AnonymBruker Skrevet 1. august #1 Skrevet 1. august Jeg kjenner ingen menn derfra, men kvinner. De kvinnene jeg kjenner kommer fra Rabat og Casablanca(som nok har mye spansk påvirkning) og er alle så godt som likestilte med norske kvinner. De studerer/er i jobb, har egen bolig, drikker alkohol, går ikke regelmessig i moske. Får litt inntrykk gjennom disse datingprogrammene at også menn fra Marokko generelt(spesielt storbyene) er mer avslappede enn de fra Midt-Østen kanskje? Han som er gift med hun Nina fra grenseløse forelsket for eksempel virker jo bare snill og støttende med henne. Og samme med Azan fra den amerikanske versjonen, det var jo ikke hovedsaklig religion som startet problemer der. Men han er fra mer sørlige Marokko da. Så kanskje Marokko generelt er i ferd med å bli mer liberalt? Eller? Tar jeg feil? Anonymkode: 4eb9d...8a2
AnonymBruker Skrevet 2. august #2 Skrevet 2. august Hm, altså det varierer sikkert, men tror generelt sett ikke Marokko er noe mer "liberalt" i forhold til land i Midtøsten. Anonymkode: 2da23...b69 3 4
Stor pike Skrevet 2. august #3 Skrevet 2. august Sjekk ut 90 days fiance. Tror ikke jeg ville valgt partner derfra. 4
AnonymBruker Skrevet 2. august #4 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hm, altså det varierer sikkert, men tror generelt sett ikke Marokko er noe mer "liberalt" i forhold til land i Midtøsten. Anonymkode: 2da23...b69 Jo Marokko er i det store og hele et svært så liberalt land, men som ts spør om, ja det er enorme forskjeller innenfor landet, og dette handler både om at Marokko er et veldig flerkulturelt land, og ikke minst om by og landsbyer. På landsbygda er det utbredt analfabetisme og tradisjonelle holdninger. I byene er det for det meste liberalt, men også familieavhengig. Noen familier holder strengt på dydighet og at sex hører ekteskap til. Andre familier er mest som norske folk. Den ulikheten har vi forsåvidt også i Norge, at konservative troende mener at sex hører ekteskapet til. Som i Norge er slike familier i mindretall i byene i Marokko, og de ikke konservative har litt moro på de konservatives bekostning, siden mange i slike miljøer lever et hemmelig liv i skjul fra sin familie, og kler seg om når de går ut og går hjem, så familien skal tro de følger kravene deres. Ganske slitsomt og trist for dem som må leve slik delt, men det er stor forståelse for det og ingen sladring generelt. De fleste hjelper heller slike med å skjule at de kler seg om før de går hjem. Altså viktig å vite hvilke holdninger familie har før man går all in i forhold til en marokkansk mann. Stooore ulikheter! Man bør også være oppmerksom på at de unge menn familie hjelper med å reise til Europa/USA oftest er menn som ikke evner å ta utdanning og skape seg et liv i Marokko. Det er altså alt annet enn kremen av marokkanske menn som søker lykken i Europa. Gift med en marokkansk mann i 22 år har jeg hatt mange heftige diskusjoner med marokkanske mennesker om dette med at når menn ikke skikker seg vel i Marokko blir løsningen ofte å sende dem til utlandet. Jeg er ærlig angående at det påvirker synet på marokkanske folk og landet, at de som ikke tar utdanning og ikke får seg jobb, men bare surrer livet til, er akkurat dem som drar til utlandet for å "fikse livet sitt ". Mange av dem som ikke gjør det i Marokko gjør det jo heller ikke i Europa, men blir kriminelle og diverse som absolutt ikke er bra. Hadde disse unge mennene gitt bare halvparten av innsatsen angående å fikse livet sitt i Marokko som de legger i å komme seg til Europa/USA hadde de fint klart seg i Marokko også, men de søker bare enkle løsninger og tror det ligger utenfor Marokko. Noen lykkes jo også, så de ser på dem, og vil ikke ta innover seg at mange av disse "lykkes" med å bli kriminelle, og at veldig mange får et dårligere liv enn de hadde i Marokko, med familie rundt iallefall. Skal man gå for en marokkanske mann bør det være liberal familie, og han bør ha utdanning/jobb, og egentlig ikke trenge papirer til Europa. Sikreste kort er menn som helst ønsker at kvinnen skal flytte til Marokko, ikke han til utlandet, eller at han allerede har lovlig opphold OG (liberal!) familie i Europa. Uten utdanning og jobb er sjansen ENORM for at det er papirer i Europa han egentlig er ute etter, og at familien støtter dette 100%. Såpass at de oppmuntrer selv forhold uten at mannen føler noe for kvinnen. Han kan jo gifte seg av kjærlighet når papirer er i boks. Dette er ikke fordi marokkanske folk er slemme, men fordi det er mye fattigdom i Marokko, og det er også familiens håp at det å sende "umulige " unge til Europa/USA på sikt skal sikre dem også økonomisk. Uansett må man være innstilt på å hjelpe familien økonomisk, og nær familie i Marokko er flere ledd i slekta. Søsteren til inngift tante til en eller annen i fars familie kan fint finne på om å be om økonomisk hjelp av fjern slektning som bor i Europa (hvor de oppriktig tror at penger vokser på trærne, spesielt de som ikke har noe utdanning). Foreldre, søsken, søskenbarn, nevøer, nieser, med mer, forventer gjerne støtte av dem som bor i Europa. Marokko er en delingskultur på godt og vondt, med tette familiære bånd, så man bør ikke bli sammen med en marokkanske person om man ikke vil bidra til familien i Marokko økonomisk. Anonymkode: 94eca...e3f 3 1 3
AnonymBruker Skrevet 5. august #5 Skrevet 5. august Disse var fra Marokko, noen år siden da: https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/mKEA4/kvinne-forsoekt-paatent-paa-aapen-gate Men vet ikke om det var by eller land. Anonymkode: 0698e...c94 4 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #6 Skrevet 5. august Er litt som å spørre hva som er farligst, grizzlybjørn eller isbjørn? Anonymkode: 7237a...862 3 2
AnonymBruker Skrevet 6. august #7 Skrevet 6. august De mest radikale og nifse unge menn i muslimsk retning jeg noen sinne har møtt har alle vært fra enten Marokko eller Algerie. Anonymkode: 8056b...67c 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #8 Skrevet 6. august De fleste menn derfra er vel kun så liberale som familien tillater. Jo eldre de blir jo mindre liberalt liv tillates. Anonymkode: 43d01...1b2 3
AnonymBruker Skrevet 6. august #9 Skrevet 6. august Det har i utgangspunktet vært forståelse og aksept for flekulturellitet, også i de meste ekstrem islamistiske land; i utgangspunktet var jo alt sammen en del av det osmatiske riket (før Stobritania sammen med Saudia arabia splittet riket, og senere ga områder til Israel), som hadde egen domstol for Islam og en annen for andre personer. I dag er mer holdningen at en kanskje er noe mer sosialt nedenunder på rangstigen, men at en har lang kultur (lengre og dypere tradisjon enn oss i Europa) å akseptere andre kulturer (inkludert å være ikke-troende) Anonymkode: 57bb1...f02 3
AnonymBruker Skrevet 6. august #10 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det har i utgangspunktet vært forståelse og aksept for flekulturellitet, også i de meste ekstrem islamistiske land; i utgangspunktet var jo alt sammen en del av det osmatiske riket (før Stobritania sammen med Saudia arabia splittet riket, og senere ga områder til Israel), som hadde egen domstol for Islam og en annen for andre personer. I dag er mer holdningen at en kanskje er noe mer sosialt nedenunder på rangstigen, men at en har lang kultur (lengre og dypere tradisjon enn oss i Europa) å akseptere andre kulturer (inkludert å være ikke-troende) Anonymkode: 57bb1...f02 Tja...slik ble kristne behandlet på 17-1800 tallet: https://www.ark.no/produkt/boker/skjonnlitteratur/1001-natt-9788202350130 Anonymkode: 0698e...c94
AnonymBruker Skrevet 7. august #12 Skrevet 7. august Jeg er halvt marokkaner, og jeg kunne aldri sett for meg å være sammen med en marokkaner som er bosatt i Marokko. Dersom vedkommende + foreldrene er godt integrert her i Norge, så er det derimot noe annet. Da kunne det kanskje vært aktuelt. I min marokkanske familie som bor i Norge, er det flere som har både bachelor- og mastergrader. De fleste er arbeidsfolk med bein i nesen. De er godt integrert, og flere har giftet seg med nordmenn.Selvfølgelig finnes det unntak, men integrering og felles verdier betyr mye. Anonymkode: 4ab32...5e1 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. august #13 Skrevet 7. august Stor pike skrev (På 2.8.2025 den 16.17): Sjekk ut 90 days fiance. Tror ikke jeg ville valgt partner derfra. Velg en norsk,da er du garantert en drømmemann!!! #not Anonymkode: bb166...7f1 4
AnonymBruker Skrevet 7. august #14 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 16.53): Jo Marokko er i det store og hele et svært så liberalt land, Anonymkode: 94eca...e3f Dette er rent sprøyt. Anonymkode: 72d91...dad 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. august #15 Skrevet 7. august Karene som kappet hodet av de norske jentene var fra Marokko. Nok informasjon til å holde seg unna alt fra det landet spør du meg. Anonymkode: 63f19...179 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. august #16 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Dette er rent sprøyt. Anonymkode: 72d91...dad Nei, det er ikke uten grunn at Marokko allerede for over 100 år siden, og fremdeles, er hvor malere, forfattere, andre kreative/alternative mennesker (inkludert homofile) valfarter til som en slags fristad og smeltedigel for mennesker som ikke er helt A4. Essaouira først og fremst, men også Marrakech og til dels Fez. Vår egen Torbjørn Egner fant inspirasjon til Kardemommeby i Essaouira. Byen som er stolt av alle kjendiser som opp gjennom tidene har tilbrakt tid der, for å slippe unna restriksjoner på hvordan man ønsker å leve, og et mer frisinnet liv, enn hva som var mulig i Europa og USA, uten å gjemme seg bort. Marokko har vært og er svært liberalt, allefall i forhold til streite og konforme Norge. Så er Marokko svært flerkulturelt, med større innbyrdes ulikheter enn vi er vant til. Så man finner nok i større grad hele skalaen der, og bør være bevisst på hvor man drar og familie man involverer seg i. Vant til å være så flerkulturelt takler marokkanske folk imidlertid ulikheter veldig naturlig. Så jo det er et svært liberalt land i det store og hele. De krevende kulturelle ulikheter vi nordmenn kan møte på gjelder ikke spørsmålet om landet i det store og hele er liberalt eller ikke. De virkelige kulturelle krasj vi nordmenn kan oppleve der (i liten grad som turist heldigvis) er faktisk ting man aldri ser noen skrive om. Etter over 20 år med marokkanske ektemann har jeg til gode å oppleve at noen påpeker de kulturelle ulikheter som faktisk kan være krevende. I over 20 år har jeg heller hørt mye om fordommer som ikke har rot i virkeligheten enn hva man som norsk helt faktisk kan finne litt krevende å tilpasse seg. Hvilket sier en ting; De fleste som slenger ut (ofte temmelig bastante) påstander om Marokko har aldri vært der. Anonymkode: 94eca...e3f 1
AnonymBruker Skrevet 7. august #17 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Nei, det er ikke uten grunn at Marokko allerede for over 100 år siden, og fremdeles, er hvor malere, forfattere, andre kreative/alternative mennesker (inkludert homofile) valfarter til som en slags fristad og smeltedigel for mennesker som ikke er helt A4. Essaouira først og fremst, men også Marrakech og til dels Fez. Vår egen Torbjørn Egner fant inspirasjon til Kardemommeby i Essaouira. Byen som er stolt av alle kjendiser som opp gjennom tidene har tilbrakt tid der, for å slippe unna restriksjoner på hvordan man ønsker å leve, og et mer frisinnet liv, enn hva som var mulig i Europa og USA, uten å gjemme seg bort. Marokko har vært og er svært liberalt, allefall i forhold til streite og konforme Norge. Så er Marokko svært flerkulturelt, med større innbyrdes ulikheter enn vi er vant til. Så man finner nok i større grad hele skalaen der, og bør være bevisst på hvor man drar og familie man involverer seg i. Vant til å være så flerkulturelt takler marokkanske folk imidlertid ulikheter veldig naturlig. Så jo det er et svært liberalt land i det store og hele. De krevende kulturelle ulikheter vi nordmenn kan møte på gjelder ikke spørsmålet om landet i det store og hele er liberalt eller ikke. De virkelige kulturelle krasj vi nordmenn kan oppleve der (i liten grad som turist heldigvis) er faktisk ting man aldri ser noen skrive om. Etter over 20 år med marokkanske ektemann har jeg til gode å oppleve at noen påpeker de kulturelle ulikheter som faktisk kan være krevende. I over 20 år har jeg heller hørt mye om fordommer som ikke har rot i virkeligheten enn hva man som norsk helt faktisk kan finne litt krevende å tilpasse seg. Hvilket sier en ting; De fleste som slenger ut (ofte temmelig bastante) påstander om Marokko har aldri vært der. Anonymkode: 94eca...e3f Sprøyt https://freedomhouse.org/country/morocco/freedom-world/2022 Anonymkode: 72d91...dad 1
AnonymBruker Skrevet 7. august #18 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Tja...slik ble kristne behandlet på 17-1800 tallet: https://www.ark.no/produkt/boker/skjonnlitteratur/1001-natt-9788202350130 Anonymkode: 0698e...c94 Vel, Marokkos jødiske befolkning flyktet fra Europa og forfølgelse i Europa til Marokko, fordi de der ble behandlet bedre enn i Europa. Nå er det få jøder igjen i Marokko, fordi de fleste flyttet til Israel da de "ble kalt", men de var altså mer velkommen og ble bedre behandlet i Marokko enn i Europa, så om man skal trekke frem uvesentlig gammel historie tviler jeg på at Marokko taper i å være religions- liberal. Til og med gammel før- islamsk voodoo- lignende naturtro/overtro har overlevd i Marokko, og sameksisterer integrert i kultur og islam. Slikt som man i Europa brant både mennesker og bøker for har vært og er tolerert i Marokko. Alltid vært. Såpass at det nesten er litt feil å kalle det et muslimsk land. Det er like mye heksekunst og naturtro i det de tror på, uansett om de er muslimer, jøder, kristen eller annet, så integrert i kultur og det annen tro at marokkanske folk ikke selv tenker noe over mixen i det. Men morsomt å oppleve "utenfra". Det har nok vært enklere å være fritenkende i Marokko enn det har vært i vår kultur opp gjennom tidene. Tider vi i vår kultur ikke akkurat kan skryte av toleranse, selv om vi nå gradvis har fått mer av det. Lenge etter visse andre. Anonymkode: 94eca...e3f 1
AnonymBruker Skrevet 7. august #19 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sprøyt https://freedomhouse.org/country/morocco/freedom-world/2022 Anonymkode: 72d91...dad Det politiske systemet i Marokko er fucked up. Kongefamilien ikke noe å samle på. Jeg trodde vi skrev om hvor liberal befolkningen i landet er. Hvor fritt man som norsk kan forvente å leve som man ønsker der, uten å bli uglesett eller dømt/plaget. Om man kan være så norsk man vil i Marokko, angående klær, tro, livsstil, alkohol, gå ut, og så videre. Hvilket jeg mener jeg kan si svært mye om etter å ha vært der minst to ganger i året i over 20 år, og også bodd der. Har du vært der????? Jeg har hatt med meg familie som var like påståelig som deg. De er ikke det nå lenger for å si det slik. Anonymkode: 94eca...e3f
AnonymBruker Skrevet 12. august #20 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (På 7.8.2025 den 2.39): Velg en norsk,da er du garantert en drømmemann!!! #not Anonymkode: bb166...7f1 Har hatt norsk mann og marokkansk mann. Ville valgt ingen av delene igjen. Marrokanske var det mest jævligste og ondeste jeg hadde vært sammen med, ekstremt voldelig og farlig, men så ble jeg sammen med en norsk en som var likedan, så… AnonymBruker skrev (På 7.8.2025 den 2.42): Karene som kappet hodet av de norske jentene var fra Marokko. Nok informasjon til å holde seg unna alt fra det landet spør du meg. Anonymkode: 63f19...179 De var jo psykisk utviklingshemmede hele gjengen… AnonymBruker skrev (På 7.8.2025 den 3.43): Det politiske systemet i Marokko er fucked up. Kongefamilien ikke noe å samle på. Jeg trodde vi skrev om hvor liberal befolkningen i landet er. Hvor fritt man som norsk kan forvente å leve som man ønsker der, uten å bli uglesett eller dømt/plaget. Om man kan være så norsk man vil i Marokko, angående klær, tro, livsstil, alkohol, gå ut, og så videre. Hvilket jeg mener jeg kan si svært mye om etter å ha vært der minst to ganger i året i over 20 år, og også bodd der. Har du vært der????? Jeg har hatt med meg familie som var like påståelig som deg. De er ikke det nå lenger for å si det slik. Anonymkode: 94eca...e3f I kongefamilien er dronningen «forsvunnet» ingen «har sett henne» på årevis og «ingen snakker om det». Hun var utro med en tjener og borte vekke ble hun. To unger står igjen… Anonymkode: ec52b...0c8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå