AnonymBruker Skrevet 1. august #41 Skrevet 1. august Jeg hadde ikke sendt mon 8 åring på bade playdate om barnet ikke kunne svømme skikkelig. Jeg sender heller ikke tiåringen min som er svømmedyktig uten en sv oss voksne med. Ulykker skjer fort i vann, og da vil jeg være tilstede å bistå. Hadde aldri klart å leve med meg selv om noe alvorlig hadde skjedd. Anonymkode: f6fc3...226
AnonymBruker Skrevet 1. august #42 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hva har lesing med svømming å gjøre? Hjelper lite å kunne lese den dagen hun trenger å kunne svømme. Hun bør kunne både svømme og lese i en alder av 8 år. Uavhengig av ditt rare svar her, så er det helt innafor å si ja til å bli med på lekeplassen. Dere kunne jo sendt en mld til det første barnet at de kunne treffes på lekeplassen. Anonymkode: 9ebe7...fc8 Det har alt med svømming å gjøre! Når barnet kunne lese og skrive kunne de andre sykle. Det er forskjell på barn. Noen er mer fysiske og andre er ABSOLUTT ikke fysiske, men ligger langt fremme på andre nivåer. Det sier seg selv at man ikke kan være likt på alt. Anonymkode: 47f86...03d
AnonymBruker Skrevet 1. august #43 Skrevet 1. august Innafor i høyeste grad. Og du kan skylde på deg selv; at du ikke ønsker at andre skal passe ditt barn i en slik situasjon. Det gjør jeg. Jeg liker det kkke og sier da nei inntil barnet er større. Anonymkode: 876ad...e4c
AnonymBruker Skrevet 1. august #44 Skrevet 1. august Helt innafor, men en 8-åring som ikke kan svømme? Med mindre han har noen diagnoser bør han begynne på svømmekurs pronto. Anonymkode: 93181...7a9 2
AnonymBruker Skrevet 2. august #45 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det kommer nok an på hvor man bor, her kan nesten alle svømme på den alderen Anonymkode: 639f8...eed Selvfølgelig, de fleste kommuner er ikke i stand til å gi skikkelig svømmeopplæring og mange steder har ikke tilgang på privat svømmebasseng en gang. https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/hele-norge-svommer_-10-aringene-er-blitt-darligere-til-a-svomme-1.15520081 I min kommune - en større by - har de svømming i 4 klasse. Thats it. Da hiver de 50 unger ut i bassenget samtidig. Blir ingen strukturert opplæring av det. Anonymkode: 5cd7c...fb7
AnonymBruker Skrevet 2. august #46 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (8 timer siden): Helt innafor, men en 8-åring som ikke kan svømme? Med mindre han har noen diagnoser bør han begynne på svømmekurs pronto. Anonymkode: 93181...7a9 Svømmekurs er ikke tilgjengelig over alt. Anonymkode: 5cd7c...fb7
AnonymBruker Skrevet 2. august #47 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (18 timer siden): Bare lurer: Jeg ble oppringt av en far som lurte på om barnet mitt (8 år) ville være med og bade. Jeg var veldig positiv og sa jeg ringte tilbake om 5 minutter. Barnet sa umiddelbart ja, men deretter nei, så vi ringte tilbake og sa at barnet var dessverre litt redd for å bade uten mamma eller pappa (ikke svømmekyndig). Tror barnet ikke likte tanken på å reise langt ut i skogen uten domuligheter, litt kaldt badevær etc. Lillebror er i barnehagen i dag, så tror det er godt for eldste å bare få være alene hjemme med meg (selv om jeg jobber). Noen timer senere ringte en annen venn og spurte om barnet ville være med på lekeplassen, det sa barnet ja til. Det er vel innafor? Anonymkode: 47f86...03d Hvorfor har dere ikke lært barnet å svømme enda? Anonymkode: 21d35...2de
AnonymBruker Skrevet 2. august #48 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Svømmekurs er ikke tilgjengelig over alt. Anonymkode: 5cd7c...fb7 Man trenger da virkelig ikke svømmekurs for å lære et barn å svømme. Datteren vår som nettopp fylte 6 svømmer godt uten noen gang å ha vært på svømmekurs. Anonymkode: 21d35...2de
AnonymBruker Skrevet 2. august #49 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Man trenger da virkelig ikke svømmekurs for å lære et barn å svømme. Datteren vår som nettopp fylte 6 svømmer godt uten noen gang å ha vært på svømmekurs. Anonymkode: 21d35...2de Men man trenger et basseng, og hyppig tilgang til bassenget. Og har det slått deg at barnet ditt kanskje har tatt dette veldig mye raskere enn andre? Det er ikke vanlig at seksåringer lærer å svømme uten opplæring. Ene barnet mitt kan også svømme, uten opplæring (for det tilbyr ikke kommunen). Men jeg vil likevel påstå at barnet mitt ikke er svømmedyktig, for uten skikkelig opplæring er ikke teknikken supergod. Og det viktigste er egentlig ikke å svømme, men å kunne hvile seg i vannet. Nå er det ett år til neste badeferie og til vi kan terpe teknikk. Sånn er realiteten for mange. Svømming er ikke som sykling. Anonymkode: 5cd7c...fb7 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #50 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hvorfor har dere ikke lært barnet å svømme enda? Anonymkode: 21d35...2de Fordi barnet har fått ørebetennelse hver gang det har fått ørene under vann. Anonymkode: 47f86...03d
AnonymBruker Skrevet 2. august #51 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (9 timer siden): Helt innafor, men en 8-åring som ikke kan svømme? Med mindre han har noen diagnoser bør han begynne på svømmekurs pronto. Anonymkode: 93181...7a9 Han har fått ørebetennelse hver gang han har fått ørene under vann, da han var liten. Noe som naturlig nok har ført til skrekk for å få hode/ører under vann. barnet løser matteoppgaver for femteklassinger, så jeg tenker barn er forskjellige. Anonymkode: 47f86...03d
AnonymBruker Skrevet 2. august #52 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Men man trenger et basseng, og hyppig tilgang til bassenget. Og har det slått deg at barnet ditt kanskje har tatt dette veldig mye raskere enn andre? Det er ikke vanlig at seksåringer lærer å svømme uten opplæring. Ene barnet mitt kan også svømme, uten opplæring (for det tilbyr ikke kommunen). Men jeg vil likevel påstå at barnet mitt ikke er svømmedyktig, for uten skikkelig opplæring er ikke teknikken supergod. Og det viktigste er egentlig ikke å svømme, men å kunne hvile seg i vannet. Nå er det ett år til neste badeferie og til vi kan terpe teknikk. Sånn er realiteten for mange. Svømming er ikke som sykling. Anonymkode: 5cd7c...fb7 Jeg selv vokste opp i Trøndelag og kunne også å svømme godt da jeg var 6 år selv om jeg aldri hadde vært i et eneste svømmebasseng og heller aldri vært ute av Trøndelag, så hadde kun tilgang til bading i diverse kjølige vann og tjern i noen korte sommermåneder. Vi hadde heller aldri armringer eller badering, så om man skulle kunne gjøre morsomme ting i vannet måtte man bare svømme. Og da ble man naturlig nok god på det fort. Har brukt samme metode på min datter. Aldri flyteutstyr av noe slag, men hatt henne med sammen med meg i vannet helt fra hun var bitteliten. Anonymkode: 21d35...2de
AnonymBruker Skrevet 2. august #53 Skrevet 2. august Hvorfor har du ikke lært barnet å svømme? Anonymkode: 5291f...a5c
AnonymBruker Skrevet 2. august #54 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Hvorfor har du ikke lært barnet å svømme? Anonymkode: 5291f...a5c Hvorfor har du ikke lært deg å lese? Anonymkode: 47f86...03d
AnonymBruker Skrevet 2. august #55 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg selv vokste opp i Trøndelag og kunne også å svømme godt da jeg var 6 år selv om jeg aldri hadde vært i et eneste svømmebasseng og heller aldri vært ute av Trøndelag, så hadde kun tilgang til bading i diverse kjølige vann og tjern i noen korte sommermåneder. Vi hadde heller aldri armringer eller badering, så om man skulle kunne gjøre morsomme ting i vannet måtte man bare svømme. Og da ble man naturlig nok god på det fort. Har brukt samme metode på min datter. Aldri flyteutstyr av noe slag, men hatt henne med sammen med meg i vannet helt fra hun var bitteliten. Anonymkode: 21d35...2de Og du forteller dette fordi...? Noen barn lærer å lese før de begynner på skolen, andre må gå på skolen i flere år og få masse oppfølging før de lærer å lese. Det er akkurat samme for svømming. Venninna mi greide ikke å svømme før hun var 13, selv om vi hadde svømmeopplæring fra 1. klasse og gjennom hele grunnskolen. Barn er forskjellige. Hadde alle vært som deg hadde ikke 60 prosent av norske tiåringer vært svømmeudyktige. Anonymkode: 5cd7c...fb7 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #56 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Og du forteller dette fordi...? Noen barn lærer å lese før de begynner på skolen, andre må gå på skolen i flere år og få masse oppfølging før de lærer å lese. Det er akkurat samme for svømming. Venninna mi greide ikke å svømme før hun var 13, selv om vi hadde svømmeopplæring fra 1. klasse og gjennom hele grunnskolen. Barn er forskjellige. Hadde alle vært som deg hadde ikke 60 prosent av norske tiåringer vært svømmeudyktige. Anonymkode: 5cd7c...fb7 Jeg forteller det fordi du mener man må ha hyppig tilgang til basseng for å lære å svømme... Anonymkode: 21d35...2de
AnonymBruker Skrevet 2. august #57 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg forteller det fordi du mener man må ha hyppig tilgang til basseng for å lære å svømme... Anonymkode: 21d35...2de Ja mange barn må det. Til sammenligning lærte ikke min mor å svømme før hun var 14, selv om hun også ble dratt med på diverse tjern og innsjøer i Trøndelag i sin tid. Og å bli svømmedyktig innebærer så mye mer enn å bare greie å bevege seg fremover som en hund i vannet (som min far gjorde frem til han lærte å svømme som voksen). Anonymkode: 5cd7c...fb7 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #58 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (På 1.8.2025 den 13.43): Er virkelig 8-åringen din så pinglete? MIn blir med venner, Tissing i skogen ingen hindring. Du må også lære ungen din å svømme!! det er mer en på tide nå. Synes det er dårlig å avvise en venn og takke ja til en annen Anonymkode: 8e6ef...201 Seriøst? Jeg kunne svømme fra jeg var fire, var et tillitsfullt barn, men hadde ikke blitt med «hvemsomhelst» for å svømme. Å senere på dagen delta på en ikke-livstruende aktivitet er helt greit. Anonymkode: 6efa0...ab6 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå