Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En venninne har solgt hytta, og jeg tilbød meg å bli med henne opp for å tømme den samt vaske ut til overtakelse. Bruker to feriedager på dette, og det er en hytte jeg aldri har vært på tidligere, men hadde lyst til å gjøre dette for min venninne som står i en vanskelig situasjon. 

Jeg hadde selvsagt ikke forventet å få noe igjen for dette (annet enn takk), men antok kanskje at hun iallfall ville spandere maten. Da vi kjørte oppover spurte jeg om vi skulle kjøre innom Rema, men hun ville helst handle på matbutikken ved hytta (selv om den er betraktelig dyrere enn vanlige matbutikker). Det var greit for meg - jeg antok uansett at hun skulle dekke mat. Da vi handlet, gikk hun frem til enden av rullebåndet for å pakke ned, og jeg ble stående ved kassa for å betale. Jeg sa derfor «skal jeg legge ut…?», som hint til at hun kunne komme og betale, men hun svarte bare «ja, det er fint!» og fortsatte å pakke ned varer, jeg betalte derfor for alt.

Det ble en del matvarer igjen, som hun pakket med og tok med seg hjem - med den største selvfølge. Hun har heller ikke kommentert noe på at hun skylder meg penger for maten (kom på 600 kr totalt). I tillegg til maten, har jeg brukt rundt 100 kr på å komme meg til møtestedet der hun plukket meg opp og satt meg av på vei hjem, siden hun syntes det ble litt omvei (12-15 min ekstra) å kjøre innom hjemmet mitt for å plukke meg opp der.

Nå kjenner jeg at jeg ble litt irritert på at jeg gadd å hjelpe henne - denne «hjelpingen» har endt med å koste meg nesten 700 kr, på toppen av de to feriedagene (som jeg i utgangspunktet med glede brukte på å hjelpe henne). Jeg skjønner at jeg selvsagt bare kan si «vippser du meg for matvarene vi kjøpte, da?» - men synes også det er litt ubehagelig å mase om penger folk skylder meg, jeg er oppdratt til å være raus og gavmild…

Anonymkode: 2cc55...b53

• Liker 5
  • Hjerte 11
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Send et vipps-krav. Kanskje fortrinnsvis for maten, som hun spiste av. 300 kr i vippskrav merket med "mat på hytta som du spiste og tok med deg".

Det burde være vanskelig å avslå et vippskrav merket med dette. Da skal hun i så fall være bra frekk! 

Anonymkode: 436e1...5db

• Liker 8
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hjalp venninnen min vaske og rydde til visning. Transporten kostet vel 300,- dit. Jeg hadde med en flaske vin til oss, og kjørte ut å hentet en pizza også. Så er vel omtrent på samme sum. Jeg har aldri tenkt noe over det. 

Jeg hjalp henne fordi jeg ønsket det. Og jeg vet hun hjelper meg når jeg har behov. Vi hjelper hverandre når det er behov, og vi tar med eller legger ut for mat og drikke, uten å regne på hvem som har betalt hva. Jeg har tatt ut fridager kun for å hjelpe henne, og det gjør jeg med glede. 

Hadde det vært en venninne som sjeldent stiller opp, eller som selv alltid skal dele alle utgifter, så hadde det vært noe helt annet. 

Anonymkode: 339b1...c91

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er oppdratt til å være raus og gavmild, skjønner jeg ikke hvorfor du reagerer på 700 kroner? Hadde det vært 7000 ellermer, kunne jeg forstått reaksjonen. Send et krav på vipps, både for maten, reiseutgifter og timepris for jobben, så slipper du garantert å stille opp for denne venninnen flere ganger. 

Anonymkode: 9656d...eae

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi er ikke så nøye på slike småbeløp i et vennskap, og over tid så går det jo litt frem og tilbake.

Du vet vel selv best hvordan hun er ellers. Og er hun av typen som tar, men ikke gir, så er det vel selve definisjonen på offerrollen å tilby seg hjelp slik du gjorde. 

Anonymkode: 4b8de...b6d

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du er oppdratt til å være raus og gavmild, skjønner jeg ikke hvorfor du reagerer på 700 kroner? Hadde det vært 7000 ellermer, kunne jeg forstått reaksjonen. Send et krav på vipps, både for maten, reiseutgifter og timepris for jobben, så slipper du garantert å stille opp for denne venninnen flere ganger. 

Anonymkode: 9656d...eae

Timepris, ja. Det er raskeste veien ut av et uønsket vennskap 😂

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kjørt fullstendig "radio silence" inntil hun evt skjønte tegninga...

Folk som er slumsete med penger og økonomi er noe av det verste jeg kan tenke meg – selv om det her er snakk om en (for mange) ubetydelig sum.

Anonymkode: 37398...a4c

• Liker 7
Skrevet

Send vippskrav. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Folk som er slumsete med penger og økonomi er noe av det verste jeg kan tenke meg – selv om det her er snakk om en (for mange) ubetydelig sum.

Jeg forstår ikke at dette alltid er KG-løsningen ovenfor venner og familie. 

Bidrar bare til konflikter... og misforståelser. Mulig hun ikke tenker over det en gang, og er en fantastisk venninne ellers. 

Føler jeg meg såret eller overrasket eller skuffet, så tar jeg opp telefonen og deler følelsene mine. Så løser ting seg som regel veldig raskt. 

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sendt et vippskrav på 300 kr og skrevet at det var for mat til hyttetur. Hvis hun er i en vanskelig situasjon som du sier, så har hun kanskje hodet et helt annet sted og tenker ikke på dette i det hele tatt. Kanskje hun «våkner» når hun ser vippskravet og skjønner at hun burde betale for all maten (for det burde hun - den som inviterer til dugnad/får hjelp, spanderer mat på dugnadsfolket). 

Anonymkode: ad8eb...2b7

• Liker 10
Skrevet

Personlig tenker jeg at dette engangstilfellet er en bagatell i det store og hele. Du vet hun er oppi noe vanskelig, og du stiller opp. La det gå er mitt råd.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke tenkt på det. En god venninne hadde jeg gladelig betalt for uten å gjøre noe mer ut av det. 

Anonymkode: abb72...b91

Skrevet

Foreslår at dere deler på maten, det er vel vanlig å gjøre når venner reiser på ting sammen.

Hun har vel kanskje bare glemt det om hun har så mye og tenke på.

At du bruker av ferien din får du bare stå i, sånn er det når man gjør ting for andre.

Jeg er og enig at hun godt kunne betalt alt men nå har hun ikke tilbudt seg å gjøre det. kanskje hun oppfatter dette som en hyttetur med innlagt rydding.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du burde ikke tilbudt deg å legge ut, bare sagt "regner med at du betaler?" når dere stod ved kassa. Synes hun er veldig frekk og gnien som ikke dekket maten og ikke ga en liten symbolsk gave etterpå. Sånn oppfører man seg bare ikke. 

Anonymkode: faf6f...445

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste jeg reagerer på er hun tok med seg maten hjem. Når du ikke sa noe da, hvor det var mulig å gjøre ting annerledes, må du legge det bak deg. Ta opp situasjonen og følelsene med venninnen.når det passer så du unngår å bli bitter.

Anonymkode: 5a58d...cbb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du sier jo innledningsvis, ts, at dette er en du er venner med. Dere er - vennlige.

Så hvorfor velger du å oppføre deg som om dette er den nye sjefen på jobb?

Du kunne ha sagt «jeg kan fortsette å pakke ned, så får du betalt». Det ville ikke vært et «hint», men en direkte og helt kurant formidlet forventning om at hun dekker maten. Dersom hun så sa «du kan betale» så kunne du svart «ok, da sender jeg et vippskrav etterpå. Jeg kommer ikke på dugnad uten at du betaler maten».

Eller du kunne bare betalt, og så umiddelbart sendt et vipps-krav. Begge helt greie løsninger.

Du kunne også valgt å ta initiativ FØR du takket ja eller tilbad deg å hjelpe henne. Dersom du visste noe før siste helg at hun trengte hjelp kunne du sagt «jeg kjører opp og tar fri mot at jeg får låne hytta helga før». Eller du kunne satt enhver annen premiss.

Det å ikke si noe, ts, er ikke høflig. Det å si en ting og mene en annen er ikke «å hinte». Det er - begge deler - bare dårlig evne eller vilje til kommunikasjon.

Anonymkode: ec567...8f0

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Enig i at det er en lav sum. Men passiv aggressivitet er en løsning som ikke er særlig god. Dersom man ønsker å løse opp i misforståelser eller lære å forstå hverandre i et vennskap, må man kommunisere og bruke ord.

Ts; send en tekst og forklar din venn hvorfor du kommer til å sende et vippskrav. 

Anonymkode: 1f843...c0f

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg reagerer mest på er at hun ikke hentet deg hjemme og kjørte deg hjem igjen. Hun burde også betalt all maten. Dette er det minste hun kan gjøre når du stiller opp i to dager for henne. Rett og slett smålig oppførsel. 

Du må også se på det store bildet. Er dette enveiskjøring, eller gir og tar dere ca like mye i vennskapet. Hvis du har en rekke med lignende hendelser, ville jeg unngått situasjoner der hun kan utnytte deg igjen hvis du fremdeles vil beholde vennskapet. 

Anonymkode: 8163d...d38

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du burde ta selvkritikk.

Spesielt når du står i kassa og dermed får plutselig press på deg, så kunne du ha sagt tydelig fra om at det ikke var avtalt at du skulle legge ut og at du ikke legger ut. Jeg hadde gitt faen i alle andre folk rundt som må høre på det. Det burde blitt ordnet opp med en gang der og da.

Det er forresten en klassiker at ikke bare svindlere men også falske venner bruker stressende situasjoner til egen vinning.

Tydeligvis er din venninne, dersom hun fortsatt er det, i en utrolig vanskelig situasjon når det gjelder penger.

:skya:

Anonymkode: 2ddac...2b9

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Enig i at det er en lav sum. Men passiv aggressivitet er en løsning som ikke er særlig god. Dersom man ønsker å løse opp i misforståelser eller lære å forstå hverandre i et vennskap, må man kommunisere og bruke ord.

Ts; send en tekst og forklar din venn hvorfor du kommer til å sende et vippskrav. 

Anonymkode: 1f843...c0f

Eller enda bedre, snakk sammen.

Anonymkode: 5a58d...cbb

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...