Majer Skrevet 1. august #1 Skrevet 1. august Jeg klarer å rydde fokusert i ca 5 minutter av gangen etterfulgt av 30 minutters avslapping før ny runde. Rydding tar ekstremt på mentalt. Hva er deres beste tips? Mitt beste må være å alltid legge fra meg klær på badet. Da kan jeg senere velge mellom å legge de i skittentøykurven, ta de på meg igjen eller henge de opp før jeg legger meg. 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #2 Skrevet 1. august Dette er jo litt omfattende. Men i fjor sommer brukte jeg lang tid på å kvitte meg med ting. Leide hylle på bruktbutikk, solgte på finn, ga vekk, ga til fretex og kastet. Har vel halvert antall eiendeler. Gikk også gjennom alt på badet, alle produktene jeg ikke likte likevel. Kjøkkenskapene hadde også mye jeg ikke brukte likevel. Det er jo et omfattende prosjekt, så det er kanskje ikke for alle. Jeg angret mens jeg holdt på. Men nå er det et år siden jeg har ryddet. Jeg slipper ryddesjau, for jeg har bare det jeg har plass til og alt har fast plass. Jeg har aldri vært en person som har vært god på å legge vekk på riktig plass med en gang, men nå går det mer av seg selv. Anonymkode: 73ac2...fa4 5
AnonymBruker Skrevet 1. august #3 Skrevet 1. august Rydder lite, roter ikke. Når jeg kler av meg åå kvelden blir det som skal vaskes lagt i skittentøyskurv, det som ikke skal brukes neste dag henges på plass. Rydder underveis når jeg lager mat, og rydder og tørker av bordet når vi er ferdig. Da vi hadde små barn var det en rask plukk-opp runde etterlater de hadde lagt seg. Hva er det som må ryddes og tar så mye tid og krefter? Anonymkode: 036cd...a78
AnonymBruker Skrevet 1. august #4 Skrevet 1. august Noen må innse at ikke alle er like. Noen er strukturerte på grensen til ocd og noen er kaotisk og begynner på mange ting uten å gjøre ferdig den første de begynte på. Jeg er siste kategori og da koster det mer å få det ryddig. Jeg greier ikke å ha det perfekt over tid. Ikke ta jeg altså. Måtte bare kommentere da noen bagatelliserte det som er lett for noen men utfordrende for andre. Anonymkode: 310a0...348 3
Daisy-love Skrevet 1. august #5 Skrevet 1. august Jeg anbefaler Clutterbug. Hun er både på egen nettside med quiz, YouTube og har en gruppe på Facebook. Fått mye mer orden og system etter jeg forstod hva som fungerte best for meg. Mer generelt så er det å alltid legge ting på plass igjen, og hverken gå hjemmefra eller legge deg uten å ha ryddet over. I kriser så er det få ting som er mer effektivt enn at noen du ikke vil skal se rotet melder sin ankomst på besøk om x tid 😂🤪🫣🫠 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #6 Skrevet 1. august Lydbok eller podcast, mens du holder på. Legg ting vekk med en gang. Tar noe under to minutter å gjøre, gjør det med en gang. Kast flere ting. Har du ikke brukt det på et år, trenger du det sannsynligvis ikke. Lag en fast plass til alt. Alt som "hører hjemme" et sted, skal ikke ligge slengende rundt. Anonymkode: f4400...3a9 1
Veggdyret Skrevet 1. august #7 Skrevet 1. august Invitere på besøk jevnlig, så man MÅ rydde og vaske! 6 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #8 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette er jo litt omfattende. Men i fjor sommer brukte jeg lang tid på å kvitte meg med ting. Leide hylle på bruktbutikk, solgte på finn, ga vekk, ga til fretex og kastet. Har vel halvert antall eiendeler. Gikk også gjennom alt på badet, alle produktene jeg ikke likte likevel. Kjøkkenskapene hadde også mye jeg ikke brukte likevel. Det er jo et omfattende prosjekt, så det er kanskje ikke for alle. Jeg angret mens jeg holdt på. Men nå er det et år siden jeg har ryddet. Jeg slipper ryddesjau, for jeg har bare det jeg har plass til og alt har fast plass. Jeg har aldri vært en person som har vært god på å legge vekk på riktig plass med en gang, men nå går det mer av seg selv. Anonymkode: 73ac2...fa4 Jeg har gjort det samme over en periode på to-tre år. Nå eier jeg ingenting som jeg ikke har et bevisst forhold til. Jeg ga bort og solgte massevis! Nå har jeg ikke så mye som en teiprull jeg ikke trenger sånn «i tilfelle». Det har lettet tilværelsen enormt. Jeg er kritisk til å bringe noe nytt inn i huset og kvitter med med klær for hver sesong de ikke har blitt brukt. Eksempelvis vet jeg jo nå hvilken sommerkjoler som har fått henge i fred og de skal nå ut av skapet! Anonymkode: 96eca...481 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #9 Skrevet 1. august Daisy-love skrev (1 time siden): Jeg anbefaler Clutterbug. Hun er både på egen nettside med quiz, YouTube og har en gruppe på Facebook. Fått mye mer orden og system etter jeg forstod hva som fungerte best for meg. Mer generelt så er det å alltid legge ting på plass igjen, og hverken gå hjemmefra eller legge deg uten å ha ryddet over. I kriser så er det få ting som er mer effektivt enn at noen du ikke vil skal se rotet melder sin ankomst på besøk om x tid 😂🤪🫣🫠 Akkurat den siste frasen der fikk meg til å le, for slik er det her også 🤣😂 Anonymkode: 4b7a3...0ad 1
Trolltunge Skrevet 1. august #10 Skrevet 1. august Mye og klok oppbevaring, og systemer på hva som skal hvor. En lett tilgjengelig rotekasse/roteskuff man legger ting i dersom man ikke har tid til å legge ting på plass, som man jevnlig rydder ut av. Gjøre ting med en gang, og ta med seg ting som skal bort når man uansett beveger seg gjennom boligen. Ikke la ting hope seg opp så det blir tiltak å ta det. Legge klær som skal vaskes direkte i skittentøyet.
AnonymBruker Skrevet 1. august #11 Skrevet 1. august Majer skrev (4 timer siden): Jeg klarer å rydde fokusert i ca 5 minutter av gangen etterfulgt av 30 minutters avslapping før ny runde. Rydding tar ekstremt på mentalt. Hva er deres beste tips? Mitt beste må være å alltid legge fra meg klær på badet. Da kan jeg senere velge mellom å legge de i skittentøykurven, ta de på meg igjen eller henge de opp før jeg legger meg. Adhd rydding fungerer for meg. Ikke at jeg har adhd, men ser hvordan min venninne med adhd holder på (det gjør henne gal, men jeg får gjort litt av alt.) Begynner å rydde vekk småting fra kjøkkenbenken som skal inn i det ene skapet. Ser da at det er litt uryddig inni der så jeg sorterer der. Når jeg ser at et par ting kan kastet så går jeg til søpla med det og får ut en full pose. Når jeg kommer tilbake ser jeg at oppvaskmaskinen kan fylles opp, når det et gjort så tar jeg kjøkkenbenken. Når jeg først har kluten i hånda så drar jeg over skapene, alle bord og rydder den inn igjen. Den er litt møkkete så da får jeg satt på en klesvask, siden jeg likevel var inne på vaskerommet. Dette i løpet av 30 min. Kjempe fornøyd med å ha ryddet og vasket benken, vasket skapene utvendig, satt på oppvaskmaskinen, satt på klesvask og vasket bord på en gang. Neste gang jeg er oppe å går så rydder jeg lekene til barna, når jeg er oppe med lekene så får jeg ryddet vekk litt tomme doruller fra badet og satt nye ruller inn i skapene. Da var det ikke så ille der heller. Kommer ned trappen å ser at alt i gangen står hulter til bulter, setter det rett og legger meg på sofaen. Hver gang jeg skal henge opp tøy, så bretter jeg først vekk det som er der. Nå står det 2 klesdunker med rent oppe i gangen, så neste gang barna leker rolig så blir det pakket inn i skuffer og skap 🤭 Anonymkode: f7917...633 2
AnonymBruker Skrevet 1. august #12 Skrevet 1. august Og i blant samboer jeg irriterende rot i trappa og tar med meg litt og litt når jeg skal opp. Nå ligger det bare 2 ting der. Anonymkode: f7917...633 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #13 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen må innse at ikke alle er like. Noen er strukturerte på grensen til ocd og noen er kaotisk og begynner på mange ting uten å gjøre ferdig den første de begynte på. Jeg er siste kategori og da koster det mer å få det ryddig. Jeg greier ikke å ha det perfekt over tid. Ikke ta jeg altså. Måtte bare kommentere da noen bagatelliserte det som er lett for noen men utfordrende for andre. Anonymkode: 310a0...348 Jeg er også i siste kategori. Jeg tipset om å kvitte seg med ting man ikke trenger. Jeg skjønner at det kan være for omfattende for noen, men det letter så utrolig på kaoset når man er ferdig. Jeg er fortsatt like vimsete, men jeg må ikke rydde så mye lengre. Om jeg først må rydde, så tar det 5 min og så er det fint. Anonymkode: 73ac2...fa4 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #14 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og i blant samboer jeg irriterende rot i trappa og tar med meg litt og litt når jeg skal opp. Nå ligger det bare 2 ting der. Anonymkode: f7917...633 I blant så* Ingen samboer her, bare en enslig trebarnsmor Anonymkode: f7917...633 1
exictence Skrevet 1. august #15 Skrevet 1. august Ta alltid med deg noe på veien, om så bare 1 ting. 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #16 Skrevet 1. august Dette syntes jeg er kjempevanskelig, og har null kødd, hatt det som prosjekt å rydde opp hjemme så og si hver uke i flere år. Det er for overveldende, har for lite plass og for mye ting. Prøver å kvitte meg med ting, men det er vanskelig. Samtidig er jeg en rotekopp, men jeg hater rot..! Sikkert ingen bombe at jeg har adhd! Blir i grunn overveldet bare av tanken.. For jeg også ender opp med metoden hvor jeg starter et sted og ender opp et helt annet uten å ha gjort ferdig det jeg begynte med, for jeg "skal bare". Klesvask blir jeg aldri ferdig med, kommer et stykke også faller motivasjonen fra og 4-5 klesvasker henger til tørk/ venter på å bli lagt på plass. Vipps har det gått en uke. Helt håpløst!! Lager Lister på Lister uten hell. HJELP!? Anonymkode: 8b8c0...8d1 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #17 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Adhd rydding fungerer for meg. Ikke at jeg har adhd, men ser hvordan min venninne med adhd holder på (det gjør henne gal, men jeg får gjort litt av alt.) Begynner å rydde vekk småting fra kjøkkenbenken som skal inn i det ene skapet. Ser da at det er litt uryddig inni der så jeg sorterer der. Når jeg ser at et par ting kan kastet så går jeg til søpla med det og får ut en full pose. Når jeg kommer tilbake ser jeg at oppvaskmaskinen kan fylles opp, når det et gjort så tar jeg kjøkkenbenken. Når jeg først har kluten i hånda så drar jeg over skapene, alle bord og rydder den inn igjen. Den er litt møkkete så da får jeg satt på en klesvask, siden jeg likevel var inne på vaskerommet. Dette i løpet av 30 min. Kjempe fornøyd med å ha ryddet og vasket benken, vasket skapene utvendig, satt på oppvaskmaskinen, satt på klesvask og vasket bord på en gang. Neste gang jeg er oppe å går så rydder jeg lekene til barna, når jeg er oppe med lekene så får jeg ryddet vekk litt tomme doruller fra badet og satt nye ruller inn i skapene. Da var det ikke så ille der heller. Kommer ned trappen å ser at alt i gangen står hulter til bulter, setter det rett og legger meg på sofaen. Hver gang jeg skal henge opp tøy, så bretter jeg først vekk det som er der. Nå står det 2 klesdunker med rent oppe i gangen, så neste gang barna leker rolig så blir det pakket inn i skuffer og skap 🤭 Anonymkode: f7917...633 Akkurat sånn rydder jeg også!! 😂😂😂 Anonymkode: e274b...362
Luringa Skrevet 1. august #19 Skrevet 1. august (endret) Hvis jeg starter uten en plan på hvordan jeg sånn ca skal gjøre det, så rydder jeg litt her og der, og det blir mer rot når jeg er ferdig enn da jeg startet. Prøver å gjøre meg ferdig rom for rom, og med en ting om gangen. Vasker klær og bretter det som er tørt før jeg henger opp, legger det dit det skal være med en gang. Ellers blir det liggende lenge. Ellers følger jeg med i denne tråden for tips. Skapene mine er kaos, og jeg orker ikke tanken på å lage et organiseringssystem ala ryddegeekene på tiktok😂 All ære til dem. Jeg klarer bare ikke vedlikeholde det. Jo! Og så må jeg ha musikk med litt fart i. Det hjelper. Endret 1. august av Luringa
AnonymBruker Skrevet 1. august #20 Skrevet 1. august De jeg kjenner som har det svært ryddig er faktisk en smule kyniske og noen jævler på å kaste. De hiver med hard hånd og plystrer en lang marsj til gjenbruk og miljø. Misunner deres ryddige hjem. Men får det ikke helt til selv. Anonymkode: 6f77d...7f0 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå