PURE/HONEY Skrevet 1. august #1 Skrevet 1. august Alright, jeg starter: Vinkultur. Vinsmaking, samle på vin, lage vin, finne ut av hvilke type vin som smaker best til ditt og datt osv. Jeg synes dette er en utrolig pretensiøs hobby. Hva er greia med å være nerd om en klasse-1 karcinogen som også smaker dritt? Jeg klarer liksom ikke å tro på at folk liker vin så mye som de tilsynelatende hevder. Klart, når man setter et glass vin ved siden av maten eller poserer med et vinglass så ser det utrolig classy ut, men når folk begynner å snakke om årgang og tanniner så høres det bare ut som de jager etter sosial og kulturell kapital. De liker å føle seg som noen som "setter pris på de finere ting i livet", som om de prøver å karve seg ut en estetisk identitet. De tar en rolle som "en som liker vin" - en ren performativ interesse. Dette kulturfenomenet ville aldri oppstått om vin hadde like stor status som mjød. Ingen drikker mjød. Ingen liker mjød. Mjød er en fattigmannsdrikke og noe alle hadde tilgang til å lage, og dermed ble det aldri sett på som noe spesielt. Ikke alle hadde tilgang til å produsere vin, og vin ble dermed en dyr importvare som ble sett på som luksuriøs. Det ble noe som ble drukket av eliten, og som senere i historien utviklet seg til å bli forbundet med Michelin-restauranter og finkultur. Vin er en hobby først og fremst fordi den tilbyr sosial status. Det handler mindre om smak, og mer om hvilke signaler man sender til andre. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå