AnonymBruker Skrevet 2. august #1 Skrevet 2. august Jeg er 5 uker på vei og har siden i går hatt krampeaktige smerter nedentil/nederst i magen. På kvelden begynte jeg å blø litt. Regner jo med at det er SA, men lurer på om det kan være noe annet? Har hatt en del vondt i magen de siste ukene. Tar progestron og reagerer en del på det, så har derfor lurt på om smertene kan være en forverring av det problemet. Men smertene er ganske intense og kommer litt som bølger… noen med erfaring? Anonymkode: f60fe...22e
AnonymBruker Skrevet 2. august #2 Skrevet 2. august Høres jo ut som SA, men sjekk exu hvis du får veldig vondt. Anonymkode: 3361f...6e4
AnonymBruker Skrevet 2. august #3 Skrevet 2. august Lurer også på om fastlegen følger opp SA med blodprøver eller annet? Har tidligere vært gjennom IVF og da har de alltid tatt flere prøver for å sjekke at HCG går til null. Har så vidt hatt kontakt med fastlegekontoret (naturlig graviditet denne gangen) og der virker holdningen litt mer «Er det SA så er det SA…»? Anonymkode: f60fe...22e
HeleneHS Skrevet 2. august #4 Skrevet 2. august Bølgeaktige smerter høres ut som SA, spesielt koblet med blødninger. Det er nok veldig avhengig av hvem du møter som fastlege - min fastlege tok hcg prøver i andre svangerskap etter jeg hadde opplevd en SA i første. (Endte dessverre også i SA den gangen). Han var også med på å ta en halveis utredning med blodprøver etter andre SA, noen andre fastleger er veldig strikte og gjør det ikke - da blir man tidligst henvist til gyn etter 3 SA (som jeg også ble, men tok da S-Protein, Leiden og stoffskifte blodprøver før). For min del var det ikke nødvendig å følge med hcg på vei ned - jeg blødde ut alt på få dager og kom tilbake i vanlig syklus veldig raskt. Det er også veldig vanlig når det er en tidlig abort, så vil anta at det også gjelder deg. (Mine var i uke 6,8 og 7) Det er selvfølgelig fortsatt sjanse for at det IKKE er SA og i det tilfellet vil nok en hcg blodprøve være nyttig for å kunne se stigningen. Men hvis du har vært gjennom SA før, så er det nok greit å stole på magefølelsen. Lykke til uansett utfallet 🤗
AnonymBruker Skrevet 4. august #5 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 9.11): Lurer også på om fastlegen følger opp SA med blodprøver eller annet? Har tidligere vært gjennom IVF og da har de alltid tatt flere prøver for å sjekke at HCG går til null. Har så vidt hatt kontakt med fastlegekontoret (naturlig graviditet denne gangen) og der virker holdningen litt mer «Er det SA så er det SA…»? Anonymkode: f60fe...22e Det er helt annen oppfølging når det er ivf VS naturlig graviditet. De fleste legekontor har ikke egne lab og må sende blodprøvene videre. De har ikke kapasitet til slik oppfølging av alle gravide pasienter. De tar nok gjerne 2 hcg for å sjekke om det stiger eller synker, men de følger ikke opp til hcg er 0. Da må man eventuelt ta dette privat for egen regning. Anonymkode: f923f...5be 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå