Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det slik at lærere i ungdomsskolen og på VGS underviser feks 20 timer i uka, mens det på høgskoler/universiteter er langt færre per underviser? Inspirert av den andre tråden her..

Jeg på universitetet har kanskje 25 timer undervisning hele høstsemesteret...Maks 35

Anonymkode: 3f8b2...760

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du tuller nå hva? 

Anonymkode: ee688...889

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo fordi undervisningen forventes å ha en annen kvalitet, mer forelesning på uni. 

Og fordi elevene jobber mer selv så foreleserne får en helt annen rolle og de skal og jobbe akademisk med å drive faget videre.

Når jeg underviser i vgs så setter jeg elevene i gang med noe, veileder og hjelper dem men de lærer best gjennom selv å bruke faget. De har ikke kapasitet til å lytte til meg forelese i 45 minutter*2

Anonymkode: 08fd3...1b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi du på universitetet i mye større grad er ansvarlig for egen læring. På ungdomsskolen og VGS er det jo ikke sånn at lærerne foreleser i 30-35 timer, det er mye jobbing med oppgaver/fremføringer/gruppearbeid mellom øktene med tavleundervisning for at elevene skal lære seg materialet. På høyere utdanning får du forelesninger og pensumlister og så må du selv finne ut hvordan du ønsker å lære deg pensum. 

Anonymkode: 8228c...98f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sikker på at du underviser på universitetet? Hvor mye undervisningstid man har avhenger jo av stillingen man er ansatt i, en professor underviser mindre enn en universitetslektor, men har mye mer forskningstid. Undervisningen er også forventet å holde et rimelig mye høyere nivå enn på vgs. 

Anonymkode: c253d...4fc

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Fordi folk i akademia også forsker og formidler? De bruker også mye tid på veiledning av studenter utenom forelesningene.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor er det slik at lærere i ungdomsskolen og på VGS underviser feks 20 timer i uka, mens det på høgskoler/universiteter er langt færre per underviser? Inspirert av den andre tråden her..

Jeg på universitetet har kanskje 25 timer undervisning hele høstsemesteret...Maks 35

Anonymkode: 3f8b2...760

Er du nyansatt kanskje, og ikke helt realitetsorientert ennå om omfanget av arbeidet? 

Jeg er også ansatt ved et universitet. Foreleser mellom 8-14 timer hver uke. I tillegg har jeg veiledning, møter, oppfølging av arbeidskrav, planlegging av forelesninger, følge opp administrative oppgaver (emne- og programplaner, praksis, innhold og oppsett på læringsplattformer m.m.). I tillegg kommer også FoU-tid, og søknader / gjennomføring av forskning. For å ikke glemme eksamenssensur 4 ganger i året. 

Anonymkode: 0b108...aef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi man er lærer på vgs og ungdomsskole, mens undervisning for mange er nødvendig onde de må gjøre innimellom som tar forskningstid. Har en professormann som underviser mindre og mindre, men det er fordi han er frikjøpt til annet. 

Anonymkode: 766a1...ac8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...