Gå til innhold

Utdanningsforbundet - er det ok at de engasjerer seg politisk? Og ønskelig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har i lengre tid tenkt at sykepleierforbundet fremstår som de har en tydeligere agenda. Du vet virkelig at de går 100% inn for å bedre sykepleierne sin arbeidssituasjon.

Nå er det stor diskusjon i kommentarfeltene. Og jeg synes både vi lærere gjør dårlig figur utad, i sånne diskusjoner. Og ser ikke helt at det er formålstjenlig. 

https://www.facebook.com/share/p/16YK5pdumm/

Driver andre arbeidstakerorganisasjoner på denne måten?

Anonymkode: 3327a...883

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er naturlig at et forbund engasjerer seg politisk i saker som direkte påvirker arbeidslivet for yrkesgruppen de jobber for. Synes ikke det er like naturlig at de involverer seg i andre saker, som f.eks. situasjonen i Midtøsten, selv om jeg sannsynligvis er ganske enig med Utdanningsforbundet.

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Jdz skrev (4 timer siden):

Jeg synes det er naturlig at et forbund engasjerer seg politisk i saker som direkte påvirker arbeidslivet for yrkesgruppen de jobber for. Synes ikke det er like naturlig at de involverer seg i andre saker, som f.eks. situasjonen i Midtøsten, selv om jeg sannsynligvis er ganske enig med Utdanningsforbundet.

Enig!

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt feil at Utdanningsforbundet engasjerer seg politisk i Midtøsten. Jeg er medlem av UDF. 

Anonymkode: 861ad...c33

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det som skjer i Gaza nå krever både de små og de store kjempene

Bing Videoer

Anonymkode: 1ef34...288

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Helt greit. Fagforeninger er politiske organer og kan/bør engasjere seg i saker dom er relevante. Der å ikke akseptere folkemord, og derfor stille javel til regjeringen er helt innenfor. 

Anonymkode: 3e643...026

• Liker 5
Skrevet

Synes det var spesielt tidlig på året når LO styrte så politisk mot AP, når på det tidspunktet mange i fagforeningen var flertall FRP/AP, og andre politiske aspekter. Blir helt feil for meg. De kan gjerne kjempe for de kampene de vil, men å involvere seg politisk og partisk med et parti synes jeg blir feil.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på å melde meg ut. Dette ser bare tåpelig ut. Vi får aldri se lederen for sykepleierforbundet gå ut med noe sånt. Vi kunne lære av dem.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg synes ikke dette er Utdanningsforbundets rolle. At de mener noe politisk om ting som berører utdanning, er noe helt annet. Rart at de sier dette har solid forankring i forbundet, lurer på hvor mange av oss medlemmer som er enig. Altså, ikke enig i saken, men i at dette bør være noe forbundet skal engasjere seg i.

Anonymkode: 2321e...2dc

• Nyttig 1
Skrevet

jeg har meldt meg ut av LO pga de er under AP. Syns at ja de skal engasjere seg politisk men nei til å tilglre og støtte et fast parti

AnonymBruker
Skrevet
monican94 skrev (3 timer siden):

jeg har meldt meg ut av LO pga de er under AP. Syns at ja de skal engasjere seg politisk men nei til å tilglre og støtte et fast parti

Vi betaler dem jo for å jobbe for våre rettigheter. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Har i lengre tid tenkt at sykepleierforbundet fremstår som de har en tydeligere agenda. Du vet virkelig at de går 100% inn for å bedre sykepleierne sin arbeidssituasjon.

Nå er det stor diskusjon i kommentarfeltene. Og jeg synes både vi lærere gjør dårlig figur utad, i sånne diskusjoner. Og ser ikke helt at det er formålstjenlig. 

https://www.facebook.com/share/p/16YK5pdumm/

Driver andre arbeidstakerorganisasjoner på denne måten?

Det spiller ikke ingen verdens rolle hvor riktig og viktig saken er. Hvorfor skal utdanningsforbundet drive utenrikspolitikk?

Hvis de vil støtte Gaza får de engasjere seg en annen organisasjon. De får bruke penger som er donert til det formålet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Isambard skrev (1 minutt siden):

Det spiller ikke ingen verdens rolle hvor riktig og viktig saken er. Hvorfor skal utdanningsforbundet drive utenrikspolitikk?

Hvis de vil støtte Gaza får de engasjere seg en annen organisasjon. De får bruke penger som er donert til det formålet.

Er du medlem? Og ser argumentene for at de må engasjere seg i denne saken?

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det er innafor at UDF engasjerer seg politisk. Nå syns jeg både UDF og Sykepleierforbundet gjør en god jobb med å fremstille sine egne yrker som det verste som finnes, så de kan godt jobbe litt med hvordan de kommuniserer. Man får jo inntrykk av at både sykepleier og lærer er helt forferdelige yrker der man nesten ikke får lønn og det er bare fælt hele tiden. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vi betaler dem jo for å jobbe for våre rettigheter. 

ja men hvorfor må de høre til et bestemt parti??

Skrevet

Hva står i programmet til forbundet da? 

AnonymBruker
Skrevet
monican94 skrev (3 minutter siden):

ja men hvorfor må de høre til et bestemt parti??

Fordi de mener at dette partiet er det som ivaretar rettighetene best?

Anonymkode: ea293...358

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er ordentlig uprofesjonelt at de går ut med sånne politiske budskap, når en del av deres hjertesaker går hus forbi. Hvor er Utdanningsforbundet i saker der det er snakk om vold mot lærere? Hvorfor går de ikke like hardt ut når deres medlemmer utsettes for trakassering og vold, står i praksis rettsløse i saker der de blir utsatt for vold. 

Jeg har ingenting i mot muslimer, og fordømmer Palestina - konflikten. Men dette er virkelig ikke Utdanningsforbundets oppgave å løse. Her må man faktisk kunne skille mellom sak og arena. Helt greit at flere Utdanningsforbundets medlemmer tar parti i den konflikten, men de som forbund bør ikke fremme denne saken. Når de samtidig overser så mye annet. 

Må igjen skryte av sykepleierforbundet her. De er så flinke til å fremme sykepleiernes sak, Utdanningsforbundet er jeg usikker på hva driver med innimellom. 

Anonymkode: 46cb2...db2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Fordi de mener at dette partiet er det som ivaretar rettighetene best?

Anonymkode: ea293...358

burde ikke medlemmer bli hørt om dette? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for at du løfter dette! Dette er hårreisende å lese, og jeg forventer at dette får etterspill for ledelsen i Utd.forbundet. Dette er ikke det jeg betaler masse for at de skal bruke tid på!!!

Anonymkode: 642b1...2b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...