Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

heihei!

Hva tenker dere om aktiv dødshjelp? er det bra/dårlig. burde vi få det til norge?

Anonymkode: dc6ed...b77

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er i mot. Ingen skal bestemme om et menneske skal leve eller dø.

Anonymkode: c79a5...8c8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt imot og ta livet av folk! Jeg er for å kjempe for å leve et godt liv,bruke energien på å finne hvordan man får bedre livskvalitet. Stemmer alltid på livet! 

Anonymkode: 2d749...8a0

• Nyttig 1
Skrevet

Er veldig for. Men det bør såklart være strenge regler for dette. 

Har jobbet innen helse i veldig mange år, så har sett alt for mye. Og jeg vet med meg selv, at om jeg får feks ALS, Alzheimer, eller uhelbredelig kreft, ønsker jeg å bestemme selv om jeg vil pines til døde, eller dø med verdighet. 

Alt for mange må ty til s3lvm0rd, og det er ufattelig trist og unødvendig. Og mange er for syke til å klare å gjennomføre det på egen hånd også 😰🫂

• Liker 27
  • Hjerte 4
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ingen som tar livet av noen med aktiv dødshjelp. Det er man selv som må insjiere dødsmedisinen, i hvertfall i Sveits.

Jeg er definitivt for. Folk skal få lov til å velge om de ønsker å leve eller ei. 

Anonymkode: 07ef6...977

• Liker 23
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er helt imot og ta livet av folk! Jeg er for å kjempe for å leve et godt liv,bruke energien på å finne hvordan man får bedre livskvalitet. Stemmer alltid på livet! 

Dette er jo feil vinkling, hele poenget er jo at mennesket som vil dø velger det selv. Ved uhelbredelige sykdommer feks er det jo ikke noe liv å kjempe for, og å si at det bare er noe personen må stå i til livet ebber ut av seg selv er jo horribelt. Veldig ofte er det egoismen i folk som snakker når de ønsker dette.

Jeg er for aktiv dødshjelp 👍🏻

• Liker 21
  • Nyttig 13
Skrevet

Jeg er for. Synes hvert menneske bør få lov til å ha råderett over sitt eget liv. Strenge regler og krav selvfølgelig. 

På mange måter synes jeg vi er snillere med dyra enn med mennesker. For meg blir det absurd. 

Om et menneske er dødssyk, venter på døden så mener jeg som medmenneske at de selv må få lov til å bestemme over sitt eget liv. 

• Liker 18
  • Nyttig 9
Skrevet

Det kommer selvsagt til å bli misbrukt.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er for. Jeg har søkt selv i Sveits. Syns ikke folk bør lide, det ender bare med høye selvmordstall. Kan man gjøre det på dyr kan man gjøre det på mennesker. 

Anonymkode: 34312...af2

• Liker 10
  • Hjerte 12
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Er for.

Tenker da på de med  uhelbredelig  kreft, ALS , langtkommet pp-MS , og ellers de som er alvorlig  kvestet  fra en ulykke  ol.

Anonymkode: 4a0c3...657

• Liker 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Soleklart positiv. Klart det er viktig at det reguleres på en gjennomtenkt og skikkelig måte, det er neppe noen uenige i. Tenker det åpenbart er det riktige både moralsk og mer pragmatisk. Helt absurd for meg at vi avliver dyr som ikke engang kan uttale seg om saken «av velferdsgrunner», og samtidig ikke lar fullt oppegående mennesker som har langt mer vondt enn godt i møte resten av livet fatte en veloverveid beslutning om å gjøre slutt på ting i ordnede og verdige former. 

Anonymkode: a2a17...9dd

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er helt for. Det er jo nærmest det de gjør når en pasient er terminal uansett.. med min mor tok det 5 dager å dø hvor legene kuttet næring og ga morfin jevnlig. En lang, uverdig død selv om alt av helsepersonell gjorde det de kunne. Ble fortalt en historie av en av pleierne om at en mann hadde brukt 14 dager på å dø..hadde det ikke da vært bedre å kunne avslutte livet til den det gjelder på en fin måte istedenfor å seigpine? 

Anonymkode: f8ca5...35f

• Liker 4
  • Hjerte 5
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
plomman skrev (4 timer siden):

Dette er jo feil vinkling, hele poenget er jo at mennesket som vil dø velger det selv. Ved uhelbredelige sykdommer feks er det jo ikke noe liv å kjempe for, og å si at det bare er noe personen må stå i til livet ebber ut av seg selv er jo horribelt. Veldig ofte er det egoismen i folk som snakker når de ønsker dette.

Jeg er for aktiv dødshjelp 👍🏻

Det jeg mener er at vi istedenfor å bruke penger på å diskutere og forske og vurderer aktiv dødshjelp skal bruke de pengene og energien på å kunne kurere og lindre og gjøre livet bra. Det er en mening jeg står helt inne for uansett. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er helt for. Det er jo nærmest det de gjør når en pasient er terminal uansett.. med min mor tok det 5 dager å dø hvor legene kuttet næring og ga morfin jevnlig. En lang, uverdig død selv om alt av helsepersonell gjorde det de kunne. Ble fortalt en historie av en av pleierne om at en mann hadde brukt 14 dager på å dø..hadde det ikke da vært bedre å kunne avslutte livet til den det gjelder på en fin måte istedenfor å seigpine? 

Anonymkode: f8ca5...35f

Dessverre er det ofte det som er virkeligheten for mange på sykehjem. Har selv jobbet på sykehjem og opplevde ofte at de som lå for døden enten spurte om mer morfin som vi ikke kunne gi for da ville det ført til overdose eller spurt om ikke vi kunne ta livet av de noe vi også ikke kunne gjøre... Helt forferdelig. Å si:

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

bruke energien på å finne hvordan man får bedre livskvalitet. Stemmer alltid på livet! 

Er derfor helt sinnsykt i hodet mitt. 

Anonymkode: 5f0b9...a6a

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det jeg mener er at vi istedenfor å bruke penger på å diskutere og forske og vurderer aktiv dødshjelp skal bruke de pengene og energien på å kunne kurere og lindre og gjøre livet bra. Det er en mening jeg står helt inne for uansett. 

Det går ikke an å "kurere" alderdom.

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Aktiv dødshjelp sparer penger, rett og slett fordi de som ender opp med å velge aktiv dødshjelp ikke overraskende vanligvis er mennesker som i kroner og øre mottar mer enn de leverer inn i systemet igjen. Langt mer enn det selve systemene for aktiv dødshjelp ville kunnet koste oss. 

Det er selvfølgelig helt irrelevant for hvorvidt det skal innføres eller ei. Ingen skal noen gang presses i retning å avslutte livet for å spare samfunnet penger. Men når du sier at pengene aktiv dødshjelp ville kostet heller bør brukes på andre ting, da vil jeg bare bemerke at det er helt fjernt å mene at aktiv dødshjelp stjeler penger fra tiltak som gjør livet bedre. Aktiv dødshjelp sparer penger. Det er på ingen verdens måte derfor jeg er positiv til det, men du kan ikke bruke økonomi som et argument mot et tiltak som ville gitt mer penger på bok heller enn mindre. 

Anonymkode: a2a17...9dd

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, men det går an å gi livskvalitet. Det finns jo ingen grunn til å avslutte livet KUN fordi man er gammel. 

AnonymBruker
Skrevet

For. Det burde være opp til alle selv.

Anonymkode: 59113...37e

• Liker 6
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Eller dødelige sykdommer.

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eller dødelige sykdommer.

Med tiden kan det skje. Vi kan aldri gi opp håpet på å kunne kurere det meste,lindre og gi livskvalitet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...