Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det farligst å bo i hus i byen, boligfelt, på landet eller i skogen? Når det gjelder kriminalitet, og innbrudd. 

Anonymkode: 9e928...f41

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er det farligst å bo i hus i byen, boligfelt, på landet eller i skogen? Når det gjelder kriminalitet, og innbrudd. 

Ikke hvis du har alarm. Da er du trygg. 

Anonymkode: 546a0...45c

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo en viss risiko overalt, man kan aldri være helt trygg. Sånn er livet.

Anonymkode: fa7ed...5e5

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Orderud er ikke verdens mest sentrale sted, skjedde mye rart der. Og så var det han som ble drept, partert og brent på en bålpanne på Løten. 
I storbyen er det jevn risiko for det meste. Både knivstikking på trikken, voldtatt i bakgården, skutt som tilfeldig forbipasserende, kjørt over av trikken og drept av eksen. 
Mye galt kan skje hvor som helst

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Flere jeg kjenner mener at alarm har motsatt «effekt». Den forteller at «der er det noe å stjele». 

Anonymkode: 86b4b...8f5

AnonymBruker
Skrevet

Det er statistisk farligere å bo der det er mest folk. 

Anonymkode: a7973...5bb

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Flere jeg kjenner mener at alarm har motsatt «effekt». Den forteller at «der er det noe å stjele». 

Det må de jo gjerne mene, men all statistikk viser at de med alarm ikke får innbrudd like ofte/mye som de som er uten. 

Anonymkode: 09b48...ab6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det må de jo gjerne mene, men all statistikk viser at de med alarm ikke får innbrudd like ofte/mye som de som er uten. 

Men samme statistikk viser jo at alarmfolka kommer til huset etter 30 eller 40 minutter. Too late 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men samme statistikk viser jo at alarmfolka kommer til huset etter 30 eller 40 minutter. Too late 

Elsker kilder 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.8.2025 den 23.52):

På landet. Kriminalitet per capita (per person) er uten sidestykke høyest utpå bygda. 

(og da tar vi ikke engang høyde for all den ikke-rapporterte volden i rurale strøk fordi den lokale politimannen er svoger til han som bruker slå ned folk/voldta folk på fest/snike seg inn og stjele ting)

Desto mer landlig - desto lengre fra folk. Og du må leve med t både du og gjerningspersonen vet at politiet er 1-2 timer unna (og å, altså, påregnelig ikke til å stole på. Om da ikke politireformen fikset det siste der)

AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 0.02):

Ja. For de som jobber for alarmfunksjoner er ikke verdens mest creepy folk. :ironi:De sjekker vandel og kjører fullskala psykisk analyse før de ansetter.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvilken statistikk? (Den alarmselskapene selv påstår at de sitter på teller ikke. Den er helt åpenbart ikke en nøytral kilde.)

Anonymkode: baf9a...3ea

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.8.2025 den 23.52):

Når det gjelder innbrudd så er det jo mer fritt frem om en bor i et hus på landet, uten naboer som følger med, eller har alarm (om de da kommer raskt, som jo ikke er sikkert). Kommer innbruddstyvene først når du er på sommerferie så kan de tømme huset ditt uten at noen følger med. Vi hadde et forsøk på innbrudd her i gata før sommeren. Tok vel 20 minutter før det lå på lokal gruppe på Facebook om at «det var forsøkt innbrudd hos herr og fru Olsen, og vi alle måtte følge med og huske å låse dørene». 
Jeg bor i et område med store generasjonsvariasjoner,og de eldre blir passet ekstra godt på, men det blir også vi yngre. Vi følger med for hverandre. Så jeg føler meg tryggere med naboer, i hvert fall siden jeg bor i et så godt nabolag. Det hadde jo vært annerledes om jeg ikke hadde et godt forhold til naboene, eller jeg bodde i et mer uoversiktlig nabolag, som f.eks midt i byen. Aner ikke om det er reelt, men jeg lever fint i illusjonen 😅🫣

Kriminalitet ellers som overfall, ran, osv er jeg mer usikker på. Jeg føler det går litt i bølger, og de bølgene kan skje på mer øde steder også. Bor en helt alene i skogen, med ingen rundt seg og ser bort i fra innbrudd med tilhørende vold, så er vel det tryggere enn i byen. Jeg er ikke redd her jeg bor, men jeg unngår enkelte steder på enkelte tider av døgnet likevel. Det er blant annet rundt ungdomsskolen og i noen underganger nær den. Det er ikke helt i nabolaget mitt, men unngår altså de stedene på enkelte tider av døgnet. Inni selve byen er jeg mye mer skvetten, men så er jeg ikke så vant med å være der på enkelte tider av døgnet, så det har jo også mye å si. Ser jo i nyhetene her lokalt at det skjer litt inne i sentrum, så vil tro det er litt der, og ikke så trygt en del kriminalitet.

Så det kommer veldig an på. 

AnonymBruker
Skrevet

Er stort sett i Oslo sentrum det er farligst, etterfulgt av bydel Alna og Bjerke (grunneløkka og Grønland er vist en fin plass å bo i forhold til Alna og Bjerke, sånn relativt). Det pekes blant annet på rus og ungdomskriminalitet, som ofte er lett observerbart hvis folk f.eks hyler og skriker ute i gaten (lufter tankene sine nær andre i offentligheten):

Mer tyveri og vold i Oslo sentrum - Oslo kommune

Anonymkode: 99c2a...ba5

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner noen som bodde på gateplan i Oslo sentrum. Og en dag når de hadde vinduet på lufting på soverommet og den ene av de tilfeldigvis gikk innom soverommet fra stua så stod det en fyr inne på soverommet med laptopen deres i henda...

Anonymkode: ad58e...2ca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kjenner noen som bodde på gateplan i Oslo sentrum. Og en dag når de hadde vinduet på lufting på soverommet og den ene av de tilfeldigvis gikk innom soverommet fra stua så stod det en fyr inne på soverommet med laptopen deres i henda...

Anonymkode: ad58e...2ca

Og hva skjedde etterpå? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nei... de fleste forstår jo at tyver raskt får med seg verdisaker, selv med alarm. Har man noe å stjele så bruker man safe og andre triks.

Alarm handler om trygghetsfølelsen. Å umiddelbart vite det om noen er i huset. Eller at det varsles umiddelbart om det er brann. Blant annet har de fleste jeg kjenner med kjæledyr alarm, slik at man umiddelbart kan ta grep om noe skjer. 

Anonymkode: f3b3b...a00

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...