AnonymBruker Skrevet 1. august #1 Skrevet 1. august Som overskriften sier: I hvor stor grad legger dere tilrette/strekker dere dere for at barna skal få være med på aktiviteter? Eksempelvis: - Dere har planlagt ei helg på hytta for hele familien, for første gang på lenge. Så dukker det opp en barnebursdag lørdag formiddag? Drar dere som planlagt? Deler dere sånn at en av dere blir hjemme med barnet som får dratt i bursdagen, så drar dere på hytta etterpå, eller dropper dere de opprinnelige planene? - Sommerferien er planlagt. Det dukker opp en fotballcup i starten av ferien. Endrer dere planer? - Hele familien er på ferie. Tenåringen får mulighet til å delta på et idrettsarrangement som er litt stas, men er for ung til å reise hjem fra ferie alene. Avbryter dere ferien, reiser en av dere hjem m tenåringen eller må tenåringen si nei til å delta? Føler at vi stadig står i slike situasjoner. Prøver å strekke oss langt for at ungene skal få være med på det meste og har funnet mange kreative løsninger. Allikevel tenker jeg at ungene kanskje også har godt av å lære at man ikke kan få med seg alt (selv om det sitter langt inne for meg også). Akkurat nå er vi på ferie, men bare et par timer fra hjembyen vår. Tenåringen vil egentlig hjem for å delta på noe i morgen, men nå har vi holdt fast på at vi skal fullføre ferien sammen. Klarer allikevel ikke helt å fri meg fra tanken om at vi burde få ordnet så han får dratt hjem, selv om han sier det er greit at det blir som vi sier… Anonymkode: d8390...2e8
AnonymBruker Skrevet 1. august #2 Skrevet 1. august Bursdagen utgår. Planer er planer og vi voksne er sjefer. Anonymkode: 372ce...517 2 5
AnonymBruker Skrevet 1. august #3 Skrevet 1. august Russarar prøver vi å delta på ja , om det kun var planlagt tur på hytta så hadde vi deltatt i bursdag Anonymkode: 0a136...35c
AnonymBruker Skrevet 1. august #4 Skrevet 1. august Jeg synes det er bursdager så og si hver helg, så nei, vi verken endrer planer pga bursdager, og legger andre planer selv om invitasjon foreligger, og takker nei takk til den invitasjonen. Dersom mitt barn var en av 4-5 gjester, ville jeg revurdert. Vi har aldri store ferieplaner første og siste skoleferieuke nettopp for å unngå slike konflikter. Nå er Norway Cup uka også blitt uke uten ferieplaner. Dersom noe dukker opp mens vi er på ferie må vi ta stilling til det. Det far ikke vært aktuelt, men et barns ønske jan ikke trumfe ferien for oss andre. Anonymkode: efd25...725
AnonymBruker Skrevet 1. august #5 Skrevet 1. august Endrer kun hvis det er noe ekstraordinært og som ikke skjer til hverdags. Bursdager er totalt uinteressant å prioritere. Men når bestevenn inviterte på fisketur på hytta, så prioriterte vi det over egen planlagt hyttetur. Anonymkode: 0af94...eab
AnonymBruker Skrevet 1. august #6 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Som overskriften sier: I hvor stor grad legger dere tilrette/strekker dere dere for at barna skal få være med på aktiviteter? Eksempelvis: - Dere har planlagt ei helg på hytta for hele familien, for første gang på lenge. Så dukker det opp en barnebursdag lørdag formiddag? Drar dere som planlagt? Deler dere sånn at en av dere blir hjemme med barnet som får dratt i bursdagen, så drar dere på hytta etterpå, eller dropper dere de opprinnelige planene? - Sommerferien er planlagt. Det dukker opp en fotballcup i starten av ferien. Endrer dere planer? - Hele familien er på ferie. Tenåringen får mulighet til å delta på et idrettsarrangement som er litt stas, men er for ung til å reise hjem fra ferie alene. Avbryter dere ferien, reiser en av dere hjem m tenåringen eller må tenåringen si nei til å delta? Føler at vi stadig står i slike situasjoner. Prøver å strekke oss langt for at ungene skal få være med på det meste og har funnet mange kreative løsninger. Allikevel tenker jeg at ungene kanskje også har godt av å lære at man ikke kan få med seg alt (selv om det sitter langt inne for meg også). Akkurat nå er vi på ferie, men bare et par timer fra hjembyen vår. Tenåringen vil egentlig hjem for å delta på noe i morgen, men nå har vi holdt fast på at vi skal fullføre ferien sammen. Klarer allikevel ikke helt å fri meg fra tanken om at vi burde få ordnet så han får dratt hjem, selv om han sier det er greit at det blir som vi sier… Anonymkode: d8390...2e8 Legger tilrette så langt det lar seg gjøre i forhold til bursdager for klasse opp til 7klasse, etter det får barna velge selv hva de ønsker å delta på etc. Har vi planer og noe dukker opp på kort varsel så uteblir det gjerne med mindre det oppleves som noe veldig viktig for barna. Cuper, kamper, stevner etc og slikt vet man som regel om i god tid, så ikke noe problem å legge tilrette for syns jeg. Skulle det dukket opp noe mens vi var borte sånn ut av det blå så ville det vært en vurdering vi tok der og da. I deres tilfelle kommer det jo ann på tenåringens alder. 15-16 åring hadde jeg lett latt reise hjem og avbryte ferie. Null stress, men ikke alle som er komfortabel med det. Hvis det er ok for barnet ditt å ikke reise hjem, hva er da problemet? Anonymkode: cd599...1d4 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #7 Skrevet 1. august Vi reiser ikke hjem, eller avlyser for vanlige bursdager. Vi har tre barn med 24 i klassen, det blir veldig mange bursdager i løpet av et år. Når de er tenåringer forsøker vi å finne en mellom ting. Noen ganger deler vi oss, andre ganger ikke. Tenåringen må lære å ta hensyn til andre, at deres valg ikke alltid kommer først. Samtidig må vi voksne gjøre det samme og la tenåringen stå i sentrum, når det gjelder. Anonymkode: a21e7...b0a
AnonymBruker Skrevet 1. august #8 Skrevet 1. august Klassen har sluttet å feire bursdag i helgene heldigvis. Å det er heller ikke noe som plutselig dukker opp. I alle år har det kommet invitasjoner en mnd i forveien. Det dukker heller ikke opp en fotballcup i begynnelsen av sommerferien. Men uansett det kommer veldig an på hva slags planer vi har. Er det bestilt ferie, så endrer vi ikke på det. Men vi strekkes oss langt for at barnet vårt skal få være med på det som er. Anonymkode: 7265f...ae8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå