Gå til innhold

Brun pelsbille/ majorstubille

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har oppdaget at vi har blitt invadert, og har hetta. Kan ikke huske å ha sett noen biller her før, men da vi kom hjem fra to ukers sommerferie fant jeg kanskje til sammen 10-20 stk. noen levende og noen døde. Dette er 3 uker siden, og siden det har jeg stort sett funnet et par hver eneste dag. Har endevendt huset, og funnet tre levende larver, masse larveskall i boden, og som sagt levende og døde biller. 

jeg leser alle steder at det er så vanlig, men ingen jeg snakker med har en gang hørt om dem. Vil gjerne høre fra noen som kan berolige meg litt? Jeg blir psykotisk eller syk om jeg skal fortsette på den måten jeg har gjort nå, med konstant leting, støvsuging og rydding. 

vet vel ikke hva jeg vil, men har rundet internett uten å bli så veldig mye roligere. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt det her, fant «larveplassen» til slutt, på teppet under sofaen. Kastet teppet, støvsugde masse (og frøys støvsugerposen etter bruk) og sprayet permitrin ved fire ukers intervaller, tok det for vi dro på hytta, sprengluftet, så det fikk bort det verste dunsten før vi kom hjem. Ikke sett en på over et år. 
Og ja, det er vanlig, de kommer jo utenfra.

Anonymkode: 9626a...f18

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har hatt det her, fant «larveplassen» til slutt, på teppet under sofaen. Kastet teppet, støvsugde masse (og frøys støvsugerposen etter bruk) og sprayet permitrin ved fire ukers intervaller, tok det for vi dro på hytta, sprengluftet, så det fikk bort det verste dunsten før vi kom hjem. Ikke sett en på over et år. 
Og ja, det er vanlig, de kommer jo utenfra.

Deilig å høre noen som har blitt kvitt dem sånn foreløpig i allefall! Hvor mange så du da det startet og var det rundt over alt, sånn som våre? Jeg tror «larveplassen» har vært mellom gulvsprekkene i den ene boden vår, men den er rensket nå, og jeg finner stadig biller. 

AnonymBruker
Skrevet

Må bare fortsette å støvesuge. Ikke vask med vann, da dette «forer» de. 

Anonymkode: 4d2b5...fca

AnonymBruker
Skrevet
yabbadoo skrev (4 timer siden):

Deilig å høre noen som har blitt kvitt dem sånn foreløpig i allefall! Hvor mange så du da det startet og var det rundt over alt, sånn som våre? Jeg tror «larveplassen» har vært mellom gulvsprekkene i den ene boden vår, men den er rensket nå, og jeg finner stadig biller. 

Det var en periode på et par måneder hvor jeg så de litt over alt i huset, ja. Selv etter første sprayrunden. Tok et par spraye-røsk over hele huset og overvåket nøye, spesielt der hvor de bodde. Permitrinen dreper de jo lenge etter det er sprayet, men du være supernøye og flytte på møbler osv. Har du sprayet? 
Og være veldig nøye med støvsuging og frysing av støvsugerposen, hjelper ikke om de bare formerer seg og går ut av støvsugeren igjen. 

AnonymBruker
Skrevet

Har også hatt de, krypende på stua og kom opp fra mellomrommet i tregulvet.  Noen kunne også fly.  Men under sengen der noe vintertøy / ulltøy var lagret i sånne plastbokser fant jeg hovedkontoret. 😱  Biller og larver som spiste i ulltøyet!  Vasket, støvsuget og fryste alt av tøy.  Ble ikke kvitt dem... Dukket fremdeles opp larver og krypdyr. Men en dag så var de borte 🙏 

Fikk senere en epost et år etter fra bygårseier om at andre leiere i oppgangen hadde disse dyra. 

Nå heldigvis kvitt dem, men veldig vanlig...og de vandrer fra den ene leilighet til den andre... 

Disse er ganske harmløse, bare ekle.. 

Veggdyr er noe anna, mye verre... Kan også få fra naboer, ush wæh!! 

Anonymkode: 9c547...fec

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det for noen år siden, viste seg at de var i støvsugerposen på en støvsuger jeg sjelden brukte (lang historie kort så hadde jeg tre støvsugere). Kastet faktisk hele støvsugeren og tok en skikkelig rengjøring, ikke sett de siden.

Anonymkode: 78e18...e96

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det var en periode på et par måneder hvor jeg så de litt over alt i huset, ja. Selv etter første sprayrunden. Tok et par spraye-røsk over hele huset og overvåket nøye, spesielt der hvor de bodde. Permitrinen dreper de jo lenge etter det er sprayet, men du være supernøye og flytte på møbler osv. Har du sprayet? 
Og være veldig nøye med støvsuging og frysing av støvsugerposen, hjelper ikke om de bare formerer seg og går ut av støvsugeren igjen. 

Jeg har sprayet med et tørkepulver som tørker ut insekter, men er giftfritt. Skal visst være effektivt på alt av krypende insekter, men har lest både at de er effektiv på billenes larver og at de ikke er det, så usikker der. 

vi hadde møll på kjøkkenet i vinter og da frys jeg støvsugerposer hver dag, men nå tenker jeg at utviklingen går ikke SÅ fort, så det er kanskje litt overkill? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har også hatt de, krypende på stua og kom opp fra mellomrommet i tregulvet.  Noen kunne også fly.  Men under sengen der noe vintertøy / ulltøy var lagret i sånne plastbokser fant jeg hovedkontoret. 😱  Biller og larver som spiste i ulltøyet!  Vasket, støvsuget og fryste alt av tøy.  Ble ikke kvitt dem... Dukket fremdeles opp larver og krypdyr. Men en dag så var de borte 🙏 

Fikk senere en epost et år etter fra bygårseier om at andre leiere i oppgangen hadde disse dyra. 

Nå heldigvis kvitt dem, men veldig vanlig...og de vandrer fra den ene leilighet til den andre... 

Disse er ganske harmløse, bare ekle.. 

Veggdyr er noe anna, mye verre... Kan også få fra naboer, ush wæh!! 

Anonymkode: 9c547...fec

Har også finnet larve i ulltøy som var laget i kasser under sengen. Var rett på IKEA for å kjøpe inn kommoder etterpå for å si det sånn 🤯

Skrevet

Bare jeg som fremdeles holder på med dette her, da! 
full sanering på gang, men jeg lurer på dere som har hatt erfaring med denne billen, hvor mange så dere etter at dere først begynte å oppdage dem? 

leser en ekspert si at de er ikke noe å bry seg med med mindre man ser mange. Men hvor mange er mange da? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...