Tonjemor74 Skrevet 1. august #1 Skrevet 1. august Det vokste opp en liten kvist/stikling av et lønnetre på graven til mamma og pappa. Jeg dro den forsiktig opp av jorden og pottet den i en potte med veldrenert jord her hjemme, og tenkte det var gøy om jeg fikk treet til å vokse/trives. Men hvordan ta vare på det og sikre optimale forhold? Nå står den i en potte med veldrenert jord, og i ly for vinden - lyst med mye dagslys/sol. Men er det noe mer jeg bør tenke på? Bør jeg heller ha den inne på et lyst og varmt sted? Og hva gjør jeg til høsten når det blir kaldt? Kan den stå i stuen med mine grønne planter? Det er kun en tynn kvist med 4-5 blader, så den er veldig "fersk" og skjør - men hadde flere fine røtter. Har du noen tips?
AnonymBruker Skrevet 1. august #2 Skrevet 1. august En sånn har jeg og faktisk i potte,funnet ute som en liten kvist😄 Har den i en litt stor potte(tror diameteren på den jeg er har er 30cm) med hull i ute. Før frosten kommer pleier jeg gå i skogen og samle kongler som jeg legger oppå jorden for å beskytte litt mot kulden. Lar den stå ute hele året men fra ca oktober-mars så står den under tak og vannes en liten skvett i ny og ne. Klarer seg bra og vokser litt og litt hvert år. Har hatt den i 4 år nå😃 Vanner den dånn innimellom på sommeren og, men opplever den som robust så diller lite med den. Anonymkode: 21daa...879 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #3 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (21 timer siden): En sånn har jeg og faktisk i potte,funnet ute som en liten kvist😄 Har den i en litt stor potte(tror diameteren på den jeg er har er 30cm) med hull i ute. Før frosten kommer pleier jeg gå i skogen og samle kongler som jeg legger oppå jorden for å beskytte litt mot kulden. Lar den stå ute hele året men fra ca oktober-mars så står den under tak og vannes en liten skvett i ny og ne. Klarer seg bra og vokser litt og litt hvert år. Har hatt den i 4 år nå😃 Vanner den dånn innimellom på sommeren og, men opplever den som robust så diller lite med den. Anonymkode: 21daa...879 Meg over her, glemte å skrive at jeg tar bort kongene på våren,innbiller meg at jorden får puste bedre da😄 Anonymkode: 21daa...879 1
Tonjemor74 Skrevet 2. august Forfatter #4 Skrevet 2. august Takk for svar! Min stikling er også kun en liten, skjør kvist -men jeg så lyst til å lykkes med den! Lurer derfor på om det kanskje er lurt å ta den inn når kulden kommer -og la den stå med stueplantene -eller om det blir feil og dreper den..
AnonymBruker Skrevet 2. august #5 Skrevet 2. august Tonjemor74 skrev (2 timer siden): Takk for svar! Min stikling er også kun en liten, skjør kvist -men jeg så lyst til å lykkes med den! Lurer derfor på om det kanskje er lurt å ta den inn når kulden kommer -og la den stå med stueplantene -eller om det blir feil og dreper den.. Min var også bare en liten kvist som jeg nappet opp da jeg lukte😄Men har tålt det godt. Spørs nok litt hvor hard vinter det er hvor du bor. Ikke spesielt harde vintere hbor jeg bor,men kuldegrader og tidvis snø er det. Anonymkode: 21daa...879 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå