AnonymBruker Skrevet 1. august #1 Skrevet 1. august Er 56 år og hadde for 5 år siden polypp i livmoren og fortykket slimhinne som ble operert bort, og kobberspiralen jeg hadde ble erstattet med hormonspiral, for at slimhinnen ikke skulle bygge seg opp og utvikle seg til kreft. De siste årene har jeg hatt tørr slimhinne i skjeden og litt hetetokter med hjertebank, men hetetoktene og hjertebanken forsvant i fjor, og jeg trodde at disse symptomene var borte for godt. Både gynekolog og fastlege skrev ut Vagifem for skjeden, men fikk konstant kvalme og migrene av de, så jeg måtte kutte de ut. Har prøvd remifem vaginale kapsler som ikke hjelper noe særlig. I vår begynte det på igjen med svetting og varm kropp, midjen har vokst til tross for sunt kosthold, skjeden er enda tørrere og har mistet halvparten av håret på hodet . Ønsker nå å komme til en gynekolog som har greie på hormonterapi, og som også har erfaring med at ikke alle damer kan bruke alle østrogen produkter. Fastlegen min menar at alle tåler alt, og vil bare skrive ut medikamenter uten å ta prøver av meg. Hvor starter jeg? (Bor i Bergen sentrum) Anonymkode: e4dda...858
AnonymBruker Skrevet 1. august #2 Skrevet 1. august Dropp fastlegen og oppsøk gynekologen istedenfor. Der vil du få bedre hjelp . Anonymkode: adc79...423 2
AnonymBruker Skrevet 1. august #3 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dropp fastlegen og oppsøk gynekologen istedenfor. Der vil du få bedre hjelp . Anonymkode: adc79...423 Det er det jeg tenker også, men da må jeg finne en annen gynekolog enn han jeg har gått til hele mitt voksne liv, for han bare lo det bort når jeg sa at jeg ble så dårlig av Vagifem kapsler. Regner med jeg bare må bla opp og gå privat, eller er det noen dyktige gynekologer på oa som er offentlige i Bergen? Ts Anonymkode: e4dda...858
AnonymBruker Skrevet 1. august #4 Skrevet 1. august Er fastlegen flink så starter du der 🙂 Jeg valgte gynekolog fordi fastlegen min som er dame ikke har peiling og hun er rundt 50. Jeg fikk overgangsalder som 35. Veldig tidlig, men normalt i familien. Anonymkode: 9f0b7...d36 2
AnonymBruker Skrevet 1. august #5 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Er fastlegen flink så starter du der 🙂 Jeg valgte gynekolog fordi fastlegen min som er dame ikke har peiling og hun er rundt 50. Jeg fikk overgangsalder som 35. Veldig tidlig, men normalt i familien. Anonymkode: 9f0b7...d36 Min fastlege er i midten av 40 årene, og mener at alle bør være veganere eller kun spise villfanget fisk/kjøtt hvis de skal spise kjøtt/ fisk, og det er jo en bra tanke, men vanskelig å sette ut i praksis. Hun er veldig alternativ og mener at kvinner ikke trenger hormonterapi fordi vi kan spise oss symptomfri. Ts Anonymkode: e4dda...858
AnonymBruker Skrevet 1. august #6 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Min fastlege er i midten av 40 årene, og mener at alle bør være veganere eller kun spise villfanget fisk/kjøtt hvis de skal spise kjøtt/ fisk, og det er jo en bra tanke, men vanskelig å sette ut i praksis. Hun er veldig alternativ og mener at kvinner ikke trenger hormonterapi fordi vi kan spise oss symptomfri. Ts Anonymkode: e4dda...858 Det skjønner jeg ikke, i HI så skrev du at hun ville skrive ut medikamenter uten å ta prøver. Noe som forøvrig er helt normalt, også blant gynekologer. Bare si til fastlegen eller gynekologen din at du ønsker å prøve ut HRT, så får du det. Eventuelt får du bla opp en tusenlapp og gå privat. Anonymkode: 7deb3...5ec
AnonymBruker Skrevet 1. august #7 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det er det jeg tenker også, men da må jeg finne en annen gynekolog enn han jeg har gått til hele mitt voksne liv, for han bare lo det bort når jeg sa at jeg ble så dårlig av Vagifem kapsler. Regner med jeg bare må bla opp og gå privat, eller er det noen dyktige gynekologer på oa som er offentlige i Bergen? Ts Anonymkode: e4dda...858 Meld deg inn i noen av de overgangsalder gruppene på fb, veldig mye kunnskap der og om du legger ut ett innlegg der så vil du få tips om gynekologer som KAN oa. Finnes jo noen sidrumpa gynokolger også som man bør unngå og kjipt å bruke penger på de. Det som blir mer og mer vanlig er å bruke bioidentiske transdermale hormontilskudd, ikke syntetiske. Pga helsegevinst generelt og lavere risiko for kreft/blodpropp og div kjedelige bivirkninger. Anonymkode: 1fab9...580 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #8 Skrevet 1. august Jeg gikk privat, Ingrid Borthen i Eidsvåg. Betalte ca 1000 kr, fikk enkelt resept på Estrogel og Utrogest/Utrogestan. Veldig hyggelig lege, frisøren min som anbefalte henne og det er jeg glad for Anonymkode: f13aa...38f 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #9 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det skjønner jeg ikke, i HI så skrev du at hun ville skrive ut medikamenter uten å ta prøver. Noe som forøvrig er helt normalt, også blant gynekologer. Bare si til fastlegen eller gynekologen din at du ønsker å prøve ut HRT, så får du det. Eventuelt får du bla opp en tusenlapp og gå privat. Anonymkode: 7deb3...5ec Jeg glemte å skrive at det var en av vikarene til fastlegen min som ønsket å skrive ut hormoner uten å ta prøver eller å spørre noe særlig om symptomer. Fastlegen min er aldri på kontoret men kommuniserer med pasienter via helsenorge, så hvis vi vil ha en fysisk time må vi gå til en av hennes vikarer, som er en av de andre fastlegene på kontoret. Privat gynekolog koster iallefall to tusenlapper Ts Anonymkode: e4dda...858
AnonymBruker Skrevet 1. august #10 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg glemte å skrive at det var en av vikarene til fastlegen min som ønsket å skrive ut hormoner uten å ta prøver eller å spørre noe særlig om symptomer. Fastlegen min er aldri på kontoret men kommuniserer med pasienter via helsenorge, så hvis vi vil ha en fysisk time må vi gå til en av hennes vikarer, som er en av de andre fastlegene på kontoret. Privat gynekolog koster iallefall to tusenlapper Ts Anonymkode: e4dda...858 Hvis du ikke ønsker å bruke fastlegen og ikke ønsker å bruke gynekologen du har brukt tidligere ser jeg ikke mange andre muligheter enn å gå privat. De kronene har de fleste råd til. Evt kan du bytte fastlege og prøve om den nye har en annen tilnærming. Anonymkode: 33c11...cb9 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #11 Skrevet 1. august Jeg er straks 52 og har bestilt time BÅDE hos fastlege og gynekolog nå (samme dag faktisk, en time etter hverandre ) Har bestilt privat nå. Ja, det koster 1800 kroner eller noe sånt, men det er jo verdt det om det kan hjelpe (jeg har ikke tatt opp dette med mulig overgangsalder annet enn en kort prat med fastlegen for noen måneder siden). Anonymkode: b8c04...d63 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå