AnonymBruker Skrevet 1. august #1 Skrevet 1. august Har en venninne med strikkedilla, hun strikker året rundt, strikker til prematuravdeøingen fordi hun ikke har noen å strikke til. Hun spurte om hun skulle strikke matchende gensere til guttene mine, jeg sa ja, det hørtes koselig ut, bare si fra hvor mye jeg skal betale for garnet. Så får jeg melding om at det ble … for garnet og at hun tar … per time for strikkingen. Jeg fikk litt sjokk. Det var hun som spurte og barna mine trenger ikke nye strikkegensere. Dette blir jo veldig dyrt for det tar vel mange timer, men det er jo hennes hobby. er jeg rar som ikke vil betale timespris? Anonymkode: 551b4...dc0
AnonymBruker Skrevet 1. august #2 Skrevet 1. august Hva sa ho som time pris da? Vanlig er garnpris x3. I hvertfall i omeråde jeg bor Anonymkode: b31b2...47e
AnonymBruker Skrevet 1. august #3 Skrevet 1. august Nei. Bare svar at du heller kjøper en genser et annet sted i stedet. Anonymkode: 7b8b9...22b
AnonymBruker Skrevet 1. august #4 Skrevet 1. august Hun skulle selvsagt informert om at hun tok betaling for jobben når hun spurte deg. Jeg strikker selv og vet at det ligger mye jobb bak, men kunne aldri tatt et oppdrag uten å opplyse om hvor mye jobben koster. Anonymkode: b34de...9a8 8 4
Hulderen Skrevet 1. august #5 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Har en venninne med strikkedilla, hun strikker året rundt, strikker til prematuravdeøingen fordi hun ikke har noen å strikke til. Hun spurte om hun skulle strikke matchende gensere til guttene mine, jeg sa ja, det hørtes koselig ut, bare si fra hvor mye jeg skal betale for garnet. Så får jeg melding om at det ble … for garnet og at hun tar … per time for strikkingen. Jeg fikk litt sjokk. Det var hun som spurte og barna mine trenger ikke nye strikkegensere. Dette blir jo veldig dyrt for det tar vel mange timer, men det er jo hennes hobby. er jeg rar som ikke vil betale timespris? Anonymkode: 551b4...dc0 Har hun begynt å strikke enda? Hvis ikke så betal for garnet. Si at du henter garnet nå, for du har en annen venninne som har tilbudt seg å strikke gratis. 2
AnonymBruker Skrevet 1. august #6 Skrevet 1. august Gjør som meg, ta betalt for å ta imot. Blir gal av strikkere som lemper ulempene på oss andre. Anonymkode: ca5f0...212
AnonymBruker Skrevet 1. august #7 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det var hun som spurte og barna mine trenger ikke nye strikkegensere. Dette blir jo veldig dyrt for det tar vel mange timer, men det er jo hennes hobby. Anonymkode: 551b4...dc0 Hvorfor takket du så ja? Anonymkode: 488e6...5a5 3
AnonymBruker Skrevet 1. august #8 Skrevet 1. august Da hadde jeg bare svart: det ble litt dyrere en jeg så for meg, så da takker jeg nei. Anonymkode: 41b16...58c 4
AnonymBruker Skrevet 1. august #9 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor takket du så ja? Anonymkode: 488e6...5a5 Fordi hun spurte, og jeg vet at hun alltid ser etter strikkeprosjekter… ts Anonymkode: 551b4...dc0
AnonymBruker Skrevet 1. august #10 Skrevet 1. august Veldig merkelig fremgangsmåte av henne. Opplyste hun heller ikke om timeprisen? Eller ca hvor mange timer hun bruker på de to gensrene med strikking og montering? Jeg ville bedt om en totalpris, og så ville jeg vurdert hva hun faktisk krever. Om det er for mye så ville jeg vært ærlig, at det blir for mye akkurat nå, og så avlyst hele greia. Har hun begynt å strikke ville jeg betalt for garnet (som du så selvfølgelig skal ha, ev. bare med en symbolske sum eller blomster for at hun har brukt tid på å kjøpe garnet - husk forresten å be om kvitteringen for garnkjøpet i så fall). Det som er synd med håndarbeid, det er at det er så godt som umulig å prise det på en fornuftig måte ut fra det arbeidet som faktisk ligger bak. Jeg strikker derfor bare til noen jeg vil gi bort til, eller om jeg selv tilbyr meg å strikke noe med at mottaker da selv må kjøpe og betale for riktig garn og mønster. Jeg strikket en stund modeller for en strikkebutikk som en venninne av meg hadde, men tok da bare en symbplsk sum, fordi jeg var inne i en periode hvor jeg strikket mye og bare ville ha noe å gjøre. Anonymkode: 8e7be...9bb
AnonymBruker Skrevet 1. august #11 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fordi hun spurte, og jeg vet at hun alltid ser etter strikkeprosjekter… ts Anonymkode: 551b4...dc0 Si det da☺️ at du trodde hun ville ha noe å gjøre og at du derfor tilbydde. De fleste som strikker sitter med beina høyt og ser på TV. Anonymkode: ca5f0...212 2
AnonymBruker Skrevet 1. august #12 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (34 minutter siden): strikker til prematuravdeøingen fordi hun ikke har noen å strikke til. Dette blir jo veldig dyrt for det tar vel mange timer, men det er jo hennes hobby. Anonymkode: 551b4...dc0 Kan det sammenlignes? Det ene er veldedighet. Men bør jo avtales pris på forhånd. Anonymkode: 7ab47...76e 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #13 Skrevet 1. august Hun skulle selvsagt fortalt deg at hun ville ha betaling for arbeidet på forhånd. For meg er det ikke naturlig å ta betalt for klær jeg strikker til venner og familie! Jeg gir det som gaver, og tar heller ikke betalt for garnet da jeg anser det som en hobby. Du kan takke nei siden du ikke var informert om at hun ville ha betaling ut over garnpris og si at hun kan selge genserne på finn. Anonymkode: 3d105...b1d
Melus Skrevet 1. august #14 Skrevet 1. august Jeg synes det er utrolig frekt å tilby seg å strikke, for så å skulle ta betalt! Jeg strikker selv og vet hvor mye jobb som ligger bak, men hun la det frem som om hun skulle strikke til barna dine gratis. 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #15 Skrevet 1. august Frekk venninne. Alle skjønner jo at man ikke kan ta timebetalt for å strikke, det er en hobby, og man betaler for garn og litt ekstra eventuelt. Fun fact: på 16-1700-tallet i Europa kunne et par strømper strikket på veldig tynne pinner koste to eller flere hester. Få kunne strikke, og det var menn som drev med det. Og man hadde kanskje bare ett par strømper hele livet. Garn var dyrt, og håndspunnet, og håndfarget og alt var jo langsomme prosesser. Senere med industrialiseringen har jo strikking spredd seg og er tilgjengelig for alle, garn er relativt billig, men på den tiden var det ganske nytt og man fikk plagg med stretch, som var helt nytt. (Dette står i Norsk Strikkehistorie av Nina Granlund Sæther.) Anonymkode: 21666...66b
Mezzosoprena Skrevet 1. august #16 Skrevet 1. august Jeg strikker for andre, både kjente og ukjente. Når jeg tilbyr meg å strikke selv, tar jeg selvfølgelig ikke betalt for jobben. Dette gjør jeg bare i de tilfellene hvor jeg ikke har noe annet å gjøre, og dermed trenger et strikkeprosjekt. Jeg hadde villet at mottaker skulle betale for garnet, og det ser jeg jo at du heller ikke reagerer på selv. Hvis noen spør meg om jeg kan strikke noe, informerer jeg om at jeg tar betalt x kr for jobben+garnprisen. Så dette synes jeg var rimelig merkelig gjort av venninnen din!
Anim92 Skrevet 1. august #17 Skrevet 1. august Jeg synes det er HELT innafor å ta betalt for mer enn garnet. Det burde egentlig være en selvfølge. Men fremgangsmåten her er rar, man tilbyr seg ikke å strikke uten å nevne det. Ville bare sagt at dette ble mer enn forventet og at jeg står over tilbudet. 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #18 Skrevet 1. august Sær måte å gjøre ting på.. hadde forøvrig aldri tatt betalt av venner for å strikke Anonymkode: c22ea...48d
AnonymBruker Skrevet 1. august #19 Skrevet 1. august Antar at hun påtar seg strikkeoppdrag som en ekstrainntekt og så på deg som en potensiell kunde. Siden du er en venn, så regnet hun nok med at du faktisk kom til å betale! Men synes det ikke er måten å gjøre det på, det er frekt. Jeg strikker også, men liker å strikke for andre. Hender at folk spør om jeg kan strikke for dem og så forventer de at jeg gjør det gratis. Det tar faktisk mye tid! Og selvfølgelig skal du betale for garnet! "Du strikker jo likevel". Ja, det er en hobby, men min hobby. Jeg strikker til meg selv, familie og noen gaver. Anonymkode: 3420d...9bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå