Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha sittet ved dødsleiet til min kjæreste og se han bli kvalt til døde, er jeg for aktiv dødshjelp, men det må være et juridisk regelverk bak prosessen.

Mange tror at det finnes lindrende medikamenter som tar bort alle symptomer, men det gjør det ikke.

Palliativ pleie og omsorg i hospice bør også oppgraderes, for nå er det vel kun 4 hospice sykehus kun på Østlandet.

Anonymkode: 779da...ede

• Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det jeg mener er at vi istedenfor å bruke penger på å diskutere og forske og vurderer aktiv dødshjelp skal bruke de pengene og energien på å kunne kurere og lindre og gjøre livet bra. Det er en mening jeg står helt inne for uansett. 

Anonymkode: 2d749...8a0

Alt kan ikke kureres dessverre.

Anonymkode: 779da...ede

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Med tiden kan det skje. Vi kan aldri gi opp håpet på å kunne kurere det meste,lindre og gi livskvalitet. 

Det tar nok mange år. Jeg har jobbet på plasser der folk skriker av smerte, morfin osv fungerer ikke. De skriker 24/7. For så å besvime av smerte, kanskje sovne av i noen minutter for å ha samme helvete på nytt. 

Anonymkode: 59113...37e

• Hjerte 6
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det jeg mener er at vi istedenfor å bruke penger på å diskutere og forske og vurderer aktiv dødshjelp skal bruke de pengene og energien på å kunne kurere og lindre og gjøre livet bra. Det er en mening jeg står helt inne for uansett. 

Hjelper jo fint lite å bruke penger og energi på å finne en kur til noe som per dags dato ikke kan kureres., når et menneske lider hver eneste dag uten ende.

Kreft, MS, ALS, lammelser, alvorlig ME, alzheimer.. Dette er sykdommer uten kur idag. Hvis et menneske med en av disse sykdommene ønsker å dø så synes jeg det er helt bak mål å skulle stå på sidelinja og si; nei takk, jeg sier ja til livet på dine vegne. Gir jo ingen mening?

Jeg skjønner forøvrig heller ikke hvorfor folk har et så anstrengt forhold til døden, det er jo en del av livet. 

• Liker 12
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Er absolutt for. Vi driver jo med indirekte aktiv dødshjelp slik det er i dag. Ved å avslutte all behandling/næring når en person er terminal. Jeg har sett alt for mange forferdelige skjebner med smerte og ubehag gjennom mange år i helsevesenet. Har mange ganger tenkt at nå må en få slippe og at det blir uverdig ved livets slutt.

Mener så klart at det må være strenge regler. Har ikke satt meg inn i den sveitsiske modellen, men utfra hva jeg har lest ser det ut til å fungere. 

Anonymkode: 6b2d3...afd

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er for, men mener at der må klare regler. Sveits har klare regler. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er for, la folk få ta livet av seg. Oftest er dette bra samfunnsøkonomisk for oss andre også.

Anonymkode: d2ccf...746

• Liker 1
Skrevet

Jeg er for, så lenge det finnes et godt og trygt system på det. Synes det skal være opp til den enkelte å bestemme om de vil avslutte livet på en verdig og smertefri måte, eller å visne bort i en dødelig sykdom. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva om du vil det selv da?

Anonymkode: 4f03e...bb4

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo litt grotesk for andre å finne deg hengende i takviften en lørdagskveld

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er også kjedelig å finne noen liggende liggende på sofaen lilla i ansiktet

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skal man gjøre slutt på det hele er det nok greiest å gjøre det på et sykehus

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
plomman skrev (På 1.8.2025 den 17.03):

Dette er jo feil vinkling, hele poenget er jo at mennesket som vil dø velger det selv. Ved uhelbredelige sykdommer feks er det jo ikke noe liv å kjempe for, og å si at det bare er noe personen må stå i til livet ebber ut av seg selv er jo horribelt. Veldig ofte er det egoismen i folk som snakker når de ønsker dette.

Jeg er for aktiv dødshjelp 👍🏻

Da sier du jo i det samme åndedraget at det er greit med selvmord f eks hvis noen sliter psykisk,

Anonymkode: c79a5...8c8

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er jo litt grotesk for andre å finne deg hengende i takviften en lørdagskveld

Aktiv dødshjelp vil jo foregå på et sykehus med et medisinsk team og forhåpentligvis familie/pårørende rundt.  Det er vel også snakk om en sprøyte f.eks. Ikke henging.

Eller misforsto jeg, og at dette var et eksempel på hva som kan skje hvis man ikke har mulighet for aktiv dødshjelp?😅

Endret av xQueenKx
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er imot. 

Det er kun når det er en komplett ulevelig sykdom uten noe som helst håp for bedring og vedkommende virkelig pines hver bidige dag og ikke klarer mer, jeg motvillig er litt for, men må jo være for, vil ikke noen skal pines, men allikevel om de dør er det forsent å redde. Vil heller vi skal utføre mirakler.

Når det kommer til at mentale plager skal være begrunnelse er det en motbydelig skandale. Drep dem og du er, "jeg har ingen stygge nok ord".

Hadde noen gått med på å drepe min depresive venn.... verden har forvunnet, alle trær i brann, alle fjell i kollaps, alle hav tomme og alle liv en fremmed. Det skal aldri skje.

Anonymkode: 47819...c7d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig for - synes folk må få lov til å bestemme over eget liv. Det er haugevis med innvendinger. Men til slutt koker det ned til at folk må få hjelp til dette om de ikke er i stand til å gjøre det selv. Hvorfor er man så redd for døden - det er jo en helt naturlig del av livet. 

Anonymkode: a4952...3bb

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da sier du jo i det samme åndedraget at det er greit med selvmord f eks hvis noen sliter psykisk,

Anonymkode: c79a5...8c8

Ja, men kontekst her er jo viktig. Det er stor forskjell på å ha slitt litt psykisk det siste året, og å ha så store traumer og eventuelle psykoser på grunn av feks seksuelle misbruk e.l, som du har lidd under hele livet. I det siste eksemplet så synes jeg det er helt innafor å la en person dø, om de vil det selv.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
plomman skrev (2 minutter siden):

Ja, men kontekst her er jo viktig. Det er stor forskjell på å ha slitt litt psykisk det siste året, og å ha så store traumer og eventuelle psykoser på grunn av feks seksuelle misbruk e.l, som du har lidd under hele livet. I det siste eksemplet så synes jeg det er helt innafor å la en person dø, om de vil det selv.

Så du gir dem opp? 

Anonymkode: 47819...c7d

AnonymBruker
Skrevet

100% for. 

Anonymkode: bade2...f7b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er for. 

Jobber innen helse og har sett alt for mange som har måtte gått igjennom alt for mye, før de endelig slapp. 

Det skjer aktiv dødshjelp i det skjule da, på sykehus. Det bare nevnes ikke. 

Anonymkode: 0c38c...28e

• Liker 5
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...