Hoppetaujenta Skrevet 4. august #41 Skrevet 4. august Jeg er fullstendig imot at "sarte folk" fjerner ting i skrevne bøker. Liker de det ikke så får de droppe å lese det. 5 1
Lesehest1 Skrevet 4. august #42 Skrevet 4. august Hoppetaujenta skrev (5 minutter siden): Jeg er fullstendig imot at "sarte folk" fjerner ting i skrevne bøker. Liker de det ikke så får de droppe å lese det. Helt enig. Da fjernes også noe av tiden bøkene ble skrevet i, og det kreative til forfatterne. 2 2
Hoppetaujenta Skrevet 4. august #43 Skrevet 4. august Lesehest1 skrev (1 minutt siden): Helt enig. Da fjernes også noe av tiden bøkene ble skrevet i, og det kreative til forfatterne. Mhm...og hele persongalleriet blir nedbarbert. Det er jo bra med kontraster så en kan lære noe av dette. 2
Maleficenta Skrevet 4. august #44 Skrevet 4. august BobbySocks skrev (På 1.8.2025 den 20.19): Tror du virkelig de amerikanerne vet hvor Finland er? Hva Mumi er? De ser en mørk stinkende sak, og har ingenting annet å knytte det til en sin egen historie. Men stinky er jo et dyr. Han ser jo ikke ut som en karikatur av en mørkhudet person. Er jo som å si at det er rasistisk med et bilde av en sort katt 5 2
Bacteria Skrevet 4. august #45 Skrevet 4. august Lesehest1 skrev (12 timer siden): Denne her. Så fiiin! Den har jeg aldri sett før, sikkert verd en del.
Druid Skrevet 4. august #46 Skrevet 4. august Tiuren skrev (På 1.8.2025 den 18.32): Så der er det bare å peke på noe og påstå det er rasistisk, eller ubehagelig, så blir det borte.... Sitat: Dette var en kuratorisk avgjørelse for å skape et miljø der alle besøkende føler seg velkomne og lyttet til, sier blant annet bibliotekets pressetalsperson Fritzi Bodenheimer til Hufvudstadsbladet. Talspersonen påpeker samtidig at det ikke finnes noe bevis for anklagene, som heller ikke er utdypet ytterligere. Det er enda verre, siden dette sitatet betyr at biblioteket ikke forstår hvor grensene for "kuratisk avgjørelser" går. Man forstår ikke sin oppgave som utstiller. Ardwinna skrev (På 1.8.2025 den 19.48): Nei, det var en sponsor av biblioteket som mente at Stinky kunne oppfattes som et "rasistisk symbol". Og for virkelig fjerne enhver tvil om at hverken sponsor eller bibliotek burde ha noen som helst med kulturuttrykk å gjøre: Dette skal ikke en sponsor kunne, eller ville gjøre. 3
Maleficenta Skrevet 4. august #48 Skrevet 4. august filifjonka skrev (2 timer siden): Fargen svart er per definisjon rasisistisk! Er det ikke rasistisk å mene at fargen svart er noe negativt? 1
Lesehest1 Skrevet 4. august #49 Skrevet 4. august Bacteria skrev (2 timer siden): Så fiiin! Den har jeg aldri sett før, sikkert verd en del. Det vet jeg ikke, men jeg fikk den for to tre år siden. Så er den litt større enn de andre, så det passer til te eller mer kaffe.😄 2
Lesehest1 Skrevet 4. august #50 Skrevet 4. august Maleficenta skrev (31 minutter siden): Er det ikke rasistisk å mene at fargen svart er noe negativt? Jeg vil tro det?
Hoppetaujenta Skrevet 4. august #51 Skrevet 4. august Jeg går ofte kledd i fullsort og er ikke det minste rasistisk påkledd. 1 1
Maleficenta Skrevet 4. august #52 Skrevet 4. august Lesehest1 skrev (7 minutter siden): Jeg vil tro det? Sant. Skulle tro det å fjerne figurer med mørk farge var mer rasistisk enn å beholde de. 2 2
Lesehest1 Skrevet 4. august #53 Skrevet 4. august Maleficenta skrev (1 time siden): Sant. Skulle tro det å fjerne figurer med mørk farge var mer rasistisk enn å beholde de. Nemlig! Og de får omtale og diskusjon, og med det gratis markedsføring… Men det blir for dumt å luke ut alt noen få ikke liker.
xQueenKx Skrevet 4. august #54 Skrevet 4. august filifjonka skrev (4 timer siden): Fargen svart er per definisjon rasisistisk! 🤔 hvordan det?
filifjonka Skrevet 4. august #55 Skrevet 4. august Maleficenta skrev (2 timer siden): Er det ikke rasistisk å mene at fargen svart er noe negativt? Jeg aner virkelig ikke hvordan disse menneskene tenker, men det for meg synes det som om fargen svart blir definert som rasistisk. Dette hadde jo aldri skjedd om Stinky var feks rosa... 1
Maleficenta Skrevet 4. august #56 Skrevet 4. august filifjonka skrev (7 minutter siden): Jeg aner virkelig ikke hvordan disse menneskene tenker, men det for meg synes det som om fargen svart blir definert som rasistisk. Dette hadde jo aldri skjedd om Stinky var feks rosa... Faktisk er dette diskriminerende mot den eneste sorte karakteren i Mummidalen. Vekk med han sorte fra utstillingen. Fram med de hvite mummiene og hattifnattene.... Lurer på om de har tenkt på det jeg. De fjerner alt som heter mangfold fra utstillingen 1 3
xQueenKx Skrevet 4. august #57 Skrevet 4. august Prøv å gjett hvilken kopp jeg drikker kaffe fra nå😄 3 1
Ardwinna Skrevet 4. august #58 Skrevet 4. august Druid skrev (6 timer siden): Og for virkelig fjerne enhver tvil om at hverken sponsor eller bibliotek burde ha noen som helst med kulturuttrykk å gjøre: Dette skal ikke en sponsor kunne, eller ville gjøre. Sant. Regner med at de vil holde seg inne med sponsoren for å ikke tape penger, men det er helt tragisk at folk med penger skal få bestemme hva som er greit å stille ut i en utstilling på et offentlig bibliotek. 3
Hololo Skrevet 4. august #59 Skrevet 4. august Jeg KREVER at de fjerner mummitrollet, noe så rasistisk mot oss hvite har jeg sjeldent sett maken til. 1
Pawn Hearts Skrevet 8. august #60 Skrevet 8. august Snedig markedsføring! Nå er det rift om Stinky-koppene: https://dinside.dagbladet.no/okonomi/rives-vekk-blitt-en-bestselger/83434604 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå