Gå til innhold

Drittlei av at 7-åringen aldri kan gjøre som han får beskjed om

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Særlig ved morgenstell og kveldsstell/legging. Han drar ut tiden i det uendelige, begynner med andre ting og må få en beskjed x antall gangen før han omsider hører etter. Det blir hele tiden en kamp som ender i dårlig stemning.

Vet ikke lenger hva jeg skal gjøre for å få han til og høre etter. Det er kun når vi skal noe gøy han en sjelden gang kan være effektiv om morgenen, for eksempel. Men kan ikke «friste» med gøye ting hele tiden heller.

Kan virke som han gjør ting bare for å irritere/teste grenser også. Late som han hører etter og skal gjøre det han får beskjed om, for så å slenge seg på sofaen, løpe å gjemme seg neste øyeblikk…

Vil si at jeg alltid har vært ganske konsekvent med han. Når han var mindre, bar jeg han med meg om han ikke hørte etter, og jeg trodde det skulle bli enklere når han ble større. Ikke like enkelt å dra han med meg lenger heller akkurat.

Anonymkode: 20c70...856

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som vår datter på 7 år. Slitsomt. Normalt. Går over en eller annen gang mellom nå og når de er voksne, kanskje? 

Anonymkode: 93957...223

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må si ordentlig i fra. Det høres ut som han ser på dette som en lek/ kamp, og ikke som om han respekt for deg. 

Jeg lover deg at jeg hadde fått ungen i seng på 15 minutter. Når jeg tar i bruk "ikke noe tull- stemmen, så stod ungene som små soldater. Så er kanskje ikke det bra: men å styre timevis hver kveld er heller ikke bra. Manglende respekt vil føre til langt større problemer på mange områder. Gi ungen oppdragelse.

Anonymkode: f8a00...cdf

• Liker 16
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Særlig ved morgenstell og kveldsstell/legging. Han drar ut tiden i det uendelige, begynner med andre ting og må få en beskjed x antall gangen før han omsider hører etter. Det blir hele tiden en kamp som ender i dårlig stemning.

Vet ikke lenger hva jeg skal gjøre for å få han til og høre etter. Det er kun når vi skal noe gøy han en sjelden gang kan være effektiv om morgenen, for eksempel. Men kan ikke «friste» med gøye ting hele tiden heller.

Kan virke som han gjør ting bare for å irritere/teste grenser også. Late som han hører etter og skal gjøre det han får beskjed om, for så å slenge seg på sofaen, løpe å gjemme seg neste øyeblikk…

Vil si at jeg alltid har vært ganske konsekvent med han. Når han var mindre, bar jeg han med meg om han ikke hørte etter, og jeg trodde det skulle bli enklere når han ble større. Ikke like enkelt å dra han med meg lenger heller akkurat.

Han er 7. pust meg mage , påminn til det blir gjort, det går over med moding. Mi på 7 er ganske lik, mens storesøster på 9 bare går og ordner seg selv. Hun gjorde heller ikke de da hun var 7… ;) MYE skjer ila 2.klasse! For jentene iaf. Gutta kan jo henge enda litt etter. Realistiske forventninger er viktig for å holde blodtrykket normalt.

Anonymkode: cb6ee...3ca

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Her varierte vi mellom "ekstremt streng stemme" og konsekvenser. Det første er kanskje ikke nødvendig å forklare (men de visste at når den kom fram, så hadde de allerede tøyd strikken altfor langt, og da var det bare å reagere). Det andre gjorde jeg som følger: hver gang det var tull og drøying om morgenen (dvs flere enn to beskjeder nødvendig, informerte selvfølgelig på forhånd) satte jeg på stoppeklokka. Den gikk fram til oppgaven var utført (feks påkledning, pusse tenner, hva det nå var). Den tiden som sto der da, det var minus i skjermtid om ettermiddagen (de hadde fast skjermtid da). Tulla de i fem minutter fikk de fem minutter kortere skjermtid om kvelden. Ganske effektivt når de skjønte greia!

Samme med leggetid. Tullet de ved leggetid, på med stoppeklokka. Så lang tid de brukte ekstra, så mye tidligere var leggetiden dagen etter. Ikke noe kjefting eller mas, de fikk beskjed om at stoppeklokka kom på etter to beskjeder, og beskjed om når leggetid var dagen etter - "glad i deg og natta, sov godt".

Jeg er egentlig ikke ekstremt firkantet, men sånn drøying for å drøye og være vrang, det orket jeg ikke. Kom de med vanlig stemme og tonefall og forklarte hvorfor og de spurte om å drøye, så kunne de få gehør for det faktisk, når de hadde en god grunn. Viktig å ta dem på alvor når det faktisk er noe, sånn at de skjønner at det ikke bare er regler for reglene sin del og at det ikke nytter å fjåse og tulle og drøye, men at man kan nå gjennom ved fornuftig argumentasjon.

Anonymkode: bfe85...aba

• Liker 4
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du må si ordentlig i fra. Det høres ut som han ser på dette som en lek/ kamp, og ikke som om han respekt for deg. 

Jeg lover deg at jeg hadde fått ungen i seng på 15 minutter. Når jeg tar i bruk "ikke noe tull- stemmen, så stod ungene som små soldater. Så er kanskje ikke det bra: men å styre timevis hver kveld er heller ikke bra. Manglende respekt vil føre til langt større problemer på mange områder. Gi ungen oppdragelse.

Så enkelt er det faktisk ikke.

Anonymkode: dc446...e6b

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så enkelt er det. Eneste grunnen til at ungene holder på å "tulle er at de tester mamma og vet at hun før eller siden gir litt inn. Man må være ekstremt konsekvent på dette følge på med konsekvenser hver gang. Bare dette her sier jo at mamma ikke er sjef " få en beskjed x antall gangen før han omsider hører etter. " hvis man setter seg i respekt og følger med konsekvenser konsekvent hver gang, ikke gi X antall beskjeder. Så skjønner guttungen at denne kampen taper han. Det har han foreløpig ikke skjønt, fordi mamma ikke er konsekvent.

Anonymkode: c630e...ac4

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde belønningsskjema for morgen- og kveldsrutiner. Det fungerte veldig bra her for å få litt ro en periode når det var mye problemer i overgangsfaser. Vi fant for øvrig ut at det ene barnet hadde ADHD og da er overgangsituasjoner en av de tingene de strever med. Sier ikke at barnet ditt har det altså. Kan være en forklaring om det er mye greier spesielt ii overgangsituajsoner. 

Anonymkode: 424af...15d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei så enkelt er det virkelig ikke 

Anonymkode: f0292...497

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

7: den første «puberteten».

De utviklet seg enormt og mistet lett konsentrasjonen. De trenger toleranse og forståelse for dette!!! Skjerpings!

Anonymkode: f0063...1b4

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Får han noen konsekvenser når han ikke gjør som han skal da? Beslaglegger du ipad neste dag f.eks, om han tuller og utsetter kveldsstellet dagen før eller på morgenen? Finn noe som har verdi for HAN, og fjern det en viss tidsperiode som straff for denne tulleoppførselen og mangel på lystring. Straffen må selvsagt stå i stil med "lovbruddet", så ikke overdriv og kjør på med for harde straffer som varer i dagesvis.

OBS! Advar alltid på forhånd hva konsekvensene vil bli om han ikke lystrer. Ikke utøv straff uten forsvarsel.

Endret av Million
  • Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (1 minutt siden):

Får han noen konsekvenser når han ikke gjør som han skal da? Beslaglegger du ipad neste dag f.eks, om han tuller og utsetter kveldsstellet dagen før eller på morgenen? Finn noe som har verdi for HAN, og fjern det en viss tidsperiode som straff for denne tulleoppførselen og mangel på lystring. Straffen må selvsagt stå i stil med "lovbruddet", så ikke overdriv og kjør på med for harde straffer som varer i dagesvis.

OBS! Advar alltid på forhånd hva konsekvensene vil bli om han ikke lystrer. Ikke utøv straff uten forsvarsel.

Dette er så logisk for meg. Hvorfor er foreldre så ufattelig redde for å utøve foreldre myndigheten? Jeg fatter det ikke.

Anonymkode: c630e...ac4

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Du snakke rom det i fredstid, altså god til før legging. Så er det ikke noe jammen og ørten beskjeder, bær ungen i seng, om nødvendig med alle klærene på, og hold han der til han sover. Ikke gå inn i noen diskusjon, bare «nå skal du legge deg, dette har vi snakket om, og det blir ikke noe mer om og men». Han kan få ta av klærene om han roer seg, men ingen bok/sang ect, det er konsekvensen. Klarer seg fint noen kvelder uten tannpuss og, den kan evt tas etter siste måltid i god tid før seng. Samme om morgenen, slå på en stoppeklokke og lær han at den teller ned, når de står på null går dere, uansett om han er påkledd eller ei. Kan love deg at en levering på skolen i pysj endrer tankegangen. Folk må slutte med all dillingen med unge sine, finne strengestemmen og bedrive oppdragelse. Å bruke tid kan han gjøre i helgen. At du i det hele tatt lover han morsomme ting for at det skal gå fort viser jo hvor galt fatt det er.

Anonymkode: cf191...4d0

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg prøver å være streng. Både jeg og faren bruker streng stemme innimellom når han holder på (man blir jo mildt sagt lei), men det nytter ikke veldig. Lar også ting få konsekvenser når han er vanskelig. «Nå kom vi oss ikke på butikken før sent, så da blir det ikke tid til is og lek på lekeplassen før middag». 

Han kan også si at han skal begynne å høre etter når vi blir irriterte på han og ting får konsekvenser, men så skjer det samme igjen neste dag. Det er vanskelig å høre etter, sier han…

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Han er 7. pust meg mage , påminn til det blir gjort, det går over med moding. Mi på 7 er ganske lik, mens storesøster på 9 bare går og ordner seg selv. Hun gjorde heller ikke de da hun var 7… ;) MYE skjer ila 2.klasse! For jentene iaf. Gutta kan jo henge enda litt etter. Realistiske forventninger er viktig for å holde blodtrykket normalt.

Anonymkode: cb6ee...3ca

Godt å høre at det går over. Men hva gjør man mens det står på!? Det snur jo opp/ned på alt av planer/ting man ønsker å gjøre når han seriøst kan bruke 2 timer på å gjøre seg klar…

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Her varierte vi mellom "ekstremt streng stemme" og konsekvenser. Det første er kanskje ikke nødvendig å forklare (men de visste at når den kom fram, så hadde de allerede tøyd strikken altfor langt, og da var det bare å reagere). Det andre gjorde jeg som følger: hver gang det var tull og drøying om morgenen (dvs flere enn to beskjeder nødvendig, informerte selvfølgelig på forhånd) satte jeg på stoppeklokka. Den gikk fram til oppgaven var utført (feks påkledning, pusse tenner, hva det nå var). Den tiden som sto der da, det var minus i skjermtid om ettermiddagen (de hadde fast skjermtid da). Tulla de i fem minutter fikk de fem minutter kortere skjermtid om kvelden. Ganske effektivt når de skjønte greia!

Samme med leggetid. Tullet de ved leggetid, på med stoppeklokka. Så lang tid de brukte ekstra, så mye tidligere var leggetiden dagen etter. Ikke noe kjefting eller mas, de fikk beskjed om at stoppeklokka kom på etter to beskjeder, og beskjed om når leggetid var dagen etter - "glad i deg og natta, sov godt".

Jeg er egentlig ikke ekstremt firkantet, men sånn drøying for å drøye og være vrang, det orket jeg ikke. Kom de med vanlig stemme og tonefall og forklarte hvorfor og de spurte om å drøye, så kunne de få gehør for det faktisk, når de hadde en god grunn. Viktig å ta dem på alvor når det faktisk er noe, sånn at de skjønner at det ikke bare er regler for reglene sin del og at det ikke nytter å fjåse og tulle og drøye, men at man kan nå gjennom ved fornuftig argumentasjon.

Anonymkode: bfe85...aba

Takk! Kanskje jeg skal prøve dette i en eller annen variant. Er heller ikke veldig firkanta på ting, men akkurat dette merker jeg at jeg begynner å bli mektig lei. Spesielt når det er omtrent hver morgen og kveld.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Godt å høre at det går over. Men hva gjør man mens det står på!? Det snur jo opp/ned på alt av planer/ting man ønsker å gjøre når han seriøst kan bruke 2 timer på å gjøre seg klar…

Ts

Hele greia her er at du må stå ekstremt konsekvent i det. Ja, det tar kanskje 1-2 timer i en hel uke eller lengre eller kortere. Men STÅ I DET. Du kan ikke få ungen til å vinne den kampen, så taper du autoritet,  og han vet at når mamma sier noe, så er det ikke alltid sånn det blir så hvis jeg gjør sønn og sånn så kanskje. Det ER slitsomt, men dette går av seg selv så lenge han lærer at han kan ikke vinne den kampen. Da viser du han konsekvent hvilke grenser som gjelder, og at det du sier, det stemmer faktisk. Det er mye trygghet og kjærlighet i det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han tester grenser, og det virker som dere ikke har noen? To timer er jo absurd! Dere har gitt ham altfor mye makt. 

Vi kjører også tidsnære og logiske konsekvenser, som anonym aba over. Dere kan for eksempel starte stellet kl. 17.30 hver dag og forklare at det må til, for da kommer han seg i seng til 19.30. 

Anonymkode: 76368...25a

• Liker 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en straks 7-åring som kan gjøre meg SÅ frustrert. 

Men det er veldig stor forskjell på å være trassig med vilje, og det å være surrete og treg. Så her må vi foreldre smøre oss med tålmodighet 

Å kjefte på noen som var opptatt av alle humlene på blomsten blir rart. Han mente ikke å være treg

Anonymkode: b9e95...3e5

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min 5 åring er sånn, må være på hele tiden for å få ting til å skje.

Anonymkode: f37e2...a74

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...