Blomsterpika Skrevet 1. august #1 Skrevet 1. august Hei, Samboer og jeg ønsker å flytte til Lofoten der han er fra, men så sliter jeg noe voldsomt med dårlig samvittighet ovenfor foreldrene mine.. vi har en gutt på 1år som er det eneste barnebarnet deres så langt. Vi bor på vestlandet og jeg har brødre som bor her og. Jeg vet at de kommer til å bli knust, de har stilt opp så mye, og min mor har flyskrekk i tillegg.. Men vi ønsker virkelig å bo der og vil at barna våre skal vokse opp der, og så er hele familien til samboeren min der oppe. Men jeg sliter fortsatt med at de kommer til å bli helt knust av det.. de er i 60årene. Hva ville dere ha gjort?
AnonymBruker Skrevet 1. august #2 Skrevet 1. august Dere må gjøre det dere ønsker! Han har vel og familie?? Noen må ofre slekt uansett når dere er fra to ulike steder. Nå ønsker dere å flytte til Lofoten, og da gjør dere det. Du kan ikke bo et sted fordi du har dårlig samvittighet. Du skal se mora din sin flyskrekk blir straks mindre når hun har et barnebarn i andre enden... Flytt og lev livet ditt. Du kan dra "hjem" til Vestlandet og besøke dem, og de kan reise opp. Jeg er selv fra Lofoten, men bor i sørvest, og tar barna mine på besøk dit. Dette går begge veier. Og på en måte så kan faktisk besteforeldre og barnebarn komme nesten enda nærmere når man kan bo der sammen og tilbringe verdifull tid. Det går også an å kjøre nordover. Det er langt, men jeg har gjort det mange ganger. Så reis, og lev livet ditt. Anonymkode: d1bbb...aec 2 1
monican94 Skrevet 1. august #3 Skrevet 1. august jeg hadde besteforeldre på andre kanten av landet, myyye bedre relasjon med de enn de andre som bodde 4 min unna .. Dere må leve DERES liv, flytt🤩 1 1
Hengebuksvinet Skrevet 1. august #4 Skrevet 1. august Prøv det for et år i første omgang, så evaluerer dere. Bestemor får ta tog da Dere bør uansett ikke låse livet pga andre. 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #5 Skrevet 1. august Men det er jo ikke langt. For å besøke mine foreldre må jeg ta 2-3 fly, ofte i mer enn 12 timer totalt sett og jeg greier likevel fint å besøke de 4-5 ganger i året. Vil på generelt grunnlag fraråde på det sterkeste å flytte til Lofoten. Bodde der 2 år som ung voksen og det var den verste tiden i mitt liv. Mye rus, kriminalitet og absolutt ikke noe jeg ville latt barna mine vokse opp i. Ingenting å gjøre utover friluftsaktiviteter og veldig lite mulighet for jobb og karriere. Jeg har mye slekt fra Lofoten, men alle de de unge har for lengst flyttet til andre deler av landet, og nå har foreldrene omsider kommet etter også. Tenk dere godt om før dere faktisk gjør dette. Anonymkode: 01e6b...3af 5 1
Blomsterpika Skrevet 1. august Forfatter #6 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Men det er jo ikke langt. For å besøke mine foreldre må jeg ta 2-3 fly, ofte i mer enn 12 timer totalt sett og jeg greier likevel fint å besøke de 4-5 ganger i året. Vil på generelt grunnlag fraråde på det sterkeste å flytte til Lofoten. Bodde der 2 år som ung voksen og det var den verste tiden i mitt liv. Mye rus, kriminalitet og absolutt ikke noe jeg ville latt barna mine vokse opp i. Ingenting å gjøre utover friluftsaktiviteter og veldig lite mulighet for jobb og karriere. Jeg har mye slekt fra Lofoten, men alle de de unge har for lengst flyttet til andre deler av landet, og nå har foreldrene omsider kommet etter også. Tenk dere godt om før dere faktisk gjør dette. Anonymkode: 01e6b...3af Den ser jeg, men jeg tror og at man desverre kan komme borti rus og kriminalitet ganske mange steder i dette landet, 😅 men det er ikke sikkert vi har tenkt å bo der når barna begynner å nærme seg den alderen, det får vi se, har det hvertfall med i tankeboksen. 😊
AnonymBruker Skrevet 1. august #7 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Men det er jo ikke langt. For å besøke mine foreldre må jeg ta 2-3 fly, ofte i mer enn 12 timer totalt sett og jeg greier likevel fint å besøke de 4-5 ganger i året. Vil på generelt grunnlag fraråde på det sterkeste å flytte til Lofoten. Bodde der 2 år som ung voksen og det var den verste tiden i mitt liv. Mye rus, kriminalitet og absolutt ikke noe jeg ville latt barna mine vokse opp i. Ingenting å gjøre utover friluftsaktiviteter og veldig lite mulighet for jobb og karriere. Jeg har mye slekt fra Lofoten, men alle de de unge har for lengst flyttet til andre deler av landet, og nå har foreldrene omsider kommet etter også. Tenk dere godt om før dere faktisk gjør dette. Anonymkode: 01e6b...3af Det må 2 fly til for å komme seg fra Lofoten til Oslo.... Skal man til Stavanger f.eks må man ta fly Leknes/Svolvær-Bodø-Oslo/Trondheim- Stavanger. Har bodd i Lofoten hele mitt liv. Lurer på hvor i Lofoten det er så mye rus og kriminalitet? Her jeg bor er det for det meste utskuddene som driver med rus, og det er de samme som er kriminelle. Typ innbrudd, stjele biler o.l.. De er på jakt etter ting de kan selge fra bedrifter. Vold skjer innad i samme gjeng. Bilen min er kun låst når jeg er på jobb, samme med huset. Har ikke en eneste gang følt meg utrygg på verken den ene eller andre måten. Ikke på barna mine sine vegne heller. Kjenner ingen arbeidsledige heller, og av alle mine bekjente fra barne og ungdomstiden er det kun 2 som ikke har kommet tilbake etter endt studietid. Anonymkode: 4fd72...055 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #8 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (På 1.8.2025 den 10.30): Det må 2 fly til for å komme seg fra Lofoten til Oslo.... Skal man til Stavanger f.eks må man ta fly Leknes/Svolvær-Bodø-Oslo/Trondheim- Stavanger. Har bodd i Lofoten hele mitt liv. Lurer på hvor i Lofoten det er så mye rus og kriminalitet? Her jeg bor er det for det meste utskuddene som driver med rus, og det er de samme som er kriminelle. Typ innbrudd, stjele biler o.l.. De er på jakt etter ting de kan selge fra bedrifter. Vold skjer innad i samme gjeng. Bilen min er kun låst når jeg er på jobb, samme med huset. Har ikke en eneste gang følt meg utrygg på verken den ene eller andre måten. Ikke på barna mine sine vegne heller. Kjenner ingen arbeidsledige heller, og av alle mine bekjente fra barne og ungdomstiden er det kun 2 som ikke har kommet tilbake etter endt studietid. Anonymkode: 4fd72...055 Det er uansett både kortere reisevei og reisetid enn fra USA. Som oftest billigere også. Jeg bodde på Vestvågøy og det er noen år siden, så det kan hende det har blitt bedre nå. De fleste av "utskuddene" jeg kjente er for lengst døde. Anonymkode: 01e6b...3af
AnonymBruker Skrevet 2. august #9 Skrevet 2. august Blomsterpika skrev (På 1.8.2025 den 15.07): Hei, Samboer og jeg ønsker å flytte til Lofoten der han er fra, men så sliter jeg noe voldsomt med dårlig samvittighet ovenfor foreldrene mine.. vi har en gutt på 1år som er det eneste barnebarnet deres så langt. Vi bor på vestlandet og jeg har brødre som bor her og. Jeg vet at de kommer til å bli knust, de har stilt opp så mye, og min mor har flyskrekk i tillegg.. Men vi ønsker virkelig å bo der og vil at barna våre skal vokse opp der, og så er hele familien til samboeren min der oppe. Men jeg sliter fortsatt med at de kommer til å bli helt knust av det.. de er i 60årene. Hva ville dere ha gjort? Er det en grunn til at dere ønsker å flytte fra ditt hjemsted og tilbake til Lofoten der han er ifra ?. Handler det om hjemlengsel eller dårleg trivsel der dere bor ? Er det en sentral plass med bedre kommunikasjonsårer, bedre tilgang på barnehageplass, nærheten til skole, jobbmuligheter etc for dere begge i Lofoten ? Det kan ligge mange fallgruver idet å flytte, og det kann iinnebere store omstillinger, og alt avhengi av hvordan ein blir motteken på sin nye bo-plass Vår eldste son m/ samboer (gift idag) valgte å flytte til damas hjemsted, der hun hadde sine foreldre, og familie, og det ble en omstilling for vår son. Etterhvert fekk paret eit barn, men m/ 10 timers timers reiseavstand ble konsekvensen tidsavgrensning ved besøk av besteforeldre, og øvrige familie utan ekstra fridager fra jobben, og reisekostnader. Er selv innflytter fra nabokommunen m/ omlag 2 timers reiseavstand fra barndomshjemmet gr. tilgang på arbeide. Ble etterhvert kjent med en jente, og valgte av praktiske omsyn å etablerte oss (bygde hus) eit steinkast fra damas brandomshjem. Har opplevd eit "ras med samlivsbrudd " i bo-miljøet her vi bor de senere årene, og har lagd merke til eit fellestrekk har gått igjenn ved dei fleste samlivsbrudd. Anonymkode: 34d3b...2c9
AnonymBruker Skrevet 2. august #10 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er uansett både kortere reisevei og reisetid enn fra USA. Som oftest billigere også. Jeg bodde på Vestvågøy og det er noen år siden, så det kan hende det har blitt bedre nå. De fleste av "utskuddene" jeg kjente er for lengst døde. Anonymkode: 01e6b...3af Nå er det oftest langt dyrere å reise fra sydnorge > nordnorge tur /retur en flybill. både til syden, og USA. Nordnorge og Lofoten har vel heller ikkje den beste kommunikasjonsforbindelesen. Dei fleste opplever "en tid var, men en annen tid vart" når dei fleste kjente, og kjære familibånd er borte. Bør også ta høgde for at ein skal bli gammel,og bli syk der ein bor. Anonymkode: 34d3b...2c9
AnonymBruker Skrevet 2. august #11 Skrevet 2. august Tenk deg om ts. Hva om dere går fra hverandre og du sitter fast i Nord Norge, det er ikke sikkert du får med deg samboeren din sydover om han flytter hjem nå. Anonymkode: 9f7ec...6f4
AnonymBruker Skrevet 2. august #12 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nå er det oftest langt dyrere å reise fra sydnorge > nordnorge tur /retur en flybill. både til syden, og USA. Nordnorge og Lofoten har vel heller ikkje den beste kommunikasjonsforbindelesen. Anonymkode: 34d3b...2c9 Det blir stadig flere direkteruter fra Nordland til utlandet pga. økt turisme etter Covid-pandemien. Det største problemet med fly til/fra Lofoten nå er at staten sponser turister med billige billetter slik at det blir vanskelig for lokalbefolkningen å få tak i billetter på kort varsel til jobbturer og reise til sykehus. Til TS, dere må bare gjøre det som føles riktig for dere. Kan ikke ta hensyn til aldrende foreldre, det finnes nok av de rundt om. Om det er veldig viktig for dem å være nær dere flytter de nok etter, eller de kan få seg et feriested i Lofoten. Anonymkode: 2f51a...708 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #13 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (1 time siden): staten sponser turister med billige billetter slik at det blir vanskelig for lokalbefolkningen å få tak i billetter på kort varsel til jobbturer og reise til sykehus. Jeg trur du meiner "staten sponsa flybilletter for å gjøre samferdsel lettere for folka som bor der og tenkte ikke så langt at når det var fritt fram for alle så ville de billige bilettene bli kjøpt opp av turister måneder i forveien" Anonymkode: 4bfd9...a6c
nordlending Skrevet 2. august #14 Skrevet 2. august Hengebuksvinet skrev (På 1.8.2025 den 15.18): Prøv det for et år i første omgang, så evaluerer dere. Bestemor får ta tog da Dere bør uansett ikke låse livet pga andre. Tror den togreisen blir litt vanskelig. 1
Kålrota Skrevet 2. august #15 Skrevet 2. august Hengebuksvinet skrev (På 1.8.2025 den 15.18): Prøv det for et år i første omgang, så evaluerer dere. Bestemor får ta tog da Dere bør uansett ikke låse livet pga andre. Du er god på geografi?
Hengebuksvinet Skrevet 2. august #16 Skrevet 2. august Kålrota skrev (1 time siden): Du er god på geografi? Har tatt tog og buss oppover selv jeg. Beklager om det plager deg.
AnonymBruker Skrevet 2. august #17 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg trur du meiner "staten sponsa flybilletter for å gjøre samferdsel lettere for folka som bor der og tenkte ikke så langt at når det var fritt fram for alle så ville de billige bilettene bli kjøpt opp av turister måneder i forveien" Anonymkode: 4bfd9...a6c Nei jeg mener ikke det. For dette er ikke noe som burde komme overraskende, eller for den del noe som er blitt tatt tak i når man så problemene det skaper. Spesielt det med at det er vanskelig å komme seg til sykehustimer. Anonymkode: 2f51a...708
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå