Strigiformes Skrevet 1. august #21 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg ser det er flere som har skrevet de ikke tåler varme her på KG i sommer. Og jeg er så nysgjerrig på hvordan det går an? Dere som har det sånn, er det pga noen fysiske sykdommer? Eller har dere aldri vært eksponert for tropisk klima? Jeg har både reist mye og bodd i Asia så jeg har 0 problem med varme. Når det blir sånn 40 grader kan jeg få litt heteslag riktignok, men er ikke så ofte jeg opplever det. Føler meg litt som en iguana som suger til meg varme, får sånn energi av sol og fint vær. Så jeg elsket hetebølgen her i Oslo i sommer, hvordan går det an å ikke like sol og fint vær. Fatter det ikke. Finnes vifter, kald drikke, lette klær. Og skygge evt. Anonymkode: 21c08...289 Varmen slår meg ut...Elsker varmen. Er bare at da finner du meg i skyggen eller vannet 😂 Å sitte midt i solsteiken minner om tortur 😂 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #22 Skrevet 1. august Ingen sykdom eller tilstander som gjør det. Trives bare best i maks 20-25 med kjøligere kvelder. Har aldri likt veldig høye temperTurer. Blir slapp og dorsk. Er vel som med alt annet i livet - smaken er som baken og vi er alle ulike Anonymkode: 535d1...553 4
AnonymBruker Skrevet 1. august #23 Skrevet 1. august Det renner svette av meg. Typ nettopp vært i dusjen-våt. Ikke særlig digg. Du får det til å høres ut som det er et valg. Anonymkode: e4616...e6a 8 2
AnonymBruker Skrevet 1. august #24 Skrevet 1. august Feit å elsker varme her. Bruker vinterjakke først ved -10. Men jeg svetter mye, så må passe på elektrolytter og væske! Når jeg sluttet å bry meg om å svette synlig så ble det bedre generelt i varmen. Bryr meg heller ikke om hva andre syns om mine kropp i sommerklær. Bruker det som er behagelig for meg. Hvis ingen vil se mine feite lår eller armer så få de se bort. Anonymkode: 00b18...c1d 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #25 Skrevet 1. august Jeg svetter ikke nok (veldig lite), som gjør at jeg blir helt kokt i varmen. Den mest effektive måten å holde meg avkjølt på er å ta vann i hodet/håret, ikke alltid det er like passende å gjøre 😅 Anonymkode: 90ca8...12f 2
princeofithilien Skrevet 1. august #26 Skrevet 1. august Jeg har aldri likt varme, men det er jo ikke så lett å forklare hvorfor 😄 For meg er det å være for varm noe av det mest ubehagelige jeg vet om, jeg vil mye heller fryse enn å være for varm, og vil heller ha vintertemperaturer enn hetebølge! Vinterlufta er i det minste klar og frisk og deilig, sommerlufta (når det er vindstille) er jo bare kvelende Jeg bruker stort sett sommeren på å glede meg til høsten! Jeg jobber ofte veldig mye om sommeren også, har gjort det i år også, i en tidvis fysisk tung jobb, som er blytungt når det er hetebølge ute. 6
AnonymBruker Skrevet 1. august #27 Skrevet 1. august Jeg elsker varme, men det er totalt utmattende å gjøre noe. Jeg kan bare ligge som et slakt, ellers blir jeg så overopphetet og jeg opplever intens utmattelse. Ingen sykdom eller sånt noe bak dette. Jeg tåler verken varme eller kulde særlig bra, men varme føles i det minste deilig. Regulerer temperatur dårlig og har alltid gjort det. Fryser lett, svetter lett. Må si at jeg tåler tropisk varme bedre enn vår nordiske. Har familie med ferieleilighet i Hellas, og vi er der minst årlig. Det går helt fint, og jeg føler ikke den samme utmattelsen selv ved bevegelse - og enda varmere vær. Anonymkode: 4b019...931 2
Fru Uperfekt Skrevet 1. august #28 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg ser det er flere som har skrevet de ikke tåler varme her på KG i sommer. Og jeg er så nysgjerrig på hvordan det går an? Dere som har det sånn, er det pga noen fysiske sykdommer? Eller har dere aldri vært eksponert for tropisk klima? Jeg har både reist mye og bodd i Asia så jeg har 0 problem med varme. Når det blir sånn 40 grader kan jeg få litt heteslag riktignok, men er ikke så ofte jeg opplever det. Føler meg litt som en iguana som suger til meg varme, får sånn energi av sol og fint vær. Så jeg elsket hetebølgen her i Oslo i sommer, hvordan går det an å ikke like sol og fint vær. Fatter det ikke. Finnes vifter, kald drikke, lette klær. Og skygge evt. Anonymkode: 21c08...289 Antar det er med så mye annet biologi og miljø 3
AnonymBruker Skrevet 1. august #29 Skrevet 1. august Jeg er født sånn. Jeg har alltid taklet varmen dårlig, både fysisk og psykisk. Jeg blir utmattet og sliten av varmen, så utslitt at jeg blir kvalm. Føler meg konstant skitten, svett og klam (selv når jeg ikke svetter). Det kribler og klør i huden for jeg føler meg så skitten. Blir tung i hodet og får lett hodepine og tåkesyn. Jeg fungerer ikke i det hele tatt og blir helt apatisk og ubrukelig. Sover dårlig og spiser dårlig. Det er som om jeg ikke får til å puste, for det er fysisk tungt å puste. Det er som en følelse av en trykkoker i kroppen og jeg er på randen til å eksplodere i sinne av konstant fysisk ubehag og utmattelse. Lydene og luktene av sommer trigger sinnet i meg og jeg vil slå ned alle som stinker opp nabolaget med lukten av grill og lyden av folk som er ute å bråker hele døgnet. Det er det fysiske ubehaget som trigger sinnet mot alt og alle, inkludert synet og lyden av folk. Jeg har KPTSD og lyden av høylytte folk rundt husveggen er triggende året rundt, men ekstra ille om sommeren på grunn av ekstra anspentheten i kroppen døgnet rundt. På toppen av det så har jeg en fobi mot insekter. Så når varmen kommer så forbinder jeg det med krypdyr og flyvende insekter. De med en fobi for noe vet hvordan det er å gå rundt å være trigget, alltid på vakt 24/7 flere måneder i strekk. Synes varme og alt som kommer med sommeren er så forbanna klaustrofobisk. Jeg får ikke puste!! Jeg slapper ikke av i kroppen før første snøfallet kommet. Først da senker jeg skuldrene og får til å pust igjen. Jeg får ikke til å beskrive dette sinnet jeg kjenner på. Jeg får en trang til å denge hodet i veggen og å skrelle av all huden på kroppen med en ostehøvel når jeg blir trigget av noe spesifikt. Når det tipper over og trykkokeren eksploderer. Veldig klaustrofobisk følelse. Nei, jeg har ikke et sinneproblem, det er ikke et slikt type sinne. Det er frustrasjon grunnet konstant fysisk og psykisk ubehag. Det er som å ha nervene på utsiden av kroppen, uten pause. Den ene triggeren etter den andre 24/7, aldri pause, får ikke fri til å lade meg opp eller slappe av. Fra rundt mai til slutten av august er tortur hvert år. Jeg forstår ikke hvordan folk føler at de får mer energi av sol og varme, hos meg er det motsatt. Om vinteren, og når det er kaldt så får jeg mer energi og føler meg mer våken. Vinterluften er forfriskende, om sommeren er luften kvelende. Jeg har depressiv lidelse, men opplever alltid at de dypeste depresjonene skjer alltid om sommeren. Om vinteren er depresjonen alltid mildere og lettere å leve med. Anonymkode: c57af...309 2 3
AnonymBruker Skrevet 1. august #30 Skrevet 1. august Jeg tenkte lenge det var fordi jeg var feit at jeg ikke likte varmen, selv om jeg ikke svetter og slikt, men jeg klarer meg fint i varme land, varmen i Norge takler jeg ikke så jeg går i hi på sommeren spesielt når det er denne varmen som er nå. Selv om gradene ikke er like høye her som de er der jeg har vært på ferie så er det et helt annet klima her og en annen type varme som kroppen min ikke liker. Har for øvrig hatt en periode jeg var tynn men klarte ikke varmen da heller så det er nok noe med meg sånn utenom alt det andre og. Med årene så har jeg fått revmatisk sykdom og trodde da at varmen skulle hjelpe, men nei da, jeg blir mye verre når det er varm sommer enn hva jeg blir på vinteren, typisk nok. Får og lett vondt i hodet og alt i kroppen blir bare vondt når det er sommer. En annen ting som er utrolig rart er at jeg tåler dårlig bading på sommeren, tenkte det er revmatismen som ikke liker vannet for det er kaldt, men så har jeg vært meg på bading i vintervær de siste årene og det går helt fint. Tror egentlig bare hele kroppen min er en First Price utgave med holdbarheten til honning. Anonymkode: 8318b...1e1 3 2
AnonymBruker Skrevet 1. august #31 Skrevet 1. august Jeg var ikke glad i varmen tidligere heller, men med dysautonomi som kom med long covid stenger både hjernen og kroppen fullstendig ned. Jeg klarte hverken tenke eller bevege meg i den værste varmen i sommer. All form for lindring hadde minimal effekt og var ekstremt kortvarig. Anonymkode: 97930...538 1 4
AnonymBruker Skrevet 1. august #32 Skrevet 1. august Tåler og tåler... Jeg bare liker det ikke, jeg blir slappere, sover dårligere. Føler nesten jeg får litt hjernetåke av det. Varme er greit på ferie, når man bare kan sitte under en parasoll og drikke øl og spise is. Men når jeg skal jobbe, trene, gjøre ærender.. Jeg er egentlig en veldig aktiv person, men når det er varmt så blir jeg rett og slett lat, i mangel på bedre ord. Jeg gleder meg til høsten nå, da har jeg mye mer energi. Selv om det er mørkere, så er det noe med den crispy, kalde høstluften som bare gjør meg veldig våken og produktiv. Anonymkode: 195e8...b3b 4 2
AnonymBruker Skrevet 1. august #33 Skrevet 1. august For meg så er varmen best. Sliter med smerter året rundt. Drømmen er å bo fast i et varmt land. Anonymkode: 2d537...97b 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #34 Skrevet 1. august Hender og føtter blir hovne av varmen og svette-bart er ukomfortabelt. Null sykdommer, kun sterkt ubehag. Er det 25 grader her er alle vinduene åpne for å skape trekk dagen lang. Anonymkode: e7823...a75 4
AnonymBruker Skrevet 1. august #35 Skrevet 1. august Det er slitsomt når det blir for varmt i Norge. Klarer ikke å gjøre noe, blir svett og sliten. Er normalvektig og ingen sykdommer. Setter meg i skyggen når jeg kan. Jeg er heldig å ha båt, da får jeg badet og litt vind på meg. Anonymkode: ffff2...afd 2 1
Majer Skrevet 1. august #36 Skrevet 1. august (endret) De 10% med genetisk tørr hud kjøler seg mer effektivt ned. Så har man eks COMT val/met som påvirker psyken generelt, og andre som påvirker følelsen av første. Treige muskelfibre hjelper også på. Så er det varianter som påvirker hvordan blodtrykket påvirkes av lite væske. Selv irriterer jeg meg lite over varme da jeg opplever at jeg mester det godt. Lite er morsommere enn å jogge i Syden midt på dagen. Få konkurrenter ute da Endret 1. august av Majer Skriveleif
AnonymBruker Skrevet 1. august #37 Skrevet 1. august Intoleranse mot varme og kulde pga fibromylagi. Som å være allergisk på en måte. Alt over 5 grader er for meg varmt. Jeg kan svette i 10 minus fordi kroppen innbiller seg at det er varmt. Jeg kan også fryse i 30 varme, men det er sjeldent. Jeg svetter konstant pga problemet. Helt grusomt. Anonymkode: 6c225...27c 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #38 Skrevet 1. august Vært masse i varmere strøk hvert eneste år. Nå når jeg begynner å bli i 40-årene, påvirker varmen meg på en annen måte. Jeg blir overoppheter, slapp, mister energi og orker ikke gjøre særlig mye, sover dårlig om natten, får lettere migrene. Jeg har alltid elsket varmen, men tåler den dårlig. Har ingen spesielle sykdommer. De fleste tåler varmen dårligere jo eldre en blir. Jeg får nesten panikkfølelse av hetebølgen som har vart lenge, fordi jeg «ikke kommer meg ut av den»…. Når jeg er på ferie, vet jeg hvor lenge jeg skal være der og vi har strand og basseng. Det blir litt annerledes da, enn å ha den intense varmen i vanlig dagligliv. Anonymkode: cbce8...a01 5
AnonymBruker Skrevet 1. august #39 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (20 minutter siden): For meg så er varmen best. Sliter med smerter året rundt. Drømmen er å bo fast i et varmt land. Anonymkode: 2d537...97b Jeg har også smerter som blir bedre av varmen, men dessverre så påvirker varmen meg såpass mye, at jeg heller vil ha smertene og ta smertestillende. Tåler heller ikke kulde noe særlig. Hater når det bikker under 3-4 grader, og lavere enn det er tortur, spesielt når det blir -4 og kaldere. Da får jeg samme panikkfølelsen som når det blir for varmt. Mye smerter, stive ledd og muskler og klarer ikke gjøre noenting. Anonymkode: cbce8...a01 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #40 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg ser det er flere som har skrevet de ikke tåler varme her på KG i sommer. Og jeg er så nysgjerrig på hvordan det går an? Dere som har det sånn, er det pga noen fysiske sykdommer? Eller har dere aldri vært eksponert for tropisk klima? Jeg har både reist mye og bodd i Asia så jeg har 0 problem med varme. Når det blir sånn 40 grader kan jeg få litt heteslag riktignok, men er ikke så ofte jeg opplever det. Føler meg litt som en iguana som suger til meg varme, får sånn energi av sol og fint vær. Så jeg elsket hetebølgen her i Oslo i sommer, hvordan går det an å ikke like sol og fint vær. Fatter det ikke. Finnes vifter, kald drikke, lette klær. Og skygge evt. Anonymkode: 21c08...289 Kroppen min sliter med å regulere kroppstemperatur så jeg lider når det blir for varmt Og når det blir kaldt. Hurra! Anonymkode: 9b825...aba 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå