Daria Skrevet 1. august #41 Skrevet 1. august Men altså, hvis jeg legger ut for noe for en god venninne og forventer å få tilbakebetalt, så kommuniserer jeg om det og hvordan vi løser det. Uteblir pengene (og særlig hvis jeg trenger dem), etterspør jeg dem med utgangspunkt i at det er en uskyldig forglemmelse - gudene skal vite at jeg har glemt min andel av sånne ting. Det jeg ikke gjør er å furte og klage til tredjepart, samtidig som jeg understreker hvor raus og gavmild jeg er... Raushet er å la tvilen komme den andre til gode og gi dem en mulighet til å rette opp noe de kanskje ikke engang var klar over at var et problem. 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #42 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg ser mange her sier at jeg bare skal la dette gå. Jeg er selv i en ganske presset økonomisk situasjon om dagen (noe min venninne vet), og hadde egentlig nitid beregnet en mengde penger jeg kunne bruke pr dag frem til lønning. Nå som jeg måtte stå for all mat (og mer til, siden det ble mye igjen som hun tok med seg hjem) på denne turen, må jeg klare meg med enda litt mindre pr dag frem til lønn. Jeg skal helt sikkert greie å få det til - men synes det er kjipt at jeg nå må prioritere enda hardere de neste ti dagene, fordi jeg ville være snill å hjelpe henne. Men registrerer at mange her synes det er veldig frekt og aggressivt å sende vipps-krav (eller i det hele tatt nevne noe om tilbakebetaling), så da skal jeg selvsagt ikke gjøre det. ts Anonymkode: 2cc55...b53 Hvis det er slik at du trenger pengene, snakker med venninnen din, og forteller at du sender forresten har glemt å sende vippskra for maten, men gjør det nå. Hvilket venner kan ikke snakke sammen? Anonymkode: 5a58d...cbb 1
AprilLudgate Skrevet 1. august #43 Skrevet 1. august Oj 😅 Så du har spart henne mange tusen og så bruker hun ikke hjernecellene til å spandere mat - og gi en takk for hjelpen gave 😅 Om det ikke har skjedd før hadde jeg latt det pent ligge. 1
Blåttvann Skrevet 1. august #44 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det var TS som ville hjelpe. Ikke venninna som spurte. Mange vil si ja, selv om de kanskje ønsker alenetid og fint avskjed med hytta. Men forventer jo ikke da å dekke alt av strøm, sengetøyvask og mat på toppen. Anonymkode: 4b8de...b6d Det har ingenting å si, man betaler selvfølgelig maten til en venn som hjelper deg med den type arbeid! Det er et prinsipp om å gi og ta. Takker man ja til hjelp så takker man samtidig ja til å være raus på andre måter tilbake. Gjengjeldelse. 4 2
AnonymBruker Skrevet 1. august #45 Skrevet 1. august Send vippskrav. Så enkelt 🙂 Er dette første gangen ville jeg bare latt det fare, men er dette en ting hun holder på med så er det greit at du innser det. Betaler du for dine ting og hun for sine. Dere får handle og betale separat. Anonymkode: b357e...4e7 3
Laraa Skrevet 1. august #46 Skrevet 1. august (endret) Burde være motsatt. Jeg flyttet. Den gangen jeg hadde ei venninne og familie som flyttehjelp, fikk familie pizza og venninne kinamat den dagen hun hjalp. Det er jo uskreven regel. Får man flyttehjelp som sparer en for flere hundre kr, er vel pizza/kinamat en ganske rimelig kompensasjon Endret 1. august av Laraa 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #47 Skrevet 1. august Du bør prøve å være tydeligere på hva du forventer i virkeligheten, ikke bare på nett. Hva tenker du det hjelper å skrive alt dette på et anonymt forum, når det ikke kommer frem til venninnen din? At du forventet at hun sto for kost og losji burde du ha sagt ifra starten da dere avtalte dette hvis du allerede tenkte det da. I tillegg til at hun burde gidde å plukke deg opp hjemme når du faktisk blir med for å hjelpe henne en hel helg. Hvis ikke hun gadd det var det kanskje ikke så viktig? Du kunne sagt at når du blir med en hel helg for å hjelpe henne, syns du hun burde plukke deg opp der du er. Hvis ikke dropper du det. Hvem vet om hun tenker helt annerledes om situasjonen. Kommunikasjon er så viktig. Hvem vet om hennes forventninger var noe helt annet, som for eksempel å bli bedre kjent med deg, tilbringe mer tid med deg eller lignende. Hvorfor i all verden betalte du for maten om du ikke ville det? Du kunne sagt til henne at det nå var klart til å betale, og gått vekk fra kassen selv. Hvorfor sto du der i det hele tatt? Videre så vet ikke hun hvilket beløp hun skal vippe deg, før du oppgir det. Så det er bare å sende en melding eller vippskrav med dette. Du er voksen, ta på deg voksenhatten. Er så frustrerende med folk som oppfører seg utydelig, sier en ting, mener noe annet. Blir sur uten hverken å ha avklart ting, eller ønsker å snakke om ting. Herlighet hvor mye energi har du egentlig brukt på dette, når du bare kunne ha sendt henne et vippskrav først som sist? Anonymkode: 8ad41...0e6 1 1
Beloved Skrevet 1. august #48 Skrevet 1. august TS: hva med å sende venninnen en melding med noe slik: "Som jeg har nevnt tidligere så har jeg veldig dårlig råd for tiden, så det hadde vært fint om du kan vippse meg de XX kr for maten jeg kjøpte for deg så fort som mulig". Men den maten du betalte for - bare for å grave litt i det - hvordan ble den "fordelt"? Du betalte, og du forventet at hun skulle spandere siden du hjalp henne, og jeg er forsåvidt enig i det. Men hvis det var slik at hele beløpet gikk med til å lage mat som dere spiste på hytta - lunsj og middag? Dessert? Brus og litt snacks til arbeidet? - og så tok venninnen din med seg "restene" (og det ikke var store mender uåpnede matvarer hun tok med seg), så er det ikke så rart at hun ikke tenkte på å betale deg tilbake, hun kan jo være en av de mange som tenker at "med venner så teller man ikke kronene, men bytter på å spandere". Så si ifra at du trenger pengene! Det er jo ikke verre enn det! 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #49 Skrevet 1. august Beloved skrev (3 minutter siden): TS: hva med å sende venninnen en melding med noe slik: "Som jeg har nevnt tidligere så har jeg veldig dårlig råd for tiden, så det hadde vært fint om du kan vippse meg de XX kr for maten jeg kjøpte for deg så fort som mulig". Men den maten du betalte for - bare for å grave litt i det - hvordan ble den "fordelt"? Du betalte, og du forventet at hun skulle spandere siden du hjalp henne, og jeg er forsåvidt enig i det. Men hvis det var slik at hele beløpet gikk med til å lage mat som dere spiste på hytta - lunsj og middag? Dessert? Brus og litt snacks til arbeidet? - og så tok venninnen din med seg "restene" (og det ikke var store mender uåpnede matvarer hun tok med seg), så er det ikke så rart at hun ikke tenkte på å betale deg tilbake, hun kan jo være en av de mange som tenker at "med venner så teller man ikke kronene, men bytter på å spandere". Så si ifra at du trenger pengene! Det er jo ikke verre enn det! Jeg forventet ikke egentlig at hun skulle spandere, jeg tenkte vi skulle spleise, men syntes vel heller ikke det ville ha vært så rart om hun spanderte (det ville jeg ha gjort selv, da jeg synes det er helt selvsagt). Men var innstilt på at vi skulle spleise - og mente at hun burde ha vippset meg halvparten. Vi har vært venner i 20 år, og hun har aldri spandert noe på meg før (var derfor jeg i utgp tenkte vi skulle spleise), men jeg har jo heller aldri gjort henne en såpass stor tjeneste før. Hun har vært mye hos meg og fått påspandert all mat og drikke, mens jeg har faktisk ikke vært hjemme hos henne en eneste gang de siste 12 årene (hun har aldri invitert). ts Anonymkode: 2cc55...b53 2 4
Sannhetsøkende Skrevet 1. august #50 Skrevet 1. august Hvordan er hun ellers ts? Er det en gjenganger at du legger ut og ikke får tilbake? Jeg har sånne rundt meg som glemmer selv. Det er en uting. Det er kjedelig å mase om penger, men det er faktisk dine penger og du har rett til å spørre om å få de tilbake? Hvor mye av varene var hennes? Du betalte 600 sier du. Hvor mye kostet dine varer? 600 er mye når man ikke har så mye fra før. Send et vippskrav. Skriv en saklig mld at du ikke har til å legge ut og trenger pengene for maten😊 Jeg syns også hun kunne hentet deg. Jeg vet ikke hvordan ting er mellom dere ellers. Henter hun deg mye? Får hun eventuelt penger for drivstoff av deg? Uansett. I denne situasjonen så hjalp du henne. Hun kunne kjørt de ekstra minuttene til deg og betalt for maten som takk for hjelpen. Send vippskrav. Ikke la fremmede fortelle deg at du ikke skal det. Trenger du de pengene så er det overhodet ikke frekt. Det hadde ikke vært frekt hvis du hadde hatt god råd heller. Man tar rett og slett ikke for gitt at andre betaler for maten deres uansett. 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #51 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Venninnen min har snakket om hele sommeren hvor mye hun gruer seg til å rydde og vaske ut av hytta, hvor stor jobb det er; og hvor tungt det er å måtte gjøre alt alene. Når jeg nå da likevel var hjemme disse to dagene, tilbød jeg henne derfor å hjelpe. Hvis hun ønsket å gjøre det alene hadde hun neppe uffet seg hele sommeren om hvor fælt det var at hun hadde denne store jobben hengende over seg 🙄 ts Anonymkode: 2cc55...b53 Men likevel er kommunikasjonen så mangelfull at du skriver 10 innlegg her inne om det. I stedet for å ta opp telefonen og snakke ut? Da gjetter jeg på at det raskt er en misforståelse andre veien også. Anonymkode: 4b8de...b6d 2
AnonymBruker Skrevet 1. august #52 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg forventet ikke egentlig at hun skulle spandere, jeg tenkte vi skulle spleise, men syntes vel heller ikke det ville ha vært så rart om hun spanderte (det ville jeg ha gjort selv, da jeg synes det er helt selvsagt). Men var innstilt på at vi skulle spleise - og mente at hun burde ha vippset meg halvparten. Vi har vært venner i 20 år, og hun har aldri spandert noe på meg før (var derfor jeg i utgp tenkte vi skulle spleise), men jeg har jo heller aldri gjort henne en såpass stor tjeneste før. Hun har vært mye hos meg og fått påspandert all mat og drikke, mens jeg har faktisk ikke vært hjemme hos henne en eneste gang de siste 12 årene (hun har aldri invitert). ts Anonymkode: 2cc55...b53 Men dette er jo definisjonen på offerrollen. Og etter alt dette så tilbyr du deg gratis hjelp, og feriedager. Så hvorfor forventet du noe annet? Anonymkode: 4b8de...b6d
AnonymBruker Skrevet 1. august #53 Skrevet 1. august Hun er kjempefrekk. Den som får hjelp skal selvfølgelig spandere mat. Jeg synes du kan sende vippskrav. Du har dårlig råd, hvorfor i alle dager skal du lide for å ha hjulpet henne? Det er ingenting passivt aggressivt ved å spørre om penger noen skylder deg. Og jeg hadde nok vært mindre engasjert i dette vennskapet. Hun utnytter deg Anonymkode: 6f504...449 1 3
BobbySocks Skrevet 1. august #54 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ser mange her sier at jeg bare skal la dette gå. Jeg er selv i en ganske presset økonomisk situasjon om dagen (noe min venninne vet), og hadde egentlig nitid beregnet en mengde penger jeg kunne bruke pr dag frem til lønning. Nå som jeg måtte stå for all mat (og mer til, siden det ble mye igjen som hun tok med seg hjem) på denne turen, må jeg klare meg med enda litt mindre pr dag frem til lønn. Jeg skal helt sikkert greie å få det til - men synes det er kjipt at jeg nå må prioritere enda hardere de neste ti dagene, fordi jeg ville være snill å hjelpe henne. Men registrerer at mange her synes det er veldig frekt og aggressivt å sende vipps-krav (eller i det hele tatt nevne noe om tilbakebetaling), så da skal jeg selvsagt ikke gjøre det. ts Anonymkode: 2cc55...b53 Og mange sier du skal sende, men de hører du ikke på… 1 3
Sannhetsøkende Skrevet 1. august #55 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg forventet ikke egentlig at hun skulle spandere, jeg tenkte vi skulle spleise, men syntes vel heller ikke det ville ha vært så rart om hun spanderte (det ville jeg ha gjort selv, da jeg synes det er helt selvsagt). Men var innstilt på at vi skulle spleise - og mente at hun burde ha vippset meg halvparten. Vi har vært venner i 20 år, og hun har aldri spandert noe på meg før (var derfor jeg i utgp tenkte vi skulle spleise), men jeg har jo heller aldri gjort henne en såpass stor tjeneste før. Hun har vært mye hos meg og fått påspandert all mat og drikke, mens jeg har faktisk ikke vært hjemme hos henne en eneste gang de siste 12 årene (hun har aldri invitert). ts Anonymkode: 2cc55...b53 Hun der høres ut som en venninne av en venninne av meg. Venninna mi har dårlig råd, men hun venninna har aldri tatt med så mye som en smule til henne, eller bedt henne hjem til seg til middag. Men du verden som hun forsyner seg hos venninna mi. Og hun spiser ikke rent lite heller. Hun har mye mer enn venninna mi, så skjønner ikke hvordan enkelte klarer å være sånn. Hun er generelt frekk ellers også. Hinter til at hun vil ha fine ting eller fine klær venninne mi har. Venninna mi er utrolig generøs, men hun er ikke det lenger mot henne. Jeg teller selv ikke kroner og ører, men jeg setter ikke pris på å betale for alt hver gang jeg møter venninner. Skulle en ha dårlig råd den dagen så legger jeg gladelig ut. Hun må ikke legge ut neste gang heller, men gjerne legge ut en dag jeg trenger det. Venninna di høres gnien ut. Send vippskrav! 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #56 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg forventet ikke egentlig at hun skulle spandere, jeg tenkte vi skulle spleise, men syntes vel heller ikke det ville ha vært så rart om hun spanderte (det ville jeg ha gjort selv, da jeg synes det er helt selvsagt). Men var innstilt på at vi skulle spleise - og mente at hun burde ha vippset meg halvparten. Vi har vært venner i 20 år, og hun har aldri spandert noe på meg før (var derfor jeg i utgp tenkte vi skulle spleise), men jeg har jo heller aldri gjort henne en såpass stor tjeneste før. Hun har vært mye hos meg og fått påspandert all mat og drikke, mens jeg har faktisk ikke vært hjemme hos henne en eneste gang de siste 12 årene (hun har aldri invitert). ts Anonymkode: 2cc55...b53 Til å ha vært venner så lenge, så har dere fryktelig dårlig kommunikasjon... Jeg synes det er skikkelig frekt å sende vipps-krav. Men det å sende en hyggelig melding å minne henne på at du la ut derimot er noe helt annet. Ett vipps-krav som sendes uten noe mer forvarsel er ett krav, det er ikke en vennlig påminnelse. Til bekjente er det greit nok, men til venner bør man være voksen nok til å ringe eller sende melding å spørre om det er glemt, før man sender krav... Anonymkode: 339b1...c91 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #57 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg forventet ikke egentlig at hun skulle spandere, jeg tenkte vi skulle spleise, men syntes vel heller ikke det ville ha vært så rart om hun spanderte (det ville jeg ha gjort selv, da jeg synes det er helt selvsagt). Men var innstilt på at vi skulle spleise - og mente at hun burde ha vippset meg halvparten. Vi har vært venner i 20 år, og hun har aldri spandert noe på meg før (var derfor jeg i utgp tenkte vi skulle spleise), men jeg har jo heller aldri gjort henne en såpass stor tjeneste før. Hun har vært mye hos meg og fått påspandert all mat og drikke, mens jeg har faktisk ikke vært hjemme hos henne en eneste gang de siste 12 årene (hun har aldri invitert). ts Anonymkode: 2cc55...b53 Det høres ut som et ensidig vennskap. Hun har aldri spandert noe på deg, inviterer deg ikke hjem, men spiser og drikker hos deg, gadd ikke å kjøre innom for å hente deg, selv om du skulle hjelpe henne og nå skylder hun deg penger. Et så lite raust mennske er ikke en venn. Jeg ville virkelig vurdert om det var en person jeg ville ha i livet mitt Anonymkode: b6f54...ea6 1 1 3
AnonymBruker Skrevet 1. august #58 Skrevet 1. august Jeg tenker det kosta deg 700kr pluss nedvask av en hytte å finne ut at dette ikke er en venninne, det er en bekjent. Hun har aldri spandert på deg, ikke bedt deg hjem til seg på 12 år, og tok det som den største selvfølge at du skulle betale all maten og hun tok restene med hjem? Ikke gadd hun å kjøre 10-12 min for å hente deg når du skulle hjelpe? Dette er jo en selvsentrert egoist. Da jeg flyttet fikk jeg hjelp av flere venner og familie, og da helst til å løfte møbler og skru ting ned, for jeg ville ikke fordele drittjobb som vask, det tok jeg selv. Jeg laget 4 hjemmelaga pizza, store, kjøpte brus og snacks, og hadde stående fremme og fyllte på hele helgen. Jeg tenkte det er det minste jeg kan bidra med når folk hjelper, mat og godt lag. Din venninne suttet hele sommeren, til du tilbød deg å hjelpe. Folk her sier at du setter deg i offerrollen, jeg tenker du ble kraftig manipulert og utnyttet. Jeg ville sendt en melding ala "hei, takk for sist jeg lurte på om du kan vippse meg for halvparten av maten vi handlet?" Og da tenker jeg du er raus som ikke nevner restene. Anonymkode: d82a0...428 3 3
AnonymBruker Skrevet 1. august #59 Skrevet 1. august Hadde en sånn venninne en gang. Utnytter så til de grader andre, uten skam. Hadde jeg vært i hennes sko hadde jeg hentet deg, selvfølgelig betalt for maten og kjørt deg hjem igjen og takket så mye for hjelpen. 100% at hun gikk for å pakke maten så du skulle ende opp med å betale ja. Og bare det at hun ikke har vippset deg etter at du sa du skulle legge ut, sier alt om henne. Det er bare å kutte ut sånne "venninner". Min ex-venninne hadde alltid dårlig råd og hun snyltet på meg hele tiden. En gang spurte hun om vi skulle ta en kaffe ute. Så spurte jeg om hun hadde penger til det. Nei, det hadde hun ikke😅 Hvem tror du hun hadde tenkt til skulle betale det. Om vi dro på byen, nærmest løp hun ut av taxien så jeg endte opp med å betale. Og når vi var på byen eglet hun seg opp på mannfolka og spurte om de kunne betale drinker for hun. Anonymkode: c0021...f49 4 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #60 Skrevet 2. august Dere er jo ikke venner når det bare er du som tar initiativ til kontakt. Kanskje hun tenker du er ensom og føler seg grei som tar seg tid til å treffe deg innimellom. Hallo, på 12 år er det bare du som inviterer på besøk. Og du inviterer deg selv med på hytta hennes med tilbud om å hjelpe henne… Tror du må se deg om etter nye venner Anonymkode: 8ad41...0e6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå