Gå til innhold

Hvilket parti gir best økonomi for oss med barnehagebarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet? 

Jeg synes dagens regjering har gjort mye bra med tanke på redusert barnehagepris og økt barnetrygd. 

Samtidig sies det at med Høyre hadde rentenivået vært lavere, og mindre skatt. 

Vi har 2 barn, stor huslån og ca 1.8 mill i inntekt 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom dere har en normal økonomi, er det nok venstresiden som vil gagne mest. 

Rentekutt er det Norges Bank som styrer, ikke politiske partier.

Mulig det blir noen tikroninger i skattelette per måned med Høyre, men det vil jo betales med kutt i velferden. For eksempel barnehage og SFO-pris.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

har selv barn, ville stemt på lavere rente og mindre skatt. Sparer en del mer på det totaltsett enn litt billigere barnehage som i utgangspunktet er billig mtp hva det kostet for bare noen få år siden

Skrevet
w.anonym10 skrev (8 minutter siden):

Dersom dere har en normal økonomi, er det nok venstresiden som vil gagne mest. 

Rentekutt er det Norges Bank som styrer, ikke politiske partier.

Mulig det blir noen tikroninger i skattelette per måned med Høyre, men det vil jo betales med kutt i velferden. For eksempel barnehage og SFO-pris.

Jeg er enig med deg, men samtidig ikke. 

Vi har en normal økonomi, men betaler naturligvis en del i skatt på grunn av høy inntekt. I tillegg har vi et høyt boliglån. Flere kilder peker på at statens bruk av offentlige penger har bidratt til at Norges Bank har vært mer forsiktige med rentekutt enn andre land. 

• Liker 1
Skrevet
Teardrop skrev (18 minutter siden):

har selv barn, ville stemt på lavere rente og mindre skatt. Sparer en del mer på det totaltsett enn litt billigere barnehage som i utgangspunktet er billig mtp hva det kostet for bare noen få år siden

Det hadde vært interessant å få satt opp et konkret regnestykke på dette. Mitt inntrykk er at vi som har relativt høy inntekt, men ikke er «rike», ofte faller mellom to stoler: Med en venstreorientert regjering betaler vi mer i skatt, men når borgerlige partier styrer, er det sjelden vi får noe særlig igjen i form av skattekutt.

• Liker 5
Skrevet

Litt lite fremover lent om man kun tenker barnehageperioden. Vi har eldre barn og de koster mye mer enn barnehagebarn. Det er tannregulering, konfirmasjoner, sertifikater osv. i tillegg er ferier mye dyrere og de har behov for flere, dyre ting. Mye bedre å stemme for et parti som lar deg beholde pengene selv og velge hva du vil bruke de på. De fleste har jo behov for forskjellige tjenester og de endrer seg over tid. I tillegg er det jo veldig mange som har råd til å betale for barnehage. 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Venstresiden øker jo bare skattene, og blåser opp offentlig sektor så inflasjonen øker. Inflasjonen er ikke pga privat konsum, men ekstrem offentlig bruk av penger. Vi bruker over 50 milliarder på nytt regjeringsbygg. Vi tar inn 400 milliarder i skattepenger hvert år så 1 av 8 kroner du betaler i skatt går direkte til det bygget. Offentlig sløsing er helt ute av kontroll. Bare 16 % av statsbudsjettet er overføring til kommunene, som er skole, barnehage og eldreomsorg. Så det er mulig å kutte mye offentlig sløsing uten å påvirke dette.  Da ville vi fått lavere inflasjon som ville gjordt at ting ikke går så mye opp i pris.  Vi kaster enorme penger på grønne luftslott som elektrifisering av sokkelen. Venstresiden jager de som invisterer penger ut av landet noe som fører til at kronekursen synker. Lav kronekurs gir dyrere varer, dyrere mat, dyrere ferier osv. Det er rett og slett selvskading for landet å fortsette dette.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
Sermina skrev (1 time siden):

Venstresiden øker jo bare skattene, og blåser opp offentlig sektor så inflasjonen øker. Inflasjonen er ikke pga privat konsum, men ekstrem offentlig bruk av penger. Vi bruker over 50 milliarder på nytt regjeringsbygg. Vi tar inn 400 milliarder i skattepenger hvert år så 1 av 8 kroner du betaler i skatt går direkte til det bygget. Offentlig sløsing er helt ute av kontroll. Bare 16 % av statsbudsjettet er overføring til kommunene, som er skole, barnehage og eldreomsorg. Så det er mulig å kutte mye offentlig sløsing uten å påvirke dette.  Da ville vi fått lavere inflasjon som ville gjordt at ting ikke går så mye opp i pris.  Vi kaster enorme penger på grønne luftslott som elektrifisering av sokkelen. Venstresiden jager de som invisterer penger ut av landet noe som fører til at kronekursen synker. Lav kronekurs gir dyrere varer, dyrere mat, dyrere ferier osv. Det er rett og slett selvskading for landet å fortsette dette.

Jeg er helt enig. Men det virker helt bakvendt at Høyre ønsker å øke barnehageprisene når det (som du skriver) finnes så mye annet man kunne kuttet i.

Samtidig vil både FrP og Venstre stramme inn sykemeldingsordningen. Jeg har full dekning gjennom arbeidsavtalen min og blir derfor ikke direkte påvirket, men jeg er likevel sterkt imot det.

En annen her inne skrev at man bare må “løfte blikket”, men samtidig sparer vi faktisk ganske mye på dagens barnehagepriser. 

For ett barn: 1 800 kr x 11 måneder = 19 800 kr i året

Med søskenrabatt på 30 % for barn nummer to:
(1 800 kr x 0,7) x 11 måneder = 13 860 kr

Totalt blir det 33 660 kr i året – det er ikke småpenger.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

FrP

• Nyttig 1
Skrevet
Smaagodtmm skrev (23 timer siden):

Jeg er helt enig. Men det virker helt bakvendt at Høyre ønsker å øke barnehageprisene når det (som du skriver) finnes så mye annet man kunne kuttet i.

Samtidig vil både FrP og Venstre stramme inn sykemeldingsordningen. Jeg har full dekning gjennom arbeidsavtalen min og blir derfor ikke direkte påvirket, men jeg er likevel sterkt imot det.

En annen her inne skrev at man bare må “løfte blikket”, men samtidig sparer vi faktisk ganske mye på dagens barnehagepriser. 

For ett barn: 1 800 kr x 11 måneder = 19 800 kr i året

Med søskenrabatt på 30 % for barn nummer to:
(1 800 kr x 0,7) x 11 måneder = 13 860 kr

Totalt blir det 33 660 kr i året – det er ikke småpenger.

Ja, jeg er enig. Dessverre føler jeg ikke Høyre eller Frp er svaret heller. Vi mangler et godt familieorrientert parti på høyresiden som kan gjøre de nødvendige kuttene, samtidig som de styrke familiene. 

Skrevet (endret)

Høyre vil kutte skatten på lønn med omtrent 1000 kr i måneden. Altså 2000 i måneden for TS.

Når det gjelder renter så er det et spørsmål om tro.

Norges bank styrer renta, men de øker renta når krona er svak. Mange mener krona ble ekstra svak på grunn av uforutsigbar skattepolitikk fra AP/SP. I alle fall falt krona mer enn andre lignende valutaer. Hvis høyre er mer næringsvennlige så kan det indirekte gi lavere rente.

Endret av Isambard
  • Nyttig 1
Skrevet
Isambard skrev (19 minutter siden):

Høyre vil kutte skatten på lønn med omtrent 1000 kr i måneden. Altså 2000 i måneden for TS.

Typisk valgflesk.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Isambard skrev (På 5.8.2025 den 19.05):

Når det gjelder renter så er det et spørsmål om tro.

Norges bank styrer renta, men de øker renta når krona er svak. Mange mener krona ble ekstra svak på grunn av uforutsigbar skattepolitikk fra AP/SP. I alle fall falt krona mer enn andre lignende valutaer. Hvis høyre er mer næringsvennlige så kan det indirekte gi lavere rente.

Jeg har også lest dette. De sier også at de ønsker å øke barnetrygden, men vet du kanskje hvor mye? 

Skrevet

KrF vil gi 50 000,- i skattelette per barn for de 2 første barna og 100 000,- i skattelette for det tredje barnet og utover. 

Dette for å styrke barnefamiliers handlingsrom og stimulere til flere barnefødsler. 

Skrevet

Jeg har ikke behov for skattekutt, men ønsker en opprydding i offentlig pengebruk. Skattepengene må komme alle til gode, og samtidig bidra til å jevne ut forskjeller. Er vondt å se fattigdommen øke, samtidig som de rike blir rikere. Det er ikke slik det skal være i Norge. 

Slik jeg ser det er det ingen partier som er gode nok.

• Liker 1
Skrevet

Det der er så feil. Ikke stem for deg og dine, men for Norge og verden.

Skrevet
monican94 skrev (På 2.8.2025 den 10.44):

FrP

Hvorfor?  Har FrP noen tiltak for barnefamilier?

Skrevet
Amossa skrev (2 minutter siden):

Hvorfor?  Har FrP noen tiltak for barnefamilier?

ikke spes barnehager, men når det generelle prisnivået, strøm, drivstoff, mat, skatter osv er billigere kommer du myyyyyye bedre unna.. Men alle bhg foreldre hører billigere bhg og stemmer blindt utifra det 🤦🏼‍♀️

• Nyttig 3
Skrevet

Husk at dine barnehagebarn en gang skal bli voksne, så kanskje er forvaltning av Norges felles formue på lang sikt litt mer viktig enn kortsiktig økonomisk gevinst her og nå? Jeg er hvertfall mer opptatt av at barna mine skal få en god fremtid, enn at vi skal ha noen tusenlapper til overs i måneden her og nå. 

Og da handler det ikke bare om fremtidig økonomi, men også hvordan vi skal balansere hensynet til økonomi med hensynet til kvalitet i skolene, for eksempel - på lang sikt. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
monican94 skrev (8 minutter siden):

ikke spes barnehager, men når det generelle prisnivået, strøm, drivstoff, mat, skatter osv er billigere kommer du myyyyyye bedre unna.. Men alle bhg foreldre hører billigere bhg og stemmer blindt utifra det 🤦🏼‍♀️

FrP er jo et veldig inflasjonsdrivende parti. De ønsker mer bruk av oljepenger. Skatten de ønsker å senke er gjerne selskapsskatt, formuesskatt og toppskatt. Altså ikke noe som kommer «hvermannsen» til gode. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...