Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har utfordrende leggesituasjon med sønnen vår på 6 måneder. Nettene og dagblundene er også vanskelige så totalen er vanvittig slitsom.

Det har vært ganske utfordrende med søvn hele veien, men en periode kunne jeg amme i søvn, men den siste 1,5 måneden har det sjelden funket. Vi har fast kveldsrituale med pysj og stell samt faste sanger, det har null effekt. Jeg ammer som regel liggende og når han er ferdig begynner gråtingen. Har prøvd "alt". Ligge ved siden av og hysje mens jeg stryker på ham og gir smokk, avvente litt og se om han finner roen selv, vugge sittende i sengen og byssing i rommet. Selv med byssing er det mye gråt. Og for å være ærlig klarer jeg ikke gå rundt og bysse ham i 30-40 min hver kveld så må finne et alternativ. For et par uker siden funket det greit å bysse i søvn sittende i sengen (vi samsover).  Litt gråt var det og det tok mellom 20-30 min, men det gikk helt fint. Nå er det utfordrende igjen. I kveld var han helt hysterisk, intens hyling, det var helt grusomt. Etter 40 min med hylgråt klarte jeg til slutt å amme han i søvn, men sannsynligvis bare fordi han var utslitt.

Jeg begynner å bli ganske rådvill. Null hjelp å få på helsestasjonen så vet ikke hvor jeg skal henvende meg. Han våkner ofte på natten og har som regel én lang oppvåkning på 45 min opptil 1,5 time, i tillegg våkner han mellom 04.30-05.30. Noen ganger klarer jeg å få ham til å sovne igjen, men ofte bare 20 min til. Det fører til at jeg får 3-4 timer spredt søvn og er helt på felgen. 

Far tar seg av storebror og sover med ham. Stiller opp på natt når det går, men morgenkvisten er vanskelig fordi storebror sover veldig lett og vi vil ikke vekke ham. 

Vurderer derfor ferber eller en mild variant av den. Det føles i utgangspunktet overhodet ikke som noe jeg ønsker å gjøre og synes egentlig 6 måneder er for liten, men han er jo like hysterisk når jeg er tilstede og holder ham så jeg slipper ikke unna gråt uansett. Vet ikke hvor lenge jeg klarer å stå i denne situasjonen. Storebror har det også ganske vanskelig for tiden med mye trass og sinneutbrudd. Å håndtere det på lite søvn er rett og slett skikkelig utfordrende.

Siden folk ofte spør om dagtidsøvn:

Som regel 3-4 blunder i løpet av dagen. Om alle er korte kan det bli 5. Han sover første blund i moonboon, den starter en gang mellom kl 06-08 alt ettersom når han våknet. Varer mellom 30 min- 2 timer. De resterende blundene er mellom 20-30 min. Bruker napper og i følge den trenger han våkenvindu på mellom 2-3 timer før leggetid så siste blund  er mellom 16-17 en gang. Siden søvnen varierer sånn er det vanskelig å time det riktig mtp på leggetid som er mellom18.30-19), noen ganger er siste blund før kl 15 og da er det for lenge  å vente til vanlig leggetid, men jo tidligere jeg legger jo lengre oppvåkning på natt virker det som.

Har du noen tips jeg kan prøve før jeg tester ut ferber?

Anonymkode: 26885...7db

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare stå det ut. Min tredje er samme type, nå er han 12 mnd og sover greit. Frem til nå har vært 20 min her og der på dagtid, våken annen hver time om natten. 

Anonymkode: b78da...735

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei ikke ferber, hvertfall ikke med en så liten baby 🥺 Selv om barnet gråter uansett, er ikke gråten i armene dine skadelig for babyen. Det er derimot det å gråte alene 😢

Kan pappaen prøve å legge? Kanskje det hjelper at det ikke lukter pupp. Jeg har en baby på 4,5 måned, her er det kun bæretøy som får henne til å sovne på dagtid. Om kvelden går jeg litt med henne i bæresele til hun er søvnig, da får jeg til å amme i søvn etterpå. Kan det funke?

Anonymkode: 5fce7...43e

• Liker 6
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Bare stå det ut. Min tredje er samme type, nå er han 12 mnd og sover greit. Frem til nå har vært 20 min her og der på dagtid, våken annen hver time om natten. 

Anonymkode: b78da...735

Eldstemann slet med søvn til han var 1,5 år (og er enda mye greier på natt) så ønsker ikke havne i samme situasjon igjen. Jeg ble sykemeldt pga søvnmangelen sist. Noen takler lite søvn bedre enn andre, jeg tåler ikke så lite søvn over så lang tid. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva spiser han?

Kun amming eller fastføde?

Våres ble mye roligere og sov bedre når det ble fastføde virket som kun melk ble for lite 

Anonymkode: ca4a7...357

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Legger du babyen når han er trøtt, eller følger du appen? Vi ble for opphengt i våkenvindu og det endte med hylgråting i forbindelse med legging her. Etter vi ventet til babyen ble skikkelig trøtt før vi la han, ble det noe helt annet når vi skulle legge :) Bruker white noise og baby sovner nå ofte liggende på siden mot meg og at jeg ligger og hvisker til han (pleier å hviske eventyr blant annet)

Anonymkode: 8c4b3...783

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei ikke ferber, hvertfall ikke med en så liten baby 🥺 Selv om barnet gråter uansett, er ikke gråten i armene dine skadelig for babyen. Det er derimot det å gråte alene 😢

Kan pappaen prøve å legge? Kanskje det hjelper at det ikke lukter pupp. Jeg har en baby på 4,5 måned, her er det kun bæretøy som får henne til å sovne på dagtid. Om kvelden går jeg litt med henne i bæresele til hun er søvnig, da får jeg til å amme i søvn etterpå. Kan det funke?

Jeg vil jo egentlig ikke det, men kjenner så mange som har gjort det og fått et nytt liv. Ikke bare har det fungert på unnsetning, men også ført til lengre strekk med søvn. 

Pappaen kunne legge i starten, men i det siste har han blitt helt hysterisk hvis far legger. Da ligger jeg på soverommet ved siden av med storebror (som også ligger og hører på hylene) og ender som regel opp med å måtte gå inn etter at storebror sovner for å ta over. I tillegg våkner alltid storebror i løpet av natten og blir veldig sint om jeg ikke er der siden jeg var den som la ham. 

Har ikke prøvd bæresele på kveld (har er generelt litt vanskelig i bæresele), prøvd vogn og moonboon uten hell. Kan gi bæreselen en sjanse.

Takk ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Hadde en lang periode der jeg måtte bære og bære og bære. Eneste som funket var å bære og være i bevegelse... Alt fra kvarter til 2-3 timer til sammen hver kveld og natt... Ble sterk da men også sliten 😅 Måtte legge meg sammen med baby for å få nok søvn. Men jeg hadde bare 1 barn så måtte ikke ta vare på et eldre i tillegg. 

Anonymkode: 80d37...43d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg vil jo egentlig ikke det, men kjenner så mange som har gjort det og fått et nytt liv. Ikke bare har det fungert på unnsetning, men også ført til lengre strekk med søvn. 

Pappaen kunne legge i starten, men i det siste har han blitt helt hysterisk hvis far legger. Da ligger jeg på soverommet ved siden av med storebror (som også ligger og hører på hylene) og ender som regel opp med å måtte gå inn etter at storebror sovner for å ta over. I tillegg våkner alltid storebror i løpet av natten og blir veldig sint om jeg ikke er der siden jeg var den som la ham. 

Har ikke prøvd bæresele på kveld (har er generelt litt vanskelig i bæresele), prøvd vogn og moonboon uten hell. Kan gi bæreselen en sjanse.

Takk ❤️

Det "funker" fordi babyen lærer at det ikke nytter å skrike, fordi den får ikke trøst uansett. Så babyen gir opp. Det er altså på en svært negativ måte at det fungerer, og det er kun bra for foreldrene. Det beste for barnet er selvsagt å lære at foreldrene responderer på gråt.

• Liker 3
  • Hjerte 8
AnonymBruker
Skrevet

Har du forsøkt grøt til kvelden? Regner med du har begynt å innføre fast føde? Kan det være han er sulten? 

Anonymkode: 2b827...952

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det høres forferdelig slitsomt og veldig gjenkjennelig ut. Jeg syns du gjør en kjempejobb ved å holde fast på leggerutiner selv om det ikke gir resultater akkurat nå. 

Jeg brukte også en søvnapp med min og fant god hjelp i den, men jeg syns ikke bestandig at den foreslo de riktige klokkeslettene for leggetid eller dagsoving. Følger du Napper til punkt og prikke eller vurderer du hvordan babyen fremstår? Jeg skjønner at det blir mange dupper på dagtid når de ofte korte, men hva med å prøve å strekke våkenvinduene litt på dagen for å få ned antall dupper og forhåpentligvis øke søvntrykket nok til at både legging og netter blir mer overkommelige? 

Fant forøvrig mange gode råd i Lilleminis sovebok. Forfatteren som er helsesykepleier svarer raskt på henvendelser hvis du kontakter henne via Lilleminis Instagramkonto. Du kommer garantert ikke til å få et svar av typen "bare stå i det". Det var det verste jeg kunne høre når jeg stod i mitt livs tøffeste periode med kronisk søvnmangel over flere måneder. Da blir man rett og slett desperat og villig til å prøve hva som helst av råd selv om det bare er placebo. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hva spiser han?

Kun amming eller fastføde?

Våres ble mye roligere og sov bedre når det ble fastføde virket som kun melk ble for lite 

Anonymkode: ca4a7...357

Kun amming og smaksprøver av grøt og moser. Tar det veldig sakte fordi storebror ble veldig plaget med forstoppelse da vi begynte med fast føde så her ble det verre, tar det derfor veldig sakte med lillebror for å unngå å havne der.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Legger du babyen når han er trøtt, eller følger du appen? Vi ble for opphengt i våkenvindu og det endte med hylgråting i forbindelse med legging her. Etter vi ventet til babyen ble skikkelig trøtt før vi la han, ble det noe helt annet når vi skulle legge :) Bruker white noise og baby sovner nå ofte liggende på siden mot meg og at jeg ligger og hvisker til han (pleier å hviske eventyr blant annet)

Vi stoler ikke på appen, for den tar feil på det meste, men det er fint for å følge med på når han sov sist. Vi følger ikke forslaget til appen på leggetid, men har sett at han stort sett alltid sovner mellom 2-3 timer etter siste blund.

Har fått høre at man for all del må unngå overtrøtte barn fordi de blir mer gråt (og merker også det de gangene vi vet vi har lagt for sent). Han har få søvntegn. Han gnir seg i øynene, det er stort sett det. Vi har prøvd å gå på badet både før, mens og etter han gir dette tegnet uten at noen av disse taktikken har virket å være løsningen. Men skal følge ekstra nøye med den neste uka og se om vi oppdager noe vi ikke har sett før.

Har en sånn bamse med white noise (moonie) men har ikke inntrykket av at den hjelper. Han hyler høyere enn den 😅 Har prøvd å nynner og synge i tillegg til å hysje, men ikke prøvd eventyr. 

Takk for tips og råd ❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hadde en lang periode der jeg måtte bære og bære og bære. Eneste som funket var å bære og være i bevegelse... Alt fra kvarter til 2-3 timer til sammen hver kveld og natt... Ble sterk da men også sliten 😅 Måtte legge meg sammen med baby for å få nok søvn. Men jeg hadde bare 1 barn så måtte ikke ta vare på et eldre i tillegg. 

Anonymkode: 80d37...43d

Det klarer jeg faktisk ikke 😔 bærer ham mye på dagtid og han er en relativt stor baby. Han gråter når vi bærer også så det er ikke sånn at jeg slipper unna gråten uansett.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Takk ❤️

Storesøster hatet bæresele, men sov kjempebra i bæresjal. Har du prøvd ut litt forskjellig type bæretøy? Mange steder finnes det bærebibliotek hvor man kan låne bæretøy for å teste 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det "funker" fordi babyen lærer at det ikke nytter å skrike, fordi den får ikke trøst uansett. Så babyen gir opp. Det er altså på en svært negativ måte at det fungerer, og det er kun bra for foreldrene. Det beste for barnet er selvsagt å lære at foreldrene responderer på gråt.

Det er jo derfor jeg har styrt unna og vi gjorde det ikke med storebror heller til tross for at det var veldig utfordrende med søvn for ham. Jeg så over en søvnlogg vi lagde av storbror og han våknet ofte 7-10 ganger før kl 23 + flere timeslange oppvåkninger. På den tiden husker jeg helsestasjonen anbefalte en mild ferber. Vi slet oss totalt ut og storebror fikk langt fra nok søvn og var sur og grinete dagen lang.

Vet derfor ikke om jeg er enig i at det kun er bra for foreldrene om det faktisk fører til bedre søvn for barnet og mer opplagte foreldre å gå for en slags ferbervariant. 

Barn gråter jo ofte i situasjoner hvor man ikke nødvendigvis får støttet dem. Våre barn har aldri likt vogn.  Vi tar dem opp når de blir hysteriske, men for å få dem til å sove må de gråte først, det er ingen utvei. Da ligger de og gråter "alene" mens vi triller. Og hva med i bil? Mange barn hylgråter i bil. Nevøen min hylte ekstremt mye når de kjørte bil, men de hadde ikke noe valg. Søsken måtte i barnehage og de bodde sånn til at de måtte ta bil om de så bare skulle på butikken. Han fortsatte for øvrig å hyle, men tok han skade av det? Eller om man har tvillinger og begge hyler like mye og du må håndtere én først?

Er det forsket på at barn tar skade av det? De jeg kjenner som har gjort det har barn som virker både trygge og velfungerende, men de eldste av disse er tenåringer så vet jo ikke om de vil slite med angst når de blir voksne.

Totalt sett er jeg skeptisk til ferber fordi det strider i mot mine instinkter som mor, men vet ikke hvor godt mine sønner har av en mor som snart møter veggen heller. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde god hjelp av grøt på kvelden til mine på den alderen. 

Alle fire begynte å sove igjennom natten, og var roligere når dette ble innført på 6 mnd. 

Barn er forskjellige. Men jeg hadde gitt det både et og to forsøk. 

Lykke til!

Anonymkode: 90e98...2ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo derfor jeg har styrt unna og vi gjorde det ikke med storebror heller til tross for at det var veldig utfordrende med søvn for ham. Jeg så over en søvnlogg vi lagde av storbror og han våknet ofte 7-10 ganger før kl 23 + flere timeslange oppvåkninger. På den tiden husker jeg helsestasjonen anbefalte en mild ferber. Vi slet oss totalt ut og storebror fikk langt fra nok søvn og var sur og grinete dagen lang.

Vet derfor ikke om jeg er enig i at det kun er bra for foreldrene om det faktisk fører til bedre søvn for barnet og mer opplagte foreldre å gå for en slags ferbervariant. 

Barn gråter jo ofte i situasjoner hvor man ikke nødvendigvis får støttet dem. Våre barn har aldri likt vogn.  Vi tar dem opp når de blir hysteriske, men for å få dem til å sove må de gråte først, det er ingen utvei. Da ligger de og gråter "alene" mens vi triller. Og hva med i bil? Mange barn hylgråter i bil. Nevøen min hylte ekstremt mye når de kjørte bil, men de hadde ikke noe valg. Søsken måtte i barnehage og de bodde sånn til at de måtte ta bil om de så bare skulle på butikken. Han fortsatte for øvrig å hyle, men tok han skade av det? Eller om man har tvillinger og begge hyler like mye og du må håndtere én først?

Er det forsket på at barn tar skade av det? De jeg kjenner som har gjort det har barn som virker både trygge og velfungerende, men de eldste av disse er tenåringer så vet jo ikke om de vil slite med angst når de blir voksne.

Totalt sett er jeg skeptisk til ferber fordi det strider i mot mine instinkter som mor, men vet ikke hvor godt mine sønner har av en mor som snart møter veggen heller. 

Ja, man vet at nervebanene i hjernen blir annerledes hos et barn som gråter alene. Det er forskjell på å gråte alene på et soverom og å gråte feks i vogn eller bil når en forelder er der og kan synge for barnet for eksempel eller på annen måte vise at man er der. Da gråter ikke barnet fordi det er redd, når en forelder er sammen med det. 

"With neuroscience, we can confirm what our ancestors took for granted—that letting babies get distressed is a practice that can harm children and their relational capacities in the long term.

Caregivers who habitually respond to the needs of the baby before the baby gets distressed, preventing crying, are more likely to have children who are independent than the opposite (e.g., Stein & Newcomb, 1994).

The brain is developing quickly. When the baby is greatly distressed, it creates conditions for damage to synapses, the network construction which is ongoing in the infant brain. The hormone cortisol is released. In excess, it's a neuron killer but its consequences may not be apparent immediately (Thomas et al. 2007). A full-term baby (40-42 weeks), with only 25% of its brain developed, is undergoing rapid brain growth. The brain grows on average three times as large by the end of the first year (and head size growth in the first year is a sign of intelligence, e.g., Gale et al., 2006). Who knows what neurons are not being connected or being wiped out during times of extreme stress?"

https://www.psychologytoday.com/us/blog/moral-landscapes/201112/dangers-of-crying-it-out

Jeg har selv hatt en kolikkbaby (har ikke det lengre nå, men hadde det i 6 måneder) som har grått enormt mye. Veldig ofte tok det oss 3 timer med gråting på kvelden før baby sov. Det føles frustrerende og man kan tidvis tenke om det spiller noen rolle om man er der eller ikke siden baby gråter uansett, men for baby spiller det en stor rolle om du er der eller ikke! Nå som min er 8 mnd har legging blitt mye enklere når magen ikke er så plagsom lengre for han. 

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har brukt napper og hatt mye problem med søvn med vår baby. En felle jeg gikk i for noen uker siden (baby er nå 6 mnd) var å ha den siste duppen for sent. Kan det være at baby ikke er trøtt nok til legging og derfor protesterer? hvordan er han når du legger han på dagtid? Er det like mye gråting da? Vi legger vår rundt 20.00, og det er viktig at siste dupp er ferdig før 17.00, eller har han ikke nok søvntrykk til å vare om natten og protesterer ved legging fordi den er ikke interessert i å sove. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kun amming og smaksprøver av grøt og moser. Tar det veldig sakte fordi storebror ble veldig plaget med forstoppelse da vi begynte med fast føde så her ble det verre, tar det derfor veldig sakte med lillebror for å unngå å havne der.

Bland grøt med sviskemos eller maltekstrakt. Blir det for ille kan man bruke Movicol. Vår sov mye bedre etter at vi proppet henne full med grøt før legging. 

Anonymkode: 58116...89d

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...