AnonymBruker Skrevet 1. august #1 Skrevet 1. august Litt tanker angående dette i dag. Jeg og en venninne har ulike forutsetninger angående dette. Hun fikk hjelp til å kjøpe leilighet da hun var 20 år. Har solgt og kjøpt ny flere ganger, så hun har en del lån igjen da hun ikke kjøpte og solgte smart. Jeg fikk ikke hjelp og har leid hele tiden. Vi er begge 40 år Jeg har ingen uforutsette utgifter. F eks følger alle hvitevarer med leiligheten jeg leier. Skjer det noe så ordner huseier det. Hun eier en selveier leilighet. I Januar ble det noe feil med strømmen i leiligheten og det måtte hun betale 20 000 kr for. Fikk låne fra far, men må betale tilbake. Så gikk vaskemaskin i stykker og måtte kjøpe ny. Og ja, jeg vet at hun betaler til seg selv og det gjør ikke jeg. Anonymkode: facf4...9d6
AnonymBruker Skrevet 1. august #2 Skrevet 1. august De er forskjell på leilighet og leilighet og da. Blir det noe feil med strømmen her er det borettslaget som ordner opp (og må betale), ikke jeg. Anonymkode: 2d984...b2f 5
Brunello Skrevet 1. august #3 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De er forskjell på leilighet og leilighet og da. Blir det noe feil med strømmen her er det borettslaget som ordner opp (og må betale), ikke jeg. Anonymkode: 2d984...b2f De fleste som bor i borettslag og eierseksjonssameier har ansvaret fra og med sikringsskapet. Så i det alt vesentlige har man ansvaret for strømmen i leiligheten. 2 2
Schmuhu Skrevet 1. august #4 Skrevet 1. august Regnestykket kan bli svært individuelt. Det er mange faktorer som spiller en rolle. Hvis du vil sammenligne kostnader, så burde du ikke ta med hennes avdrag på lånet, da dette er sparing (som du påpekte selv). Du får sammenligne renteutgifter, annen kostnad rundt bolig osv. med leien og annen kostnad du har. Dette vil fort avsløre hvem av dere som har minst kostnad. Om du leier boligen din, så burde du se på alternativ formuebygging, f.eks. langsiktig sparing i fond. Dette kan du sammenligne med hennes avdrag på lånet. Da er jo spørsmålet om det var mer lønnsomt å investere i bolig, eller f.eks. i fond. Når det er sagt, så kan eierskap ha mange andre fordeler også, selv om du kanskje ikke vinner økonomisk på det. Mange ønsker å kjøpe egne hvitvarer og bestemme fargen på veggen. Eller bare å slippe forholdet til en huseier. På samme måten kan leie ha mange fordeler, spesielt når en kanskje ikke ønsker å bo så lenge samme sted, eller ikke ønsker å drive med vedlikehold av boligen. Schmuhu 4 1
SPOCA Skrevet 1. august #5 Skrevet 1. august Det jeg synes var slitsomt med å leie var at man ikke vet hvor lenge man kan bo der. Å hele tiden skulle finne et nytt sted å bo er for meg uforutsigbart og slitsomt. Mange av oss som eier, gjør det jo fordi det føles trygt og forutsigbart. I tillegg er det fint å betale ned på noe eget, framfor å skulle betale ned på lånet til en du leier av. Uansett vil jo dette være veldig individuelt. Vi eier hus, og det fører med seg kostnader selvfølgelig, men her vi bor er det billigere å eie enn å leie. Ergo føles det riktig av ulike grunner. 10
Brunello Skrevet 1. august #6 Skrevet 1. august Den største fordelen med å leie er at man ikke må utføre vedlikehold. Historisk sett har det lønt seg å eie. I alle fall om man har eid bolig i sentrale strøk. 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #7 Skrevet 1. august Er heler ikke alle steder en har eks vaskemaskin, komfyr en del steder må du ha det selv..så har du usikkerheten hvor lenge får du lov å leie Anonymkode: 61ac5...868
AnonymBruker Skrevet 1. august #8 Skrevet 1. august Å leie er slitsomt. Du vet ikke hvor lenge du kan bo der. Og så kan de øke husleie. Anonymkode: 4ee6c...f00 5
Sjarmør Skrevet 1. august #9 Skrevet 1. august Det beste du kan gjøre er å eie. Boenheter blir bare dyrere, så det blir vanskeligere å få kjøpt noe for hvert år som går. Også er det greit å ha et eget sted hvor du aldri kan kastes ut fra (med mindre det er i et boretslag og du er en knarker). Også er det jo fint å kunne gjøre som du vil i boenheten din f.eks pusse opp etter din egen smak og behov 🙂 Leie gjør en helst hvis man må pga økonomi, eller i en overgansperiode. 3
AnonymBruker Skrevet 1. august #10 Skrevet 1. august Kjøpte hus utenfor Oslo i mai, og allerede nå er det blitt mye vanskeligere og dyrere å kjøpe bolig i samme område. Uansett - noen må betale for vaskemaskin/strøm/nytt bad uansett. De varer ikke uendelig. Anonymkode: b1f63...75f 3
AnonymBruker Skrevet 1. august #11 Skrevet 1. august Har vi ikke nettopp hatt en annen LANG tråd vedr. leie vs eie? 😉 Der bør vel det aller meste være dekket, fra alle vinkler. Men OK, kjør en til… Anonymkode: aea94...dd4 4
AnonymBruker Skrevet 1. august #12 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Litt tanker angående dette i dag. Jeg og en venninne har ulike forutsetninger angående dette. Hun fikk hjelp til å kjøpe leilighet da hun var 20 år. Har solgt og kjøpt ny flere ganger, så hun har en del lån igjen da hun ikke kjøpte og solgte smart. Jeg fikk ikke hjelp og har leid hele tiden. Vi er begge 40 år Jeg har ingen uforutsette utgifter. F eks følger alle hvitevarer med leiligheten jeg leier. Skjer det noe så ordner huseier det. Hun eier en selveier leilighet. I Januar ble det noe feil med strømmen i leiligheten og det måtte hun betale 20 000 kr for. Fikk låne fra far, men må betale tilbake. Så gikk vaskemaskin i stykker og måtte kjøpe ny. Og ja, jeg vet at hun betaler til seg selv og det gjør ikke jeg. Anonymkode: facf4...9d6 Dette er veldig aktuelle erfaringer for meg å lese om i disse dager. Jeg har ENDELIG kommet meg i en posisjon hvor jeg nærmer meg å kjøpe, om jeg ikke er der helt enda. Lønnen er på plass, etter år med uføretrygd, behandling og massiv innsats. Men jeg er godt oppi 40-åra, og først nå nærmer jeg meg en EK som vil åpne for kjøp. Ingen mulighet for støtte/medlånetaker/kausjonist. Om jeg skulle kjøpt i dag, hadde rubbel og bit av spare- og bufferpenger gått med. Jeg må flytte snart, pga. hvor jeg leier skal selges, men jeg vurderer å være med på den budrunden siden leiligheten er fin. Så det er lett å bli revet med, og glemme at om jeg spytter alt jeg har inn for å møte EK-kravet, så vil det bli risikabelt mtp. uforutsette utgifter det første året og kanskje lenger. Beklager at det ikke på noen måte er svar på innlegget, men ville bare si at det var hjelpsomt/nok en tankevekker. Anonymkode: f7136...40d 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #13 Skrevet 1. august Du må også ta med i beregningen at dere blir pensjonister begge to. Da lønner det seg veldig å ha nedbetalt bolig, og ikke fremdeles være på leiemarkedet. Anonymkode: 95530...dc3 9 2
AnonymBruker Skrevet 1. august #14 Skrevet 1. august Når jeg var i midten av 20-årene kjøpte min venninne seg leilighet. Noe jeg hadde lyst til også, og spurte om min mor kunne være kausjonist. Hun nektet, og sa det var fordi det var mye bedre å leie. (Det mener hun ennå.) Min venninne hadde lån hvor hun betalte ca 9000kr i måneden, jeg betalte 7000kr i måneden. I denne perioden hadde jeg heller bedre råd enn henne. Men om jeg hadde spart mellomlegget hadde jeg etter 10 år sittet igjen med 240.000kr. Når vi begge var 35 år så skulle vi flytte sammen med hver vår partner. Min husleie var da på 11000kr mnd, og jeg hadde ikke spart opp noe. Hun betalte fortsatt 9000kr i lån, og solgte sin leilighet med en total fortjeneste på 1,1 million. (Dette inkluderer det hun hadde nedbetalt i perioden) Jeg fatter ikke hvordan noen kan mene at det lønner seg å leie? Bare i vårt tilfelle har hun overskudd på mer enn 800.000kr mer enn meg, og har aldri måttet flytte. Boligeiere har bestemt at jeg må flytte ut hele tre ganger i løpet av de tre årene. Bortsett fra ansvar for vedlikehold, hva er fordelene ved å leie? Jeg kan bare se fordeler ved å eie. Feks: - Verdiøkning på boligen - Bestemmer selv hvor lenge du vil bo der - Kan pusse opp og endre som man selv ønsker. Anonymkode: f37c6...5cf 9
Knirke Skrevet 1. august #15 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du må også ta med i beregningen at dere blir pensjonister begge to. Da lønner det seg veldig å ha nedbetalt bolig, og ikke fremdeles være på leiemarkedet. Anonymkode: 95530...dc3 Ikke hvis man har investert i fond som gir god avkastning. Man får ikke avkastning på en bolig som man bor i. 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #16 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): Litt tanker angående dette i dag. Jeg og en venninne har ulike forutsetninger angående dette. Hun fikk hjelp til å kjøpe leilighet da hun var 20 år. Har solgt og kjøpt ny flere ganger, så hun har en del lån igjen da hun ikke kjøpte og solgte smart. Jeg fikk ikke hjelp og har leid hele tiden. Vi er begge 40 år Jeg har ingen uforutsette utgifter. F eks følger alle hvitevarer med leiligheten jeg leier. Skjer det noe så ordner huseier det. Hun eier en selveier leilighet. I Januar ble det noe feil med strømmen i leiligheten og det måtte hun betale 20 000 kr for. Fikk låne fra far, men må betale tilbake. Så gikk vaskemaskin i stykker og måtte kjøpe ny. Og ja, jeg vet at hun betaler til seg selv og det gjør ikke jeg. Anonymkode: facf4...9d6 Du kan prøve å overbevise oss og deg selv alt du orker om at det er bedre å leie, men det er det ikke uansett. Det å eie er en drøm, rett og slett. Det er en nytelse å slippe å betale på huseiers boliglån, og å leve "på nåde". Be om tillatelse uansett hva man skal gjøre. Jeg følte meg som et dyr i bur når jeg leide. Og jeg leide også i maaange år. Husleien jeg sponset huseier bidro naturligvis også til at jeg ikke fikk spart opp noe særlig til egenkapital. Jeg fikk heldigvis til slutt hjelp av foreldrene mine til å kjøpe. Etter noen år med prisøkning, og med planer om å kjøpe noe med landlig etter hvert, så vil jeg snart bli mer eller mindre gjeldsfri. Det er den ultimate frihet, etter min mening. Anonymkode: 243bf...028 3 3
AnonymBruker Skrevet 1. august #17 Skrevet 1. august Herregud eie er bare så teit. Når jeg blir pensjonist skal jeg bo i mitt index-fond. Anonymkode: b1f63...75f 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #18 Skrevet 1. august Etter noen år har de fleste boliger behov for vedlikehold. Forskjellen mellom leie og eie da er at vi som eier sparer opp, og kan ta litt og litt. Mens en leietaker risikerer oppsigelse av leieforholdet, og må gamble på å finne noe med tilsvarende leiepris og vilkår. Er du veldig sikker på at du får leid ett annet sted, til tilsvarende pris og standard, med hvitevarer? Og med en hyggelig utleier? Anonymkode: f360c...fd3 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #19 Skrevet 1. august Jeg kjenner kun EN person som tjener på å leie. Min kusine leier en overetasje i et hus i en av byene nær Oslo for 3000kr i måneden kun fordi hun mater kattene til huseier når han er på Nordsjøen. Hun har gjort dette i flere år og kan sette 20.000kr i fond hver måned. Når hun har spart opp enda mer tenker hun å kjøpe en leilighet hun kan leie ut mens hun fortsetter å bo i huset. Jeg kan ikke komme på særlig mange andre scenarioer hvor det lønner seg å leie.. Anonymkode: f37c6...5cf 10
AnonymBruker Skrevet 1. august #20 Skrevet 1. august Jeg bor hos kjæresten min og betaler 3.500 kr i måneden. Vi bor veldig sentralt i Oslo. Dette gjør at jeg sparer ca. 26.000/27.000 kr i måneden. Jeg har eid leilighet før vi ble sammen og hadde god gevinst på denne. Vi skal også kjøpe sammen om noen år. Jeg vet ikke om jeg tjener på å leie i Oslo, men jeg taper nok ikke så mye heller. Anonymkode: ac6d7...f60 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå