Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Starter i august, har jeg krav på ferie i oktober?

Anonymkode: abba2...40f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke krav på det, men hvis det er viktig for deg, bør du spørre asap. Jeg pleier å avklare allerede planlagt ferie etter tilbud og før signering og har alltid fått ja. Er det kontorjobb eller sykehus? Det vil nok ha litt og si. 

Anonymkode: 5595d...df4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du har ikke krav på det, men hvis det er viktig for deg, bør du spørre asap. Jeg pleier å avklare allerede planlagt ferie etter tilbud og før signering og har alltid fått ja. Er det kontorjobb eller sykehus? Det vil nok ha litt og si. 

Anonymkode: 5595d...df4

kontorjobb 

Skrevet

Har du lest ferieloven?

(3) (Feriens lengde ved ansettelse i ferieåret)

Arbeidstaker som tiltrer senest 30 september i ferieåret, har rett til full feriefritid, jfr likevel § 7 nr. 1. Arbeidstaker som tiltrer etter dette tidspunkt, har rett til feriefritid på 6 virkedager.

Arbeidstaker kan bare kreve feriefritid etter forrige ledd i den utstrekning det godtgjøres at full ferie ikke allerede er avviklet hos annen arbeidsgiver tidligere i ferieåret.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Hedda-78 skrev (2 minutter siden):

Har du lest ferieloven?

(3) (Feriens lengde ved ansettelse i ferieåret)

Arbeidstaker som tiltrer senest 30 september i ferieåret, har rett til full feriefritid, jfr likevel § 7 nr. 1. Arbeidstaker som tiltrer etter dette tidspunkt, har rett til feriefritid på 6 virkedager.

Arbeidstaker kan bare kreve feriefritid etter forrige ledd i den utstrekning det godtgjøres at full ferie ikke allerede er avviklet hos annen arbeidsgiver tidligere i ferieåret.

Så dvs hvis jeg begynner i august så har jeg rett til 25 ferie dager på lik linje med alle andre?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så dvs hvis jeg begynner i august så har jeg rett til 25 ferie dager på lik linje med alle andre?

Og selvfølgelig ikke lønnet ferie det er snakk om, da jeg ikke har opptjent noe feriepenger i år.  

• Liker 1
Skrevet (endret)

Men tidspunktet kan du ikke bestemme selv. 

Endret av Hedda-78
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Og selvfølgelig ikke lønnet ferie det er snakk om, da jeg ikke har opptjent noe feriepenger i år.  

Du rett til ferie dersom du ikke har avviklet ferie allerede. Har du vært i jobb, f.eks deltid, og tatt ferie, regnesbde ukene som allerede avviklet. Det gjelder om du f.eks jobber en ettermiddag i uka. En uke uten jobb er en uke ferie. Det er lite trolig at ny arbeidsgiver sjekker så grundig, så bare be om ferie.

Anonymkode: 9bf47...15c

• Nyttig 1
Skrevet

Ja. Du har rett på ferie om du blir ansatt innen 30 september, men ikke plikt til å ta ferie. 

Dette er selvfølgelig avhengig av om du har tatt ut ferie hos tidligere arbeidsgiver. Om du har det så får du ikke ny ferie ved ny arbeidsgiver. Også får du selvfølgelig trekk i lønn når du tar ferie. Husk også at arbeidsgiver har styringsrett, så du kan feks ikke bare bestille en uke til syden og kreve ferie. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har allerede avviklet ferie hos min tidligere arbeidsgiver, hvor jeg jobbet deltid. Hvor grundig vurderer eller kontrollerer de hvor mye ferie som er tatt tidligere i ferieåret?

Bakgrunnen for at jeg nå ønsker å søke om noen dagers ulønnet fri i oktober og jeg starter jobben i september, er ikke en typisk ferie, det handler om at jeg og min kommende kone er i en viktig fase med planlegging av å gifte oss i desember. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Nei, du må ha jobbet lenger for å opparbeide deg lønnet ferie. Har du jobbet 1 år, har du opparbeidet deg 5 uker lønnet ferie. Du kan ta ut ulønnet ferie før den tid.

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Nei, du må ha jobbet lenger for å opparbeide deg lønnet ferie. Har du jobbet 1 år, har du opparbeidet deg 5 uker lønnet ferie. Du kan ta ut ulønnet ferie før den tid.

Skrevet (endret)

Jeg har allerede avviklet ferie hos min tidligere arbeidsgiver, hvor jeg jobbet deltid. Hvor grundig vurderer eller kontrollerer de hvor mye ferie som er tatt tidligere i ferieåret?

Bakgrunnen for at jeg nå ønsker å søke om noen dagers ulønnet fri i oktober og jeg starter jobben i september, er ikke en typisk ferie, det handler om at jeg og min kommende kone er i en viktig fase med planlegging av å gifte oss i desember. 

Da må du i så fall ta ulønnet ferie, men planlegging til bryllup er vel ingen grunn til å ta ferie?

Endret av Grüner
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Så du vil starte i ny jobb med å lyve for arbeidsgiver om ferie til gode, så du etter bare en måneds jobbing skal få fri for å planlegge bryllup? Så tidlig i en ny jobb ville jeg bare bedt om fri hvis det var helt krise, du er jo knapt ferdig med opplæringen og gir et dårlig førsteinntrykk. 

Anonymkode: 6045e...886

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Så du vil starte i ny jobb med å lyve for arbeidsgiver om ferie til gode, så du etter bare en måneds jobbing skal få fri for å planlegge bryllup? Så tidlig i en ny jobb ville jeg bare bedt om fri hvis det var helt krise, du er jo knapt ferdig med opplæringen og gir et dårlig førsteinntrykk. 

Anonymkode: 6045e...886

Nei, "jeg spør bare hvor nøye de er med dette". Å lyve for arbeidsgiver er det du som nevner. Vi får ikke opplæring på høyre nivå, kun en onboarding på rundt tre uker for å bli kjent med virksomheten og det forventes at vi allerede har den nødvendige kompetansen, basert på mastergrad og tidligere erfaring fra andre jobber. Hvorfor gir det et dårlig førsteinntrykk å søke om én ukes ulønnet ferie? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hvor mye de kontrollerer? Jeg vil anta lite. Likevel, jeg ville aldri sagt at jeg ikke hadde avholdt ferie. Dumt å starte nytt arbeidsforhold med å lyve.

Du kan søke velferdspermisjon, lønnet eller ulønnet, spørre om du kan avspasere osv. Mange muligheter hvis du snakker med leder.

Anonymkode: 9bf47...15c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nei, "jeg spør bare hvor nøye de er med dette". Å lyve for arbeidsgiver er det du som nevner. Vi får ikke opplæring på høyre nivå, kun en onboarding på rundt tre uker for å bli kjent med virksomheten og det forventes at vi allerede har den nødvendige kompetansen, basert på mastergrad og tidligere erfaring fra andre jobber. Hvorfor gir det et dårlig førsteinntrykk å søke om én ukes ulønnet ferie? 

Det er vanlig å avklare det før du signerer kontrakten og takker ja til stillingen. Hos oss er det flere som begynte i fjor høst som hadde planlagt ferie 1-2 måneder etter de startet. De sa da ifra om det på intervjuet og det ble avklart før de startet i jobben. Det er den mest ryddige måten å gjøre det på. 

jeg ville tatt kontakt med din nye leder så snart denne er på plass etter ferien og avklart evt fridager. Hvis du gifter deg i desember planlegger du å ta fri da også? I såfall bør dette og avklares nå.

Anonymkode: 233bc...166

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er vitsen med å ha jobb om man er i ferie mesteparten av tiden? Har hatt 2 uker ferie på et år, det synes jeg er for mye

Anonymkode: dfa6b...363

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at yrkesstolthet er noe som er totalt fraværende og arbeidsinnsats er lik null

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er vitsen med å ha jobb om man er i ferie mesteparten av tiden? Har hatt 2 uker ferie på et år, det synes jeg er for mye

Ingen har spurt etter din mening og ingen bryr seg om hvor mye ferie du har hatt. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...