AnonymBruker Skrevet 1. august #1 Skrevet 1. august Ja, jeg vet jeg kommer til å bli korsfestet i kommentarfeltet for dette, men vet dere hva? Det tåler jeg. I motsetning til dagens unger, som visstnok må ha myk plast under beina for å løfte en fotball uten å knekkes psykisk. Men la oss snakke om miljøet, for en gangs skyld – uten glansede brosjyrer og kommunale bortforklaringer. Kunstgressbaner er rett og slett petroleumsbasert barneidrett. De består av plast, gummi og mikroplast – og ja, mye av det havner i naturen, i vannet, i magen på fisk og etter hvert i deg og meg. Så gratulerer: Mens du klapper for lillegutt som scorer på den nye banen, sponser du plastforurensning med fullt hjerte og kanskje også et VIPPS-bidrag. Og så skal det liksom være "bærekraftig"? Hvor? Hvordan? På hvilken planet?? Disse banene blir så varme at du kan speile egg på dem om sommeren. Granulatet blåser av gårde i vinden og havner i avløpene, og hvert eneste gressstrå er laget av fossilbasert plast som aldri forsvinner. Men hei – så lenge ungen ikke får skrubbsår, så er det visst verdt det. Hva med å bare gå tilbake til grus? Ja, det er hardt. Ja, det gir sår. Men vet du hva det ikke gjør? Det forgifter ikke grunnvannet og dreper ikke dyreliv. Det trenger ikke byttes ut etter 8 år og kjøres bort som spesialavfall. Det har null klimagassutslipp og ingen PR-rådgiver fra kunstgressindustrien bak seg. Og så snakker vi om bærekraft i skolen, mens vi bokstavelig talt ruller ut klimakatastrofer med grønne striper i hele landet. Dobbeltmoralen er til å få akutt migrene av. Så nei – jeg støtter ikke at kommunen bruker millioner på å legge plasttepper for bortskjemte småfrøkner og Instagram-pappaer med sportsvogn. Jeg støtter at vi graver opp dritten og lærer ungene å tåle litt grus, litt motgang, og litt ekte liv. Miljøet tåler ikke flere kunstgressbaner. Og ærlig talt – det gjør ikke karakterutviklingen til ungene våre heller. Anonymkode: 0b9e5...a16 9 2 6
AnonymBruker Skrevet 1. august #2 Skrevet 1. august Er det noe på lista over ting jeg virkelig driter i så havner dette på topp 10, Man bomber i hytt og pinevær, granater her og der. Romraketter på en 10 minutters tur over jorda, rike mennesker som har privatfly som de tar til butikken og jeg skal bry meg om kunstgress og plastposer. Anonymkode: 056da...a95 3 5
monican94 Skrevet 1. august #3 Skrevet 1. august gummigranulat er ulovlig snart.. legges nå andre ting i nye baner. Vi kan jo ikke gå tilbake til steinalderen
AnonymBruker Skrevet 1. august #4 Skrevet 1. august Fotball har jeg ikke noe forhold til, men en av Norges største hundeutstillinger går delvis på kunstgress (Sandefjord) og det er noe ordentlig herk i ekstrem sommervarmen. Mye svidde hundepoter. Bedre med grus, ja. Anonymkode: 11a61...471 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #6 Skrevet 1. august Glem det. Dagens snowflakes skal ikke takle å spille på grus, bunnfrossen grus, om vinteren. Eller bli skitne og bli taklet på hard grus. Du har rett. Gummigranulat er triste greier. Ikke mange dager siden jeg så et trist syn. På en kunstgressbane som ligger litt høyere enn terrenget rundt. Hadde styrtregnet. Når jeg gikk på gang- og sykkelvei ved siden banen så jeg gummikuler langs hele veien som rant videre i en avløpskum som da går videre ut i sjøen. Anonymkode: 95933...8f6 1 2
monican94 Skrevet 1. august #7 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Glem det. Dagens snowflakes skal ikke takle å spille på grus, bunnfrossen grus, om vinteren. Eller bli skitne og bli taklet på hard grus. Du har rett. Gummigranulat er triste greier. Ikke mange dager siden jeg så et trist syn. På en kunstgressbane som ligger litt høyere enn terrenget rundt. Hadde styrtregnet. Når jeg gikk på gang- og sykkelvei ved siden banen så jeg gummikuler langs hele veien som rant videre i en avløpskum som da går videre ut i sjøen. Anonymkode: 95933...8f6 og derfor er gummigranulat forbudt fra 2030, grus er jo helt j####lig å spille på 😱😱 gjorde det selv når jeg spilte og har noen grusbaner rundt her men fyttti 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. august #8 Skrevet 1. august monican94 skrev (10 minutter siden): og derfor er gummigranulat forbudt fra 2030, grus er jo helt j####lig å spille på 😱😱 gjorde det selv når jeg spilte og har noen grusbaner rundt her men fyttti 2030 ja. 5 år. Skal renne ut mye gummikuler ut i naturen på den tiden.. Anonymkode: 95933...8f6 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #9 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, jeg vet jeg kommer til å bli korsfestet i kommentarfeltet for dette, men vet dere hva? Det tåler jeg. I motsetning til dagens unger, som visstnok må ha myk plast under beina for å løfte en fotball uten å knekkes psykisk. Men la oss snakke om miljøet, for en gangs skyld – uten glansede brosjyrer og kommunale bortforklaringer. Kunstgressbaner er rett og slett petroleumsbasert barneidrett. De består av plast, gummi og mikroplast – og ja, mye av det havner i naturen, i vannet, i magen på fisk og etter hvert i deg og meg. Så gratulerer: Mens du klapper for lillegutt som scorer på den nye banen, sponser du plastforurensning med fullt hjerte og kanskje også et VIPPS-bidrag. Og så skal det liksom være "bærekraftig"? Hvor? Hvordan? På hvilken planet?? Disse banene blir så varme at du kan speile egg på dem om sommeren. Granulatet blåser av gårde i vinden og havner i avløpene, og hvert eneste gressstrå er laget av fossilbasert plast som aldri forsvinner. Men hei – så lenge ungen ikke får skrubbsår, så er det visst verdt det. Hva med å bare gå tilbake til grus? Ja, det er hardt. Ja, det gir sår. Men vet du hva det ikke gjør? Det forgifter ikke grunnvannet og dreper ikke dyreliv. Det trenger ikke byttes ut etter 8 år og kjøres bort som spesialavfall. Det har null klimagassutslipp og ingen PR-rådgiver fra kunstgressindustrien bak seg. Og så snakker vi om bærekraft i skolen, mens vi bokstavelig talt ruller ut klimakatastrofer med grønne striper i hele landet. Dobbeltmoralen er til å få akutt migrene av. Så nei – jeg støtter ikke at kommunen bruker millioner på å legge plasttepper for bortskjemte småfrøkner og Instagram-pappaer med sportsvogn. Jeg støtter at vi graver opp dritten og lærer ungene å tåle litt grus, litt motgang, og litt ekte liv. Miljøet tåler ikke flere kunstgressbaner. Og ærlig talt – det gjør ikke karakterutviklingen til ungene våre heller. Anonymkode: 0b9e5...a16 Å herregud. Stakkars deg! Finn deg en hobby så slipper du å ha så mye unødvendige bekymringer. Miljøet overlever fint med kunstgressbaner. JA TIL FLERE KUNSTGRESSBANER TIL BÅDE SMÅ OG STORE ⚽️ Anonymkode: 2d550...01b
AnonymBruker Skrevet 1. august #10 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): 2030 ja. 5 år. Skal renne ut mye gummikuler ut i naturen på den tiden.. Anonymkode: 95933...8f6 Uff da, tenk at jorda går under pga noen fotballbaner 😂 Det finnes verre ting i verden å bekymre seg over enn noen fotballbaner! Anonymkode: 2d550...01b
AnonymBruker Skrevet 1. august #11 Skrevet 1. august Du har jo helt rett angående hvor miljøskadelig det er, og det kan ikke fortsette. Men du mistet meg når du brukte stereotypiske og gubbete kallenavn på dagens barn og unge. Det er heller ikke noe «ideal» å spille på grus. Innlegget ditt hadde vært mye mer konstruktivt om du anerkjente at vi har et problem fordi kunstgress er mye bedre å spille på, men dessverre ikke er bærekraftig. Anonymkode: 82a4c...d0d 4
AnonymBruker Skrevet 1. august #12 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Å herregud. Stakkars deg! Finn deg en hobby så slipper du å ha så mye unødvendige bekymringer. Miljøet overlever fint med kunstgressbaner. JA TIL FLERE KUNSTGRESSBANER TIL BÅDE SMÅ OG STORE ⚽️ Anonymkode: 2d550...01b Helt forferdelig å skli på. Brukte alltid å ha brennmerker og svidde shorts etter fotballkamper. Nei. Gress, det er tingen. Anonymkode: 008ac...4ff 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #13 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja, jeg vet jeg kommer til å bli korsfestet i kommentarfeltet for dette, men vet dere hva? Det tåler jeg. I motsetning til dagens unger, som visstnok må ha myk plast under beina for å løfte en fotball uten å knekkes psykisk. Men la oss snakke om miljøet, for en gangs skyld – uten glansede brosjyrer og kommunale bortforklaringer. Kunstgressbaner er rett og slett petroleumsbasert barneidrett. De består av plast, gummi og mikroplast – og ja, mye av det havner i naturen, i vannet, i magen på fisk og etter hvert i deg og meg. Så gratulerer: Mens du klapper for lillegutt som scorer på den nye banen, sponser du plastforurensning med fullt hjerte og kanskje også et VIPPS-bidrag. Og så skal det liksom være "bærekraftig"? Hvor? Hvordan? På hvilken planet?? Disse banene blir så varme at du kan speile egg på dem om sommeren. Granulatet blåser av gårde i vinden og havner i avløpene, og hvert eneste gressstrå er laget av fossilbasert plast som aldri forsvinner. Men hei – så lenge ungen ikke får skrubbsår, så er det visst verdt det. Hva med å bare gå tilbake til grus? Ja, det er hardt. Ja, det gir sår. Men vet du hva det ikke gjør? Det forgifter ikke grunnvannet og dreper ikke dyreliv. Det trenger ikke byttes ut etter 8 år og kjøres bort som spesialavfall. Det har null klimagassutslipp og ingen PR-rådgiver fra kunstgressindustrien bak seg. Og så snakker vi om bærekraft i skolen, mens vi bokstavelig talt ruller ut klimakatastrofer med grønne striper i hele landet. Dobbeltmoralen er til å få akutt migrene av. Så nei – jeg støtter ikke at kommunen bruker millioner på å legge plasttepper for bortskjemte småfrøkner og Instagram-pappaer med sportsvogn. Jeg støtter at vi graver opp dritten og lærer ungene å tåle litt grus, litt motgang, og litt ekte liv. Miljøet tåler ikke flere kunstgressbaner. Og ærlig talt – det gjør ikke karakterutviklingen til ungene våre heller. Anonymkode: 0b9e5...a16 Som fotballpappa, lagleder og tidligere fotballspiller, så må jeg si meg uenig med deg. Ikke når det gjelder miljøargumentene du kommer med. De er forsåvidt riktige, men for det første så er kunstgressbaner bare en liten dtåpe i havet når det gjelder forurensing, for det andre så er man på vei til å forby gummigranulat i kunstgress. Men når det gjelder det fotballmessige, som faktisk er det viktigste når diskusjonen tross alt handler om underlag på fotballbaner, så kan vi naturligvis ikke gå tilbake til grusbaner. Dette er det to viktige grunner til: 1. Grusbaner frosser til om vinteren, og blir da omtrent umulige å spille på. Når vi tross alt bor i Norge, så må man ha et underlag man kan bruke året rundt. 2. Det er mye vanskeligere å skape teknisk gode fotballspillere av å spille på grus. En spiller som Martin Ødegaard hadde nok aldri vært der han var i dag om han skulle spilt på grusbaner i gjennom hele oppveksten. Og det er ikke slik at vi som spilte fotball før i tiden elsket å spille på grus, men det var det alternativet vi hadde. I Oslo-området hvor jeg vokste opp og spilte min fotball i barne og ungdomsårene, fantes det knapt en eneste gressbane. Og kunstgressbaner var vel omtrent ikke-eksisterende. Men hver gang vi fikk spille på et annet underlag enn grus, så var det vill jubel... Anonymkode: dfb4d...93d 2
AnonymBruker Skrevet 2. august #14 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Som fotballpappa, lagleder og tidligere fotballspiller, så må jeg si meg uenig med deg. Ikke når det gjelder miljøargumentene du kommer med. De er forsåvidt riktige, men for det første så er kunstgressbaner bare en liten dtåpe i havet når det gjelder forurensing, for det andre så er man på vei til å forby gummigranulat i kunstgress. Men når det gjelder det fotballmessige, som faktisk er det viktigste når diskusjonen tross alt handler om underlag på fotballbaner, så kan vi naturligvis ikke gå tilbake til grusbaner. Dette er det to viktige grunner til: 1. Grusbaner frosser til om vinteren, og blir da omtrent umulige å spille på. Når vi tross alt bor i Norge, så må man ha et underlag man kan bruke året rundt. 2. Det er mye vanskeligere å skape teknisk gode fotballspillere av å spille på grus. En spiller som Martin Ødegaard hadde nok aldri vært der han var i dag om han skulle spilt på grusbaner i gjennom hele oppveksten. Og det er ikke slik at vi som spilte fotball før i tiden elsket å spille på grus, men det var det alternativet vi hadde. I Oslo-området hvor jeg vokste opp og spilte min fotball i barne og ungdomsårene, fantes det knapt en eneste gressbane. Og kunstgressbaner var vel omtrent ikke-eksisterende. Men hver gang vi fikk spille på et annet underlag enn grus, så var det vill jubel... Anonymkode: dfb4d...93d Jeg er helt uenig i at fotball trumfer miljøet slik du argumenterer for. Og en liten dråpe i havet? Alt vi gjør er isolert sett en liten dråpe i havet, men i sum blir det for mye. Kunstgress er et godt eksempel på noe som er helt unødvendig fordi: 1. Finn på noe annet om vinteren. Det gikk fint før kunstgress ble vanlig. Ja, vi bor i et kaldt land. Da må vi forholde oss til det og akseptere at vi ikke kan spille fotball året rundt. De som bor i varme land bygger ikke innendørs skianlegg i det omfanget vi bygger kunstgressbaner. 2. Det synes jeg er helt OK. Fotball er ikke det viktigste i livet. Jeg synes hvertfall det er viktigere at mine barnebarn ikke blir klimaflyktninger eller sulter fordi verdens matvareproduksjon har kollapset på grunn av flom, tørke, ekstremvær og en golfstrøm som ikke fungerer. Har du vurdert..... gress..? Anonymkode: 7b632...2bf 5 3
AnonymBruker Skrevet 2. august #15 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (12 timer siden): Fotball har jeg ikke noe forhold til, men en av Norges største hundeutstillinger går delvis på kunstgress (Sandefjord) og det er noe ordentlig herk i ekstrem sommervarmen. Mye svidde hundepoter. Bedre med grus, ja. Anonymkode: 11a61...471 Bruk potesokker. De beskytter mot svidde poter. Anonymkode: 1d5ad...52a
AnonymBruker Skrevet 2. august #16 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Som fotballpappa, lagleder og tidligere fotballspiller, så må jeg si meg uenig med deg. Ikke når det gjelder miljøargumentene du kommer med. De er forsåvidt riktige, men for det første så er kunstgressbaner bare en liten dtåpe i havet når det gjelder forurensing, for det andre så er man på vei til å forby gummigranulat i kunstgress. Men når det gjelder det fotballmessige, som faktisk er det viktigste når diskusjonen tross alt handler om underlag på fotballbaner, så kan vi naturligvis ikke gå tilbake til grusbaner. Dette er det to viktige grunner til: 1. Grusbaner frosser til om vinteren, og blir da omtrent umulige å spille på. Når vi tross alt bor i Norge, så må man ha et underlag man kan bruke året rundt. 2. Det er mye vanskeligere å skape teknisk gode fotballspillere av å spille på grus. En spiller som Martin Ødegaard hadde nok aldri vært der han var i dag om han skulle spilt på grusbaner i gjennom hele oppveksten. Og det er ikke slik at vi som spilte fotball før i tiden elsket å spille på grus, men det var det alternativet vi hadde. I Oslo-området hvor jeg vokste opp og spilte min fotball i barne og ungdomsårene, fantes det knapt en eneste gressbane. Og kunstgressbaner var vel omtrent ikke-eksisterende. Men hver gang vi fikk spille på et annet underlag enn grus, så var det vill jubel... Anonymkode: dfb4d...93d Det betyr ingenting om Martin Ødegaard evt. ikke hadde vært like god. Anonymkode: 2a842...10a 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #17 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er helt uenig i at fotball trumfer miljøet slik du argumenterer for. Og en liten dråpe i havet? Alt vi gjør er isolert sett en liten dråpe i havet, men i sum blir det for mye. Kunstgress er et godt eksempel på noe som er helt unødvendig fordi: 1. Finn på noe annet om vinteren. Det gikk fint før kunstgress ble vanlig. Ja, vi bor i et kaldt land. Da må vi forholde oss til det og akseptere at vi ikke kan spille fotball året rundt. De som bor i varme land bygger ikke innendørs skianlegg i det omfanget vi bygger kunstgressbaner. 2. Det synes jeg er helt OK. Fotball er ikke det viktigste i livet. Jeg synes hvertfall det er viktigere at mine barnebarn ikke blir klimaflyktninger eller sulter fordi verdens matvareproduksjon har kollapset på grunn av flom, tørke, ekstremvær og en golfstrøm som ikke fungerer. Har du vurdert..... gress..? Anonymkode: 7b632...2bf Gress er selvsagt det beste underlaget, men det er dessverre svært vanskelig å få til å vedlikeholde året rundt. Vet ikke om du har sett en kamp på Nadderud(Stabæks hjemmebane) i mars eller november? Da ser du hvordan gressbanene er utenom sesong. Og dette er en klubb som tilhører toppen i norsk fotball. Tenk deg da hvordan det hadde vært for en breddeklubb å skulle holde en gressbane ved like hele vinteren. Det hadde vært omtrent umulig. Gjøre noe annet om vinteren? Ja, det kan man absolutt. Og vi kan med det også akseptere at vi blir en evig B-nasjon i fotball, som aldri kommer oss til noe sluttspill eller aldri får til noe som helst. Skal vi utvikle talenter, så må de selvsagt få mulighet til å trene hele året. Slik er det jo i alle idretter, langrennsløperne tar seg ikke fri hele året utenom sesong, de er jo på høydeopphold, barmarkstrening, går på rulleski osv. Dine barnebarn blir ikke klimaflyktinger av at vi bruker kunstgressunderlag på fotballbaner i Norge. Men de kan bli det av at omtrent alle andre land i verden gir ganske mye mer f i klimautfordringene og forurensing enn det vi gjør her oppe i nord. Anonymkode: dfb4d...93d 2
AnonymBruker Skrevet 2. august #18 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Det betyr ingenting om Martin Ødegaard evt. ikke hadde vært like god. Anonymkode: 2a842...10a Jo, for de som er interessert i fotball, og vil at det norske landslaget skal gjøre det bra, så har det noe å si jo. Men jeg ser jo at det er nytteløst å diskutere dette med kvinner som er helt uinteressert i fotball. Anonymkode: dfb4d...93d
AnonymBruker Skrevet 2. august #19 Skrevet 2. august Bare for at flere av oss trente på grus i oppveksten så vil jeg heller ha gummi enn den grusomme grusen. Det var ikke mange lag som trente vinterstid på grus og man måtte være forsiktig på grusen. Min 15-åring har nå 6 økter i uka på kunstgress hele året, hadde ikke vært mulig på grus og ikke alt på gummi Jeg trente såklart også innendørs på vinteren, alternativet for datteren når det var -20 var gangen i en idrettshall. Gummi forurenser ikke i nærhet så mye som mye annet. Hadde Norge hatt været som mange andre land hadde det jo funket med naturgress. Her er gressbanene dårlige, må avlyses om regn eller for tørt. Så kun mai, juni, august og september de kan brukes. Anonymkode: dcaac...b6f 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #20 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er helt uenig i at fotball trumfer miljøet slik du argumenterer for. Og en liten dråpe i havet? Alt vi gjør er isolert sett en liten dråpe i havet, men i sum blir det for mye. Kunstgress er et godt eksempel på noe som er helt unødvendig fordi: 1. Finn på noe annet om vinteren. Det gikk fint før kunstgress ble vanlig. Ja, vi bor i et kaldt land. Da må vi forholde oss til det og akseptere at vi ikke kan spille fotball året rundt. De som bor i varme land bygger ikke innendørs skianlegg i det omfanget vi bygger kunstgressbaner. 2. Det synes jeg er helt OK. Fotball er ikke det viktigste i livet. Jeg synes hvertfall det er viktigere at mine barnebarn ikke blir klimaflyktninger eller sulter fordi verdens matvareproduksjon har kollapset på grunn av flom, tørke, ekstremvær og en golfstrøm som ikke fungerer. Har du vurdert..... gress..? Anonymkode: 7b632...2bf Jeg synes det er viktig at mine barn får være aktiv med den fritidsinteressen de har hele året. For mine barn er fotball då viktig at de har valgt skole basert på interessen. Skal sies at her har baner eid av klubber alternativ fyll, men baner eid av kommuner har gummi. Nå kan ikke ski og fotball sammenliknes, hadde ski vært stor interesse hadde det blitt bygget innendørs. Må bare innse at fotball er interesse i hele verden. Anonymkode: dcaac...b6f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå