exictence Skrevet fredag kl 12:51 #1 Skrevet fredag kl 12:51 Selv stiller jeg meg skeptisk da bivirkningene er mange. Og kolesteroldebatten opp gjennom har variert og endret seg til bla hva som er bra og ikke bra. 400 000 mennesker i Norge bruker denne medisinen i dag.
Kalevala Skrevet fredag kl 13:36 #2 Skrevet fredag kl 13:36 Hvis jeg får høyt kolesterol vil jeg absolutt starte på statiner. Kanskje blir migrenen bedre også. Ting tyder på det, og akkurat nå foregår det en norsk studie på det som tar imot deltagere: https://www.ntnu.no/norhead/statinmig
exictence Skrevet fredag kl 13:59 Forfatter #3 Skrevet fredag kl 13:59 (endret) https://www.dagensmedisin.no/legene-overser-statinbivirkninger/302559 Her viser det til mangelfull forskning. Skal vi virkelig bare enkelt ta imot alt legene sier til oss? Endret 20 timer siden av exictence
AnonymBruker Skrevet fredag kl 22:15 #4 Skrevet fredag kl 22:15 Samboeren min ble nettopp satt på statiner hos hjertelege på sykehus. Han visste at jeg er skeptisk til det og stilte spørsmål til legen. Legen fortalte at det er gjort studier på at folk dør når det er kritiske innlegg til statiner i media. Han begynte. Jeg vet ikke hva jeg syns. Anonymkode: a6b63...2ef
AnonymBruker Skrevet fredag kl 22:22 #5 Skrevet fredag kl 22:22 exictence skrev (8 timer siden): https://www.dagensmedisin.no/legene-overser-statinbivirkninger/302559 Her viser det til mangelfull forskning. Skal vi virkelig bare enkelt ta mot alt legene sier til oss? Gammel artikkel! Skjedde mye der siden sist. F.eks.: https://www.dagensmedisin.no/forskning-hjerte-og-karsykdom-legemidler/studie-de-fleste-bivirkninger-av-statiner-er-nocebo-effekt/264719 Statiner er trygge legemidler! Høyt kolesterol over lengre tid, er ikke Anonymkode: 90835...18a 1
Gregarious Skrevet fredag kl 22:29 #6 Skrevet fredag kl 22:29 exictence skrev (8 timer siden): https://www.dagensmedisin.no/legene-overser-statinbivirkninger/302559 Her viser det til mangelfull forskning. Skal vi virkelig bare enkelt ta mot alt legene sier til oss? Statiner er blant de mest grundig forskede medikamentene i historien, og deres bruk er langt fra tatt lett på. Selv om det finnes bivirkninger, er fordelene ved statinbruk klart større enn ulempene. 1
exictence Skrevet 20 timer siden Forfatter #7 Skrevet 20 timer siden Men forskning og resultater endrer seg stadig. Uten tvil spiller et balansert sunt kosthold en rolle. Hva som er sunt og det riktige har og endret oppfatningen opp gjennom tidene. Dette svarer kunstig inntelligens: AI-oversikt Ja, forskning på kolesterol har endret seg, og det er ikke lenger så enkelt som å si at høyt kolesterol alltid er skadelig. Nyere studier viser at LDL-kolesterol(det "dårlige" kolesterolet) ikke nødvendigvis er en direkte årsak til åreforkalkning og blodpropp, og at det kan være andre faktorer som spiller en større rolle. Samtidig er det viktig å huske at HDL-kolesterol (det "gode" kolesterolet) fortsatt anses som viktig for hjertehelsen. Her er noen viktige punkter: Ikke bare LDL-kolesterol: Mens LDL-kolesterol tidligere ble sett på som hovedårsaken til hjerte- og karsykdommer, viser nyere forskning at det er mer sammensatt enn som så. Livsstil spiller en rolle: Livsstilsfaktorer som kosthold, stress og røyking kan påvirke både LDL og HDL-kolesterol, og dermed helsen din. HDL er fortsatt viktig: Høyt HDL-kolesterol er fortsatt ansett som positivt for hjertehelsen. Individuelle forskjeller: Det er viktig å huske at alle reagerer ulikt på kosthold og livsstilsendringer. Endringer i retningslinjer: Noen forskere mener at retningslinjene for kolesterol bør revideres, og at man bør fokusere mer på den totale risikobildet og individuelle faktorer. Det er viktig å holde seg oppdatert på den nyeste forskningen om kolesterol, men samtidig huske at et sunt kosthold og en aktiv livsstil generelt er positivt for hjertehelsen
Gregarious Skrevet 5 timer siden #8 Skrevet 5 timer siden exictence skrev (14 timer siden): Men forskning og resultater endrer seg stadig. Uten tvil spiller et balansert sunt kosthold en rolle. Hva som er sunt og det riktige har og endret oppfatningen opp gjennom tidene. Dette svarer kunstig inntelligens: AI-oversikt Ja, forskning på kolesterol har endret seg, og det er ikke lenger så enkelt som å si at høyt kolesterol alltid er skadelig. Nyere studier viser at LDL-kolesterol(det "dårlige" kolesterolet) ikke nødvendigvis er en direkte årsak til åreforkalkning og blodpropp, og at det kan være andre faktorer som spiller en større rolle. Samtidig er det viktig å huske at HDL-kolesterol (det "gode" kolesterolet) fortsatt anses som viktig for hjertehelsen. Her er noen viktige punkter: Ikke bare LDL-kolesterol: Mens LDL-kolesterol tidligere ble sett på som hovedårsaken til hjerte- og karsykdommer, viser nyere forskning at det er mer sammensatt enn som så. Livsstil spiller en rolle: Livsstilsfaktorer som kosthold, stress og røyking kan påvirke både LDL og HDL-kolesterol, og dermed helsen din. HDL er fortsatt viktig: Høyt HDL-kolesterol er fortsatt ansett som positivt for hjertehelsen. Individuelle forskjeller: Det er viktig å huske at alle reagerer ulikt på kosthold og livsstilsendringer. Endringer i retningslinjer: Noen forskere mener at retningslinjene for kolesterol bør revideres, og at man bør fokusere mer på den totale risikobildet og individuelle faktorer. Det er viktig å holde seg oppdatert på den nyeste forskningen om kolesterol, men samtidig huske at et sunt kosthold og en aktiv livsstil generelt er positivt for hjertehelsen Det at vi nå kjenner til flere risikofaktorer for åreforkalkning, betyr ikke at høyt LDL-kolesterol ikke er svært skadelig. Påstanden "Nyere studier viser at LDL-kolesterol (det 'dårlige' kolesterolet) ikke nødvendigvis er en direkte årsak til åreforkalkning og blodpropp" er direkte feil. Vi vet at LDL-kolesterol er en direkte årsak, bare ikke den eneste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå