Gå til innhold

Selvmordsforsøk og fest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min venninne prøvde å ta livet sitt for en uke siden.

I dag går alt så meget bedre fordi nå planlegger hun FEST om en uke.

Jeg skjønner ikke helt det jeg...at man kan svinge så jævlig, fra å i den dypeste fortvilelse svelge masse piller og havne på sykehuset fordi man ikke vil leve lengre, til å invitere hele vennegjengen til fest 2 uker seinere...

Er det bare meg som syns det her klinger litt merkelig ?

Mulig hun prøver å glemme problemene sine altså, men jeg blir litt sint på henne....kanskje fordi jeg veit hun prøver å drukne sine sorger i alkohol...

Jeg kommer ikke til å stille opp på den festen fordi jeg veit hvor dypt fortvila jenta er, og da orker ikke jeg se på at hun later som om alt er så strålende bra, når jeg veit at for 2 uker siden kunne hun like gjerne liggi i grava....

*Bekymra*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal ikke påberope meg noen ekspertise her, men det kan jo høres ut som at hun er manisk-depressiv, d.v.s. høyt opp og langt nede om hverandre...? Regner med at hun får hjelp av psykolog/psykiater? Det som er vanskelig med suicidale mennesker, er at selv disse må be om hjelpen selv, og det kan være utrolig vanskelig å være pårørende. Synes du skal gå på denne festen, jeg, være der for henne så langt du kan, både i gode og dårlige stunder. Så vil jeg også råde deg til å søke råd hos de som HAR ekspertise på dette feltet... lykke til!!

Skrevet

Jo - man kan svinge - og det ganske mye.

Jeg vet jo ingenting om bakgrunnen her, så jeg er veldig generell.Noen ganger er selvmordforsøk godt planlagt, andre ganger ikke.

Et selvmordsforsøk KAN - og jeg understreker kan - bli utløst på en "impuls" , og en fortvilelse kan vokse seg kjempestor på kort tid.

Jeg regner med at venninnen din får hjelp til å bearbeide det som plager/plaget henne.

Det at hun vil ha en fest sammen md venner, kan bety at hun ønsker å samle noen hun stoler på og være sammen med dem. Det kan også være at hun ønsker å normalisere tilværelsen igjen, og kanskje vise dere at hun ikke er "gal".

Det er ikke sikkert hun "later som" at hun er glad. Hun kan faktisk være glad av mange ulike grunner.

Å være en god venn betyr også å godta uten å forstå.

Skrevet

Jeg håper mine tanker her ikke stemmer med virkeligheten, men jeg ville si at min første innskytelse da jeg leste innlegget ditt var at hun er glad fordi hun har bestemt seg for å dø. Det skjer faktisk at deprimerte mennesker blir glade av å se en vei ut av alle problemene, til tross for at løsningen de har funnet er selvmord. Nå stemmer det kanskje ikke helt med at hun har et selvmordsforsøk bak seg, men jeg ville nok ha denne muligheten i bakhodet. Håper jeg tar feil...

Skrevet

Nei hun får ikke hjelp.....hun ble sendt hjem etter 2 dager fordi hun klarte å overbevise psykologen på sykehuset om at hun ikke ville gjøre det igjen....så slapp de henne ut igjen med beskjed om at hun ville få et brev fra en psykolog om et par tre uker.

Da jeg spurte om hun ikke ville ha hjelp svarte hun "Jo, men ikke av de"

Jeg vet at jenta ikke har det bra, og ja, hun er tydeligvis mye sykere enn jeg har ant, hun bare later som, og det er svært få som vet om hvordan hun har det.

Det er også noe av grunnen til at jeg ikke drar på festen, at jeg tror det er så få som vet om det, har en følelse av at det kanskje bare er meg og evt et par andre....og at jeg da skal sitte der og late som ingenting, det blir for kunstig for meg når jenta var døden nær for 2 uker siden.

Nei....det blir helt helt feil for meg..

Så jeg håper inderlig hun tar imot den hjelpen hun blir tilbudt..

Jeg som trodde man automatisk etter selvmordsforsøk ble innlagt på psykiatrisk....der tok jeg tydeligvis feil når man kan overbevise legene om at man ikke skal gjøre det igjen.....HALLO.

Håper ikke hun leser det her....da får jeg sikkert så øra flagrer, men jeg tar sjansen......føler meg ganske hjelpeløs

Jeg veit jo at hvis hun har bestemt seg for å dø, er det lite eller ingenting jeg kan gjøre for å hindre henne i det.....men jeg TROR ikke hun vil dø.....jeg tror hun vil ha hjelp....."men ikke av de på sykehuset"......så jeg håper hun sier ja til behandling når hun får brev fra psykologen....

Skrevet

Med en hvis fare for å overdramatisere her nå....men jeg leste en artikkel om selvmord for ikke så mange ukene siden, tror det var en artikkel i Dagbladet om at mange tok et siste farvel før de begikk selvmord.

Det hender altså at en person gjør avtaler med alle familiemedlemmer og venner som betyr noe for dem rett før de tar sitt eget liv. Et slags siste farvel uten at man på noen som helst måte røper hva man har bestemt seg for å gjøre.

I etterkant forstår ingen hvordan det kunne skje, fordi personen virket så glad og fornøyd de siste dagene..... men desverre så viser det seg at den eneste grunnen til det "gode humøret" var at personen endelig hadde tatt en avgjørelse om å ta sitt eget liv, en slags lettetelse for personen.

Håper ikke det er slik i din venninnes tilfelle :(

Skrevet

Nei gudene veit, jeg bare håper hun klarer seg gjennom dette og om ikke annet tenker på sin lille sønn som trenger mamma'n sin....

Men som sagt: hvis hun har bestemt seg,og virkelig VIL dø, er det ingenting jeg får gjort med det. Da får hun gjennomført det uansett.

Skrevet

Har prøvd å drikke bort sorgen jeg:cry: (ikke i ukedager), "kjærlighets sorg that is!" ... Ikke det at det hjelper! men prøver å ha det litt morro blant vennene.

Det går en ganske tynn linje fra å leve til å ta selvmord når man er deppa, og sliter. For meg hjalp det å dra til venner, få litt bredere perspektiv på ting igjen. Jeg følte meg bare utrolig ensom når det ble slutt mellom meg og dama! Det var jo fordi kontakten mellom meg og venne sklei litt ut, eller ganske mye... Men dem var der, og tok meg imot når jeg søkte tilbake, og det hjalp meg enormt. Beste kameraten min fra utlandet, ringte tvert når han fikk nyss om det. Det varmte godt!. Var jeg deg, ville jeg dratt på festen, og vært der for henne!.

Det "Kristian(71)" sier at man tar farvell er nok riktig, jeg var inne på tanken jeg og, men har vel slått det fra meg igjen. Fordi som venner og venninder sier at det gjør du ikke mot meg!. Det å bare høre det, betydde enormt mye for meg i hvertfall!. Jeg ga ikke noe spesielt utrykk for at jeg ville gjøre livet slutt, men venner og venninder så det på meg, og så spurte dem meg, så svarte jeg at jeg var lei av livet, så skjønnte dem vel resten av tegninga!

Jeg hadde utroligt vondt på di festene jeg hadde og, alle så det, og mange kom å prata med meg om det, det hjalp jo selvsagt det, selv om smerten vrei seg i kroppen. Det at dem kom, betydde mye for meg i hvertfall.

Jeg håper du kan hjelpe henne i hvertfall, det er tragiskt viss hun tar selvmord, ikke bare ovenfor seg selv, men ungen sin, fam og venner!

Men når man er i den fasen er man utrolig egoistisk i tanke gangen...

Jeg takker i hvertfall for støtte jeg fikk av kvinneguidens brukere når jeg kom med kjærlighets sorgen! Som jeg har sagt før det hjalp meg!.

Skrevet

det er faktisk ikke så merkelig, nå vet jeg jo ikke annet enn det du skriver da, så jeg har bare det å forholde meg til.

Selv om hun har det veldig vanskelig kan hun ha perioder hvor hun har det litt bra likevel, eller at hun for en kveld har lyst til å stenge borte problemene for å kose seg med venner, istedenfor å synke ned i tankene

For all del ikke bli sint på henne. Det er det siste hun trenger, hun trenger noen til å støtte seg og være der for henne. Kan godt være hun kan virke avvisende, men det kan være fordi hun ikke helt greier å åpne seg, men innerst inne er hun sansynligvis glad for å få støtte.

Snakker av egen erfaring her da, så det kan jo selvsagt være helt annerledes hun føler det

Skrevet

Er det noe som har skjedd som har fått henne så ute av seg? Noe som kan gå over med tid? Eller har hun en psykisk lidelse? I tilfelle det siste er alkohol en veldig farlig kombinasjon. Hun burde sikkert fått medisiner uansett grunn til at hun har det slik, sånn at hun kan få litt roen igjen.

Hadde det vært min venninne tror jeg at jeg ville holdt meg litt nær henne på denne festen, og i denne vanskelige perioden. Men det kan nok være vanskelig å sitte barnevakt for noen som har det slik og. Vis henne i hvertfall med ord og gjerning at du er der for henne og vil høre på henne.

Gjest been there
Skrevet

Slik jeg ser det kan det være du kan gjøre noe.

Ja, det kan være at hun tror hun har bestemt seg. Men alt er mulig å endre. Du kan være den som gjør at hun ombestemmer seg.

Nå skal ikke jeg si at hvis du jobber med saken så ombestemmer hun seg, for det er ikke sikkert. Men det kan skje.

Og jeg tror heller ikke det er så vanskelig. Snakk med henne, gjerne ofte. Ring henne, besøk henne. Vær sammen med henne. Vis at du er hennes venn. Hvis du virkelig tror hun skal finne på noe bør du kanskje vurdere å få henne på overnattingsbesøk eller bo hos henne.

Det hjalp på meg.

Noen ganger skal det lite til og noen ganger mye, men ikke tro at du ikke betyr noe og ikke kan gjøre noe - for det stemmer ikke.

Jeg ser Ani foreslår en diagnose. Ja, det kan være den - men det kan også bare være at hun har bestemt seg som en annen foreslår.

Jeg har denne diagnosen (derfor gjest). Hvis du vil vite mer, eller bare vil ha noen råd. Så legg en melding her eller på personlige meldinger så tar jeg kontakt.

Hvis noen ønsker et sted å lese litt eller diskutere med andre som er depresive er www.deppa.com et greit sted. Ellers begynner jeg å få en del andre steder hvis du (eller andre ønsker)

Husk at du betyr noe for noen!!

Gjest LilleVille...
Skrevet

Ja, det er noe som har skjedd som har fått henne så ute av seg, det er riktignok en stund siden, men hun sliter fortsatt med det.

Hun har hatt problemer lenge, og hun skjuler dem godt, det er bare meg og en til som vet om at hun sliter med mer enn dette som skjedde.

Om hun har en psykisk lidelse vil ikke jeg spekulere i, det overlater jeg til de profesjonelle, men at hun har psykiske problemer, helt klart.

Uansett må hun åpne seg for noen om hun skal få den hjelpen hun trenger,og det sliter hun med, selv om hun begynner å gjøre det for meg.

Hvis hun nekter å dra til psykologen,får jeg foreslå å bli med henne, så får vi se om vi klarer å finne ut av dette sammen.Prøve iallefall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...