Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja uten tvil.
Livet har kun mening om en har mer glede en lidelse, så om det er ingen mulighet for bedring så skal det være opp til pasienten. 

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ikke valgt dette livet selv.

Da er det helt på sin plass at man også får lov til å bestemme over egen død. 

Jeg er derfor for aktiv dødshjelp - under et strengt reglement for øvrig. Det skal ikke være for hvem som helst, men for folk som pines til døde. 

Jeg forstår også at dette reiser etiske spørsmål, men i bunn og grunn handler det om selvbestemmelse, etter min mening.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Alt kan ikke kureres dessverre.

Anonymkode: 779da...ede

Jo mer forskning og penger som legges i det,jo mer kan kureres. 

Anonymkode: 2d749...8a0

AnonymBruker
Skrevet
powerpuffen skrev (1 minutt siden):

Vi har ikke valgt dette livet selv.

Da er det helt på sin plass at man også får lov til å bestemme over egen død

Jeg er derfor for aktiv dødshjelp - under et strengt reglement for øvrig. Det skal ikke være for hvem som helst, men for folk som pines til døde. 

Jeg forstår også at dette reiser etiske spørsmål, men i bunn og grunn handler det om selvbestemmelse, etter min mening.

Kan man ikke tenke på de man sprer og? Jeg hadde ikke tilgitt et slikt valg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Er absolutt for. Vi driver jo med indirekte aktiv dødshjelp slik det er i dag. Ved å avslutte all behandling/næring når en person er terminal. Jeg har sett alt for mange forferdelige skjebner med smerte og ubehag gjennom mange år i helsevesenet. Har mange ganger tenkt at nå må en få slippe og at det blir uverdig ved livets slutt.

Mener så klart at det må være strenge regler. Har ikke satt meg inn i den sveitsiske modellen, men utfra hva jeg har lest ser det ut til å fungere. 

Anonymkode: 6b2d3...afd

Det er passiv dødshjelp og det er noe helt annet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvis du er imot aktiv dødshjelp vil du jo at samfunnet skal binde opp mere penger til svært syke eller funksjonshemmede pasienter, ikke mindre. 

Anonymkode: 62e71...303

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan man ikke tenke på de man sprer og? Jeg hadde ikke tilgitt et slikt valg. 

De man sprer? mener du sårer?

Altså, hvis jeg hadde vært så syk at jeg knapt greide å puste, så hadde mine nærmeste ønsket det samme som meg: at jeg ikke skulle lide. 

Jeg kan tenke meg at det å avslutte livet på andre måter er mye mer sårende enn å få en verdig avslutning på noe som uansett vil skje i nær fremtid. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hvis du er imot aktiv dødshjelp vil du jo at samfunnet skal binde opp mere penger til svært syke eller funksjonshemmede pasienter, ikke mindre. 

Anonymkode: 62e71...303

Mer penger til forskning for å finne kurer og behandlingsmåter ! 

AnonymBruker
Skrevet
powerpuffen skrev (1 minutt siden):

De man sprer? mener du sårer?

Altså, hvis jeg hadde vært så syk at jeg knapt greide å puste, så hadde mine nærmeste ønsket det samme som meg: at jeg ikke skulle lide. 

Jeg kan tenke meg at det å avslutte livet på andre måter er mye mer sårende enn å få en verdig avslutning på noe som uansett vil skje i nær fremtid. 

Sårer ja

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor skal alt kureres hele tiden? Hvorfor er så mange så ekstremt engstelige for døden? Døden er like naturlig som livet.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Skikkelig kontrollert så det ikke er sjanse for misbruk, så er jeg for. :sukk: 
Når alt har vært forsøkt og mennesket fremdeles heller ønsker å dø.

• Nyttig 2
Skrevet
Blåttvann skrev (13 minutter siden):

Hvorfor skal alt kureres hele tiden? Hvorfor er så mange så ekstremt engstelige for døden? Døden er like naturlig som livet.

Jeg VAR veldig engstelig for døden, helt til jeg opplevde døden brutalt på nært hold. 
Nå er jeg ikke lengre så engstelig for døden. Men jeg elsker livet, og håper jeg lever til jeg blir gammel og døden vil intreffe naturlig. 
ALT trenger ikke kureres, men forskning på kreft og andre svært dødelige sykdommer er jeg helt for.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes vi skal tilby aktiv dødshjelp til de som virkelig trenger det. Det vil si, uhelbredelig kreft eller andre sykdommer hvor det er ingen vei tilbake og personen har store smerter og dårlig livskvalitet.

Jeg var tett på min farfar når han døde og de siste ukene var tortur for han og traumatisk for oss. Han hadde kjempet mot kreft i mange år og det kom til et punkt hvor han var for svak til cellegift eller annen behandling og da var det ikke noe annet valg for han enn å pines til døden. Det tok nesten 2 uker hvor han ble pumpet full av smertestillende mens mat og næring ble fjernet. Det føltes som han ble sultet og dehydrert til døden. Han forsvant mer og mer, ble et tomt skjell som ikke klarte snakke eller se på familien sin. Vi besøkte ham på skift og søskenbarnet mitt som er sykepleier overnattet på rommet med han. Alt for at han ikke skulle dø alene men ha sine nære rundt seg. Flere ganger hadde han spurt sykepleiere om hvor lenge han hadde igjen, han orket ikke mer og ville det skulle ta slutt.

Dette er nå noen år siden, men jeg kan fortsatt ikke fatte hvorfor gamle, svake og syke mennesker som min farfar tvinges til en så trist og patetisk slutt på livet. Mange er i samme situasjon som han var - de skal dø innen kort tid, har store smerter og det finnes ingen behandling lenger som kan hjelpe på noen som helst måte.

Anonymkode: 5a7ed...620

• Liker 3
  • Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det jeg mener er at vi istedenfor å bruke penger på å diskutere og forske og vurderer aktiv dødshjelp skal bruke de pengene og energien på å kunne kurere og lindre og gjøre livet bra. Det er en mening jeg står helt inne for uansett. 

Men ikke alt er mulig å kurere! 

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.8.2025 den 15.47):

heihei!

Hva tenker dere om aktiv dødshjelp? er det bra/dårlig. burde vi få det til norge?

Anonymkode: dc6ed...b77

Totalt i mot, hva er det som skulle få meg til å ville at andre skal gjøre seg til mordere for å "hjelpe" meg ut av livet ?

I stedet er jeg for en god og ansvarlig pleie i livets siste fase uansett hvordan den fasen er, med aktiv smertelindring ! Og om den smertelindringen forkorter sluttfasen har det ikke noe med "aktiv dødshjelp" å gjøre. Det er å hjelpe det mennesket gjennom sluttfasen uten store smerter. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Stoler dessverre ikke nok på menneskers etikk og moral til å være for aktiv dødshjelp. Alt for mange kyniske pårørende som venter på arv, og ubevisst eller bevisst vil få den syke til å føle seg som en byrde. Er redd mange ikke vil være til bry, og tar livet sitt med aktiv dødshjelp pga. det. Helt vanlig å bli deprimert med alvorlig sykdom, og er man psykisk langt nede så tenker man ikke klart. 

Anonymkode: fa97c...b92

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

At vi i 2025 ikke har klart å løse en såpass enkel problemstilling som aktiv dødshjelp er absurd, og det gir oss en indikasjon på at selv om vi er et sekulært samfunn, så ligger det overtro å lurker rett under overflaten..
Når du ser hvor mange som lider unødvendig og garantert kunne tenke seg å ha en annen avslutning på livet og ved å kunne styre tidspunktet selv, og kanskje gitt pårørende bedre og hyggelige minner, så er det rart at vi ikke kan ha denne debatten på et saklig nivå og som er ledet av mennesker som jobber i feltet, ikke opportunistiske politikere fra KrF...

Endret av K.B.
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er for. Det er mange grusomme sykdommer der man får en langsom og pinefull død. Det bør være lov å hjelpe folk å få slippe.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
K.B. skrev (7 minutter siden):

At vi i 2025 ikke har klart å løse en såpass enkel problemstilling som aktiv dødshjelp er absurd, og det gir oss en indikasjon på at selv om vi er et sekulært samfunn, så ligger det overtro å lurker rett under overflaten..
Når du ser hvor mange som lider unødvendig og garantert kunne tenke seg å ha en annen avslutning på livet og ved å kunne styre tidspunktet selv, og kanskje gitt pårørende bedre og hyggelige minner, så er det rart at vi ikke kan ha denne debatten på et saklig nivå og som er ledet av mennesker som jobber i feltet, ikke opportunistiske politikere fra KrF...

Det er livet selv, vår ene sjangse til å eksistere, være glad i og desverre kjenne på smerte.

Om samtalen var lett har hele gjengen vært psykopater.

Anonymkode: 47819...c7d

AnonymBruker
Skrevet
Blåttvann skrev (30 minutter siden):

Man kan få dø av alderdom, ikke pines av sykdom. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...