Gå til innhold

"En far skal være streng, en mor skal gi kjærlighet"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sa en kamerat av meg som har fått barn. Jeg synes det var litt rart. Kjenner ikke vedkommende så godt utenfor, bare et perifert vennskap. Vi diskuterte barneoppdragelse.

Er du enig/uenig i påstanden?

Anonymkode: c2de3...537

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sa en kamerat av meg som har fått barn. Jeg synes det var litt rart. Kjenner ikke vedkommende så godt utenfor, bare et perifert vennskap. Vi diskuterte barneoppdragelse.

Selvfølgelig er jeg helt uenig i denne påstanden! 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg er mor og er den strenge i familien. Det ene trenger ikke å utelukke det andre. Jeg er streng, rettferdig og gir mye kjærlighet. 

Anonymkode: c9246...4f5

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Uenig, ene utelukker ikke det andre

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mor og den strenge. Men er rettferdig og har mye omsorg og kjærlighet.

Anonymkode: 4ecc0...eb3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Denne gammeldagse tenkemåten om at kun far er disiplinæren er heldigvis forbi.

Anonymkode: e772a...a13

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

En unnskyldning for å ikke være omsorgsfull?

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Han har misforstått litt. Mor skal være vendt mot barnet, mens far skal hjelpe barnet å vende blikket mot verden. 

Anonymkode: 0fca3...822

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han har misforstått litt. Mor skal være vendt mot barnet, mens far skal hjelpe barnet å vende blikket mot verden. 

Det var veldig bakstreversk. Den som er mest samfunnsretta vender barnet mot verden, den mest relasjonsretta hjelper barnet mest i de nære forhold. Det har ingen ting med kjønn å gjøre.

Anonymkode: d4ef8...d19

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mor og den strenge. Kjip rolle, men noen må jo ha den. Far kan leke rundt og være good cop dagen lang, han. Håper barna får med seg den inderlige morskjærligheten fra meg også.

Anonymkode: 8074b...f50

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Siden jeg er alene med mine barn må jeg være både kjærlig og streng. Tenk at det går an å være begge deler....!! 😅

Anonymkode: 9c7e1...268

• Liker 5
Skrevet

Å være streng på riktig måte kan også være kjærlighet

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det var veldig bakstreversk. Den som er mest samfunnsretta vender barnet mot verden, den mest relasjonsretta hjelper barnet mest i de nære forhold. Det har ingen ting med kjønn å gjøre.

Anonymkode: d4ef8...d19

En mors kjærlighet for barnet sitt er helt uovervinnelig, men holder barnet for nært. Det har alt med kjønn å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

Husker godt da jeg vokste opp at mødrene til vennegjengen var de strenge. Det var best å høre med fedrene skulle vi oppnå noe.

Anonymkode: b8ca8...7b3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel foreldre skal utfylle hverandre, men det må jo ikke være de tradisjonelle kjønnsrollene.

Jeg har likevel inntrykk av denne dynamikken ofte fungerer best, og at familiene der mor er den strenge ofte har en mor som er overbelastet og som setter foten ned fordi hun må, og far ikke gidder. Hun blir den som sier nei til kake, pusher dem ut på trening når de ikke vil, OG er fanget de løper til når de har slått seg.

Anonymkode: c6a06...214

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vel foreldre skal utfylle hverandre, men det må jo ikke være de tradisjonelle kjønnsrollene.

Jeg har likevel inntrykk av denne dynamikken ofte fungerer best, og at familiene der mor er den strenge ofte har en mor som er overbelastet og som setter foten ned fordi hun må, og far ikke gidder. Hun blir den som sier nei til kake, pusher dem ut på trening når de ikke vil, OG er fanget de løper til når de har slått seg.

Anonymkode: c6a06...214

Men hvis en far kun er streng, vil ikke barnet da føle seg oversett av far? Jeg tenker begge foreldrene bør være emosjonelt tilgjengelige.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men hvis en far kun er streng, vil ikke barnet da føle seg oversett av far? Jeg tenker begge foreldrene bør være emosjonelt tilgjengelige.

Er ikke en streng mor emosjonelt tilgjengelig?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er ikke en streng mor emosjonelt tilgjengelig?

Kommer an på hvordan det gjøres. Balanse

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Merkelig påstand. Dessuten pleier det jo som regel være at far er den morsomme forelderen mens mor er den seriøse som må være streng. Uansett skal da begge foreldre vise barna kjærlighet og noen ganger må begge være litt streng.

Dette har sikkert mye med hans egen barndom å gjøre

Endret av Maleficenta
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hele påstanden er absurd.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...