Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Anonym-bruker skrev (3 timer siden):

Var ikke sånn nei.. hun syns ikke det var pinlig i det hele tatt, men oppførte seg som om det var det mest naturlige i verden. Vet ikke hvordan deres familie selskap fungerer men i min familie er det uhøflig å ta med seg take away mat i en bursdags feiring 

Det er vel enda verre om ungene er sultne og oppfører seg deretter? 
Det naturlige hadde vært om hun spurte om det var greit, men mat må man jo ha. (Og i min familie er det utenkelig å ikke servere middag i tillegg til kaker på en sånn feiring). 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Anonym-bruker skrev (1 time siden):

Okei.. tydeligvis bare jeg da som reagerer når noen kommer med take away i bursdag. Kjenner jeg lurer veldig på hvordan folk egentlig feirer hvis det er normalen.. 

det er selvfølgelig ikke naturlig å ta med seg take-away til en bursdag, det er det heller ingen som skriver. Men her snakker vi om barn, det blir noe annet. Og alt hadde liksom vært greit om kusina di hadde unnskyldt seg med at de var sultne? Vel - det er vel ganske gitt, er det ikke? Helt unødvendig å måtte opplyse om det åpenbare.

Ingenting å henge seg opp i, pust dypt og la livet gå videre og flytt krenkekrakken inn i boden.

Anonymkode: e0c4a...fba

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert.. som jeg skrev hadde det vært noe annet om hun var litt mer ydmyk.. eller hvertfall sa de var sp sultne, håper det er greit de spiser litt her. Og kanskje satt seg ved bordet. 

Hvorfor det? Hvorfor så mange regler?

Kanskje du skal skrive et regelverk til alle du kjenner som de må følge til punkt og prikke foran deg. Sånn at du slipper å henge deg opp i så mye. (Ironi)

Du høres vanskelig ut.

Er ikke det viktigste at alle har det kjekt?

Anonymkode: 1911a...7f7

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ramlet av den stadig skiftende tidslinjen her for lengst, jeg bare konkluderer med at det er imponerende hvor mye enklere ksn rekke før klokka 13... Men generelt - ja, det er litt sært å ta med take-away i selskap, men hvis alternativet er å slippe sultne barn rett løs på kakefatet (som de forventes å forsyne seg moderat av), virker det som en bedre løsning at de får litt skikkelig mat først. De var allerede forsinket, hvilket tydeligvis også var feil, så da tenkte vel mor at det var bedre å ta med seg maten dit.

Kommunikasjon er fint. Takhøyde og romslighet er også fint. Ikkr minst er det fint å kunne tenke at de fleste mennesker I de fleste sammenhenger har gode intensjoner  og la tvilen komme dem til gode og la det gå. Bruk energien på noe mer konstruktivt enn sånne bagateller. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Anonym-bruker skrev (2 timer siden):

Okei.. tydeligvis bare jeg da som reagerer når noen kommer med take away i bursdag. Kjenner jeg lurer veldig på hvordan folk egentlig feirer hvis det er normalen.. 

Hvorfor spør du om du overreagerer når du tydeligvis allerede har bestemt for at det er det ikke?

Hva ville du egentlig med denne tråden siden overskriften bare er tull?

Ønsket du en tråd der vi skulle snakke dritt om besøket ditt?

I svarene dine virker du som en veldig frekk og sint person.

Anonymkode: 1911a...7f7

• Liker 6
Skrevet

Avslutter denne tråden. Skjønner jeg ikke bare kan få støtte, men så mye stygt folk skriver . Og kaller meg lite omsorgsfull, jeg prøvde så godt jeg kunne. Hadde laget ostekjeks så noe ikke skulle være så søtt. 

Typisk KG. Du spør om du overreagerer og hva folk syns. Folk svarer hva de syns og at du overreagerer. Du blir furten og slutter å svare fordi svaret på spørsmålet ditt ikke  var det du ønsket. 

Jeg har lest hele tråden, og jeg syns ikke folk skriver mye stygt. De er bare uenig med deg. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Litt sært, men antagelig en litt pragmatisk avgjørelse med litt grinete barn på slep.

Ja, litt rart. Samtidig kanskje den mest bagatellmessige problemstillingen jeg har hørt om i 2025, så jeg skjønner ikke at man ikke bare kan himle et halvt sekund med øynene for seg selv og deretter glemme saken. 

Anonymkode: aea7c...68e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke lest alle kommentarer, kommenterer HI.

Hadde ikke laget noe problem av det. For alt vi vet var det eneste måten å motivere barn 7-12 på å bli med på sykehjems- og tantekaffebesøk… ikke alltid barn 7-12 tenker det er spesielt artig bruk av tid… kunne gjort liknende selv for å holde stemningen oppe blant småfolket om jeg må dra de med på slikt. Men hadde nevnt det i en kommentar da vi kom for å forklare at det var nødvendig akkurat i dag/denne gangen. Litt unnskyldende hadde jeg nok vært, men hadde allikevel forventet forståelse selv fra de som ikke har barn selv som forstår greia…

Anonymkode: 906ee...5e2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De kunne spist opp maten før de gikk inn til deg . Sikkert sultne . 

Anonymkode: de58d...8e4

Mener du oppriktig at familiemedlemmer - småbarn attpåtil - skal sitte i bilen og spise før de får lov å komme inn på kaffeselskap?

Anonymkode: cfb0c...ef8

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ikke kontroll freak nei. Jeg dømmer ikke, bare syns det var en merkelig ting å gjøre. Nødvendig å skrive så stygge ting? 

Om du føler deg truffet av at noen påpeker hvordan du oppfører deg, så kanskje du skal se litt i speilet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ikke lest alle kommentarer, kommenterer HI.

Hadde ikke laget noe problem av det. For alt vi vet var det eneste måten å motivere barn 7-12 på å bli med på sykehjems- og tantekaffebesøk… ikke alltid barn 7-12 tenker det er spesielt artig bruk av tid… kunne gjort liknende selv for å holde stemningen oppe blant småfolket om jeg må dra de med på slikt. Men hadde nevnt det i en kommentar da vi kom for å forklare at det var nødvendig akkurat i dag/denne gangen. Litt unnskyldende hadde jeg nok vært, men hadde allikevel forventet forståelse selv fra de som ikke har barn selv som forstår greia…

Anonymkode: 906ee...5e2

Dette. Familieselskap oppleves for veldig mange, både små og store, som en sur plikt og et minelagt område. Av smertelig erfaring vet jeg at komboen med oppdekking på sykehjem kan gjøre det hele enda kjipere. Sykehjem er en plass for veldig syke og som oftest sterkt demente pasienter. Har en søster som insisterer på å invitere til stort på sykehjemmet der våre foreldre bor - jeg takker alltid nei og forklarer henne at jeg hater den settingen og oppriktig ikke tror at mine foreldre har noen særlig glede av. Selv blir jeg følelsesmessig tappet av det, og jeg er godt voksen. Besøker de heller en til en, mye mer verdifullt. For at familieselskaper skal være hyggelige, lette og bidra til å binde familier sammen og skape gode minner, må man som vert legge seg litt i selen for at det skal oppleves sånn. Kommunikasjon og forventningsavklaring - på forhånd, raushet, kjærlighet (dere er familie og glade i hverandre - er det ikke det som er poenget med å treffes?) og toleranse, feie særheter under teppet eller bare le litt av det hele, hjelper. Og kommer det barn, legg alltid ekstra til rette for dem og vær en strålende tante/filletante/slektning.

Anonymkode: 085c6...f58

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg blir bedt på kaffe og kaker sørger jeg for å spise mat på forhånd. Er ikke så veldig vanskelig.

Anonymkode: 358d6...3ec

AnonymBruker
Skrevet

Det er tydeligvis ikke bare du som reagerer. Det er jo flere i tråden som støtter deg, det er bare flertallet som mener noe annet. 

At han spiste mye kake er ikke greia. Jeg reagerte på at de var invitert i bursdag, og kom med take away mat. For meg er ikke det innafor, selv om man har barn. Da sier man hvertfall de var sultne.. ikke bare kommer med det. Men dette er det tydeligvis bare jeg som mener. 

Jeg skjønner ikke hvorfor man må informere om at man spiser mat fordi man er sulten...hvorfor ellers spiser man?

Jeg hadde ikke reagert på at noen hadde med seg mat, hadde tenkt at de var sultne, enkelt og greit. Og det er ikke rart å være sulten kl 12-13. Synes også det er greit å få i seg litt mat før kakebonanza. 

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor dette skulle være en ulempe for deg, de både dukket opp og spiste kake. Hadde skjønt deg litt bedre om de hadde vært så mett, alle sammen, at ingen orket å spise noe av det du hadde forberedt, men høres ikke ut som om det var en del av problemet. 

Er det generelt frekt å spise noe mat når man er bedt på bursdag? Er det take-away som er problemet? Hadde det vært greiere om det var en matpakke hjemmefra? Er det det at de hadde egen mat, og du mener at de heller skulle spurt deg om mat? Skulle de ha kjøpt med take-away til alle? Hva er egentlig problemet? Hva et frekt med at andre spiser når de er sultne? 

Anonymkode: ae85c...ad0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Anonym-bruker skrev (2 timer siden):

Avslutter denne tråden. Skjønner jeg ikke bare kan få støtte, men så mye stygt folk skriver . Og kaller meg lite omsorgsfull, jeg prøvde så godt jeg kunne. Hadde laget ostekjeks så noe ikke skulle være så søtt. 

Du er ikke akkurat sympatisk i måten du omtaler barna på, du. 

Du vrir på sannheten når det gagner deg («hadde brukt hele dagen på å forberede maten»). 

Du unnlater hele tiden vesentlige detaljer, som at det _ikke_ var allerførst i bursdagen at barna fikk mat. 

Du tar ikke selvkritikk for at «kaffe og kake, x2» ikke dekket hva du hadde tenkt å servere, og at kusinen vel planla ut fra det hun visste om.

Du virker ikke til å ville medgi at et opplegg med kaffe og kake to ganger, to steder, etterpå hverandre, er uvanlig og ikke kan likestilles med et helt normalt selskap. 

Du er opphengt i merkverdige ting som at barna «bare gikk inn og satte seg» i sofaen (hvor alle andre satt). Hvor ellers? Vil du de først skulle bukke og neie høflig og spørre om lov til å sette sig?

På snakk om høflighet, hvorfor er du - vert for selskapet! - ikke oppe av sofaen for å by dem velkommen? Så kunne du passende dirigere dem til spisebordet, kjøkkenet, eller whatever.

Anonymkode: 706a3...e62

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Helt uenig,  synes tvertimot at folk er forbausende høflige, med tanke på hvor kjip og dømmende du fremstår. Ingen liker sultne og grinete unger i selskap, alle vet at barn må spise oftere enn voksne, og at livet med barn kan være hektisk og uforutsigbart og krever improviserte løsninger. 

Jeg håper av hele mitt hjerte at denne tråden havner på Facebook siden til forumet og blir delt så mye at kusina di får med seg hvor lite velkomne barna hennes er i kaffeselskapet ditt, slik at hun kan gjøre noe hyggelig i stedet, neste gang du inviterer.  ❤️

Anonymkode: 81e2e...f6b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette. Familieselskap oppleves for veldig mange, både små og store, som en sur plikt og et minelagt område. Av smertelig erfaring vet jeg at komboen med oppdekking på sykehjem kan gjøre det hele enda kjipere. Sykehjem er en plass for veldig syke og som oftest sterkt demente pasienter. Har en søster som insisterer på å invitere til stort på sykehjemmet der våre foreldre bor - jeg takker alltid nei og forklarer henne at jeg hater den settingen og oppriktig ikke tror at mine foreldre har noen særlig glede av. Selv blir jeg følelsesmessig tappet av det, og jeg er godt voksen. Besøker de heller en til en, mye mer verdifullt. For at familieselskaper skal være hyggelige, lette og bidra til å binde familier sammen og skape gode minner, må man som vert legge seg litt i selen for at det skal oppleves sånn. Kommunikasjon og forventningsavklaring - på forhånd, raushet, kjærlighet (dere er familie og glade i hverandre - er det ikke det som er poenget med å treffes?) og toleranse, feie særheter under teppet eller bare le litt av det hele, hjelper. Og kommer det barn, legg alltid ekstra til rette for dem og vær en strålende tante/filletante/slektning.

Anonymkode: 085c6...f58

Altså vi sa hele tiden at sykehjemmet var frivillig. Hvis hun ville var det hyggelig, men hun måtte ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Litt spesielt, men det er jo familie. Jeg ville tenkt på om noen andre ble fristet.😄 

Jeg ville nok reagert som deg, men latt det gå. 

Anonymkode: dd9c7...a68

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...