xQueenKx Skrevet 1. august #22 Skrevet 1. august BobbySocks skrev (3 minutter siden): Nei, det er jo det jeg sier, pga historien sin der de spøkelser på høylys dag. Disse folkene her har da aldri hørt om Finland, Mumutrollet eller Stinky. Man «ser» jo med den kulturelle ryggsekken man bærer på. Og det er litt fastlåst tenking, synes jeg. Men du har jo rett, selvsagt. 3
Anciol Skrevet 1. august #23 Skrevet 1. august Stinky/Haisuli er jo et pinnsvin, ikke noe rasistisk med et pinnsvin! 2 4
Ardwinna Skrevet 1. august #24 Skrevet 1. august BobbySocks skrev (10 minutter siden): Men om du kjenner den amerikanske historien så vet du at Stinky godt kunne vært en karikatur. Det er det som er så trist. Jeg er ingen ekspert på amerikansk historie, men jeg har sett en del eksempler på gamle karikaturer av mørkhudede. Stinky ligner ikke på disse, da han ikke har noen trekk som typisk ble forsterket og harsellert med i sånne bilder. Dessuten har jo ikke Finland den samme historien som USA, så å tolke en hårete eventyr-banditt fra Finland som en mulig rasistisk karikatur er virkelig å gripe etter halmstrå. 6 6
GammelKaktus Skrevet 1. august #25 Skrevet 1. august Er så mye rart i USA at dette er ikke en gang overraskende i all galskapen derfra. Stakkars Stinky 2 1
BobbySocks Skrevet 1. august #26 Skrevet 1. august Ardwinna skrev (1 minutt siden): Jeg er ingen ekspert på amerikansk historie, men jeg har sett en del eksempler på gamle karikaturer av mørkhudede. Stinky ligner ikke på disse, da han ikke har noen trekk som typisk ble forsterket og harsellert med i sånne bilder. Dessuten har jo ikke Finland den samme historien som USA, så å tolke en hårete eventyr-banditt fra Finland som en mulig rasistisk karikatur er virkelig å gripe etter halmstrå. Tror du virkelig de amerikanerne vet hvor Finland er? Hva Mumi er? De ser en mørk stinkende sak, og har ingenting annet å knytte det til en sin egen historie. 2
Lesehest1 Skrevet 1. august #27 Skrevet 1. august xQueenKx skrev (26 minutter siden): Kanskje den blir verdt masse penger nå😄 Hehe, det kan hende!😄 1 1
Ardwinna Skrevet 1. august #29 Skrevet 1. august BobbySocks skrev (34 minutter siden): Tror du virkelig de amerikanerne vet hvor Finland er? Hva Mumi er? De ser en mørk stinkende sak, og har ingenting annet å knytte det til en sin egen historie. Mange amerikanere vet hvor Finland er og hva Mummi (Moomin) er, og de som ikke vet det, er i hvert fall klar over at Mummi ikke er amerikansk. I følge Moomin Characters LTD utgjør amerikanere den største prosentandelen som besøker nettsiden moomin.com, så stadig flere amerikanere har blitt kjent med Mummi-universet. Vil tro mange som stikker innom biblioteket og ser utstillingen, er kjent med Mummi og klarer fint å forstå at det er en europeisk eventyrgreie. Fun fact: Walt Disney Company prøvde å kjøpe Mummi-lisensen, men Tove Jansson sa nei. https://theworld.org/stories/2023/07/24/moomins-books-about-troll-family-were-popular-around-globe-years-ago-now-finnish 3 1
Bacteria Skrevet 1. august #30 Skrevet 1. august Nå har vi i stua her googla Stinky og sammenlignet med gamle karikaturer og blackface (det som fortsatt finnes på nett) og vi greier ikke med vår beste vilje å finne noen likhet. Smaker av hysteri. 4 6
Lesehest1 Skrevet 3. august #31 Skrevet 3. august Jeg lurer på om en annen kopp også kommer til å bli boikottet. Jeg har en blå kopp som er litt større enn de vanlige, der to små sitter i en barnevogn. En er hvit og en er sort. Har noen andre den?
Ardwinna Skrevet 3. august #32 Skrevet 3. august Lesehest1 skrev (1 time siden): Jeg lurer på om en annen kopp også kommer til å bli boikottet. Jeg har en blå kopp som er litt større enn de vanlige, der to små sitter i en barnevogn. En er hvit og en er sort. Har noen andre den? Har du bilde? 😁
Pipaluk Skrevet 3. august #33 Skrevet 3. august Hva er den eksakte begrunnelsen for at den er kansellert? Er det bare fordi han er svart og de andre figurene er lyse? 1
herzeleid Skrevet 3. august #34 Skrevet 3. august Det mest rasistiske her er vel at noen har sett et bilde av stinky og tenkt på en etnisk minoritet, og derfor valgt å fjerne ham. 2 3
Lesehest1 Skrevet 3. august #35 Skrevet 3. august Ardwinna skrev (3 timer siden): Har du bilde? 😁 Denne her. 1
Ardwinna Skrevet 3. august #36 Skrevet 3. august Lesehest1 skrev (3 minutter siden): Denne her. Huffameg, den var tvilsom asså! 😬 Tenker også at de burde se nærmere på både Stamfaren og Bisamrotta! Og hva med Hufsa? 1
Lesehest1 Skrevet 3. august #37 Skrevet 3. august Ardwinna skrev (1 time siden): Huffameg, den var tvilsom asså! 😬 Tenker også at de burde se nærmere på både Stamfaren og Bisamrotta! Og hva med Hufsa? Ojoj, de får jammen litt å gjøre!😄 2
Madame Butterfly Skrevet 3. august #38 Skrevet 3. august Lurer litt på om det er et PR stunt, for å få oppmerksomhet rundt utstillingen? Få folk til å komme å se? Det er jo ikke rasjonelt. 2
xQueenKx Skrevet 4. august #39 Skrevet 4. august Madame Butterfly skrev (8 timer siden): Lurer litt på om det er et PR stunt, for å få oppmerksomhet rundt utstillingen? Få folk til å komme å se? Det er jo ikke rasjonelt. Er dessverre mye der borte som ikke er rasjonelt for tiden... 1
Maleficenta Skrevet 4. august #40 Skrevet 4. august Ardwinna skrev (På 1.8.2025 den 19.48): Nei, det var en sponsor av biblioteket som mente at Stinky kunne oppfattes som et "rasistisk symbol". Hva nå enn det betyr. Jeg klarer ikke i min villeste fantasi å skjønne hvordan noen kan oppfatte Stinky som rasistisk. Hva har en hårete liten sak med antenner på hodet med rasisme å gjøre? Helt tragisk at de velger å fjerne Stinky på et så tynt grunnlag at de ikke selv vet hvorfor en gang. Dette er et kroneksempel på woke på sitt verste. https://www.helsinkitimes.fi/culture/27566-moomin-character-pulled-from-new-york-exhibit-over-racism-concern.html Er så dust. Er jo bare fordi han er brunfarget. Herlighet han er et pinnsvin eller noe? De er brune. Skjønner ikke hva som skulle være rasistisk men 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå