Gjest Plonk ikke innlogget Skrevet 24. mars 2006 #1 Skrevet 24. mars 2006 Jeg er sikkert nesten alene om å være kjempefan av NRK2. Etter min favoritt Larry David i går, sendte de filmen Bloody Sunday om massakren i Derry i 1972. Sterk sak, måten den var laget på gjorde at jeg nesten følte at jeg var der. Har gått med en uggen følelse i hele dag... Det sprøeste er at folk med sånne fiendebilder i hodet har drevet krig mot hverandre i mange tiår bare rett på andre siden av Nordsjøen. I dag gir filmen mest assosiasjoner til steinkastende ungdommer på Vestbredden. Og fiendebildene er jo selvsagt like oppkontruerte der som de har vært i Nord-Irland... tankevekkende. Godt at sånne filmer blir laget, selv om det tok over tretti år før sannheten kom fram. Plonk
Gjest gjest1 Skrevet 24. mars 2006 #2 Skrevet 24. mars 2006 Dette høres veldig kjent ut. Er det den hvor de doper seg i fengsel med puslespillbrikker?
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2006 #3 Skrevet 24. mars 2006 Eh nei... Det er fra Derry, der borgerrettsbevegelsen arrangerte demonstrasjon mot det britiske styret og hele byen deltok - kvinner, barn og hele røkla. 3000 britiske soldater inkl fallskjermjegere og med tanks og gudvethva kom for å overvåke det hele, det ble selvsagt provokasjoner med steinkastende ungdommer, og noen britiske soldater gikk over styr slik at 26 sivile ble skutt og tretten av dem døde. Kort sagt, Bloody Sunday. Dokumentarisk stil på filmen, som ble laget i 2003 tror jeg det var, og jeg mener det skjedde etter at noen dokumenter om de faktiske hendelsene ble frigitt. Soldatene nektet nemlig det meste etterpå og flere av dem fikk medalje av dronningen. Gode greier... Plonk
Gjest gjest1 Skrevet 24. mars 2006 #4 Skrevet 24. mars 2006 Ah. Hørtes bare så kjent ut det du sa med nord-irland og 70-tallet Når jeg tenker meg om hette den in the name of your daddy eller noe lignende. Sorry avsporing!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå