 2. august Du kan ringe og høre, men vær forberedt på et nei. Jeg har opplevd både ja og nei i samme situasjonen og så lenge man er høflig kan du bare høre om de har plass. Anonymkode: 6843f...ef6 6
AnonymBruker Skrevet 2. august #5 Skrevet 2. august Du kan jo prøve. Men det viktigste her på lang sikt, må jo være å få far på banen. Hvis du er for syk til å ha barna, og han har meldt seg ut, så må vel nesten det offentlige inn med hjelpetiltak. Av hensyn til barna. De er det viktigste. Anonymkode: 4bf11...209 14 6
AnonymBruker Skrevet 2. august #6 Skrevet 2. august Ring og fortell at du dessverre har blitt syk og sengeliggende, og at dere ikke har familie som har anledning til å stille opp, og hør om barnet kan få komme i barnehagen likevel. Siden barnehagen planlegger bemanningen ut i fra hvor mange barn som er påmeldt er sannsynligheten stor for at du får nei, men da har du i alle fall spurt. I barnehagen vi brukte var svaret nei uansett, på tross av at flere av de påmeldte barna tok fri likevel og det knapt var barn i barnehagen. Da jeg var i en lignende situasjon (pass som jevnlig trakk seg samme dag eller dagen før) måtte jeg løse det ved å alltid melde barnet på de dagene barnehagen var åpen i skoleferiene, og melde i fra at barnet ikke kom på kort varsel. Vi fikk tilsnakk for dette også, og beskjed om at vi «ødela for at de ansatte kunne ha fri» når vi ikke meldte fra tidligere, men når situasjonen er som den er og barnehagen ikke har anledning til å vise smidighet så er det slik det må bli. Man betaler tross alt full pris for plassen selv om man velger å la barnet ha mye ferie. Anonymkode: 4360e...746 14 3
AnonymBruker Skrevet 2. august #7 Skrevet 2. august Ring og hør. Det er ganske sannsynlig at ett av de påmeldte barna ikke kommer likevel… Anonymkode: 4c02b...a90 3
AnonymBruker Skrevet 2. august #9 Skrevet 2. august Om du skulle få et nei - det er ikke i denne neste uken hele barndommen til dine barn avgjøres - du kan la dem sitte litt mer med skjermen enn vanlig, du kan la de leke i stua mens du sover på sofaen, du kan bestille mat på døra hver eneste dag. Hverken barnas utvikling eller ernæringsstatus blir påvirket av du velger "lette" løsninger den tiden som kommer. Har du noen gode venner du kan be om hjelp? Jeg vet at man i småbarnsfasen kanskje ikke klarer å opprettholde alle relasjoner, også føler man seg litt aleine og at man ikke har noen rundt seg - men jeg vet at jeg ville stilt opp om en "gammel" venninne tok kontakt i en slik situasjon. Ikke vær redd for å strekke ut en hånd. Anonymkode: 3c4ff...669 19 7 6
AnonymBruker Skrevet 2. august #10 Skrevet 2. august Ring og spør. Men hvordan kan far melde seg helt ut? Det er ikke et valg man har som forelder. Anonymkode: ee0cd...3ef 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #11 Skrevet 2. august Ring og spør. Har de bemanning nok, så går det nok helt fint Anonymkode: e13c5...cc3 4
AnonymBruker Skrevet 2. august #12 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ring og fortell at du dessverre har blitt syk og sengeliggende, og at dere ikke har familie som har anledning til å stille opp, og hør om barnet kan få komme i barnehagen likevel. Siden barnehagen planlegger bemanningen ut i fra hvor mange barn som er påmeldt er sannsynligheten stor for at du får nei, men da har du i alle fall spurt. I barnehagen vi brukte var svaret nei uansett, på tross av at flere av de påmeldte barna tok fri likevel og det knapt var barn i barnehagen. Da jeg var i en lignende situasjon (pass som jevnlig trakk seg samme dag eller dagen før) måtte jeg løse det ved å alltid melde barnet på de dagene barnehagen var åpen i skoleferiene, og melde i fra at barnet ikke kom på kort varsel. Vi fikk tilsnakk for dette også, og beskjed om at vi «ødela for at de ansatte kunne ha fri» når vi ikke meldte fra tidligere, men når situasjonen er som den er og barnehagen ikke har anledning til å vise smidighet så er det slik det må bli. Man betaler tross alt full pris for plassen selv om man velger å la barnet ha mye ferie. Anonymkode: 4360e...746 Det er ikke snakk om smidighet eller ikke. Det er snakk om at man må forholde seg til når barn er påmeldt og ikke. Vi setter opp bemanning ut fra påmeldte barn. Og vi har ansatte som må ta ut ferie. Det legges opp til at flest mulig tar tur ferie de ukene det er færrest påmeldte barn. Åpner vi for at noen få barn kan få ekstra dager vil «alle» ha det, særlig siste uka i fellesferien, da er mange unger lei av å være hjemme og foreldre slitene av barna sine, husker selv at ferier kunne være slitsomt med småunger. Ulempen er jo at mange gjør som du sier, melder på og så lar være med bruke påmeldt plass. Det er like håpløst, for det gjør at kanskje to eller tre av våre ansatte må ta ferie på andre tider enn de først ønsket, og kanskje på tider der det er flere barn. Feriekabal er svært vanskelig å få til på best mulig måte for flest mulig i en barnehage som holder åpent hele sommeren, og at foreldre ikke kan forholde seg til når de melder på ungene sine er utrolig kjipt for de ansatte, uansett hva som er grunnen. For det er virkelig ikke bare de som har god grunn, slik jeg absolutt tenker at ts har, som vil endre på hvilke dager ungene er der. Anonymkode: 390e4...29e 10 6
NoaideBiehtar Skrevet 2. august #13 Skrevet 2. august Selvfølgelig kan du spørre! Du kan få nei, men du kan også få ja. Vår barnehage er fullt bemannet fra mandag. Har barna eventuelt noen venner du kan spørre om de kan være hos på ettermiddagen? Jeg hadde strukket meg langt for å hjelpe foreldrene til barnas venner, selv om jeg ikke kjenner vedkommende godt. 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #14 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ring og spør. Men hvordan kan far melde seg helt ut? Det er ikke et valg man har som forelder. Anonymkode: ee0cd...3ef Ikke-bostedsforelder har jo det valget. Ingen kan tvinges til å ta ansvar for barna. Anonymkode: 6330b...ece 6 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #15 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Om du skulle få et nei - det er ikke i denne neste uken hele barndommen til dine barn avgjøres - du kan la dem sitte litt mer med skjermen enn vanlig, du kan la de leke i stua mens du sover på sofaen, du kan bestille mat på døra hver eneste dag. Hverken barnas utvikling eller ernæringsstatus blir påvirket av du velger "lette" løsninger den tiden som kommer. Har du noen gode venner du kan be om hjelp? Jeg vet at man i småbarnsfasen kanskje ikke klarer å opprettholde alle relasjoner, også føler man seg litt aleine og at man ikke har noen rundt seg - men jeg vet at jeg ville stilt opp om en "gammel" venninne tok kontakt i en slik situasjon. Ikke vær redd for å strekke ut en hånd. Anonymkode: 3c4ff...669 Dessverre, jeg vet hvor folk står hen så er nesten ikke vits å spørre. Det kommer nok til å gå fint ❤️ skal gjøre så godt jeg kan og legge lista lavt om barnehagen ikke kan ta imot AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ring og spør. Men hvordan kan far melde seg helt ut? Det er ikke et valg man har som forelder. Anonymkode: ee0cd...3ef Nei det er det ikke, men han tror det. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke-bostedsforelder har jo det valget. Ingen kan tvinges til å ta ansvar for barna. Anonymkode: 6330b...ece Med en gang man hoppe til sengs tar man det ansvaret Anonymkode: 19c6c...498 3
BobbySocks Skrevet 2. august #16 Skrevet 2. august Ville spurt. Og sier de nei kjører du på med kjeks og iPad. Ungene kommer til å synes det er livets sommer og du får slappet av litt. 8 3
AnonymBruker Skrevet 2. august #17 Skrevet 2. august Det er bare å spør. Så får du se om dem kan hjelpe deg. Selv så fikk vi mye hjelp fra barnehagen når det oppsto utfordringer i vår familiesituasjon. Er evig takknemlig for dem. Anonymkode: f4a18...2dc 2 4 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #18 Skrevet 2. august Du kan alltids ringe å spørre, men det er stor sannsynlighet for at de sier nei. Om de skal begynne å si ja til foreldre som ringer og spør om sånt, blir det fort styr i barnehagen med for lite bemanning. Det er mye som skjer i mange familier dessverre, og for en barnehage som har mange familier med ulike utfordringer så er det ikke bare å si ja på slike forespørsler. Det du kan gjøre er å søke kommunen om avlastning. Denne situasjonen din er vel ikke akkurat løst på kort sikt, så det kan tenkes at du har behov for avlastning over tid. Anonymkode: 8ed4a...0e6 2
AnonymBruker Skrevet 2. august #19 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ring og spør. Men hvordan kan far melde seg helt ut? Det er ikke et valg man har som forelder. Anonymkode: ee0cd...3ef Det er overraskende hvor enkelt det er for fedre å melde seg ut. Du kan ikke tvinge noen til å være forelder, og ihvertfall ikke en god, tilstedeværende forelder. Min eks er sånn at han melder seg ut når det ikke passer han, så hopper han på det som gjør at han ser bra ut mens han i realiteten ikke gjør noe som helst. Han er avkoblet og bare flyter med strømmen, driter I ernæring men er veldig opptatt av å kjøpe seg status (bruker penger på. Feks lekeland, dyreparken, hoppeland osv der han kan sitte og snakke med andre fedre og drikke kaffe mens barna klarer seg selv. Møter ikke opp på foreldremøter, legetimer osv til eldste mens plutselig var han med i fau for minste! Omg det er helt idiotisk å se på). BV og familiekontor har vært koblet på gjentatte ganger. FVK er mest opptatt av fars rettigheter (ikke barnas beste eller mor på noe som helst måte) og BV erkjenner problemet og at far er en engasjert far som må koble seg på men man kan ikke tvinge noen til å være en god forelder, til å endre seg, til å ta i mot hjelp. Pendelen har svingt til den andre siden der det er om å ivareta Fars rettigheter først, så barnas og gjerne på bekostning av mor. Takk for det, er veldig glad jeg ikke er ung, fersk mamma og at mine snart er ute av redet.. Anonymkode: e4ee5...0bf 5 2 4
AnonymBruker Skrevet 2. august #20 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Ring og spør. Men hvordan kan far melde seg helt ut? Det er ikke et valg man har som forelder. Anonymkode: ee0cd...3ef Det er det da foreldre som dessverre gjør det. Fint lite man kan gjøre med det Anonymkode: 137c5...15a 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå