Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en 1 åring som er ekstremt aktiv og han klatrer ut av sprinkelsengen på 1 sek. Vi har løst dette med lokk på spriknkelsenga, som selvfølgelig er lett å få opp. Vi prøvde først å sitte inne hos han til han sovnet men om han våknet på natta så spratt han ut. Det vi var redde for var at han skulle gå helt ut for så å bli påkjørt, drukne eller gå seg vill. 

Vi hadde noen på besøk som sa at dette måtte vi ikke vise til noen for det var ikke bra. Men da lurte jeg på hva forskjellen var for barnet om den hadde en springelseng som var for høy til at han kom seg ut eller om det var et lokk. Vil poengtere igjen at det er ikke et problem å ta opp i tilfelle brann og det er sprinkler, akkurat som senga så det er godt med luft. Han roer seg ned i senga med én gang og gråter aldri ved leggetid. 

Anonymkode: 7cae9...dae

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvordan kommer en ettåring seg ut og kan drukne eller bli påkjørt om natten? Låser dere ikke dørene? Rekker ettåringen opp og vet hvordan man låser opp? I så fall tilkaller du en låsesmed neste uke, og skaffer sikkerhetslås høyere opp på døren, som må låses med nøkkel (som tas ut og henges utenfor rekkevidde for barnet).

Men ang. "lokket" dere har lagt på, så har jeg personlig ingen motforestillinger i mot det. Det hindrer barnet i å sprette ut av sengen.

Endret av Million
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Tja. Der er kanskje egentlig ikke noen forskjell som du sier, dersom hvem som helst kan løfte av lokket super-enkelt med en hånd. Men det ser kanskje litt pussig ut likevel. Innestengt i et bur liksom. Er det sikkert at brannmenn hadde skjønt at det var en seng dersom dere foreldre var bevisstløse? 

Anonymkode: 86fc5...4c5

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde nok hatt mine tanker om jeg så en sprinkelseng med lokk som hadde lignet mer på bur enn en seng. 
Hvis 1åringen har begynt å klatre så må dere heller øve på å sove i vanlig seng eller madrass på gulvet. For å redusere risiko for at barnet går ut på natten kan dere sikkert få kjøpt en form for døralarm (feks som går når dørhåndtaket tas ned), ha på babycall, evt noe døralarm på ytterdør, ha trappegrinder, låse badet utenfra og legge nøkkel vekk hvis dere er redd barnet skal gjøre noe der som ikke er greit osv. 
I en periode kan dere selv sove på rommet til barnet så dere er lett tilgjengelig om barnet skulle våkne.

• Liker 13
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Det bør ikke vises til noen fordi løsningen er dårlig. Den er faktisk elendig. Det samme er resonnementet retning løsning.

Dere er to voksne i huset. «Problemet» deres er at dere har et barn som klatrer ut av sengen. Det er en helt vanlig forekommende sak, som de fleste foreldre velger å behandle som udramatisk (fordi det er udramatisk). Den største risikoen om barnet klatrer ut av sengen er ikke at barnet så får tilgang på en dør eller vindu som det åpner for egen maskin og derfra får tilgang på motorvei eller innsjø (hvorfra fikk du den ideen?). Den største risikoen er at barnet faller, ikke usannsynlig på hodet, fra toppen av sprinklene. Alternativt av barnet faller ned en intern trapp.

Løsningen de fleste lander på når barnet er gammel nok til å forsere en sprinkelseng er å legge barnet på en madrass i en helt vanlig barneseng eller rett på gulvet. Barnet kan ikke lengre falle, problemet er borte. Mange foreldre velger også å bare la være å kjøpe sprinkelseng. Den er en unødvendig kostnad. 

Anonymkode: f2dcd...530

• Liker 9
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Dere fikser det enkelt ved å bytte til vanlig seng eller madrass på gulvet (tryggere enn at barnet klatrer ut av sprinkelseng) og har ringeklokke med dørsensor som varsler dere på rommet deres når dere sover hvis dere er redde for å ikke høre at barnet går ut av rommet 

Anonymkode: a3c22...c36

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

image.jpeg.432f540ceba4e8e52359e61974b224ac.jpeg

Løsningen er gulvseng. Dere kan sove på samme rom som barnet dersom du er redd for at barnet kan komme seg ut både soveromsdør og ytterdør på natta uten at dere våkner.

Anonymkode: fd6dc...b8d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

trist å ha barnet sitt i et bur på et eget rom.. 
Ordne en vanlig barneseng på foreldresoverommet

Anonymkode: 5ce62...6a6

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ha vanlig seng da, kan ha en matte på gulvet, men er bare å lære ungen å krabbe ut med bena først. Lokk på sprinkelseng er bare ekstremt sært. 

Anonymkode: 44a7b...46b

AnonymBruker
Skrevet

Dette går helt fint. Vi hadde også lokk til vår 1-åring, og hun er en velfungerende voksen nå, helt uten traumer. Var jo farlig når hun våknet om natten. For det første klasket hun i gulvet så hun kunne skade seg. Så klatret hun over alt, og var musestille så vi ikke våknet. Uansett hvor barnesikret et hus er, så kan 1-åringer skade seg når ingen følger med. Dessuten hadde vi hund, og de skulle ikke være sammen uten tilsyn.

De som sier at det bare er å lære ungen å sove i lav seng, har ikke hatt en aktiv 1-åring hvert fall.

Anonymkode: 93457...a3b

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Legge ungen i en diger kakeboks 😂

Neida, jeg har aldri hørt om lokk på en seng. Gulv sengen her høres ut som en god ide. Samme når det gjelder lås på døren. Vi hadde en krok høyt oppe. Men sikkerhet først. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ha vanlig seng da, kan ha en matte på gulvet, men er bare å lære ungen å krabbe ut med bena først. Lokk på sprinkelseng er bare ekstremt sært. 

Problemet er jo ikke i hovedsak at ungen kommer seg ut av senga - men hva de kan gjøre i huset når de er våkne midt på natta.

Lokk på senga er kanskje sært, men vi så ingen andre trygge alternativer den gangen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Får litt assosiasjoner til de som går med barn i bånd.

Anonymkode: eae5d...6af

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på hva de som kommenterer her vil si om å stroppe fast ungene for at de ikke skal komme seg noen plass..  

.. som man gjør i vogna. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp nattpose. Litt vanskeligere. Sett grind i døra sånn som du kan bare dytte mellom karmene da kan du bygge i høyden. 

Lokk på seng til et barn blir for dumt. Dere får stå I det.

Anonymkode: 66c5c...54f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Problemet er jo ikke i hovedsak at ungen kommer seg ut av senga - men hva de kan gjøre i huset når de er våkne midt på natta.

Lokk på senga er kanskje sært, men vi så ingen andre trygge alternativer den gangen.

Grind i døra. Barnesikkert hjem. Finnes så mange andre ting. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Grind i døra. Barnesikkert hjem. Finnes så mange andre ting. 

Alt for å gjøre det mest mulig tungvint? Ringe låsesmed, krok, kvitte oss med hund og katt, forsake all egentid på kvelden, ikke sove sammen som kjærester om natta bare for å gjøre noe som man i praksis gjør med ei sprinkelseng i utgangspunktet? Man bruker jo det for at de ikke skal komme seg ut. En 1 åring er for umoden til å ligge i vanlig seng. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Kjøp nattpose. Litt vanskeligere. Sett grind i døra sånn som du kan bare dytte mellom karmene da kan du bygge i høyden. 

Lokk på seng til et barn blir for dumt. Dere får stå I det.

Anonymkode: 66c5c...54f

Det prøvde vi men det ble livsfarlig når han skulle stupe ut uten å få føttene med seg. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Alt for å gjøre det mest mulig tungvint? Ringe låsesmed, krok, kvitte oss med hund og katt, forsake all egentid på kvelden, ikke sove sammen som kjærester om natta bare for å gjøre noe som man i praksis gjør med ei sprinkelseng i utgangspunktet? Man bruker jo det for at de ikke skal komme seg ut. En 1 åring er for umoden til å ligge i vanlig seng. 

Hvorfor er en 1-åring for umoden til å ligge i vanlig seng ? Jeg tror det er helt vanlig i store deler av verden, og anbefalt i montesorri-pedagogikk med en seng barnet selv kan manøvrere. Men det vil nok kreve en del i tilvenningen.

Jeg har også en veldig aktiv 1-åring, men hun er likevel laaangt fra å kunne komme seg ut av sprinkelsenga. Dere har senket bunnen, ja? 
Hun er også ikke i stand til å åpne dører, så det å bli påkjørt synes jeg virker veldig usannsynlig. Det som hadde vært sannsynlig for mitt barn er at hun hadde stått opp og begynt å ta ut alt av klesskapet sitt.

Anonymkode: 3fa6b...a8c

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er en 1-åring for umoden til å ligge i vanlig seng ? Jeg tror det er helt vanlig i store deler av verden, og anbefalt i montesorri-pedagogikk med en seng barnet selv kan manøvrere. Men det vil nok kreve en del i tilvenningen.

Jeg har også en veldig aktiv 1-åring, men hun er likevel laaangt fra å kunne komme seg ut av sprinkelsenga. Dere har senket bunnen, ja? 
Hun er også ikke i stand til å åpne dører, så det å bli påkjørt synes jeg virker veldig usannsynlig. Det som hadde vært sannsynlig for mitt barn er at hun hadde stått opp og begynt å ta ut alt av klesskapet sitt.

Anonymkode: 3fa6b...a8c

Jeg vet jo han går ut, har funnet han på parkeringsplassen før. 

Min 1 åring når dørene og vi har kodelås på ytterdøra som alltid kan åpnes fra innsiden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...