Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leser tråder om at folk gir ned til 50 kroner i gave ved barnebursdager. Er det ikke egentlig ganske frekt sånn mtp alt man får? Gaveposene jeg lager til gjestene koster strengt tatt minst det dobbelte….

Anonymkode: 3ddd9...cee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Leser tråder om at folk gir ned til 50 kroner i gave ved barnebursdager. Er det ikke egentlig ganske frekt sånn mtp alt man får? Gaveposene jeg lager til gjestene koster strengt tatt minst det dobbelte….

Hva har du i disse gaveposene da?  Ser egentlig på gaveposer som litt unødvendig

Anonymkode: 593f1...553

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kan sikkert droppe litt av det i gaveposene, så sparer du litt på det. Så slipper også foreldrene unødvendig skapfyll som er spennende 1 dag. regner med barna er like glade uansett. Er kjedelig om noen ikke kan gå i bursdagen fordi de ikke har råd. 

Anonymkode: 593f1...553

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

50 kr er en ganske vanlig sum mange har blitt enige om, vi har det på skolen her. Godteposer med innhold til 100 kr er derimot ikke vanlig.. 

Anonymkode: 249e3...500

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis man skal begynne holde regnskap på barnebursdager, får man droppe ting som gaveposer, lekeland og innleid hoppeslott. Kanskje man kan få tilbake de gode gamle bursdagene. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri feiret bursdag for å gå i null eller pluss. Har lagt ned stor innsats med pynt, gaveposer, piñata og diverse for å lage en fin feiring for alle opp gjennom årene. Har alltid hatt bursdagene hjemme. Det er opp til hver enkelt hvor mye penger og innsats man legger i dette. 

Når det gjelder gaver, hadde jeg foretrukket en gavefri bursdag, eventuelt at foreldrene til bursdagsbarnet kjøper inn en gave på vegne av alle. Da hadde man sluppet gavepresset og styret med å finne gaver til en passende sum. Man får jo stort sett bare ræl til 50 kr som bare fyller opp huset. Man kan også gå sammen flere og spleise på en større gave. 

Anonymkode: cabab...8f8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Barna kommer i bursdagen for å feire bursdagsbarnet og være sammen med andre barn. At du velger å lage gaveposer er ditt valg. Håper du ikke lar holdningene dine smitte over på barnet ditt. 

Anonymkode: 89f5a...ece

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Barna blir invitert i selskap, og ikke til en aktivitet de betaler inngangsbillett. Vi har alltid selskapene hjemme, og har aldri hatt godtepose. De får servering. Jeg er også lei av de posene som ligger i skuffer og skap til de blir kastet. Reduser kostnadene hvis du vil gå med overskudd.

Anonymkode: 3b842...f21

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri feiret bursdag for å gå i null eller pluss. Har lagt ned stor innsats med pynt, gaveposer, piñata og diverse for å lage en fin feiring for alle opp gjennom årene. Har alltid hatt bursdagene hjemme. Det er opp til hver enkelt hvor mye penger og innsats man legger i dette. 

Når det gjelder gaver, hadde jeg foretrukket en gavefri bursdag, eventuelt at foreldrene til bursdagsbarnet kjøper inn en gave på vegne av alle. Da hadde man sluppet gavepresset og styret med å finne gaver til en passende sum. Man får jo stort sett bare ræl til 50 kr som bare fyller opp huset. Man kan også gå sammen flere og spleise på en større gave. 

Jeg på min side unner barna mine de gavene med "ræl", og det at de går på butikken og får velge en liten ting til sine venner når de skal i bursdag. Jeg er ikke videre begeistret for små plastdingser, slim og sprettballer, ungene spør ofte om å få slike ting og jeg svarer nei. På bursdagen får de masse slikt småplukk og blir kjempeglad for det. De blir nesten mer glad for en liten "stickyhånd" enn ny sykkel😅  Barna reagerer heller ikke på om noen ikke har med gave, eller om de får et kort eller en tegning.

Anonymkode: bb758...630

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en sum som ofte blir avtalt i barnehagen og skolen

Si hvos det er 20 elever i klassen så blir det fort dyrt hvis en ska gi særlig mer. En del vet jeg og ofte sier nei til å gå ditt de er invitert fordi at den 50 kr eller 100 kr tilsvarer det brødet de har til å smøre matpakke

Anonymkode: 5a3ec...637

AnonymBruker
Skrevet

Jeg på min side unner barna mine de gavene med "ræl", og det at de går på butikken og får velge en liten ting til sine venner når de skal i bursdag. Jeg er ikke videre begeistret for små plastdingser, slim og sprettballer, ungene spør ofte om å få slike ting og jeg svarer nei. På bursdagen får de masse slikt småplukk og blir kjempeglad for det. De blir nesten mer glad for en liten "stickyhånd" enn ny sykkel😅  Barna reagerer heller ikke på om noen ikke har med gave, eller om de får et kort eller en tegning.

Hva med at de heller velger ut et bursdagskort og legger litt innsats i det med tegning eller pynting i stedet for å handle ræl? Enig i at litt ræl kan være morsomt, men hvis man skal feire ti bursdager med ti gjester hver gang, blir det MYE ræl opp gjennom årene. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor lager du gavepose? Det har jeg aldri gjort. Vi har ikke godtepose heller. Ingen savner det.

På skolen til mine barn har de fleste trinn droppet at barna kjøper gave nå. Foreldrene kjøper gave til sitt eget barn på vegne av klassen. Barna lager kort. 

Anonymkode: ab29c...042

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva med at de heller velger ut et bursdagskort og legger litt innsats i det med tegning eller pynting i stedet for å handle ræl? Enig i at litt ræl kan være morsomt, men hvis man skal feire ti bursdager med ti gjester hver gang, blir det MYE ræl opp gjennom årene. 

Jeg er forsåvidt enig i det. Vi har årlig halloweenfest og påskeverksted for barnas venner og. Det er jo ikke bursdager, men barna som kommer pleier å ha med seg en tegning eller et "takk for at jeg fikk komme" kort. Barna blir vel så glad for det som for gaver.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rare greier. Hos oss har ingen av gjestene i barnebursdagene med gaver. Foreldrene til bursdagsbarnet kjøper én, litt finere gave på vegne av gjestene. Fungerer veldig fint og det blir lite fokus på gaver. Hele skolen kjører dette opplegget og det er fantastisk! For øvrig pleier vi ikke å ha gave/godteposer heller, men lek, pølser/pizza, saft og kaker.

Anonymkode: 3e8ba...54e

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

50 kr er en ganske vanlig sum mange har blitt enige om, vi har det på skolen her. Godteposer med innhold til 100 kr er derimot ikke vanlig.. 

50 kr kan da ikke være vanlig noe sted lenger, det får man jo ikke kjøpt noe for i det hele tatt. Jeg er 50 år og når jeg gikk på barneskolen var en vanlig venninnegave 50-70 kr. 

Anonymkode: e5929...250

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Mine barn er i 20-årene nå og nåtiden gikk på barneskolen var 150-200,- det vanlige. Noen av de ekstra rike familiene la seg ofte på 4-500,- i gavesum. Da var det litt fine legesett og forskjellige dukkesett etc det gikk i ofte.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

50 kr kan da ikke være vanlig noe sted lenger, det får man jo ikke kjøpt noe for i det hele tatt. Jeg er 50 år og når jeg gikk på barneskolen var en vanlig venninnegave 50-70 kr. 

Joda, det er en vanlig sum, både skolen mine går på og andre skoler hvor venninner har barn (ikke samme by). Man finner noe til 50 kr. Når de blir litt eldre gir mange bare 50 lappen, og så kan bursdagsbarnet kjøpe noe selv som de ønsker seg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnebursdager bør være inkluderende, at alle skal kunne delta uavhengig av økonomi. Har man 14-15 av hvert kjønn i klassen og to barn så blir det fort noen tusen i året bare i gaver og ikke alle har råd eller ønsker å prioritere å bruke så mye penger på bursdag. 

De som vil legge mer i bursdag, både på arrangementsiden og gavesiden skal få lov til det av meg, men dust å legge opp til gaveposer til 100 kr per stykk og så forvente gaver som skal dekke dette. Legger man opp til så flotte gaveposer får man ta det på egen kappe, tenker jeg. 

Selv skulle jeg gjerne vært foruten dette gavekjøret på barnebursdager. Mine barn har leker så det flyter over selv om vi egentlig kjøper inn ganske lite selv. De er heller ikke spesielt opptatt av gaver, mer glad i kakene og lekene 😜

Anonymkode: 0b372...94a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.8.2025 den 11.54):

Ofte er det 50 kr-regler foreldrene har laget for hva man skal gi til klassevenner. Jeg gir mer om det er søskenbarn eller andre venner, da 50 er veldig lite. 

Anonymkode: d9765...e80

AnonymBruker
Skrevet

Hos min yngste (som begynner i 6. klasse), har vi blitt enige på foreldremøtet om maks kr 50 men man trenger ikke ha med gave heller. 

Anonymkode: a78f5...43e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...