AprilLudgate Skrevet 1. august #21 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Nei, dessverre. Men vanlig parkett skjærer vel ofte mot gult? ts Anonymkode: 76c83...a1b Ja, om du ser det går mot gul undertone så passer blågrønne toner best. Og beige som Washed Linen. Jeg har gultonet parkett nå, og når vi bytter blir det og varm undertone i gulvet. Paletten jeg gikk for nå var passende til gulvet og sofaen min som er mer sjøgrønn farge. Du har blågrå sofa, og det passer godt til mye blågrønne/beige og grå toner. Men UNDERTONEN må være riktig. I ditt tilfelle ville jeg kikket litt på blåtoner som har grått i seg, og grå med rødlig undertone. Se på paletten til Kveldshimmel, Deco blue, Pilasterblå, gustaviansk blå, collected blue og feks en jeg har på soverommet…aaah hva heter den da…LINBLÅ 😅 Så henter du litt fargeprøver og legger på gulv+sofa. Du ser fort hva som blir feil. Etter det er valgt sjekker du på Jotuns hjemmeside hvilke beige/hvite som funker. Til blågrå sofa er grønt ikke beste valg synes jeg, men ulike typer blågrønt kan funke feks i tilstøtende rom. Feks liker jeg veldig godt en spesifikk gråhvit fra Jotun, men jeg dropper den fordi den ikke ser bra ut med gulvene jeg har. Da forsvinner liksom poenget. 1
AprilLudgate Skrevet 1. august #22 Skrevet 1. august Daisy-love skrev (1 time siden): https://www.fargerike.no/farger/gronn/?srsltid=AfmBOooZz2QlPX7K7IFpMVkq3jpjOdskwZnR7mL5YIBCoP4uyPVWm2du&pageIndex=1&viewMode=Inspo Her er mange fine grønnfarger 😊 Noen er mer mørke da, men jeg synes f.eks Timian og Pale Linen er fine for å ta ett par. https://www.fargerike.no/farger/bla/?srsltid=AfmBOorb02PNGbrx8wNN1JX6t2oI-ReCxoQwEvTOPhaO1NgAlBWy6bNI Samme, men med blått, og der er Nordic Breeze og Linblå fine synes jeg, men gjerne for mye blått for deg? 🤔 Jeg har de to siste hjemme. Grått er veldig fint til. Begge er veldig ulike utfra lyset i rommet. Særlig Nordic Breeze er noe mørkere på vegg selv i lyst rom enn bilder fremstår som. 2
Daisy-love Skrevet 1. august #23 Skrevet 1. august AprilLudgate skrev (1 minutt siden): Jeg har de to siste hjemme. Grått er veldig fint til. Begge er veldig ulike utfra lyset i rommet. Særlig Nordic Breeze er noe mørkere på vegg selv i lyst rom enn bilder fremstår som. Takk for at du deler erfaring for disse er nydelige farger 🩵 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #24 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ganske beige? Har du den på alle veggene? Eller noen vegger i kontrast? ts Anonymkode: 76c83...a1b Har den på alle vegger. Men gulvet mitt er litt grå aktig lyst. Derfor passer space bra. Er usikker om fargen passer til litt gule parkett gulv. Anonymkode: 46966...ab4
AnonymBruker Skrevet 1. august #25 Skrevet 1. august AprilLudgate skrev (1 time siden): Ja, om du ser det går mot gul undertone så passer blågrønne toner best. Og beige som Washed Linen. Jeg har gultonet parkett nå, og når vi bytter blir det og varm undertone i gulvet. Paletten jeg gikk for nå var passende til gulvet og sofaen min som er mer sjøgrønn farge. Du har blågrå sofa, og det passer godt til mye blågrønne/beige og grå toner. Men UNDERTONEN må være riktig. I ditt tilfelle ville jeg kikket litt på blåtoner som har grått i seg, og grå med rødlig undertone. Se på paletten til Kveldshimmel, Deco blue, Pilasterblå, gustaviansk blå, collected blue og feks en jeg har på soverommet…aaah hva heter den da…LINBLÅ 😅 Så henter du litt fargeprøver og legger på gulv+sofa. Du ser fort hva som blir feil. Etter det er valgt sjekker du på Jotuns hjemmeside hvilke beige/hvite som funker. Til blågrå sofa er grønt ikke beste valg synes jeg, men ulike typer blågrønt kan funke feks i tilstøtende rom. Feks liker jeg veldig godt en spesifikk gråhvit fra Jotun, men jeg dropper den fordi den ikke ser bra ut med gulvene jeg har. Da forsvinner liksom poenget. Tusen takk for utfyllende svar 🥰 Linblå er nydelig, har sett på den før. Kan man på jotuns sider få tips om hvilke farger f.eks. Linblå passer sammen med? ts Anonymkode: 76c83...a1b
AprilLudgate Skrevet 2. august #26 Skrevet 2. august (endret) AnonymBruker skrev (12 timer siden): Tusen takk for utfyllende svar 🥰 Linblå er nydelig, har sett på den før. Kan man på jotuns sider få tips om hvilke farger f.eks. Linblå passer sammen med? ts Anonymkode: 76c83...a1b Ja, og om du søker opp linblå på Instagram ( jotunlinblå) så får du opp ganske mange ideer andre har brukt. Jeg tok denne gangen Klassisk hvit sammen med linblå på soverommet, men skal nok bytte til washed linen etterhvert tror jeg. Linblp er også kjempefin med endel andre blåfarger, som man enten kan ha i tilstøtende rom, eller feks male en vinduskarm eller bare et mindre tremøbel i. La oss si at man maler krakk eller trestol på kjøkkenet i en annen blåfarge Linblå funker godt med. Vi har Nordic Breeze og Linblå hjemme nå, og de passer veldig godt til mange tresorter inkludert gule undertoner i gulv. Jeg har hvitt, grått, sort, furu og teak inntil de to i møbler og tekstiler og synes begge kler alle. Har andre farger og på mindre ting, rosa og gult er også veldig fint til de to. Sennepsgul og den rosa….etellerannet blush er fine kontrastfarger. Lys antikk grå og antikk grå passer til Linblå, og Washed Linen. De passer også til klassisk hvit om man ønsker hvitt fremfor beige i et mørkere rom med lite lys. https://fargerad.jotun.no/fargerad/180568 Endret 2. august av AprilLudgate 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #27 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg lider av beslutningsvegring når det gjelder å bestemme meg for farge på veggene i stuen og kjøkkenet (åpen løsning) og håper noen kan komme med tips. Har i dag lyse vegger i hele huset, ikke helt hvitt, men kanskje «letthet», «skumring» eller noe sånt. Det er behov for å male opp, men hvilken farge? Jeg ønsker noe lyst, ikke nødvendigvis hvitt. Men heller ikke mye farger. Har tenkt litt på lys grå og kanskje noen vegger i en farge som passer til. Jeg er helt elendig med fargesammensetninger…. Rødt og gult er utelukket, grønt eller blått går an. Lys/mellomvariant av begge. Ser noen ganger på IG hvor ulike vegger males i ulike farger og synes det kan se veldig flott ut. Har en lys blå/lys grå sofa som må passe til veggene. Om noen har tips til farger blir jeg veldig takknemlig 🙏 Anonymkode: 76c83...a1b Modern beige Pilaster blå Alle former for grått er utrolig kjedelig. Anonymkode: a58fc...4b4 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #28 Skrevet 2. august Vi har demring i alle rom, den er så fin, ser forskjellig ut i forskjellige rom og endrer seg med lyset. Den er grå med litt gult. https://www.jotun.com/no-no/decorative/interior/colours/1269-demring-interior Anonymkode: b8ee9...6de 1
AprilLudgate Skrevet 2. august #29 Skrevet 2. august Daisy-love skrev (14 timer siden): Takk for at du deler erfaring for disse er nydelige farger 🩵 Denne er og helt SYKT fin til mørkere kaffebrun og den varme brune Jotun har. Var redd den skulle bli sånn skarp babyblå, men den ble veldig behagelig - vurderer male mer med den i vår nokså mørke entre 😅 Rent spesifikt den nå hvite ytterdøra.
AnonymBruker Skrevet 2. august #30 Skrevet 2. august AprilLudgate skrev (10 timer siden): Ja, og om du søker opp linblå på Instagram ( jotunlinblå) så får du opp ganske mange ideer andre har brukt. Jeg tok denne gangen Klassisk hvit sammen med linblå på soverommet, men skal nok bytte til washed linen etterhvert tror jeg. Linblp er også kjempefin med endel andre blåfarger, som man enten kan ha i tilstøtende rom, eller feks male en vinduskarm eller bare et mindre tremøbel i. La oss si at man maler krakk eller trestol på kjøkkenet i en annen blåfarge Linblå funker godt med. Vi har Nordic Breeze og Linblå hjemme nå, og de passer veldig godt til mange tresorter inkludert gule undertoner i gulv. Jeg har hvitt, grått, sort, furu og teak inntil de to i møbler og tekstiler og synes begge kler alle. Har andre farger og på mindre ting, rosa og gult er også veldig fint til de to. Sennepsgul og den rosa….etellerannet blush er fine kontrastfarger. Lys antikk grå og antikk grå passer til Linblå, og Washed Linen. De passer også til klassisk hvit om man ønsker hvitt fremfor beige i et mørkere rom med lite lys. https://fargerad.jotun.no/fargerad/180568 Takk igjen 🙏 ts Anonymkode: 76c83...a1b
AnonymBruker Skrevet 2. august #31 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (På 1.8.2025 den 19.22): Den var veldig fin 😊 Har dere den i hele rommet? Eller kun som kontrastfarge? Vet ikke om det i hele tatt er noen som har kontrastvegger lenger… Men jeg tror det blir for mye for meg å ha farge på alle veggene 😂 Anonymkode: 76c83...a1b Takk! Vi har den på alle vegger i kjøkkenet, spisestue og stue. Den går mot grått og ser ulikt ut i ulik lys. Vi hadde svært lyse vegger før, men vi visste at vi var klare for litt farger. Den er veldig dempet og behagelig. Anonymkode: 103da...79a
AnonymBruker Skrevet 6. august #32 Skrevet 6. august Jeg sliter også med beslutningsvegring. Har nylig pusset opp, og jeg overdriver ikke når jeg sier at jeg brukte over 1000 kr på prøvespann med ulike farger. Ble til slutt så lei og oppgitt at jeg googlet "pene stuer" eller noe lignende, og kom over en tråd hvor flere var fornøyde med Treasure (grønn). Jeg hadde ikke engang tenkt på grønn. Gikk rett og kjøpte to store spann. Jeg har aldri vært mer fornøyd med en farge! Den er nydelig. Jeg tror tilogmed en lys blå sofa ville passet . Anonymkode: 92ab3...088
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå