AnonymBruker Skrevet 1. august #1 Skrevet 1. august Jeg vil ikke tråkke på noen eller stigmatisere folk. Jeg lurer på hva dette er? Vet det er «slankemedisin», men hvordan hjelper disse deg å gå ned i vekt, øker de forbrenningen, hemmer matlyst eller en kombinasjon? Vet at flere og flere går på det, men hva må til? Kan folk som har en bmi på f.eks 26-28 (moderat/lett overvektig) gå på det? Eller må man være kraftig overvektig bmi på 30-40? Er det bare å dra til fastlegen og si at du vil gå på det, så får du resept? Eller må det mer til? Vet at ekstremt overvektige får dette sponset av staten, på blåreseptordningen. Men nå tenker jeg på de lettere overvektige og de som har råd til å bruke de pengene det koster å gå på det. Setter pris på svar. Har vært uvitende om dette lenge. Anonymkode: 00a8a...dff
AnonymBruker Skrevet 1. august #2 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg vil ikke tråkke på noen eller stigmatisere folk. Jeg lurer på hva dette er? Vet det er «slankemedisin», men hvordan hjelper disse deg å gå ned i vekt, øker de forbrenningen, hemmer matlyst eller en kombinasjon? Vet at flere og flere går på det, men hva må til? Kan folk som har en bmi på f.eks 26-28 (moderat/lett overvektig) gå på det? Eller må man være kraftig overvektig bmi på 30-40? Er det bare å dra til fastlegen og si at du vil gå på det, så får du resept? Eller må det mer til? Vet at ekstremt overvektige får dette sponset av staten, på blåreseptordningen. Men nå tenker jeg på de lettere overvektige og de som har råd til å bruke de pengene det koster å gå på det. Setter pris på svar. Har vært uvitende om dette lenge. Anonymkode: 00a8a...dff Det minsker matlysten og du spiser mindre. Ingen får det på blåresept for vektnedgang nå. Anonymkode: 190bd...41a 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #3 Skrevet 1. august Tror det er krav om bmi over 30 men det finnes unntak, man kan få det gjennom lege på internett og, som euroclinix Anonymkode: 069f2...a73
AnonymBruker Skrevet 1. august #4 Skrevet 1. august De gjør at fordøyelsen går saktere, du føler deg mett fortere og lengre, og sultfølelsen og fysen uteblir. Ved større porsjoner blir du dårlig, så man lærer seg fort å ikke spise mer enn man tåler. Man får det ikke på blå resept med mindre man har bmi på mer enn 50. Det er sikkert mindre enn 1% av alle som bruker det. Anonymkode: 3c344...072 2
AnonymBruker Skrevet 2. august #5 Skrevet 2. august Kan normalvektige også få det ? Anonymkode: 3bbd6...8c5
AnonymBruker Skrevet 2. august #6 Skrevet 2. august Ozempic gies kun til diabetikere. Er det samme som wegovy Anonymkode: 92f87...7fe 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #7 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan normalvektige også få det ? Anonymkode: 3bbd6...8c5 Nei. Hvorfor skal en normalvektig ha slankemedisin? Anonymkode: 92f87...7fe 5 1
Lorieen Skrevet 2. august #8 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan normalvektige også få det ? Anonymkode: 3bbd6...8c5 Nei, normalvektige mennesker kan selvfølgelig ikke få resept på legemidler beregnet på personer med alvorlig fedme. 5 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #9 Skrevet 2. august De fleste legger på seg igjen etter de er sluttet på sprøyten. Anonymkode: fd283...9a5 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #10 Skrevet 2. august Jeg har nettopp begynt på Wegovy, har BMI på 30 og har høyt kolesterol, så jeg kvalifiserer. Betaler medisinen selv, det er ikke noe fellesskapet sponser meg med. Jeg er kvinne på 50, trener 3-4 ganger i uken, ikke i overgangsalder ennå, jobber veldig mye i mine egne firmaer, jeg sover godt, har god råd, lever sunt, men har likevel altså blitt overvektig med årene. Så jeg tar i mot den hjelpen når den finnes. Anonymkode: cbde2...1df 2
AnonymBruker Skrevet 2. august #11 Skrevet 2. august Dersom det hadde vært mulig å kjøpe dette over disk hadde markedet vært enormt... Jeg hadde glatt kjøpt og tatt det hvis jeg kunne kjøpt det. Men det er jo en del bivirkninimger, så det er nok best at det er på resept. Bare som tankeeksperiment: hva hadde dere vært villige til å betale hvis dere kunne kjøpt det? Anonymkode: b2b0c...40a
AnonymBruker Skrevet 2. august #12 Skrevet 2. august Det har blitt færre som går på slankemedisin etter at man ikke får det på blå resepter mer, også er det en oppgang av de som nå velger operasjon. Noen år så valgte færre operasjon pga at man fikk slankemedisin på blå resept. Hørt det fra lege ved overvektsklinikk. Anonymkode: 9c430...d7b 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #13 Skrevet 2. august Kan man bruke andre sine medisiner?. Min mann får sprøyter pga diabetes. Kan jeg f eks bruke av den også? Anonymkode: 190bd...41a
AnonymBruker Skrevet 2. august #14 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kan man bruke andre sine medisiner?. Min mann får sprøyter pga diabetes. Kan jeg f eks bruke av den også? Anonymkode: 190bd...41a Nei. Det kan du ikke. Da vil jo han ende opp med for lite medisin. Legen merker det hvis det blir oppbrukt dobbelt så fort som det skal, og da får han ikke mer. Jeg hadde trøbbel med legen og å få mer da jeg mista et helt nytt pilleglass med vanndrivende i vasken, hun lurte på om jeg ga bort til andre når jeg fornyet resept for tidig . I tillegg trenger man ofte mer for å gå ned i vekt enn man trenger for diabetes . Anonymkode: d53af...ef7 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #15 Skrevet 2. august Går på Mounjaro. Betaler av egen lomme i underkant av 4000 kr hver mnd. Er på nest laveste dose, så ikke umulig at kostnaden blir høyere etterhvert. Fått et nytt liv, og betaler med glede. Anonymkode: 38b63...9eb 3
AnonymBruker Skrevet 2. august #16 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Dersom det hadde vært mulig å kjøpe dette over disk hadde markedet vært enormt... Jeg hadde glatt kjøpt og tatt det hvis jeg kunne kjøpt det. Men det er jo en del bivirkninimger, så det er nok best at det er på resept. Bare som tankeeksperiment: hva hadde dere vært villige til å betale hvis dere kunne kjøpt det? Anonymkode: b2b0c...40a Syns bivirkningene overdrives veldig. De som får bivirkninger får gjerne lette bivkringer som kvalme, sure oppmøtet trøtthet osv. Alvorlige bivirkninger er det lite av. Både jeg og mannen har gått på tre måneder nå, og det er seriøst et av de beste valgene jeg har tatt for egen helse, både psykisk og fysisk. Jeg har så og si ingen bivirkninger, mens mannen sliter litt med sure oppstøt og uhellet om han spiser mye raskw karbohydrater, men der sørger jo også for at han holder seg unna det, som er bra for helsa. Anonymkode: dfdff...35e 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #17 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Det har blitt færre som går på slankemedisin etter at man ikke får det på blå resepter mer, også er det en oppgang av de som nå velger operasjon. Noen år så valgte færre operasjon pga at man fikk slankemedisin på blå resept. Hørt det fra lege ved overvektsklinikk. Anonymkode: 9c430...d7b Det er dyrt å betale for dette selv, og det at man ikke kan få det på blå resept lenger skaper dessverre et klasseskille mellom fattige overvektige og rike overvektige. Rike overvektige kan få medisinen de trenger, og også på et tidlig tidspunkt, mens de som da er fattige må legge seg under kniven, og det er ikke akkurat noe som skjer på dagen eller er uten risiko. Jeg syns medisinen burde vært på blå resept for de er overvektige. Anonymkode: dfdff...35e 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #18 Skrevet 2. august Regelen for å få resept på Wegovy er over 30 BMI eller over 27 BMI med underleggende, vektrelaterte sykdommer. Anonymkode: 53cf5...fff 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. august #19 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (15 timer siden): De fleste legger på seg igjen etter de er sluttet på sprøyten. Anonymkode: fd283...9a5 Hvis en går tilbake til gamle vaner ja . Anonymkode: 5e84e...da4
AnonymBruker Skrevet 3. august #20 Skrevet 3. august Det er lurt å sette seg ordentlig inn i hva medisinen gjør før man vurderer den. Bmikrav er 30, eventuelt 27 med andre relaterte plager som høyt blodtrykk, eller tilstander som pcos. Dette finner du i felleskatalogen, og kan diskutere med legen din som gjør en vurdering sammen med deg. Medisinen etterligner et naturlig hormon som hjelper kroppen å regulere blodsukker og appetitt, som igjen gjør at du føler deg raskere og lengre mett. Personlig synes jeg opptrappingen det er lagt opp til ofte er for rask og til dels unødvendig. Tror mange av de som sliter med mye bivirkninger trapper opp fort og ikke tar hensyn til de endringene som skjer i kroppen. Jeg ville holdt meg til lavest mulig dose så lenge som mulig før en eventuell økning. Prioriter proteiner, nok væske og fiber mtp muskelmasse og fordøyelse. Bli kjent med kroppen din på medisin og hvilke matvarer som potensielt trigger sure oppstøt og andre fysiske ubehag. Det vil være mye bedre å gå ned over lang tid mens man legger et godt grunnlag for varig suksess, enn å gå ned superraskt, slutte på medisin og gå opp igjen. Det er ikke en vidunderkur, men et verktøy. Selv om jeg synes det kan oppleves litt magisk å endelig fungere «normalt», er det ikke sånn at man kan ta medisin og leve helt som før hvis man har et dårlig og usunt utgangspunkt. Det er et verktøy som kan være ekstremt nyttig og gi mange mennesker utrolig god hjelp. Man må legge til rette for gode og varige vaner. Noen må gå på medisinen over lang tid, også livslang behandling, mens andre kan trappe den helt ut. Det vil blant annet avhenge av årsaken til overvekten din. Anonymkode: 8036b...441
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå