Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ca 100.00kr som jeg ønsker å investere. Jeg har ikke behov for å ha tilgang til disse pengene på (forhåpentligvis) minst 10-15 år. 

Begge bankene jeg har kundeforhold i tilbyr veiledning når man skal spare i fond. Men de vil jo alltid fremme sine egne spareavtaler. Jeg har forsøkt å lese meg litt opp, men blir ikke klokere. Er det noen som har noen råd eller tips? Hvem kan jeg kontakte for hjelp? Har du noen fond eller aksjer eller noe annet å anbefale? Jeg tenker middels risiko er reelt, siden jeg har en relativ lang sparehorisont. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Globalt indeksfond

Anonymkode: d4959...b57

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

KLP har lave gebyrer.

Anbefaler derfor et globalt indexfond hos KLP.

Anonymkode: 33496...1d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Globalt indeksfond

Støtter denne.

Indexfond.

Bare obs. Global index er 70% usa.

Så spre mellom flere 

Jeg har likt fordeling mellom global, Europa, Skandinavia, Norge, Finland og emerging markets.

Og for morro skyld sølv og gull.

Da er jeg vektet under 20% usa.

Anonymkode: 0c435...cbe

Skrevet

Del 50-50 mellom et globalt aksjefond og et europeisk aksjefond. Passivt forvaltet med lave gebyrer. Det er konservativt og rimelig sikkert 

Antageligvis. 

AnonymBruker
Skrevet

DNB kjernekraft

og 

DNB Disrupted oportuneties

Anonymkode: ccbce...b4f

Skrevet (endret)
newman01 skrev (23 timer siden):

Del 50-50 mellom et globalt aksjefond og et europeisk aksjefond. Passivt forvaltet med lave gebyrer. Det er konservativt og rimelig sikkert 

Antageligvis. 

Spennende spekulasjon.

Hvorfor burde Europa vektes så mye vs. markedskapitalisering?

Om en ønsker å senke usa andelen, så kan det vurderes klassiske 50/30/20 porteføljen. Her er 50% utviklete markeder, 30% fremvoksende markeder og 20% europa. Her tar du på en måte en slags "political risk factor" fordi du vekter mer mot BIP vs. markedskapitalisering.

Om det velges en slik strategi, så hadde jeg sett på indeksfond som følger MSCI indeksene med unntak av europa, her hadde jeg valgt et produkt som følger stoxx 600.

Det er vanskelig å vite hva som blir vinneren de neste 15 år og personlig ønsker jeg ikke å vekte. Derfor følger jeg personlig bare ett portefølje som følger markedskapitalisering.

Til Ts:
Sett deg litt inn i indeksfond og se på prisene hos forskjellige tilbydere. Velg gjerne laveste pris. Du fikk jo litt eksempel på forskjellige strategi og vekting. Kan nevne at også 90/10 og 70/30 er populære valg som et forhold mellom utviklede markeder og fremvoksende markeder.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
Skrevet
Schmuhu skrev (21 minutter siden):

Spennende spekulasjon.

Hvorfor burde Europa vektes så mye vs. markedskapitalisering?

Om en ønsker å senke usa andelen, så kan det vurderes klassiske 50/30/20 porteføljen. Her er 50% utviklete markeder, 30% fremvoksende markeder og 20% europa. Her tar du på en måte en slags "political risk factor" fordi du vekter mer mot BIP vs. markedskapitalisering.

Om det velges en slik strategi, så hadde jeg sett på indeksfond som følger MSCI indeksene med unntak av europa, her hadde jeg valgt et produkt som følger stoxx 600.

Det er vanskelig å vite hva som blir vinneren de neste 15 år og personlig ønsker jeg ikke å vekte. Derfor følger jeg personlig bare ett portefølje som følger markedskapitalisering.

Til Ts:
Sett deg litt inn i indeksfond og se på prisene hos forskjellige tilbydere. Velg gjerne laveste pris. Du fikk jo litt eksempel på forskjellige strategi og vekting. Kan nevne at også 90/10 og 70/30 er populære valg som et forhold mellom utviklede markeder og fremvoksende markeder.

Schmuhu

Var ingen dyp tanke rundt 50-50, var bare kommentar på personen litt over som sa at globale fond var 70% USA. Men så stor vekting av Europa er nok ikke lurt det heller. 
Jeg har siste året prøvd Storebrand Nordic High Yield N. Har gitt rundt 10%, ikke så altfor ille

Skrevet

Forslag:

50 % DNB Global indeks

30 % Nordnet Teknologi Indeks / DNB Teknologi (velg èn av disse)

20 % Nordnet Norge Indeks.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.8.2025 den 14.48):

Globalt indeksfond

Globale indeksfond er greie dem, men her er gode teknologifond vesentlig bedre med en slik horisont. DNB teknologi er ganske greit og et av få fond Hallgeir Kvadsheim ga terningkast 6 hos DinePenger. 

Skal du spare i oppmot 15 år, kan du ikke ha alt i indeks... 

Jeg hadde gått all out i teknologifond, men du kan jo dele det opp? Typ 60% tekfond og 40% indeks. 

Anonymkode: 87f9e...1e1

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Globale indeksfond er greie dem, men her er gode teknologifond vesentlig bedre med en slik horisont. DNB teknologi er ganske greit og et av få fond Hallgeir Kvadsheim ga terningkast 6 hos DinePenger. 

Skal du spare i oppmot 15 år, kan du ikke ha alt i indeks... 

Jeg hadde gått all out i teknologifond, men du kan jo dele det opp? Typ 60% tekfond og 40% indeks. 

Anonymkode: 87f9e...1e1

Å sette 100% i et bransjefond er ikke å anbefale. Teknologi fond er bra det om du har en portefølje det er en del av, men å gå all inn der ville ikke jeg satset på.

Ja DNB Tek har gått ekstremt bra de siste 10årene, men hva med de neste 10?
Det er lett å se bakover, men viktigere å se fremover. nå sier ikke jeg at DNB Tek ikke vil gjør det bra fremover, men samtidig om det skal stagnere så er investering så innsnevret at det øker risikoen.
Det koster en del mer enn globalt indeksfond og, er vel 1%ish som må betales uansett om det går opp eller ned.

Setter du pengene i et globalt indeks så fordele du investeringene på en mye tryggere måte,

Men er TS villig til å ta den risikoen så kan det lønne seg i lengden, men det er ikke sikkert.

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Dere som har kommet med anbefalinger her; Hvordan går man frem for å opprette fondsparing hos hhv KLP og DNB? Bare laster man ned appen dems, og tar det derfra…? 

Anonymkode: 1472f...87b

Skrevet

Ja. Verifikasjon med bankID i appen. Banken kan bruke litt tid på å opprette kontoene og legge til rette, men din innsats tar under 10 minutter, inkludert skjema for å bekrefte at du ikke er amerikansk statsborger eller har store unormale inntekter 

AnonymBruker
Skrevet

Globalt indexfond. Aldri et "aktivt" forvaltet fond.

Anonymkode: 4161c...0d9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en del passive og to aktive. De fleste geografisk fordelt, men noen er USA-tunge. Mest teknologi.

Det beste fondet mitt er DNB teknologi, det er aktivt forvaltet med 1,15% årlige kostnader, så det er ikke noen billig fond. Men, så står avkastningen akkurat nå til 98,39%, som er ganske rått. Blir spennende å se hvordan det holder seg.

Anonymkode: e6880...cdb

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Her er min erfaring: startet å spare i fondspakke i banken min. Det tikket og gikk et år før jeg begynte lese meg opp og innså at pakka var veldig dårlig! de hadde solgt meg aktive og dyre fond. De gikk jo bra opp, men på sikt vil de henge etter indeksfond og mine penger skal stå 10 år. Minst. 

Derfor: gikk over til Kron og satte opp pakka selv. Det er bare å se på hva de ferdige pakkene inneholder og gjøre ca det samme. Velg globale indeksfond, fast spareavtale og glem pengene. Det er ikke noe poeng å følge med hele tiden pga det svinger konstant. Jeg pleier sjekke innom ca 1 gang i året. Første gang jeg satt inn 40k var under covid og de raste ned til 30k. Men nå er fortjenesten opp 50% så tiden er din venn!

Anonymkode: 463f6...f71

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.8.2025 den 21.51):

Hei! Dere som har kommet med anbefalinger her; Hvordan går man frem for å opprette fondsparing hos hhv KLP og DNB? Bare laster man ned appen dems, og tar det derfra…? 

Anonymkode: 1472f...87b

Jeg har prøvd og feilet opp gjennom og har fond ulike steder. KLP henger bakpå med brukervennlighet. Selv jeg som har brukt de til IPS i mange år sliter med å finne frem. Jeg bruker kun deres nettløsning. Gode fond med god avkastning. 

Kron er suverent på brukervennlighet og svarer på minutter om du lurer på noe. Hvis du skal starte med fond og er helt nybegynner anbefaler jeg Kron!

Anonymkode: 463f6...f71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...