AnonymBruker Skrevet 1. august #1 Skrevet 1. august Vi bor i rekkehus, på enden. På rekker som ligger på tvers av oss bor det et barn på 2-3 år. Deres uteområde er bare et par meter i luftlinje fra soverommet til vårt barn, som legger seg 19-20 (normal tid?). Nå om sommeren må vi ha vinduet åpent, men naboens barn legger seg ikke før 10-11 (hele året..) og om sommeren er de ute hele kvelden. Her er problemet: Jeg har aldri sagt noe. Klart de må få legge seg når det passer dem og nyte uteplassen sin om sommeren. Men den ungen BRÅKER. Ikke normal bråk, men skriking, fresing, hyling. Foreldrene har også et skyhøyt stemmeleie og jeg har inntrykk av at barnet stort sett er ute alene, og foreldrene kommer ut for å kjefte med jevne mellomrom. Mitt barn sliter med å sovne; hver eneste dag på grunn av dette. Og alle foreldre som har hatt en lang dag vet at vi gjerne vil at de trøtte, sure barna skal få sove så vi kan få den etterlengtede timen for oss selv. Hadde dette f.eks. vært en hund hadde vi sagt fra for lengst, men det er jo et barn. Barn er barn, de bråker. Sier vi fra? Vil ikke være den sure naboen.. Anonymkode: cb94c...a7d 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. august #2 Skrevet 1. august Om et barn på 2-3 er ute alene til 23 er det barnevernet du skal kontakte Anonymkode: 20669...951 6 4
Daisy-love Skrevet 1. august #3 Skrevet 1. august (endret) Ta det i fredstid, altså på dagtid, og snakk med foreldrene. Mulig de ikke har tenkt over at det er så nært soverom til barn, eller at det høres så godt. Helt innenfor å gi beskjed. Folk har jo lov til å leve, men det er litt forskjell på å «herje» i et boligområde til sent på kveld på regelmessig basis, og en og annen gang, samt mer rolig prating. Barnet burde også vært lagt. Endret 1. august av Daisy-love 5
AnonymBruker Skrevet 1. august #4 Skrevet 1. august Det første du må gjøre er å snakke med foreldrene.å og si at ditt barn rett og slett ikke får sove på grunn av bråk utenfor til langt på kveld. Anonymkode: 9d8b3...4e5 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #5 Skrevet 1. august Nå sitter barnet alene ute sammen med et litt eldre barn og leker. Inne hører jeg mange voksne. Ungene vræler Anonymkode: cb94c...a7d 3
Grüner Skrevet 1. august #6 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Om et barn på 2-3 er ute alene til 23 er det barnevernet du skal kontakte Anonymkode: 20669...951 Ts sier barnet er ute med foreldrene, ikke alene. I Norge oppdras de fleste barn til å bli A-mennesker: tidlig opp om morgenen og tidlig i seng. Men i varmere land nærmere ekvator er det nesten omvendt: de står opp litt senere på morgenen, har siesta midt på dagen pga varmen og er oppe på kvelden for da er det ikke like kveldende varmt. For barnets del er det viktigste at det får nok søvn, om det legger seg kl 19 og står opp kl 07 eller legger seg kl 22 og står opp kl 10. Men hvis barnet går i bhg og må tidlig opp er det ikke bra hvis det legger seg så sent. 2 1
Daisy-love Skrevet 1. august #7 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå sitter barnet alene ute sammen med et litt eldre barn og leker. Inne hører jeg mange voksne. Ungene vræler Anonymkode: cb94c...a7d Får jo vondt av barnet. Kan du gå ut og snakke med foreldrene, eller bare vise dem at du ser og hører og snakke litt med barnet. Jeg hadde blitt så flau om en nabo kom og tok seg av barnet mitt sånn at jeg hadde lært en lekse. Barnet trenger nok å komme seg i seng 💔 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #8 Skrevet 1. august Stikk hodet ut av vinduet og si: bruk lavere stemme! Anonymkode: ac6c2...eae
GammelKaktus Skrevet 1. august #9 Skrevet 1. august (endret) Ser ikke problemet med seinere leggetid, alle lever ikke A4 livet. Men at et lite barn under skolealder er ute alene seint på kvelden er ikke ok. Hvis de sitter å griner utenfor og de voksne er inne og gir faen så hadde jeg vurdert en bekymringsmelding. Er jo mer urovekkende at dette barnet går rundt alene hele tiden enn at hen legger seg seint og at det er lyd. Endret 1. august av GammelKaktus 5
AnonymBruker Skrevet 1. august #10 Skrevet 1. august En 2 åring som er alene ute til nesten midnatt? Da hadde jeg ringt BV.. Anonymkode: bdd9b...7b0 2
AnonymBruker Skrevet 1. august #11 Skrevet 1. august Bytte rom med barnet hvis deres rom vender ut mot en annen retning. Anonymkode: 3740f...784 8 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #12 Skrevet 1. august Senere leggetid er da virkelig ikke et problem , om de skriker så kan du jo selvsagt Inoe Anonymkode: 25ce3...0d8
AnonymBruker Skrevet 1. august #13 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nå sitter barnet alene ute sammen med et litt eldre barn og leker. Inne hører jeg mange voksne. Ungene vræler Anonymkode: cb94c...a7d Det er da ikke noe problem Anonymkode: 25ce3...0d8 2
AnonymBruker Skrevet 1. august #14 Skrevet 1. august Vannpistol er en kjekk ting 🔫 Anonymkode: 74611...7c2 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #15 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En 2 åring som er alene ute til nesten midnatt? Da hadde jeg ringt BV.. Anonymkode: bdd9b...7b0 Man ringer ikke bv fordi man har inntrykk av koe 🤦🏻♀️ Anonymkode: 25ce3...0d8 2
AnonymBruker Skrevet 1. august #16 Skrevet 1. august Hadde sagt i fra til nabo på en rolig og ryddig måte. Anonymkode: 2513c...742
AnonymBruker Skrevet 1. august #17 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Vi bor i rekkehus, på enden. På rekker som ligger på tvers av oss bor det et barn på 2-3 år. Deres uteområde er bare et par meter i luftlinje fra soverommet til vårt barn, som legger seg 19-20 (normal tid?). Nå om sommeren må vi ha vinduet åpent, men naboens barn legger seg ikke før 10-11 (hele året..) og om sommeren er de ute hele kvelden. Her er problemet: Jeg har aldri sagt noe. Klart de må få legge seg når det passer dem og nyte uteplassen sin om sommeren. Men den ungen BRÅKER. Ikke normal bråk, men skriking, fresing, hyling. Foreldrene har også et skyhøyt stemmeleie og jeg har inntrykk av at barnet stort sett er ute alene, og foreldrene kommer ut for å kjefte med jevne mellomrom. Mitt barn sliter med å sovne; hver eneste dag på grunn av dette. Og alle foreldre som har hatt en lang dag vet at vi gjerne vil at de trøtte, sure barna skal få sove så vi kan få den etterlengtede timen for oss selv. Hadde dette f.eks. vært en hund hadde vi sagt fra for lengst, men det er jo et barn. Barn er barn, de bråker. Sier vi fra? Vil ikke være den sure naboen.. Anonymkode: cb94c...a7d Går det an å bytte rom? Anonymkode: a8ac8...e6f
AnonymBruker Skrevet 1. august #18 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Man ringer ikke bv fordi man har inntrykk av koe 🤦🏻♀️ Anonymkode: 25ce3...0d8 Hvis man observerer at en 2-3 åring gjentagende er ute alene (og i tillegg seint på kvelden), så burde man varsle. En 2 åring er da virkelig ikke stor nok til å renne ute alene. Anonymkode: bdd9b...7b0 2 2
AnonymBruker Skrevet 1. august #19 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis man observerer at en 2-3 åring gjentagende er ute alene (og i tillegg seint på kvelden), så burde man varsle. En 2 åring er da virkelig ikke stor nok til å renne ute alene. Anonymkode: bdd9b...7b0 Det står inntrykk, nei da ringer man ikke bv! Anonymkode: 25ce3...0d8 1
Shopgirl2014 Skrevet 1. august #20 Skrevet 1. august Jeg skjønner at det kan være frustrerende når barnets søvn blir forstyrret, men jeg tror ikke du har så mye å gå på her, rent juridisk. Det stemmer at naboer ikke skal påføre urimelig ulempe, men innenfor rimelighetens grenser har folk lov til å leve livet sitt – og før kl. 23 er det ganske begrenset hva man kan kreve av stillhet, selv om barnet ditt legger seg kl. 19–20. Familier er forskjellige, og det er ikke rimelig å forvente at naboen skal tilpasse seg dine behov på denne måten. Litt som om man skulle kreve at naboen slutter å røyke i hagen fordi røyken driver inn gjennom et åpent vindu. Har du vurdert å sette inn aircondition eller bruke en vifte på barnerommet i de varmeste månedene? Da slipper dere å ha vinduet åpent, og mye av lyden dempes. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå