Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg har lagt dette under riktig emne, det er bare å flytte om det ble feil.

Jeg tenker mye på Laura Dahlmeier, hun tidligere skiskytteren som døde av et steinras på et fjell i Pakistan denne uken. De har kun sett kroppen fra helikopter. Klatrepartneren sa at hun ble truffet av en stor stein og at hun ikke svarte da hun ropte til henne.

Men hvordan kan de vite at hun er død? Nå har det jo gått så lang tid at hun vel er det. Men mange mennesker er utrolig utholdende. Og hun var jo ung og frisk. Til og med gamle og svake mennesker som ligger for døden kan  leve overraskende lenge.

Synes det er rart at de ikke klarte å komme ned til der hun ligger, for å være helt sikre. Fælt å tenke på at hun kanskje lå og led i lang tid. 😔

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en veldig trist sak, ja. Det er jo også dessverre mange årsaker til at man ikke klarer seg lenge i et slikt tilfelle. Det at klatrepartneren så at hun ble truffet av steinraset da kan man jo bare anta store traumer ut i fra den beskrivelsen. I tillegg har hun falt, og bare farten og der hun landet i seg selv kan gjøre stor skade. Og å ligge ute i flere døgn med lave temperaturer senker kroppstemperaturen. I tillegg kan hun ha mistet mye blod, fått skader i hjernen, etc. Og mangel på næring/vann bidrar også. Selv unge og friske mennesker tåler ikke å ligge lenge slik. 

• Nyttig 1
Skrevet

Kroppen var neppe uten synlige skader etter et sånt fall - det er ikke sammenlignbart med et gammelt døende menneskes utholdenhet i en seng. Hun hadde vel også sagt på forhånd at om det skjedde noe, ønsket hin ikke at andre skulle risikere livet for å redde henne.

Skrevet

Når man tar et sånt valg tar man og valget om å risikere å bli liggende å dø alene. Hun var klar over dette. Man kan ikke risikere to liv, når det uansett ikke er sjans å redde ett.

Skrevet
Miss Meilir skrev (4 timer siden):

Jeg vet ikke om jeg har lagt dette under riktig emne, det er bare å flytte om det ble feil.

Jeg tenker mye på Laura Dahlmeier, hun tidligere skiskytteren som døde av et steinras på et fjell i Pakistan denne uken. De har kun sett kroppen fra helikopter. Klatrepartneren sa at hun ble truffet av en stor stein og at hun ikke svarte da hun ropte til henne.

Men hvordan kan de vite at hun er død? Nå har det jo gått så lang tid at hun vel er det. Men mange mennesker er utrolig utholdende. Og hun var jo ung og frisk. Til og med gamle og svake mennesker som ligger for døden kan  leve overraskende lenge.

Synes det er rart at de ikke klarte å komme ned til der hun ligger, for å være helt sikre. Fælt å tenke på at hun kanskje lå og led i lang tid. 😔

Det er selvfølgelig kjempetrist hvis det er slik at hun ikke har dødd momentant, og at familien kanskje ikke får tilbake kroppen hennes fordi hun ligger vanskelig til. 

Men samtidig er det veldig tragisk om flere liv går tapt i forsøket på å hente kroppen hennes - folk som befinner seg i slike omgivelser er som regel veldig klar over hva de risikerer. 

• Hjerte 2
Skrevet
Magnifique skrev (55 minutter siden):

Det er en veldig trist sak, ja. Det er jo også dessverre mange årsaker til at man ikke klarer seg lenge i et slikt tilfelle. Det at klatrepartneren så at hun ble truffet av steinraset da kan man jo bare anta store traumer ut i fra den beskrivelsen. I tillegg har hun falt, og bare farten og der hun landet i seg selv kan gjøre stor skade. Og å ligge ute i flere døgn med lave temperaturer senker kroppstemperaturen. I tillegg kan hun ha mistet mye blod, fått skader i hjernen, etc. Og mangel på næring/vann bidrar også. Selv unge og friske mennesker tåler ikke å ligge lenge slik. 

Tusen takk til dere som har svart 💚

Og spesielt takk til deg, Magnifique. Føles trøstende å lese, tross alt.

Ts

• Hjerte 1
Skrevet

Det var i utgangspunktet veldig usannsynlig at hun hadde overlevd, ut ifra hvordan klatrepartner beskrev ulykken.

I tillegg er det slik at klatrere er godt kjent med risikoen de tar når de klatrer i slike fjell. Man er innforstått med at man faktisk kan bli etterlatt, også levende, dersom en redningsaksjon kan føre til tap av flere menneskeliv. 

• Hjerte 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...