AnonymBruker Skrevet 1. august #1 Skrevet 1. august Foreligger ingen fremtidsfullmakt. Ett voksent barn, ingen annen familie. Datter er igang med å ordne det praktiske ang å bli verge, tar vel en 3 mnd tid sa de. Men: boligen er tilknyttet sameie og krever endel vedlikehold - dement mor er minstepensjonist og har ikke råd til å betale både oppholdsplass (legen søkte langtids nå sammen med demensteam) og boligutgifter. Så boligen må selges snarest etter hun får plass. Som blir et enormt arbeid fordi den er fylt til randen av ting og nips, men: Når man er godkjent verge inkl økonomisk: Må man søke en instans om å få selge boligen? Eller tar man da avgjørelsen selv? Der blir kostnader til håndtering av (endel) avfall) + megler og full nedvask som blir ekstra dyr grunnet arbeidsmengden. Estimert kanskje 120-150 k. Vi kan ikke legge ut på vegne av forelder, men dette går jeg utfra man kan trekke fra overskudd av salg sålenge man dokumenterer utgiftene? Og så overføres evt resterende sum til den demente forelderens konto? Vi har ingen innsikt i hennes gjeld, så aner ikke om hun går i pluss eller minus. Men mener hun har stående 1-200 k på sparekonto. Det greieste hadde jo vært å betale oppdrag ifbm salg med disse pengene. Har noen erfaring med dette selv? (ønsker ikke teoretiske råd fra noen som ikke vet sikkert). Anonymkode: 35ce9...743
AnonymBruker Skrevet 1. august #2 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (7 timer siden): Foreligger ingen fremtidsfullmakt. Ett voksent barn, ingen annen familie. Datter er igang med å ordne det praktiske ang å bli verge, tar vel en 3 mnd tid sa de. Men: boligen er tilknyttet sameie og krever endel vedlikehold - dement mor er minstepensjonist og har ikke råd til å betale både oppholdsplass (legen søkte langtids nå sammen med demensteam) og boligutgifter. Så boligen må selges snarest etter hun får plass. Som blir et enormt arbeid fordi den er fylt til randen av ting og nips, men: Når man er godkjent verge inkl økonomisk: Må man søke en instans om å få selge boligen? Eller tar man da avgjørelsen selv? Der blir kostnader til håndtering av (endel) avfall) + megler og full nedvask som blir ekstra dyr grunnet arbeidsmengden. Estimert kanskje 120-150 k. Vi kan ikke legge ut på vegne av forelder, men dette går jeg utfra man kan trekke fra overskudd av salg sålenge man dokumenterer utgiftene? Og så overføres evt resterende sum til den demente forelderens konto? Vi har ingen innsikt i hennes gjeld, så aner ikke om hun går i pluss eller minus. Men mener hun har stående 1-200 k på sparekonto. Det greieste hadde jo vært å betale oppdrag ifbm salg med disse pengene. Har noen erfaring med dette selv? (ønsker ikke teoretiske råd fra noen som ikke vet sikkert). Anonymkode: 35ce9...743 Hvis du «ikke ønsker teoretiske råd fra noen som ikke vet sikkert» så bør du strengt tatt kontakte en advokat (og betale for tjenesten!), heller enn å spørre på Kvinneguiden 😂 Enten er du et troll eller så er du bare _dum_ 😂 Anonymkode: b4288...035 12 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. august #3 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (8 timer siden): Foreligger ingen fremtidsfullmakt. Ett voksent barn, ingen annen familie. Datter er igang med å ordne det praktiske ang å bli verge, tar vel en 3 mnd tid sa de. Men: boligen er tilknyttet sameie og krever endel vedlikehold - dement mor er minstepensjonist og har ikke råd til å betale både oppholdsplass (legen søkte langtids nå sammen med demensteam) og boligutgifter. Så boligen må selges snarest etter hun får plass. Som blir et enormt arbeid fordi den er fylt til randen av ting og nips, men: Når man er godkjent verge inkl økonomisk: Må man søke en instans om å få selge boligen? Eller tar man da avgjørelsen selv? Der blir kostnader til håndtering av (endel) avfall) + megler og full nedvask som blir ekstra dyr grunnet arbeidsmengden. Estimert kanskje 120-150 k. Vi kan ikke legge ut på vegne av forelder, men dette går jeg utfra man kan trekke fra overskudd av salg sålenge man dokumenterer utgiftene? Og så overføres evt resterende sum til den demente forelderens konto? Vi har ingen innsikt i hennes gjeld, så aner ikke om hun går i pluss eller minus. Men mener hun har stående 1-200 k på sparekonto. Det greieste hadde jo vært å betale oppdrag ifbm salg med disse pengene. Har noen erfaring med dette selv? (ønsker ikke teoretiske råd fra noen som ikke vet sikkert). Anonymkode: 35ce9...743 Verge må søke til Statsforvalteren om å få selge boligen. Dere kan skrive alle disse problemstillingene inn i søknaden og eventuelt få dem med i vedtaket. Man må uansett søke om bruk av kapital på vegne av den som har verge, så lenge det er snakk om kostnader ut over det daglige. Kostnadene ved salget dekkes selvfølgelig av den demente forelderen. Hilsen tidligere jurist på vergemålsavdeling Anonymkode: be856...ef5 1 6
AnonymBruker Skrevet 2. august #4 Skrevet 2. august Jeg er i nesten samme situasjon som deg TS. Jeg er verge for min demente mor og har søkt Statsforvalteren om vi kan selge hennes bolig da hun ikke har råd til å beholde den etter at hun kom på sykehjem. Du søker på nett, og min erfaring er at det tar tid. Jeg har ventet over 7 md og enda ikke fått svar. Anonymkode: 28404...bf3
AnonymBruker Skrevet 2. august #5 Skrevet 2. august Er det et alternativ å leie ut boligen? Vet ikke om det fortsatt er sånn, men da en kollega var i same situasjon valgte de å leie ut, ved salg ville kommunen få ca 75% av salgssummen siden eier av leiligheten var på langtidspass. De leide ut til personen døde, og solgte etter det. Anonymkode: 12f7b...da6
Aureka Skrevet 2. august #6 Skrevet 2. august (endret) AnonymBruker skrev (13 timer siden): Er det et alternativ å leie ut boligen? Vet ikke om det fortsatt er sånn, men da en kollega var i same situasjon valgte de å leie ut, ved salg ville kommunen få ca 75% av salgssummen siden eier av leiligheten var på langtidspass. De leide ut til personen døde, og solgte etter det. Anonymkode: 12f7b...da6 Nope. Kommunen får 75% av renteinntektene av salget. Altså 75% av rentene av alle sparepenger som står i banken. Endret 2. august av Aureka 2
AnonymBruker Skrevet 2. august #7 Skrevet 2. august Aureka skrev (1 minutt siden): Nope. Kommunen får 75% av renteinntektene for salget. Renteinntektene? Anonymkode: 12f7b...da6
AnonymBruker Skrevet 2. august #8 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Renteinntektene? Anonymkode: 12f7b...da6 Ved salget frigjøres kapital i form av overskudd av salgssum. Om disse pengene settes på konto blir det årlige renteinntekter. Renteinntekter regnes som inntekt på lik linje med lønn og pensjon. Kommunen skal ha 75% av all inntekt. Anonymkode: b4ada...552 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. august #9 Skrevet 2. august Det er enda seiglivet myte at kommunen tar formuen til de som bor på sykehjem. De gjør de ikke. De tar 75% av inntekt, ikke formue. Anonymkode: 53503...8d8 2
AnonymBruker Skrevet 2. august #10 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er enda seiglivet myte at kommunen tar formuen til de som bor på sykehjem. De gjør de ikke. De tar 75% av inntekt, ikke formue. Anonymkode: 53503...8d8 Og det er en rekke fradrag som legges til grunn også. Også dette varierer litt mellom kommunene og hvilke fradrag de legger til grunn. Anonymkode: f543f...514
AnonymBruker Skrevet 2. august #11 Skrevet 2. august Som en annen sier, når du er blitt oppnevnt som verge med rett til å ivareta økonomi og bolig, søker du statsforvalteren. Ser det er en som skriver at vedkommende har ventet i 7 måneder. Da jeg gjorde det samme for 3 år siden, fikk jeg svar iløpet av 3 uker. Så varierer sikkert mellom statforvalterne. Den gang var det slik at man ved innvilget langtidsplass hadde noen måneder på å få solgt. I denne perioden ville man kunne søke om å få fratrukket kostnadene til bolig fra det som betales for institusjonsoppholdet. Info om dette finner du hos kommunen. Har du fullmakt til å ivareta økonomi, har du tilgang til bankkontoer. Da kan alle utgifter du nevner dekkes derfra, så fremt det er midler til det. Husk å ta dette med i søknaden. F eks bortkjøring av boss, nedvask, megler osv. Jeg mener å erindre at jeg måtte sende inn alle bilag etter endt salg for sluttkontroll. Salgsummen anbefaler jeg fordeles mellom arvingene, da det vil være økonomisk uheldig for den eldre å ha dette som egen formue. Kommunen beregner egenandel basert på renteinntekter, men også formue. Hvordan dette kan gjøres når du er både verge og arving er jeg usikker på. Du kan neppe søke om noe som kommer deg selv til gode. Undersøk med statsforvalteren om dette. Som verge må du levere en "rapport" en gang i året. Denne inkluderer alle bankutskrifter. Ta vare på alle bilag tilknyttet bruk av forelders bankkonto slik at all bruk kan forklares. Husk at du skal bruke pengene til din forelders beste.. All bruk som går ut over dekning av kostnader direkte knyttet til hennes behov (f eks innkjøp av tannkrem og shampoo), eller salg av boligen, må du stort sett søke statsforvalteren om. Du kan ikke på egenhånd bestemme at det skal trekke kr 5000 fra kontoen over til din konto for å kjøpe julepresanger, f eks. Det må du søke om. Lykke til. Det er mye jobb. Håper du får god hjelp. Og så husk - statsforvalteren er der for å hjelpe deg. Så ring og spør om råd. Anonymkode: 76662...fa1
NoaideBiehtar Skrevet 2. august #12 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kommunen beregner egenandel basert på renteinntekter, men også formue. Anonymkode: 76662...fa1 Nei. https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/privatokonomi/dette-regnes-som-inntekt-nar-du-betaler-for-sykehjemsplass/ 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #13 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er enda seiglivet myte at kommunen tar formuen til de som bor på sykehjem. De gjør de ikke. De tar 75% av inntekt, ikke formue. Anonymkode: 53503...8d8 Men har man stor nok formue, så blir det jo en del renter av det. Det er ikke noen fordel å ha 3 millioner stående i banken, hvis det betyr at man betaler kr 100 000 mer i egenandel. Ihvertfall hvis helsen er slik at man ikke har noen glede av alle pengene. Da er det bedre å gi pengene til noen eller noe. Anonymkode: 76662...fa1 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #14 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): Som en annen sier, når du er blitt oppnevnt som verge med rett til å ivareta økonomi og bolig, søker du statsforvalteren. Ser det er en som skriver at vedkommende har ventet i 7 måneder. Da jeg gjorde det samme for 3 år siden, fikk jeg svar iløpet av 3 uker. Så varierer sikkert mellom statforvalterne. Den gang var det slik at man ved innvilget langtidsplass hadde noen måneder på å få solgt. I denne perioden ville man kunne søke om å få fratrukket kostnadene til bolig fra det som betales for institusjonsoppholdet. Info om dette finner du hos kommunen. Har du fullmakt til å ivareta økonomi, har du tilgang til bankkontoer. Da kan alle utgifter du nevner dekkes derfra, så fremt det er midler til det. Husk å ta dette med i søknaden. F eks bortkjøring av boss, nedvask, megler osv. Jeg mener å erindre at jeg måtte sende inn alle bilag etter endt salg for sluttkontroll. Salgsummen anbefaler jeg fordeles mellom arvingene, da det vil være økonomisk uheldig for den eldre å ha dette som egen formue. Kommunen beregner egenandel basert på renteinntekter, men også formue. Hvordan dette kan gjøres når du er både verge og arving er jeg usikker på. Du kan neppe søke om noe som kommer deg selv til gode. Undersøk med statsforvalteren om dette. Som verge må du levere en "rapport" en gang i året. Denne inkluderer alle bankutskrifter. Ta vare på alle bilag tilknyttet bruk av forelders bankkonto slik at all bruk kan forklares. Husk at du skal bruke pengene til din forelders beste.. All bruk som går ut over dekning av kostnader direkte knyttet til hennes behov (f eks innkjøp av tannkrem og shampoo), eller salg av boligen, må du stort sett søke statsforvalteren om. Du kan ikke på egenhånd bestemme at det skal trekke kr 5000 fra kontoen over til din konto for å kjøpe julepresanger, f eks. Det må du søke om. Lykke til. Det er mye jobb. Håper du får god hjelp. Og så husk - statsforvalteren er der for å hjelpe deg. Så ring og spør om råd. Anonymkode: 76662...fa1 Verge kan ikke bestemme at arv gis ut på forskudd, så dette må verge også søke Statsforvalteren om etter at boligen er solgt. Anonymkode: 28404...bf3 2
Brunello Skrevet 2. august #15 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men har man stor nok formue, så blir det jo en del renter av det. Det er ikke noen fordel å ha 3 millioner stående i banken, hvis det betyr at man betaler kr 100 000 mer i egenandel. Ihvertfall hvis helsen er slik at man ikke har noen glede av alle pengene. Da er det bedre å gi pengene til noen eller noe. Anonymkode: 76662...fa1 Og det er her man må være litt forutseende. De fleste med en del formue har tenkt på dette og gir bort verdiene før/når de havner på institusjon eller har fremtidsfullmakt som gir fullmektigen rett til å gi forskudd på arv. Men i tilfeller som ts sitt er løpet kjørt. Har man erkjent at forelderen er så dement at han/hun trenger verge, kan man ikke disponere over verdiene. Jeg er tilbøyelig til å lage en fremtidsfullmakt og tilbakedatere den med noen år i tilfeller som dette. Få noen kjente som vitner. Mor signerer på noe hun ikke vet hva er, men det gir ikke henne noe tap. Så drar man den frem etter noen måneder og sier «se hva vi fant da vi ryddet»
Brunello Skrevet 2. august #16 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Verge kan ikke bestemme at arv gis ut på forskudd, så dette må verge også søke Statsforvalteren om etter at boligen er solgt. Anonymkode: 28404...bf3 Det vil de vel ikke godkjenne om det ikke er helt spesielle forhold? Uansett er de fleste som havner på instutisjon døde i løpet av et par år, så ventetiden blir som oftest ikke lang.
AnonymBruker Skrevet 2. august #17 Skrevet 2. august Hva med nips og klær til loppemarked? Dette har dere sikkert tenkt på, men det kan være trygt for den demente og ha noen av sine kjente og kjære ting hos seg… (så ville ikke kvittet meg med alt). Hilsen meg som er i lignende situasjon❤️ Anonymkode: e4ad4...22d
AnonymBruker Skrevet 2. august #18 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Verge kan ikke bestemme at arv gis ut på forskudd, så dette må verge også søke Statsforvalteren om etter at boligen er solgt. Anonymkode: 28404...bf3 Det er jo det jeg skriver. TS er verge, og arving, og kan ikke søke om dette. Anonymkode: 76662...fa1
AnonymBruker Skrevet 2. august #19 Skrevet 2. august Brunello skrev (1 time siden): Og det er her man må være litt forutseende. De fleste med en del formue har tenkt på dette og gir bort verdiene før/når de havner på institusjon eller har fremtidsfullmakt som gir fullmektigen rett til å gi forskudd på arv. Men i tilfeller som ts sitt er løpet kjørt. Har man erkjent at forelderen er så dement at han/hun trenger verge, kan man ikke disponere over verdiene. Jeg er tilbøyelig til å lage en fremtidsfullmakt og tilbakedatere den med noen år i tilfeller som dette. Få noen kjente som vitner. Mor signerer på noe hun ikke vet hva er, men det gir ikke henne noe tap. Så drar man den frem etter noen måneder og sier «se hva vi fant da vi ryddet» Problemet er at ts allerede har søkt om å bli verge. Og jeg regner med at i den søknaden er det informert om at det ikke foreligger en fremtidsfullmakt, siden ts nevner det her. Jeg er for øvrig enig med deg. Særlig med arving som verge, kan det vise seg problematisk å få til noe før vedkommende er død. Og dement kan man bli i relativt ung alder. Så det betyr ikke nødvendigvis en snarlig død. Anonymkode: 76662...fa1 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #20 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er jo det jeg skriver. TS er verge, og arving, og kan ikke søke om dette. Anonymkode: 76662...fa1 Jo som verge og arving kan man søke om det. Anonymkode: 28404...bf3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå