Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Som tittel sier. Voksne mennesker som blir sur for å måtte betale for seg selv. et eneste unntak er nå jeg blir invitert hjem til noen på eks middag. Da pleier jeg å ta med en hilsen som vin eller blomster. Jeg forventer jeg å bli fortalt om spleis på forhånd og det syns jeg er helt er greit. (Hadde likevel ikke blitt sur om jeg fikk beskjed etterpå)

jeg regner alltid med å betale for meg selv om ikke noe er blitt sagt i fra på forhånd om at man er blitt spandert på med dagens priser. 

når man er ute og noen står foran deg å er potte sur eller kjip for de fant ut at dem må betale for seg selv, hvordan håndterer man situasjonen?

*Konteksten gjelder alt egentlig. At en person står foran deg og er sur/kjip for måtte betale for seg selv.

Eksempler kan være ute på restaurant, en tur, billett, noe dem skal handle i kassen på butikken. 

Endret av Ekko jenta
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt konteksten og hvordan du inviterte vedkommende. Men kan være greit å avklare sånt på forhånd.

Anonymkode: f4a1d...293

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg regner alltid med at jeg skal betale for meg selv. Eneste unntak er de få gangene invitasjonen avsluttes med: «jeg spanderer» 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det ingen konteks eller konkrete eksempler,  så blir vanskelig å gi gode svar da

Anonymkode: 13ae6...459

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Her er det ingen konteks eller konkrete eksempler,  så blir vanskelig å gi gode svar da

Anonymkode: 13ae6...459

Konteksten gjelder alt egentlig. At en person står foran deg og er sur/kjip for måtte betale for sin egen kappe.

AnonymBruker
Skrevet
Ekko jenta skrev (1 minutt siden):

Konteksten gjelder alt egentlig. At en person står foran deg og er sur/kjip for måtte betale for sin egen kappe.

Kan det være at han er mest sur for å ikke ha fått beskjed på forhånd? 

Jeg hadde gått i meg selv og sagt "Beklager for at jeg ikke var tydelig da jeg inviterte, jeg skal bli bedre på det til neste gang"

Anonymkode: f756e...8d0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lurt uansett å bli enig i evt betaling om det er hyttetur ut å spise selskaper osv osv først. Er jo ikke riktig at andre betaler maten bestandig . Blir du bedt hjem til noen er det annerledes . Men hyggelig å ta m en blomst vin eller en liten gave😀

Anonymkode: 55e9d...2c4

• Liker 1
Skrevet

Tenker du på at dere er ute og spiser og de forventer at du spanderer? Eller at de bidrar til et spleiselag? Jeg har ikke vært med på noen av dem tror jeg 🤔 

Går jeg ut med venner så betaler en hver for seg. Inviterer vi hjem, eller til noen er det normalt klart på forhånd om en skal bidra med en rett eller spleise, om ikke kommer en til dekket bord. 

En har jo selvsagt de som «ikke er sultne» og «ikke skal ha noe», også vil de smake på andres mat. Så en tråd her inne på det, og da var det flere som hadde opplevd det. Jeg har vel opplevd det i yngre dager, men ikke i senere tid. 

Kan se for meg at voksne barn av og til kan forvente at foreldrene fremdeles drar kortet noen ganger. Det skjer nok rett som det er rundt fordi. 

I hvilke situasjoner har du opplevd dette? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I alle mine leveår (som er ganske mange) har jeg aldri opplevd den skisserte situasjonen, så jeg forstår rett og slett ikke hvordan en slik situasjon oppstår.

Kan du ikke konkretisere litt mer angående relasjon mellom de involverte og forhistorien?

Anonymkode: 2a1f0...02c

• Liker 9
Skrevet

Mener du når en ber ut på date?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri opplevd at voksne mennesker uten videre forventes å bli spandert på? Så jeg forstår ikke helt problemstillingen her.

Anonymkode: cc318...137

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som alle andre her inne så har heller ikke jeg opplevd at noen er sure fordi de må betale sin del av kaka.

Så om du har en konkret problemstilling som resulterte i at du ville opprette innlegg om det her så kan du jo beskrive situasjonen - slik at man kan svare på om vedkommende var rimelig eller urimelig i å tenke de ikke skulle betale. 

Anonymkode: af4cb...80b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommunikasjon betyr alt.

"Jeg vil gjerne invitere deg": Jeg betaler alt.

"Skal vi gå ut/gjøre noe sammen": Vi betaler hver for oss.

"Jeg vil fryktelig gjerne gå på Munchmuseet men ingen vil bli med meg. Kan du?"  Naturlig at jeg betaler.

Anonymkode: 9223c...23a

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kommunikasjon betyr alt.

"Jeg vil gjerne invitere deg": Jeg betaler alt.

"Skal vi gå ut/gjøre noe sammen": Vi betaler hver for oss.

"Jeg vil fryktelig gjerne gå på Munchmuseet men ingen vil bli med meg. Kan du?"  Naturlig at jeg betaler.

Anonymkode: 9223c...23a

Og så må du huske på at dette ikke er likt for alle. jeg ville oppfattet to av disse litt annerledes. 

«Jeg vil gjerne invitere deg…» Her hadde jeg i utgangspunktet regnet med å skulle betale selv, rett og slett fordi det er det vi gjør i 99,9 % av tilfellene. Men jeg ser at det KAN bety «jeg spanderer».

»Jeg vil fryktelig gjerne gå på museum, men ingen vil bli med. Kan du?» En selvfølge at jeg betaler selv.

Så jeg tror det kommer an på hva man er vant til, og det er vel der misforståelser kan oppstå! I situasjon 3 med museet her, at man ber noen bli med på en aktivitet, vil altså noen tenke at de blir spandert på. Det hadde nok ikke falt meg inn, kanskje fordi det for meg er det samme som situasjon 2. 

Jeg og venninnene mine spør ofte hverandre lm å bli med på ting, av og til noe som koster penger som f eks konsert, kino, teater, ut og spise mm. Da hender det at noen vil si nei fordi de f eks ikke har råd akkurat da, de synes billetten er for dyr for aktiviteten e l. Har aldri opplevd at noen av oss har spandert noe mer enn en kaffe :) Med mindre det er en gave.

Jeg har en venninne som av og til tar regningen på kafé (for mer enn en kaffe), eller i en butikk. Hyggelig, men stressende fordi jeg må prøve å huske det slik at jeg kan spandere en annen gang!

Anonymkode: 7b384...6fa

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Ryddet for avsporinger. 

Christina82, mod

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og så må du huske på at dette ikke er likt for alle. jeg ville oppfattet to av disse litt annerledes. 

«Jeg vil gjerne invitere deg…» Her hadde jeg i utgangspunktet regnet med å skulle betale selv, rett og slett fordi det er det vi gjør i 99,9 % av tilfellene. Men jeg ser at det KAN bety «jeg spanderer».

»Jeg vil fryktelig gjerne gå på museum, men ingen vil bli med. Kan du?» En selvfølge at jeg betaler selv.

Så jeg tror det kommer an på hva man er vant til, og det er vel der misforståelser kan oppstå! I situasjon 3 med museet her, at man ber noen bli med på en aktivitet, vil altså noen tenke at de blir spandert på. Det hadde nok ikke falt meg inn, kanskje fordi det for meg er det samme som situasjon 2. 

Jeg og venninnene mine spør ofte hverandre lm å bli med på ting, av og til noe som koster penger som f eks konsert, kino, teater, ut og spise mm. Da hender det at noen vil si nei fordi de f eks ikke har råd akkurat da, de synes billetten er for dyr for aktiviteten e l. Har aldri opplevd at noen av oss har spandert noe mer enn en kaffe :) Med mindre det er en gave.

Jeg har en venninne som av og til tar regningen på kafé (for mer enn en kaffe), eller i en butikk. Hyggelig, men stressende fordi jeg må prøve å huske det slik at jeg kan spandere en annen gang!

Anonymkode: 7b384...6fa

Vel, på det tredje eksempelet hadde jeg faktisk forventet å bli spandert på, med tanke på hvordan spørsmålet var formulert. Men jeg hadde ikke dratt uansett, siden jeg var sistevalget. 

Jeg er også vant med at når noen inviterer, så spanderer de. Men om noen spør om å bli med, betaler vi hver for oss.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om man inviterer så betaler man. Eller man drar kortet annenhver gang om man tar noen glass. Går litt frem og tilbake mellom venner. Har i alle fall aldri vært med på at det er spleis når man inviterer hjem, til middag, etc

Anonymkode: f063a...c4f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Vel, på det tredje eksempelet hadde jeg faktisk forventet å bli spandert på, med tanke på hvordan spørsmålet var formulert. Men jeg hadde ikke dratt uansett, siden jeg var sistevalget. 

Jeg er også vant med at når noen inviterer, så spanderer de. Men om noen spør om å bli med, betaler vi hver for oss.

Jeg ville aldri tenkt at jeg var sistevalget om noen sa de ønsket å gjøre x med noen. Men så har jeg også mange venner med barn, så jeg er vant med at mye av det sosiale blir med det som klaffer. Ikke ei rangering av favorittvenner liksom. 

Anonymkode: 3b290...151

AnonymBruker
Skrevet

For meg veldig uvanlig å spandere på venner/bekjente eller famlie i samme generasjon, med mindre det er en gjenytelse for noe. F.eks. om man her på besøk hos søsken over et par dager og man spiser ute - da er det naturlig å spandere som en gjenytelse for overnatting, i alle fall om man ikke betaler noe for maten. 

Når det gjelder familie er det nok litt ulike tradisjoner. Der kan jo det være store økonomiske forskjeller som spiller inn. Har selv en litt underlig opplevelse med en fetters om alltid spanderer på sine søsken og deres barn, selv om disse har gode jobber og god inntekt...  

Anonymkode: c8055...436

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er problemet egentlig? 
Hvis en inviterer folk hjem til seg selv i egen regi så er det ikke et spleiselag så sant det ikke er avtalt på forhånd. 
Dvs at om det kommer opp et felles ønske om en fest og en tilbyr seg å ha det hjemme hos seg mot at alle bidrar med litt hver,så spleiser en.  
Hvis ikke så er det opp til hver enkelt om en vil ta med noe til verten. 
Folk må begynne å sette seg inn i hva som er normal folkeskikk 

Anonymkode: 63bcc...304

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...