AnonymBruker Skrevet 1. august #1 Skrevet 1. august Hei dere, jeg vil ikke ha en tråd ødelagt av anti-klage-politiet. Så svar på spørsmålet mitt: Hva er den største utfordringen for dagens barnefamilier? Har du forslag til løsninger? Anonymkode: 571ab...8ef
AnonymBruker Skrevet 1. august #2 Skrevet 1. august At folk er veldig prektig-pedagogiske på den måten at de skal konkurrere om hvem som har mest pedagogisk riktig barneoppdragelse. …mens man vet at barn også trenger å erfare det virkelige liv, og ikke alltid blir kontrollert til fingerspissene . Med dette mener jeg at det er ikke krise om de spiller litt , så lenge aldersgrense er ok, det er ikke krise om de spiser ferdigpizza til middag en gang på en tirsdag.. osv:) Anonymkode: 37264...ec6 9 2 2
AnonymBruker Skrevet 1. august #3 Skrevet 1. august Vi har fra høsten fore barneskolebarn, og vår største utfordring er alle de som alltid skal kreve/tre felles regler ned over hodet på oss. Jeg synes det å snakke om utfordringer som bursdagsfeiring, mobiltelefon, innetid er fint, og det er bra å vite hva andre foreldre tenker. Men vegen derfra til felles regler, og et "regelpoliti", skulle jeg ønske jeg slapp. Anonymkode: 9431b...bc4 6 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. august #4 Skrevet 1. august For min del: fikk barn i januar. Ikke rett på bhg-plass før august året etter. Det vil si ca et halvt år uten lønn. Kontantstøtten er ikke i nærheten av nok til å kompensere for det. Anonymkode: 82e1d...c7c 2 3
AnonymBruker Skrevet 1. august #5 Skrevet 1. august For oss er det hvor dyrt det er å bo i byen vår. Vi får alt for høyt lån om vi vil ha bolig av en viss størrelse i riktig område. Anonymkode: 1cf10...a64 7
AnonymBruker Skrevet 1. august #6 Skrevet 1. august Jeg kan ikke svare for alle, men økonomi og tidsklemma er vel to av de store. For å ta oss selv som eksempel, så bor vi slik til at vi har ca 30 minutter kjøring til og fra jobb. Barnehage i gangavstand fra hjemme, og barneskole også, men barnehage/SFO er åpent 07:00-16:30 og jeg har fast arbeidstid 08:00-16:00. Jeg klarer overhodet ikke å hente før 16:30 hvis jeg jobber til 16:00 (altså skrur av PCen 16:00, pakker sekken, går ut døra og ned på parkeringsplassen... allerede der har det gått 5-10 minutter så jeg er 5-10 minutter for sen for å hente). Nå skal kommunen også legge ned både barnehage og skole, så om et par år blir det 45 minutter kjøring hver vei istedenfor 30. Lengre åpningstider på barnehage og SFO er et alternativ. Bedre økonomi og 80% stilling hadde selvfølgelig også løst problemet. Eller bedre økonomi så vi kan flytte nærmere jobb. "Samfunnets forventninger og regler" derimot er null problem, vi følger de reglene vi mener er fornuftige og gir blaffen i resten. (Eneste problemet jeg har hatt med "regler" er at det tydeligvis er vedtatt ved skolen vår at ungene får lov til å ha Snapchat fra 5. klasse... men det gikk overraskende bra, selv om jeg var skeptisk og ville vente lenger.) Anonymkode: 50cb3...53c 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #7 Skrevet 1. august Internett og skjermtid. Anonymkode: a280b...194 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #8 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): For min del: fikk barn i januar. Ikke rett på bhg-plass før august året etter. Det vil si ca et halvt år uten lønn. Kontantstøtten er ikke i nærheten av nok til å kompensere for det. Anonymkode: 82e1d...c7c Det støtter jeg. Jeg blir egentlig provosert hver gang barnehageprisene settes ned i stedet for å ordne opp i dette. Anonymkode: 9431b...bc4 7
AnonymBruker Skrevet 1. august #9 Skrevet 1. august Boligprisene. Her vi bor er det et enormt gap mellom prisen på boliger med to soverom og boliger med tre. Nå får vi helt sikkert tipset om å flytte lenger unna, men det betyr enten lengre reisevei og dermed mindre tid til barn eller jobb med lavere lønn, og dermed likevel ikke råd til tre soverom. Anonymkode: 98397...580 5
AnonymBruker Skrevet 1. august #10 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kan ikke svare for alle, men økonomi og tidsklemma er vel to av de store. For å ta oss selv som eksempel, så bor vi slik til at vi har ca 30 minutter kjøring til og fra jobb. Barnehage i gangavstand fra hjemme, og barneskole også, men barnehage/SFO er åpent 07:00-16:30 og jeg har fast arbeidstid 08:00-16:00. Jeg klarer overhodet ikke å hente før 16:30 hvis jeg jobber til 16:00 (altså skrur av PCen 16:00, pakker sekken, går ut døra og ned på parkeringsplassen... allerede der har det gått 5-10 minutter så jeg er 5-10 minutter for sen for å hente). Nå skal kommunen også legge ned både barnehage og skole, så om et par år blir det 45 minutter kjøring hver vei istedenfor 30. Lengre åpningstider på barnehage og SFO er et alternativ. Bedre økonomi og 80% stilling hadde selvfølgelig også løst problemet. Eller bedre økonomi så vi kan flytte nærmere jobb. "Samfunnets forventninger og regler" derimot er null problem, vi følger de reglene vi mener er fornuftige og gir blaffen i resten. (Eneste problemet jeg har hatt med "regler" er at det tydeligvis er vedtatt ved skolen vår at ungene får lov til å ha Snapchat fra 5. klasse... men det gikk overraskende bra, selv om jeg var skeptisk og ville vente lenger.) Anonymkode: 50cb3...53c Når det blir slik avstand får barna kanskje skoletransport. Ellers er løsningen, hvis en har fleksitid, å starte dagen tidligere og hente. Den med fast arbeidstid leverer. Anonymkode: 9431b...bc4
AnonymBruker Skrevet 1. august #11 Skrevet 1. august Tidsrammene. Med mindre man har riktig utdannelse, er det ikke bare-bare å få en jobb med fleksible arbeidstider eller redusert stilling. Dvs at man er låst i en 8-4 jobb feks, og barna må være under andres omsorg 7:15-8:45. For selv om reiseveien til jobb er i teorien 30 min, tar det også tid å komme seg inn og ut osv. For meg ble det Så grunnleggende feil at jeg fikk en tilpasningsforstyrrelse når ungen skulle begynne i bhg. Anonymkode: 70066...d7a 2 2
AnonymBruker Skrevet 1. august #12 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hei dere, jeg vil ikke ha en tråd ødelagt av anti-klage-politiet. Så svar på spørsmålet mitt: Hva er den største utfordringen for dagens barnefamilier? Har du forslag til løsninger? Anonymkode: 571ab...8ef Eiendomspriser og det at alle skal og må bo i sentrale deler av landet, mens de kanskje helst vil bo andre steder. Eiendomsprisene presser oss «ut av alder» for å bli foreldre og gjør det krevende for folk. Og særlig de som vil ha flere barn. Jeg skulle gjerne hatt 5 men pga at jeg har prioritert en forskerkarriere som er uforenelig med å bygge egenkapital har jeg bare 1 barn. Og dette barnet måtte komme sent. Den egenkapitalen jeg hadde måtte jeg bruke på IVF og jeg måtte da bosette meg i et område lang unna jobb, og er nå pendler formå få det til å gå opp. samtidig vet jeg at vi er gode trygge foreldre og at mannen min og jeg er nettopp slike mennesker man gjerne vil ha mange av i samfunnet. Men slike vil man altså ikke legge tilrette for. Man vil heller bygge ordninger slik at mange barn fødes inn i fattigdom og elendighet. Forstå det den som kan. Små grep for å satse på at smarte mennesker som kommer rett ut av studiene får lov å få sin familie raskt når de har lagt ned en stor jobb hadde vært gunstig for landet videre. Bærekraftig og godt. Så fokuser på de som er i etableringsfasen rett etter lange studier. De kunne hatt godt av å bli mer sett! Anonymkode: c5db5...987 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #13 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Eiendomspriser og det at alle skal og må bo i sentrale deler av landet, mens de kanskje helst vil bo andre steder. Eiendomsprisene presser oss «ut av alder» for å bli foreldre og gjør det krevende for folk. Og særlig de som vil ha flere barn. Jeg skulle gjerne hatt 5 men pga at jeg har prioritert en forskerkarriere som er uforenelig med å bygge egenkapital har jeg bare 1 barn. Og dette barnet måtte komme sent. Den egenkapitalen jeg hadde måtte jeg bruke på IVF og jeg måtte da bosette meg i et område lang unna jobb, og er nå pendler formå få det til å gå opp. samtidig vet jeg at vi er gode trygge foreldre og at mannen min og jeg er nettopp slike mennesker man gjerne vil ha mange av i samfunnet. Men slike vil man altså ikke legge tilrette for. Man vil heller bygge ordninger slik at mange barn fødes inn i fattigdom og elendighet. Forstå det den som kan. Små grep for å satse på at smarte mennesker som kommer rett ut av studiene får lov å få sin familie raskt når de har lagt ned en stor jobb hadde vært gunstig for landet videre. Bærekraftig og godt. Så fokuser på de som er i etableringsfasen rett etter lange studier. De kunne hatt godt av å bli mer sett! Anonymkode: c5db5...987 Jeg forstår ikke at Norge har ofret nye borgere for disse pokkers eiendomsprisene. Hvorfor har de ikke mer husbankfinansiering feks? Slik at folk kan få barn tidligere? Neida, disse boligprisene skal holdes opp uansett!! Staten skal ikke ta ansvar for at deres borgere skal kunne bo, slik at de kan få seg barn. Det henger ikke på greip! Selvsagt er boligprisene årsaken til alt vondt. Det er derfor man ikke kan jobbe redusert, stresser me å ikke kunne ta fri noen måneder, ikke kan få lån, ikke kan få barn- for da får man alt for lite lån. Det må jo være en måte å hjelpe folk til å kunne etablere seg slik at de faktisk kan starte livet sitt... Anonymkode: 85992...274 2 2
AnonymBruker Skrevet 1. august #14 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Når det blir slik avstand får barna kanskje skoletransport. Ellers er løsningen, hvis en har fleksitid, å starte dagen tidligere og hente. Den med fast arbeidstid leverer. Anonymkode: 9431b...bc4 Ja enn om verden hadde vært så enkelt. At noen har fleksitid. Det hadde ikke vi. Og som en som er selvstendig næringsdrivende så var det ofte mareritt. Jeg ble så glad når ungene ble så store at dem klarte å være hjemme alene til jeg kom hjem fra jobb. En byrde hadde lettet fra skuldrene. Anonymkode: 5cc1f...a8b
AnonymBruker Skrevet 1. august #15 Skrevet 1. august Prestasjonssamfunnet og sosiale medier gjør foreldrerollen krevende. Med mindre du er god på å gi faen så føler man seg konstant bakpå. Økonomi og eiendomspriser gjør også livet vanskelig for mange, der en standard bolig koster mange ganger årsinntekt nå kontra på 80-90 tallet, med mye mindre skattefradrag (dog også rente, men forskjell på høy rente på 2x årslønn og medium rente på 5x årslønn) Sosiale medier, en kilde til veldig mye dritt, 24/7 utenforskap og mobbing. Anonymkode: 2562c...8c8 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. august #16 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): For min del: fikk barn i januar. Ikke rett på bhg-plass før august året etter. Det vil si ca et halvt år uten lønn. Kontantstøtten er ikke i nærheten av nok til å kompensere for det. Anonymkode: 82e1d...c7c Men dette er vel noe man tar forbehold om når man får barn… ? De fleste bør ha en 3 mnd buffer på konto. Anonymkode: aa5fc...8df 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #17 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): For min del: fikk barn i januar. Ikke rett på bhg-plass før august året etter. Det vil si ca et halvt år uten lønn. Kontantstøtten er ikke i nærheten av nok til å kompensere for det. Anonymkode: 82e1d...c7c Jeg fikk selv mitt tredje barn 3. januar. Null problem det, vi forlenget jo den betalte hjemmetiden med 20 uker ved å legge feriene våre etter hverandre to kalenderår på rad. Eller må du og mannen holde hverandre i hånden hele ferien? Anonymkode: a280b...194
AnonymBruker Skrevet 1. august #18 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men dette er vel noe man tar forbehold om når man får barn… ? De fleste bør ha en 3 mnd buffer på konto. Anonymkode: aa5fc...8df Det bør man ha etter at barnet har begynt i barnehagen også. Tapt arbeidsinntekt i seks måneder vil uansett utgjøre en veldig stor sum. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg fikk selv mitt tredje barn 3. januar. Null problem det, vi forlenget jo den betalte hjemmetiden med 20 uker ved å legge feriene våre etter hverandre to kalenderår på rad. Eller må du og mannen holde hverandre i hånden hele ferien? Anonymkode: a280b...194 Ikke alle kan selv bestemme når de skal ta ut ferie, dessverre. Anonymkode: 98397...580 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #19 Skrevet 1. august At sunn mat (gode råvarer) er så svindyrt Anonymkode: d39c5...7ba
romerskbetong Skrevet 1. august #20 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei dere, jeg vil ikke ha en tråd ødelagt av anti-klage-politiet. Så svar på spørsmålet mitt: Hva er den største utfordringen for dagens barnefamilier? Har du forslag til løsninger? Anonymkode: 571ab...8ef At det ikkje lenger er skille mellom born- og vaksenverden. Pedagogikk, læring og forståing gjennomsyrer alt, noko som fører til innskrenka fridomskjensle for alle. Her mister òg born respekt for eldre og autoritetar. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå